KNSM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

Dát zal het zijn, Mart !
Noteer ik dat in de bijschriften... :lol:

Maar vreemd vind ik het wel....het vlaggenprotocol was in die jaren toch nog aardig strikt...
Bij mijn weten was het voeren van je eigen vlag als gastlandvlag zelfs verboden...

- In een haven (liggend) de nationaliteitsvlag aan een stok boven de kont, en varend of geankerd hoog aan de achtermast...
- De landsvlag waar je bent (gastland, dus), aan de zaling aan sb voormast (tegenwoordig vaak in de signaalmast nabij de brug en aan sb) Op sommige plekken komt het voor dat je er zelfs eentje aan bb aan de voormastzaling moet hebben: In Harry's achtertuin bijv. moet je op de rivier/kanalen waar de ene oever Canadees is, en de andere USA, aan de juiste kant (!!! staan hoge boetes op) de juiste gastlandvlag voeren
- Op de boeg de vlag van het bestemmingsland (niet verplicht geweest, vlgs mij...vermelding op het havenbord bij de gangway wél)
- Signaalvlaggen hoog, en zo dicht mogelijk boven de brug (tevens mikpunt voor Aldislamp)

Maar...en ik zeg het maar weer effe: ik ben géén nauticus. Die vlag-etiquette kreeg ik ooit eens van een voormalige Duitse kapitein.
Zelfs bij pavoiseren dienden de vlaggen "op alfabet/getal-orde" te hangen. En dat pavoiseren mocht ook niet 'zomaar'....

Ik noem hierboven de Aldislamp.... Voor een ieder van ons een overbekend en vanzelfsprekend fenomeen....
Maar, gezien morse tegenwoordig UIT is, en ongetwijfeld niet meer wordt onderwezen, hebben schepen dan nog een Aldislamp aan boord, en wordt die nog gebruikt ???
Oost, west...ook best

sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: KNSM

Bericht door sparks »

Ik kan me zelfs geen Aldis lampen aan boord herinneren gedurende mijn vaartijd 89-91 :shock: Wel Suez lampekap :mrgreen:
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: KNSM

Bericht door K.Brouwer »

Ben in 2002 gestopt met varen en er was altijd een Aldislamp ( met noodaccu 24 V ) op de brug aanwezig.

Denk dat ze nog steeds wel verplicht zijn aangezien het een van de laatste mogelijkheden is om een bericht door te geven als alles op z'n kont ligt.

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KNSM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en er was altijd een Aldislamp etc. etc.
ai ai KB et all. Ik begin maar met te zeggen dat ik NIET zeker meer ben.....want al die " flit flut" regeltjes zijn me door een echt gebrek aan interesse in deze geheel ontspannen "Hobby ONLY" NA-dagen weer net zo vlug ONT-schoten, alsdat ik ze "toen dat moest" wel bij de hand had. DAT gezegd hebbende kan ik me niet heugen dat ik gedurende mijn witte overal jaren ooit naar een Aldis lamp heb gekeken. Overwegende dat teugenswoordig het gehele GMDSS Radio gebeuren-bedien door de zodanig gecertificeerde nautici en/of ander GMDSS'd volk a/b- ook aan het noodgebeuren zit geknoopt kan ik zelfs de noodzaak van " als alles op z'n kont ligt" niet echt zien.....DAN flip je het EPIRB schakelaartje als het jaaa nait aaaanders ken en dan komen de jongens VAN de brandweer, ALS de brandweer! :lol:
Verder zit op de VHF -oook dus op de nood piep geknoopt- via het MMSI nummer meloochum een automatische NOOD-SOS oproep knoppie, zodat " met de flip van een schakelaartje" de hele wereld binnen VHF bereik dat in de oren wordt getoeterd, scheepsgegevens via dat MMSI gebeuren-welke OOK weer aan de GPS-ook op nood-piep- vast zit en dan tevens je positie uitkraamt aan een ieder die wil luisteren. Terwijl ik dit zit te overdenken dient te worden vermeld dat de voornoemde EPIRB meloochum dus de LAATSTE knop is die moet worden geflipt, want DAN komt niet alleen de brandweer, maar worden zoekakties, vliegtuigen en weet ik veel gestart.
Uiteraard zit de AIS ook op de noodpiep EN moeten we de voicerecorder ook niet vergeten......iedere scheet staat op de band!! :roll:

http://www.ccg-gcc.gc.ca/eng/CCG/SAR_Gmdss

https://en.wikipedia.org/wiki/Emergency ... on_station

https://www.google.com/search?q=mmsi&ie ... =firefox-b

Nou moeten de ge-achte nautici natuurlijk wel in hun achterhoofd houden dat ik een "van nature" eenvoudig denkend stoom-massinissie ben en vroegaah altijd een beetje narrig werd als ik dat aan mijn eerwaarde koleega's op de bok aan het uitleggen was en dan vroeg zo'n nauticus soms : " Bij welke kompanie ik als Kapitein had gevaaaaarn".......en DAT doet nog steeds zeeeeer :lol: :mrgreen:
Maaar ik ben gek op mooie plaatjes:
Bijlagen
AIS.jpg
AIS.jpg (52.91 KiB) 5418 keer bekeken
EPIRB-system.jpg
EPIRB-system.jpg (70.92 KiB) 5418 keer bekeken
GMDSS-Chart.jpg
GMDSS-Chart.jpg (41.19 KiB) 5418 keer bekeken
MMSIproducts2.jpg
MMSIproducts2.jpg (23.39 KiB) 5418 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: KNSM

