Scheepsschilderijen
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Westward
De schoener Westward werd op 31 maart 1910 tewatergelaten bij de werf Herreshoff Manufacturing Co. te Bristol, Rhode Island, USA. Opdrachtgever was de miljonair Alexander S. Cochran. Hij betaalde voor het jacht destijds 118.000 US$. De Westward was een van de meest beroemde race schoeners van de wereld en speciaal gebouwd om te racen in Europa. Ontwerper was Nathanael Greene Herreshoff, de ‘Tovenaar van Bristol’, de ontwerper van de ‘America’s Cup’ verdedigers welke alle 6 uitdagingen van 1893 tot 1920 wonnen.
Westward was in 1910 en de daaropvolgende jaren ongetwijfeld de snelste schoener van de wereld.
Type: Big Class
Afmetingen:
Waterverplaatsing: 323 brt
LOA: 41.14m
LWL: 29.26m
Breedte: 8.12m
Diepgang: 5.15m
Rompnr: 692
Zeiloppervlak: 12,000 sq ft
Geschiedenis:
Onder commando van schipper Charlie Barr won de Westward gedurende haar eerste raceseizoen alle races in Duitse wateren en 8 van de 9 races in Engeland.
Tijdens WW1 werd het schip in beslag genomen door de Engelsen en is later verkocht aan een Zuid-Afrikaanse zakenman T.B. Davis. De dochter van de heer Davis heeft op zijn uitdrukkelijke wens de Westward op 14 juli 1947 laten afzinken in de Hurd Deep voor de kust van het kanaaleiland Jersey.
Jan
De schoener Westward werd op 31 maart 1910 tewatergelaten bij de werf Herreshoff Manufacturing Co. te Bristol, Rhode Island, USA. Opdrachtgever was de miljonair Alexander S. Cochran. Hij betaalde voor het jacht destijds 118.000 US$. De Westward was een van de meest beroemde race schoeners van de wereld en speciaal gebouwd om te racen in Europa. Ontwerper was Nathanael Greene Herreshoff, de ‘Tovenaar van Bristol’, de ontwerper van de ‘America’s Cup’ verdedigers welke alle 6 uitdagingen van 1893 tot 1920 wonnen.
Westward was in 1910 en de daaropvolgende jaren ongetwijfeld de snelste schoener van de wereld.
Type: Big Class
Afmetingen:
Waterverplaatsing: 323 brt
LOA: 41.14m
LWL: 29.26m
Breedte: 8.12m
Diepgang: 5.15m
Rompnr: 692
Zeiloppervlak: 12,000 sq ft
Geschiedenis:
Onder commando van schipper Charlie Barr won de Westward gedurende haar eerste raceseizoen alle races in Duitse wateren en 8 van de 9 races in Engeland.
Tijdens WW1 werd het schip in beslag genomen door de Engelsen en is later verkocht aan een Zuid-Afrikaanse zakenman T.B. Davis. De dochter van de heer Davis heeft op zijn uitdrukkelijke wens de Westward op 14 juli 1947 laten afzinken in de Hurd Deep voor de kust van het kanaaleiland Jersey.
Jan
- Bijlagen
-
- Westward_150kB.jpg (73.49 KiB) 7521 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Mooi, Jan.
Groeten
Evert Sikkema
Groeten
Evert Sikkema
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Rockhampton Star
Het koelschip Rockhampton Star is in 1957 gebouwd bij de Engelse werf Cammell Laird & Company Ltd te Birkenhead onder bouwnr 1277 voor rekening van de Blue Star Line Ltd.
De tewaterlating vond plaats op 24 september 1957 en het schip kwam in januari 1958 in de vaart.
Inhoud: 10.619 brt
Afmetingen: 507 ft (154,5 m) x 68 ft (20,7 m) x 30 ft (9,1 m)
Voorstuwing: 8 Cyl. 2 S.C.S.A. Burmeister & Wain dieselmotor met een vermogen van 13.300 pk (107 rpm) waarmee een dienstvaart van 17,5 knopen kon worden behaald.
