Een spannend verhaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

want dan had er toch zeker een epirb aan boord moeten zijn. Dan hadden ze zeker geen 40 dagen op een vlotje gezeten.
Kijk, K.B., dat bedoelde ik nou toen ik zei:
ik mis nog iets heel belangrijks waarbij ik weer terugkom op: als ik jachtbouwer was dan zou ik hem toch zeker een of twee ..... meegeven.
Natuurlijk had er een EPIRB aan boord moeten zijn en hij had moeten blijven op de plaats waar hij was. Als ze een week hadden gedreven, was het veel geweest. Ach, al met al is het een verhaal van niks.

Gerard, je hebt gelijk wat een aluminium casco betreft, maar daar kan dan nog over gediscussiëerd worden.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Sterk verhaal.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Theo et all,

Het is een zodanig sterk verhaal, geladen met onzin, dat ik Theo er van verdenk dat hij weet dat het ECHT is gebeurt!!

DUS ik hou me FF sjaaaakies!!

WANT, er lopen RUIMTEVAARDERS rond, hou je niet voor mogelijk.

Gerard, jij bent meestal behoorlijk bij de les wat betreft materialen en aanverwantte zaken maar nu ga je toch een beetje "over de top" wat betreft Aluminium. Er zijn tegenwoordig diverse aluminium soorten waarbij de door jou aangehaalde problemen geheel zijn opgelost EN "als ik een grote bak met centen ter beschikking had" (wat een leuk idee zeg!!) DAN zou ik inderdaad net als jij OOK een mooi jacht laten bouwen maar dan WEL van aluminium, bestudeer maar eens de "Alustar" produkten.
Er zijn OOK meerdere jachtwerven en scheepswerven die dit materiaal geheel professioneel bewerken met o.a. volledig gecertificeerde lasprocedures etc. en er HEEEEELE GROTE jachten van bouwen, daarnaast worden tegenwoordig ALLE snelle Cats van dit spul gebouwd, volledig gecertificeerd etc. etc. om maar FF een zijstraat te noemen!!

Ga maar eens naar Google en zoek " Athena" EN "hoepla tralala" je ziet Hoe wuuuulluh in de Kop van OaverIessel mooie aluminium beutties bouwt veur die luuu die een allejeeekusse GROOOTE bult geld hebt!!
En dan nog weh deur un paar van die boerties die vieftig joar geleeeeijen alleenig nog mah holten punters inmekaaruh spiekerde'n!! :wink: :wink:

Het spijt me dus het ONeens met zowel Gerard als Theo te zijn wat betreft dat Aluminium kasko!!!! De Tiet verandert mensuh!!! :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

R.V.S.

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Gerard,

Van dat rvs is maar al te waar,werden eens hals over kop naar
Salina Cruz ( w-kust Mexico) gestuurd om daar tonijn over te nemen
van een van een amerikaanse tonijnenjager,die z'n roer op zee was
verloren. We lagen al binnen toen hij op eigen kracht (zonder roer)
binnenkwam,hij had z'n skiff ( hele zware werkboot die de netten
om de tonijn heentrekt) achter zich die hem op koers hield.

Eens gevraagd hoe hij nu z'n roer kon verliezen bleek ( al voor de
2e keer!!!) de r.v.s. bouten afgebroken te zijn. Heb ze "gewone" stalen
bouten aangeraden daar ze ook niets wisten over al de verschillende
soorten die in r.v.s. bestaan.

Trouwens...een fabrikant van een m.o.b. licht presteerde het om 3 verschillende metalen in de batterijhouder te gebruiken. Koper,r.v.s
en gegalv. ijzer.Na precies een jaar geen batterijhouder meer in iets
wat 4 jaar moet meegaan!

Tja,"leuke dingen" voor de mensen....

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Theo,
het meest geavanceerde navigatiesysteem dat je maar kunt bedenken met maar één doel: doorlopend weten waar ze is, waar ze heen gaat en wat ze daarbij tegen kan komen "“ wind, stroom, diepte
Dat van die Epirbs had ik eigenlijk hier al uit gedestileerd. Heb de laatste 10 jaar géén schip zonder gezien. Ook geen zeegaande jachten.

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

RVS

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo K. Brouwer,


RVS =RVS = RVS

ai ai ai mooi NIET, net als bij allerlei andere materiaal soorten is er ook bij RVS een verscheidenheid van soorten, al of niet geschikt voor gebruik IN zeewater.
Zonder dat ik maar iets van de details van "het verloren roer" meen te weten denk ik, dus nogmaals "denk ik" dat dit een kombinatie is van "ontwerp fout" tesamen met "verkeerde materiaal keuze" OF verkeerde montage, ik heb HOOPIES afgebroken roeren meegemaakt, d.w.z. vanaf de scheepsreparatie werf kant en vrijwel ZONDER uitzondering zijn die zaken terug te brengen tot MENSELIJKE fouten!! HOE spijtig het ook is om dat te moeten zeggen!!

Komt heeeeeel vaak voor en om met de woorden van Gerard te spreken, DAt vergt een paar uur typen, een beetje zoektocht op Google kan dit soort zaken goed toelichten.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Reddingsmiddelen.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bert, Theo et all,

Ik heb al laaaaang afgeleerd om te zeggen " DAT gebeurt niet, DAT kan haaaast niet"

WAT zouden de lezers denken van b.v.:

1) Een door een gecertificeerd bedrijf geinspecteerde CO2 brandblusinstallatie waarvan van de 15 flessen er slechts 1 juist EEN is aangesloten en DAN brand EN die ene fles doet het um net!! Laaaater vinden we uit dat alle andere flessen nog VOL zijn omdat ze NIET waren aangekoppeld!!

2) Reddingsvlotten, opnieuw geinspecteerd, gecertificeerd en weer aan boord geinstalleerd, GOD zij dank was er iemand met een bijzonder scherp opmerkingsvermogen die "iets apparts" opmerkte aan de deling van "een van de mooie witte schalen"

DAT kwam omdat de echte vlotten ERUIT waren gehaald en waren vervangen door grote KEIEN, JUIST dat lezen jullie goed KEIEN zodat ze net zo zwaar waren!!!. Een van die keien was aan de grote kant en daardoor zaten de schalen niet helemaal goed op elkaar en DAT zag iemand na een maandje of wat.

3) EPIRBS. wel geinstalleerd maar NIET functioneel!!!!!!!!

Hoooopies ruimtevaarders heren, hooooooooopies!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

r.v.s.

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Harry G Hogeboom,

Heb in m'n bericht vermeldt "dat ze ook niets wisten over al de verschillende soorten die in r.v.s. bestaan". Heb zelf altijd als dekzwabber gevaren maar had altijd wel interesse in de technische kant. Vond het vreemd dat dit voor die boot het al de 2e keer was binnen korte tijd en
ze vroegen mij wat eventueel de oorzaak kon zijn. Dan lijkt mij zo'n conclusie om eens geen r.v.s. te gebruiken niet verkeerd. Ook al omdat
ik niet eerder gehoord had dat bij een schip z'n roer eraf viel (wel z'n
schroef verloor doch nooit een roer). Uiteraard kom je in de "reparatie-
sfeer" dit soort dingen "dagelijks" tegen.

Groeten,K.Brouwer.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Nou, het begint weder te spetteren. Harry, dat die gasten een ,,heeeele groooote bult met geld" hebben wil niet zeggen dat ze weten hoe een jacht gebouwd moet worden. Meestal helemaal niet. En dat aluminium: Dat blijft, hoe je het draait of keert, de grote (85% Ã 97%) de hoofdcomponent, en vergaat gewoon, silumin, duralmin, of wat voor --min dan ook, zelfs de zendmasten worden aangetast. En nog iets: Ik heb een grote jachtbouwer gekend die aluminium jachten bouwde, helemaal argonarc gelast, en zei ,,Ik weet het verrekkes goed, en daarom vaar ik er eerst zelf twee jaar op, dan gaan ze IN DE VERKOOP". Die man was dus wel bij de tijd. RVS en aluminium in zout water is gewoon heel agressief spul, never mind of er silicium, mangaan, koper, of titanium door gemengd zit. Van dat rvs zijn de meesten al lang afgestapt, en dat aluminium doen ze nog alleen wegens de veel lagere kosten, en het lagere gewicht waardoor het jacht een grotere kenterhoek krijgt. Het beste: Staal, gewoon goeie kwaliteit staal. Er varen clippers rond van meer als 80-100 jaar oud, gebouwd met 27 m.m. staalplaat, en na meting is die plaat nog steeds ......27 m.m. Nogmaals: Een varend schip is gewoon een grote statisch-electriciteit generator, die op de meest vreemde plaatsen heel sterke plus- en min polen heeft, uiteraard bij het roer en de schroef, maar ook in de roerhak, (heb een rvs. roerhak zien ,,oplossen" ondanks zinkanodes!) motorsteunen, schroefaslagers en gland, afsluiters, pijpbeugels, accubakken enz. En nog iets: Ik noem hier geen namen, maar heb in de jachtbouw gewerkt, aluminium is één van de slechtste metalen om een goeie verflaag op aan te brengen voor onder de waterlijn. STAAL mot het wezen. vr.gr.Gerard.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

r.v.s.

Bericht door K.Brouwer »

AAAAAAAAAAAACH,Gerard.......mijn "redder in nood"???
Eens kijken met welke "legeringen" Harry nu gaat schieten.....
Het wordt mooi weer dus denk ik dat ik voor drie dagen naar m'n zeilbootje vlucht...(ik weet het...ben geen held....).

Steen in de vijver.....heb eens in begin -'70-er jaren een aluminium of
r.v.s VRACHTSCHIP in Miami zien binnenkomen (GEEN L.LVERHAAL!).
Zat geen verf op ...glimde alleen maar. Ben benieuwd hoe het daarmee vergaan is.....(uit elkaar gevallen of gewoon gesloopt?). Googelen doe je dus niet meer als je die rapportage op t.v. hebt gezien over Google......
Groeten,K.Brouwer.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Harry, ik had al gehoopt dat je zou reageren omdat we dan parktijkgevallen kunnen verwachten voor wat betreft de klassificatie.

Over dat aluminium wil ik nog wel heen stappen in dit verhaal; als iemand erop staat dat zijn jacht van aluminium wordt gebouwd en hij is bereid daar veel geld voor te betalen, dan gebeurt dat gewoon. Ik heb het nog eens even nagekeken, maar hij spreekt van een "welding rod", waarbij ik zonder meer aannam dat het dan om een elektrode ging, maar dat hoeft dus niet per se, begrijp ik nu. Hij zegt letterlijk:

"... a welding rod that should have been used to weld a stainless-steel fitting on the rudder was used instead on the aluminium plates of the hull. The problem was identified and fixed. It was just one worker, just one weld. The crack was fixed." waarna de discussie volgt of het dan niet beter was geweest om alle lasnaden te controleren, wat dus niet gebeurde.

Kijk, daar leest de gemiddelde lezer gewoon overheen; dat valt dan alleen deskundigen op zoals Gerard en Harry en daar zou ik verder geen drukte over maken. Het gaat om het héle verhaal.

Laat ik nu dan maar vertellen waar het om gaat. Het is een boek dat ik moet vertalen. Ik wil hier de titel en de naam van de schrijver niet neerzetten omdat de zoekmachines dat onmiddellijk oppikken en ik deze discussie liever niet al te gemakkelijk in de openbaarheid wil brengen, maar ga naar mijn website en je vindt helemaal onderaan de pagina "vertalingen" het boek waar het om gaat. Als je hier klikt, ben je er zo.

http://capthor.squarespace.com/vertalingen-select/

De schrijver, een Amerikaan, is advocaat, een strafpleiter. Ik vertaalde eerder twee boeken van hem, beide rechtbankverhalen, "legal thrillers" zoals men dat in goed Nederlands noemt. Prima boeken. De man heeft een prettige stijl en blijft wat zijn onderwerpen betreft heel dicht bij de mensen waar het om gaat. Dus toen ze me in april vroegen of ik een volgende van hem wilde doen, trok me dat wel aan.
"Echt iets voor jou," zei de redacteur waar ik altijd mee te maken heb. "Het gaat over een boot!"
"Dan hoop ik dat hij zijn huiswerk heeft gemaakt," zei ik toen al. "Maar ik wil het wel doen, stuur het me maar."
Het boek kwam, samen met het vertaalcontract dat ik tekende en terugstuurde. Aan lezen kwam ik een paar weken geleden pas toe, toen we naar Holland vlogen en het daar zulk pokkeweer was dat ik ook daar genoeg tijd had om te lezen. Nou, toen bleek me al snel dat hij zijn huiswerk niet had gemaakt. Het lijkt me het eenvoudigst om mijn leesrapportje aan de uitgeverij hier maar weer te geven, waarbij ik de naam van de schrijver en de titel van het boek heb weggehaald.

Woensdagmorgen om vier uur waren we na twaalf dagen Nederland weer thuis en vanaf vandaag moet alles weer normaal zijn. Door het geweldige Nederlandse weer dat we hadden, had ik ruim voldoende tijd om te lezen en dus heb ik allereerst ***** dan maar gelezen. Dat viel niet mee. Als ik zo hier en daar wat fouten had gevonden, zou me dat niet hebben verbaasd, maar dat het een volledig onzinverhaal zou zijn, echt van begin tot eind, dat had ik toch werkelijk niet verwacht.
Ik begrijp zo'n schrijver niet. Als hij dan al een roman wil baseren op iets waar hij helemaal niets van weet, laat hij dan toch in elk geval het concept voorleggen aan iemand die dat wél heeft. Die zou hem onmiddellijk duidelijk hebben gemaakt dat dit zo niet kan. Zijn hele gegeven is onjuist; werkelijk álles is fout.

Het draait - althans volgens **** - om de vraag of Marlowe (een naam die hij bij niemand minder dan Joseph Conrad heeft weggehaald) werkelijk niet anders kon. Welnu, Marlowe kón anders en wel van het begin af aan. Hem zou geen moord maar dood door schuld ten laste gelegd moeten worden - "criminal negligence" - omdat hij met negentien passagiers op een dergelijk slecht uitgerust schip naar zee was gegaan waardoor hij blijk gaf van een totaal gebrek aan goed zeemanschap.

Maar geen enkel schip zou natuurlijk op die manier naar zee zijn gegaan omdat geen enkele verzekering bereid zou zijn geweest dit schip, dat 30 miljoen dollar had gekost, een dekking te geven. We horen later dat ze 199 voet lang was, 62 meter, ontworpen door "by all accounts one of the most respected naval architects in the world". Hoewel niet verplicht als het schip niet voor commerciële doeleinden zou worden gebruikt, zou deze man zonder enige twijfel te werk zijn gegaan volgens de voorschriften van een van de grote classificatiebureaus zoals het American Bureau of Shipping, of Lloyd's Register. Deze laatste heeft sinds 1878 zelfs een aparte categorie voor jachten: Lloyd's Register of Yachts waaraan in 1904 een aparte afdeling werd toegevoegd: Lloyd's Register of American Yachts. Het zou dan ook volslagen onmogelijk zijn geweest dat het schip door slechte lasnaden ten onder zou zijn gegaan.

Maar zelfs als we accepteren dat er dan heel misschien fouten bij het lassen zouden zijn gemaakt die door iedereen over het hoofd zouden zijn gezien of moedwillig onder het tapijt geschoffeld nadat alle inspecteurs waren omgekocht, dan nog zou het schip niet in een vreselijke storm in stukken zijn gebroken om de eenvoudige reden dat er in het gebied waar **** dit laat gebeuren, geen stormen voorkomen.

Hij geeft de exacte positie waarin de overlevenden worden opgepikt: 24 graden 28 minuten Zuid en 27 graden 22 minuten West. Dat is precies één graad, oftewel 60 zeemijlen, bezuiden de Steenbokskeerkring, net buiten de Tropische Zone en net binnen de zone die voor de scheepvaart het hele jaar door als zomergebied wordt beschouwd. Wat het weer betreft een van de meest saaie gebieden ter wereld: gewoon altijd mooi weer. Geen tropische orkanen, niets. Op pagina 31 zegt de kapitein van het schip dat hen heeft opgepikt: "It's bitter cold at night in the south Atlantic, especially that time of year. July is winter there." Wat een onzin. De zeewatertemperatuur is in die tijd van het jaar in dat gebied ergens tussen de 22 en de 25 graden en de luchttemperatuur wijkt daar nooit meer dan een graad van af. Verschillen tussen dag en nacht zijn er nauwelijks. Van kou is dus geen sprake, laat staan van bevroren ledematen.Van zijn beschrijving van het weer op pagina 39 klopt ook helemaal niets.

Als we ook dat dan maar accepteren en aannemen dat het schip door een wonderlijke, door niets te verklaren storm werd overvallen en zonk, dan nog zouden de overlevenden geen veertig dagen in een reddingboot doorbrengen. B**** heeft geen enkele moeite gedaan om zich op de hoogte te stellen van de reddingmiddelen die schepen, óók jachten, aan boord hebben. Wie voor 30 miljoen een jacht van ruim 60 meter bouwt met accommodatie voor twintig passagiers, zal zich, hoewel ook weer niet verplicht als het geen betalende passagiers zijn, houden aan de voorschriften van SOLAS: de International Convention for Safety of Life at Sea die al ruim 30 jaar van kracht is. Hij zou op zijn jacht mogelijk geen reddingboten willen hebben, maar uitsluitend 2 of 3 opblaasbare reddingvlotten, elk met voldoende capaciteit om alle opvarenden op te nemen. Reizen met reddingboten om land te bereiken, worden al tientallen jaren - eigenlijk sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog - niet meer gemaakt. Het is nu vooral zaak om te blijven waar je bent en te wachten op redding. Onopgemerkt ten onder gaan, gebeurt al heel lang niet meer. Elk schip heeft tenminste één, maar meestal twee EPIRB's aan boord: Emergency Position Indicating Radio Beacons. Zelfs als er geen tijd meer is om die zelf te activeren, komt er als het schip zinkt vanzelf een dergelijk baken opdrijven dat onmiddellijk begint met het continu uitzenden van een noodsein en de roepletters van het schip. Deze seinen worden opgevangen door de communicatiesatellieten en door speciaal voor dat doel in de ruimte gebrachte SAR-satellieten: Search And Rescue.
Mocht alles zo snel gaan dat er geen reddingvlotten overboord gegooid kunnen worden, dan komen deze na het zinken van het schip eveneens vanzelf opdrijven waarna ze zich automatisch opblazen. Deze vlotten zijn overdekt zodat de inzittenden beschermd zijn tegen de kou of de zon en bevatten alles wat ze nodig hebben: water, voedsel, verbandmiddelen, zeeziektetabletten, visgerei, voldoende om heel lang te overleven, hoewel een verblijf in een dergelijk vlot van meer dan drie of vier dagen al een uitzondering zal zijn. Maar zelfs als het een paar weken zou duren voordat ze gered werden, dan nog zou het niet zover komen dat ze elkaar op gingen vreten, drijvend op een zee die vol zit met vis die zich gemakkelijk laat vangen. Overigens is het slachten van een mens in een opblaasbaar vlot en anderen zover krijgen dat ze inderdaad mensenvlees gaan eten, ook niet niks. Ga maar na hoe dat ging bij dat vliegtuig met dat rugbylteam aan boord dat in 1972 in de Andes crashte.

Wat ik maar wil zeggen is dat ****'s verhaal zoals hij dat nu vertelt echt totale nonsens is, waardoor zijn hele uitgangspunt: "ethical questions that cannot be decided with manmade laws", op losse schroeven komt te staan. Ik begrijp werkelijk niet hoe hij een dergelijke blunder heeft kunnen maken. Als jullie er geen bezwaar tegen hebben, zou ik hierover graag eens met hem van gedachten willen wisselen.

Uiteraard ga ik "het werk getrouw naar inhoud en stijl" vertalen en er een vlot leesbaar verhaal van maken, maar dan wel onder pseudoniem, want met deze nonsens wil ik mijn eigen naam echt niet in verband gebracht zien.
Anderzijds, als de lezers dit slikken en het verkoopt: who cares?


Als je via mijn website de naam van het boek en de schrijver hebt gevonden en je gaat daarmee Googelen, zal je zien dat het alleen maar goede kritieken heeft. Dat komt omdat je de lezers eenvoudigweg alles kunt voorschotelen. Ergens wordt het vergeleken met Moby Dick!
Overigens is het merkwaardig dat het (nog) niet in Amerika is verschenen, maar wel in Australië en als vertaling in het Duits. Daar zijn ze er ook laaiend enthousiast over.
Toch ga ik met de schrijver in discussie. Ik neem wel vaker contact op met een schrijver als ik ergens iets niet begrijp of een fout vind die ik niet "ongemerkt" kan veranderen. Ze vinden het over het algemeen erg prettig om feedback te krijgen. In dit geval is dat anders. Hoe moet ik de man op een nette manier gaan vertellen dat dit pure onzin is? Moet ik het hem eigenlijk wel vertellen? Het kwaad is geschied.
"Probeer het zo goed mogelijk kloppend te maken," zeggen ze bij de uitgeverij, maar dat kan in dit geval immers helemaal niet?

Maar eh... ik moet het half september klaar hebben, dus ik denk dat ze het met Sinterklaas of Kerstmis willen uitbrengen. Zo niet, dan wordt het voorjaar 2007. Hoe het ook zij, onder de deelnemers aan deze duscussie verloot ik een van mijn presentexemplaren, wat dus nog even gaat duren. Het is in elk geval iets om naar uit te kijken, of niet soms? :)

Intussen vind ik de discussie heel interessant.

.


Plaats reactie