Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Oebele

Virtual Sailor

Bericht door Oebele »

Ha mensen!

Zegge Ragnar, Bouw jij die schepen voor Virtual Sailor?
zo ja, Hoe doe je dat dan, met een speciaal programma ofzo?
en is dat programma ook ergens te downlooden?
sorry dat ik je zoveel vragen stel maar ben gewoon erg nieuwsgierig! :P
die schepen zien er trouwens mooi uit!
enne, Jan Vos, bedankt voor de vele fotos! was ik erg blij mee!

de mazzl Kabeljauw :!:

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het parcours van Jan Vos
All the best
Jos

Afbeelding
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Bert je eerste vraag was aan Jan Vos

Je constateert dat de schepen als model te snel varen hierop heb ik je een berekening voorgelegd wat uit een boek komt.

Je kan het Voltage regelen met een Vaarregelaar maar als de Motor te zwaar is dan werkt dat niet.
De berekening is om een motor bij je model te kiezen om op schaalsnelheid te varen.

Uit de praktijk blijkt dat een model van 250 cm sneller kan varen dan een model van 50 cm.
Of je moet gaan planeren zoals bij een speedboot.
Maar als je bij het model de zeeg in het water ziet en die heeft de lengte van het model dan zit je op zijn maximale snelheid.

Gelukkig hebben we tegenwoordig betere Radiografische Besturingen dan vroeger je kan nu op die Computer Besturingen mooi de uitslag instellen en zo dus de spanning die aan de Electromotor wordt afgegeven.

Zonder reductie mag de scheepsschroef de diameter van het motoranker niet overschrijden daar de motor dan te zwaar belast zal worden.

Er zijn modelbouwers die de spoed van de scheepsschroeven verhogen denkende dat ze dan sneller varen meestal gaat dat niet op en zal het stroomverbruik toenemen.
Heb eens van een Binnenschip de motor meegekregen om te repareren hier waren de draden van het Anker van de Collector gesmolten reken maar na hoe heet dat geweest is.
Ik heb dat weer kunnen herstellen en heb van die scheepsschroef de spoed in de draaibank weer terug gebracht zodat de motor bij volle belasting nog maar 3 Amp trok en het model nog net zo snel vaarde de motor trok voorheen meer als 10 Amp ( verder ging mijn Digitale Multimeter niet ).

Gr Jan
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Baas rederij komt naar modelshow

Gepubliceerd op 26 mei 2006, 22:07
Laatst bijgewerkt op 26 mei 2006, 22:47

heemskerk -
Zonder engelengeduld en oog voor het kleinste detail kom je er niet als modelbouwer van offshore-schepen. Maar zonder de juiste tekeningen ook niet. Contacten zijn minstens zo belangrijk. De internationale groep die dit weekeinde is neergestreken in Heemskerk, heeft dat allemaal. Anders zou de hoogste baas van de grootste offshore-rederij van de wereld, Maersk uit Denemarken, er zaterdag ook niet rondlopen.

'Het neusje van de zalm' schijnt er in Heemskerk te staan. Dat kan zelfs een leek niet ontgaan, want het zijn stuk voor stuk prachtige modelschepen. Sommige van die schepen schijnen zelfs een exacte kopie van het origineel te zijn. En ze kunnen nog varen ook, radiografisch bestuurd.

Stonden de modellen vrijdagavond nog op het droge, zaterdag en zondag is het de bedoeling dat ze ook gaan varen. De gasten zijn onder de indruk van de locatie: de enige modelhaven in heel Europa.



Een en ander vindt plaats aan de Communicatieweg hoek Tolweg en dit is hun site
http://www.smgijmond.nl/
Wim.


Afbeelding
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Scheele
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jul 2005 15:27
Locatie: Cuxhaven

Bericht door Scheele »

Hier een afbeelding van het model van de Scheelenkuhlen.
Voor meer informatie over het model kijk op www.scheelenkuhlen.nl
Afbeelding
Scheelenkuhlen 4ever
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy Scheele :D :D ik mis dat mannetje uit het schuifluikje van de MK.

groetjes Ton
Pluijm

Bericht door Pluijm »

In aansluiting op het bericht van Wim van der Moolen; zou deze ook in Heemskerk zijn?
Afbeelding
Afbeelding
Mærsk Hunter, fantasie naam van bouwer John van Heiningen voor de ex Happy Hunter, ex Smit Hunter.
groeten
Jan van der Pluijm
Ab Plugge

Bericht door Ab Plugge »

geen Maersk Hunter gezien, wel veel ander moois.
Een bezoek aan Heemskerk waard !
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Vorig weekend de Reünie en Dordt in Stoom, dit weekend weer een nautische tentoonstelling, maar nu was het dichtbij, want ik woon hier nog geen 100 meter vandaan.

Inderdaad Ab, geen Maersk Hunter, maar wel Maersk Launcher en Maersk Winner.

'Maersk Launcher'
Afbeelding

Afbeelding

'Maersk Winner'
Afbeelding

Afbeelding

'Typhoon'
Afbeelding

'Typhoon' tijdens tewaterlating in 1976.
Afbeelding

'Seabex One'
Afbeelding

Afbeelding

'Taklift 4'
Afbeelding

Afbeelding

Morgen zet ik er weer een paar op.
Ik wou iedereen erop attent maken dat ook morgen de gehele dag weer gevaren wordt in Heemskerk. Communicatieweg hoek Tolweg. Wim.
Eat your pie, before you die !
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Wim,

Best kans dat we ook even komen kijken !. Het lijkt me een pracht.

m.v.g. Roy


Plaats reactie