Geschiedenis:
1964 Getransfereerd naar de Lamport & Holt Line Ltd (onder management van Blue Star Line Ltd)
1965 Terug naar Blue Star Line Ltd
1975 Management overgegaan naar Blue Star Ship Management Ltd
1981 Verkocht aan Festasi Shipping Co S.A. te Panama en hernoemd in Golden Lady
1982 Verkocht naar Karachi (Pakistan) voor de sloop
1983 Doorverkocht naar Bangladesh en na aankomst te Chittagong Road op 20 juni 1983 aldaar gesloopt.
Jan
Het koelschip Rockhampton Star is in 1957 gebouwd bij de Engelse werf Cammell Laird & Company Ltd te Birkenhead onder bouwnr 1277 voor rekening van de Blue Star Line Ltd.
De tewaterlating vond plaats op 24 september 1957 en het schip kwam in januari 1958 in de vaart.
Inhoud: 10.619 brt
Afmetingen: 507 ft (154,5 m) x 68 ft (20,7 m) x 30 ft (9,1 m)
Voorstuwing: 8 Cyl. 2 S.C.S.A. Burmeister & Wain dieselmotor met een vermogen van 13.300 pk (107 rpm) waarmee een dienstvaart van 17,5 knopen kon worden behaald.
Geschiedenis:
1964 Getransfereerd naar de Lamport & Holt Line Ltd (onder management van Blue Star Line Ltd)
1965 Terug naar Blue Star Line Ltd
1975 Management overgegaan naar Blue Star Ship Management Ltd
1981 Verkocht aan Festasi Shipping Co S.A. te Panama en hernoemd in Golden Lady
1982 Verkocht naar Karachi (Pakistan) voor de sloop
1983 Doorverkocht naar Bangladesh en na aankomst te Chittagong Road op 20 juni 1983 aldaar gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- Rockhampton-Star_150kB.jpg (68.63 KiB) 6389 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Scheepsschilderijen
Theo had gelijk Jan: je zee is fenomenaal !
Prachtig schilderij !
Prachtig schilderij !
Oost, west...ook best
Re: Scheepsschilderijen
Dacht dat het een foto was....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Scheepsschilderijen
Inderdaad prachtig!
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
Prachtige plaat, Evert...
En idd: die had je al eens -was dat niet voor Theo ?- geplaatst....
Maar dat geeft niet: ik mag je aquarellen graag zien....
aquarellen.....wat een vreemd woord, eigenlijk.... Brengt associatie op met: 2 mensen in Afrika kregen ruzie om een jerrycan water; de hele buurt deed mee en de politie greep in bij deze aqua-rellen...
of kokkerellen... 2 koks van naastgelegen restaurants kregen ruzie, waarmee de bezoekers zich gingen bemoeiden. De restaurant-uitbaters hadden grote moeite met het beteugelen van de kokke-rellen…
En idd: die had je al eens -was dat niet voor Theo ?- geplaatst....
Maar dat geeft niet: ik mag je aquarellen graag zien....
aquarellen.....wat een vreemd woord, eigenlijk.... Brengt associatie op met: 2 mensen in Afrika kregen ruzie om een jerrycan water; de hele buurt deed mee en de politie greep in bij deze aqua-rellen...
of kokkerellen... 2 koks van naastgelegen restaurants kregen ruzie, waarmee de bezoekers zich gingen bemoeiden. De restaurant-uitbaters hadden grote moeite met het beteugelen van de kokke-rellen…
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Ja, Jan, dat klopt dat ik de Delfborg eerder geplaatst heb, maar als je dat met Photobucket doet worden ze na een bepaalde tijd verwijderd.
Ja, aquarel is een apart woord, maar het Engelse watercolour eigenlijk ook, omdat water geen kleur heeft.
Groeten
Evert Sikkema
Ja, aquarel is een apart woord, maar het Engelse watercolour eigenlijk ook, omdat water geen kleur heeft.
Groeten
Evert Sikkema
- Piet Bruijns
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
- Locatie: Oudenbosch
Re: Scheepsschilderijen
Mooi watertje Evert, vooral de details in het water op de voorgrond zijn erg sterk.
Je gebruikt het wit van het papier heel gerafineerd om de schittering van het water weer te geven, terwijl de donkere schaduwen van de golven op de voorgrond het perspectief juist heel goed versterken.
Heel mooie aquarel!
Alle lof!
Hartelijke groet
Piet Bruijns
Je gebruikt het wit van het papier heel gerafineerd om de schittering van het water weer te geven, terwijl de donkere schaduwen van de golven op de voorgrond het perspectief juist heel goed versterken.
Heel mooie aquarel!
Alle lof!
Hartelijke groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX