Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Pugwash Nova Scotia.
Da's een zeer interessant plaatje Jos,bedankt. Bij het aanlopen van Pugwash moet je link uutkiek'n op de bok aaanders zit je zo omhoog met je billetjes :lol: Ik kwam er vroegaaah toen ik nog op een loonlijst stond nog wel eens....een hele mooie wereld daar en een mooi haventje waar nog wel zout wordt geladen van de zoutmijn aldaar. Pugwash heeft ook wel een interessante geschiedenis voor zo'n stekkie "achter het bordpapier" :lol: Ik kom hier nog wel op terug, NU net FF druk :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Pugwash Nova Scotia.
Pugwash. is niet alleen een klein haven plaatsje met een zoutmijn in Nova Scotia, maar heeft ook haar naam bekendheid in de wereld gegeven n.a.v. de eerste "Pugwash Conference" ik meen in 1957....met velen er na op het zeer belangrijke onderwerp " Vrede op Aarde" op het nu maar eens even zo aan te duiden. Zie hieronder de website met conferences betreffende " Pugwash Conferences on Science & Peace" D'r is van alles over de Pugwash geschiedenis etc. te vinden op de toverdoos en ik meen dat ik dit onderwerp al eens eerder op het kolen gestookte Kombuis heb aangesneden.

https://pugwashconferences.files.wordpr ... 3_rev2.pdf

PS. Betreffende " Lumber loading for the United Kingdom" zijn er ook boeken vol te schrijven over "hoe" de Engelsen hier vroegaah jaren lang te keer zijn gegaan om de mooiste-dikste-langste-oudste- prachtige harde hout hier uit de uitgestrekte bossen van de Maritimes te roven....andere woorden zijn er niet.Ik ben hier tijdelijk als oppasser aangesteld van een heeel klein stukkie bos waar die vage sporen nog te zien waren toen ik hier kwam wonen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

.Ik ben hier tijdelijk als oppasser aangesteld van een heeel klein stukkie bos
Harry de Boswachter!
Ben benieuwd naar de sterke boswachter verhalen. :lol:
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Allen »

🌲🌳😂🤣
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry de Boswachter! Ben benieuwd naar de sterke boswachter verhalen.
Jaaa JossieUno & Allen....zitten jullie maar te lachen.....de kernwoorden in mijn opmerking zijn dus " Tijdelijk" en " heel klein stukkie"....EN " sterke verhalen" zou ik zo FF nait weet'n...of het zou moeten zijn toen ik een "bijna flink bakkie" bij de hand had toen het omzagen van een ouwe dikke en half rotte stam ( een zgn. ouwe en verpekelde Hoge Boom :lol: ) bijna verkeerd afliep toen ie de verkeerde kaaant uit viel.
Waar ik echter naar refereer is het feit dat " het hele kleine stukkie bos" waar ik momenteel op papier de eigenaar van ben, in feite dus niet ECHT van mij is......het was HIER reeds lang voordat IK rond liep te spoken en als er geen bosbraaand komt ( wat dus zeker geen geintje is....zie British Columbia en ook hier in Nova Scotia :( )..als er dus geen bosbraand komt -door de natuur of door een of andere van de pot gerukte knakker!!- dan is het hier OOK nog heeeel lang nadat ik ben gemonsterd bij NCBL.DUS " tijdelijke oppasser" is wel degelijk de juiste benaming.Ondertussen leg ik dus wel noodgedwongen een paar Hoge boompies plat die wat AL te dicht bij het hutje staan en die ik dan weer opstook in de kachel, maaaar dan heppie ut ook wel gehad.Ik zal eens nadenken of er nog boswachterige gebeurtenissen zijn geweest die het vermelden waard zijn.Toen Orkaan Juan hier de voordeur in Halifax binnen kwam wandelen toen raakte ik wel in ene klap zo'n 20 stuks prachtige dennen kwijt...sommige volledig ontworteld...anderen afgeknapt als lucifers. Da's inmiddels alweer een mooi pikheetje geleden en kostte ook wat zweet, blaren en een zere rug....maaar ik heb er toen wel een heel stapeltje dikke planken van gezaagd :lol:
Bijlagen
Juan-Logs (1).jpg
Juan-Logs (1).jpg (76.74 KiB) 3715 keer bekeken
Juan-Logs (12).jpg
Juan-Logs (12).jpg (72.76 KiB) 3715 keer bekeken
Juan-Logs (19).jpg
Juan-Logs (19).jpg (45.08 KiB) 3715 keer bekeken
Picture 22.jpg
Picture 22.jpg (66.08 KiB) 3715 keer bekeken
Picture 49.jpg
Picture 49.jpg (44.66 KiB) 3715 keer bekeken
Picture 50.jpg
Picture 50.jpg (52.6 KiB) 3715 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door v+d »

Dat heb je wel goed, we mogen er even op passen! Helaas denken velen daar anders over.
Toen ik veertig en nog wat jaren terug in de Achterhoek neerstreek was kaalslag en singels verwijderen heel gewoon.
Wij zijn begonnen met het planten van een stel lindes aan de oostkant van de hut, een rooie beuk aan de zuidkant en een gewone eik aan de noordzijde, ook hebben we weer een boomgaard aangelegd tenslotte heet de keet "De Bongerd".
Dat spul is in die veertig jaar mooi hoog opgeschoten en nu op onze oude dag hebben we fruit in overvloed ( je raakt het niet eens kwijt, zelfs niet gratis :wink: ).
De afgelopen hete zomer zaten we altijd wel ergens in de schaduw, mooier kon het haast niet.
Onze buurman, Agrariër, bedacht dat onze bomen de groei van zijn grasland belemmerden en begon een procedure om voor elkaar te krijgen dat het hele spul gekapt moest worden.
Helaas was hij vergeten dat hij die grond slechts pachtte van het rijk en door een toevalligheid kon in dat stukkie land kopen. Toen had ik opeens het langste strootje, mochten de boompjes blijven staan, heb ik 10 meter naast ons terrein gehouden als neutrale zone en de rest aan meneer boer verkocht.
Hij kon het allemaal niet waarderen maar er heerst weer vrede rondom onze hut en alles is blijven staan.
Wat dat allemaal met het bos van Harry te maken heeft...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wat dat allemaal met het bos van Harry te maken heeft...
Klein stukkie bos Jan...klein stukkie bos, maar dan nog wel echte ouwe bos, jammer dat die Engelsen er vroegaah al het dikke harde hout uit hebben gezaagd, maar wel plenty schaduw :lol: Ik ben al een poossie in grote tweestrijd omdat er een ouwe knijter van een Larix veeeel te dicht bij de toko staat en "als" tie omgaat in een storm DAN heppik een groot probleem.Het giga nadeel hier is dat de grond boven laag op de rots ondergrond vrij ondiep is, DUS is het wortelstelsel ook bekant altijd een plat piza achtig gebeuren, behalve als je mazzel hebt dat er een paar dikke wortels in een spleet in de rotsen zijn gegroeid.Na die orkaan Juan in 2003 bleek dat ook een van DE redenen te zijn dat er een hele partij van "mijn" mooie dikke ouwe pines en/of larix'n het loodje hebben gelegd.
Je kunt het nog net zien bij de ene foto hieronder, de rand van die piza wortels van die gevelde den steekt net boven die andere boom uit. Op de andere foto-nadat de stam was gezaagd- flapte het hele wortel gebeuren weer plat....noujaaa "plat"
Bijlagen
Juan-2003-plat.jpg
Juan-2003-plat.jpg (202.67 KiB) 4881 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door jdbvos »

...dus als je'm mbv een talietje of 2 weer rechtop had gezet, wat water en mest had gegeven en de grond een beetje aangestampt, zou hij er nu nóg staan...
tsja.. :roll: ...je bent amateur houthandelaar of niet.... :-D
Jullie zijn zo te zien wel grote fans van de Basken, te zien aan die grote Baskenpetten van jullie.. :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

mbv een talietje of 2 weer rechtop had gezet etc.....grote Baskenpetten van jullie
Jaaa ik moest m'n haar nog kammen Jan :lol: en dat "rechtop zetten" idee IS opgekomen....maaar toch een beetje te link.
Hier is er nog eentje die plat ging i.v.m. die piza wortels :(
Bijlagen
Hemlock-Backyard-Oct-2014 (1).JPG
Hemlock-Backyard-Oct-2014 (1).JPG (270.99 KiB) 4871 keer bekeken
1-September-2009-hh.jpg
1-September-2009-hh.jpg (119.58 KiB) 4871 keer bekeken
Stam-Endss-2009.jpg
Stam-Endss-2009.jpg (105.61 KiB) 4871 keer bekeken
Kap-09-09-2009-BlackSpruce.jpg
Kap-09-09-2009-BlackSpruce.jpg (160.33 KiB) 4871 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door jdbvos »

Bij die ene doorsnede-foto....
Zijn die donkere plekken op die doorsnede het gevolg van vroegere bosbranden ?
Oost, west...ook best


Plaats reactie