Bericht door Wim Plukker »

For more information see Solas 74/ 88 reg.V/11 solas74/ 00 reg V/19.2.2.2

Aldus:
2.2 All ships of 150 gross tonnage and upwards and passenger ships irrespective of size shall, in addition to the requirements of paragraph 2.1, be fitted with:
2.2.1 a spare magnetic compass interchangeable with the magnetic compass, as referred to in paragraph 2.1.1, or other means to perform the function referred to in paragraph 2.1.1 by means of replacement or duplicate equipment;
2.2.2 a daylight signalling lamp, or other means to communicate by light during day and night using an energy source of electrical power not solely dependent upon the ship's power supply.
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: KNSM

Bericht door K.Brouwer »

Heb dus ook met dat GMDSS radio gebeuren gevaren en weet dus ook hoe dat werkt. Moest zelfs twee dagen naar school omdat de S.I. het RTA diploma voldoende vond om ook het GMDSS gebeuren te bedienen maar het I.M.O. dat niet vond en wij dus bijgeschoold moesten worden. Ik voer toen al een poosje met die gehele complete GMDSS apparatuur a/b! Maar goed, nu heb ik ook het Marcom A diploma op zak.
Waren onderweg van zee op de Schelde naar Zeebrugge toen ik opgeroepen werd per VHF door een van onze schepen. Gaf antwoordt maar hoorde verder niets meer.Later meerde dat schip ook in Zeebrugge en hoorde het volgende verhaal. De hulpmotoren waren ermee gestopt daar de beveiliging niet meer werkte,die werkte op de 24V noodverlichting en die accu's hadden het begeven. Dus de radio noodaccu's ontkoppelt om naar beneden te slepen doch daar donderde men mee van de trap af dus de accu's naar de galamiezen.Na enige tijd kreeg iemand het idee om het kistje met de accu's van de Aldislamp naar beneden te slepen en hiermee de 24V op de alarmering van de humo's aan te sluiten en die te starten. Dat lukte dus. Anders was alleen de Epirb nog te gebruiken of per Aldislamp een ander schip aan te roepen.Denk wel dat men voor de Aldislamp gekozen had daar je met de Epirb nogal wat roeibootjes losgegooid had...

Groeten, K.Brouwer.

P.S. Lees net bovenstaand bericht van W.P. Gelukkig is die lamp nog steeds verplicht. Heb heel wat schepen 's nachts hiermee van hun aanvaringskoers "weg kunnen knipperen".
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KNSM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

bericht van W.P. Gelukkig is die lamp nog steeds verplicht. Heb heel wat schepen 's nachts hiermee van hun aanvaringskoers "weg kunnen knipperen"
Ai ai waarde KB & WP......dus ondanks al die electronische trammelant nog steeds een Aldis lampie, goeie zaak, ondanks dat het dus niet bij mij "op de steeds zachter wordende harde schijf" was blijven hangen.

PS.je:
Maar goed, nu heb ik ook het Marcom A diploma op zak.
Nou niet zo zeer wat dat Marcom papiertje KB, maar meer betreffende "zeevaart papieren in het algemeen".....begrijp ik nu dat die " bloed zweet/tranen/begonia's papiertjes "In Naam van Hare Majesteit" van vroegaah" nog minder waard zijn dan toilet papier en dus "waardeloos" zijn verklaard, maar dat kwam toch hopelijk niet omdat ik mijn Aldis lampie was vergeeeten? :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: KNSM

Bericht door Henk van der Moolen »

Toen ik eens om een uur of 11 avonds óp bezoek was bij de 3de stuurman op de brug en ik, om hem te pesten , aan een koud biertje lurkte, ik liep toen dagdienst, en die stuurman was een zuipmaatje van mij, liep er plotseling vlak voor ons een ander schip langs dat vlak ervoor nog netjes koers had gehouden.
Alles liep goed af maar de 3de stuurman greep razendsnel de aldislamp en zette de voorkant van het brug huis onder fel licht.
Hij richtte vooral op de hut ramen vlak onder de brug.
Hij zei toen "de ouwe van die boot is nu op weg naar de brug om de stuurman van die boot op zijn kloten te geven".
Dit vond ik een slim optreden en heb hem na zijn wacht getrakteerd op een koude rakker.
Dit was dus een handige bijrol van de aldislamp maar dat was niet officieel natuurlijk.
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

Nog steeds verplicht, dus....
Maar hoe leert de nauticus het morse dan nog, sinds dat is 'uitgerangeerd' ?

Ik weet van het kleine stukkie nautische praktijk als bestman alleen nog het CQ (seek you) als oproep, WP (what port) en de A (aaah, ik heb het begrepen) omdat ik op die manier werd "opgeroepen" door Tongue-lightvessel (meen ik) (en de precieze code ben ik ook niet zeker meer van)
Nou kende ik destijds het morse een beetje, omdat we binnen de familie tijdens zeilen in het donker op die manier contact maakten met elkaar of met thuis. We woonden direkt aan het water, en als m'n broer en ik nog aan het zeilen waren, pa (of ma) ons (bij schemer of donker) 'opriep' met een oude aldislamp, en wij met zaklampen antwoordden: m'n broer met rood licht, en ik met groen licht :-D
Maar die combinaties als van Tongue, kende ik niet, dus die ouwe (van Rijn) tussen de vette lappen vandaan gerukt met "wat wordt bedoeld met seinlampcode CQ ?"
Hij toonde me een boekje waar die dingen in stonden, maar ik heb het in die korte bestmanstijd niet nogmaals meegemaakt.
Maar het ging om de signalen "what ship" "port of call" en dergelijke

Pa vertelde dat na de oorlog schepen te pas en te onpas werden opgeroepen mbv de Aldislamp met die hele serie standaardvragen. Hij was onderweg naar Liverpool, en kortte dat na verloop af tot Lpool. Daarop kwam de vraag "what pool" en pa terugseinde "f*cking Liverpool". De hele verdere reis werd hij niet meer opgeroepen :lol:

naschrift:
Je hebt nét voor me je bericht geplaatst, Henk, maar dat waren idd gelegenheden waarbij naar de Aldis werd gegrepen
Vlgs een stuurman (ex tankerkapitein die in Spanje woonde en voor de sociale verzekeringen een reisje per jaar maakte, maar op zijn wacht altijd de VHF uitzette) die (voor de zoveelste keer) werd opgeroepen om de VHS aan te zetten omdat een tegen- of meeligger 'een vraag' had, zei dat dat altijd Grieken waren die alleen maar hun positie wilden weten...
Ergens langs de Afrikaanse kust kwamen we 's nachts, bij het koffiedrinken halverwege de (nacht)wacht een schip tegen, en hij was vergeten de VHF uit te zetten. Dus we werden meteen opgeroepen met "ship over my starboard bow…." en verder kwam hij niet omdat die VHF razendsnel werd uitgeschakeld. Ik vond dat vreemd, en vroeg hem naar het waarom. Tenslotte kon het zijn dat z'n radio kapot was en via ons een relay nodig had...
Nadat dat schip ons was gepasseerd scheen hij mij met die Aldis in de ogen met z'n A (ik heb het begrepen).
Toen ik dat aan de stuurman meldde, vond hij dat erg humoristisch.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de humor er niet van inzag: je weet de reden voor die contactaanvraag niet....
Pas als ze op de VHF beginnen met "This is the Grrrreek ship Katastrrrofoulos, and I have some minorrr prrroblems withe my navigation-apparrratus… Pleaeaease, give me my position…", kan je altijd je VHF nog uitzetten.
Trouwens ook als je hem z'n positie geeft "You're on the bridge of the Grrreek ship Katastrrrofoulos !", wordt het stil...
Maar met een antwoord als "aboe pisoe", wat een andere strm deed, krijg je ze ook aardig stil, merkte ik...
Dat antwoord kende ik ook niet, maar het schijnt te maken te hebben met een Griekse versie van de sprinkhanen in de Sahara...
Oost, west...ook best
Patru (R.I.P)

Re: KNSM

Bericht door Patru (R.I.P) »

leonieuwpoort schreef: 17 okt 2018 22:38 Het zou dan toch de Sleeswijk kunnen zijn , bedankt.
Op de foto uit het NA met wat hogere resolutie kun je duidelijk lezen dat het de "Meeuw" is en niet de Sleepwijk.
Meeuw-1b 1934.jpg
Meeuw-1b 1934.jpg (69.88 KiB) 7505 keer bekeken
Wel moet ergens tussentijds de stuurhut achter de schoorsteen geplaatst zijn.
Hier de foto's van de Meeuw uit 1912 en de Sleepwijk.
Meeuw-1a 1912.jpg
Meeuw-1a 1912.jpg (43.36 KiB) 7505 keer bekeken
Sleepwijk.jpg
Sleepwijk.jpg (21.89 KiB) 7505 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie