Een spannend verhaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Verhaal in de Andes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Theo,

Tjonge jonge al weer 32 jaar geleden, ik heb het boek hier ergens maar kon het niet vinden ( toch eens aan m'n katalogus werken! :wink: )
Heeeeel verhaaaal
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

"Verkeerde electrode"

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Harry,

Ja het was zoals ik schreef "aan beide zijden". Dus onze technische inspecteur zat sprookjes te vertellen...... Als het nu te diep invreet
gaat men het dan weer "oplassen"? Kan op een koelschip nogal duur
uitpakken daar je eerst de isolatie zal moeten verwijderen of heeft men hiervoor een andere truuk?

Hallo Theo,

Succes me de vertaling! En heb je wellicht nog een ander "leuk onderwerp" in de aanbieding??

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Las "Caps"

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo K. Brouwer,

Heb je al in je portomonaie gekeken voor een paar verdwaalde Euro's voor de KNRM :wink: :wink:
Terwijl ik niet kan bekijken wat die inspecteur van jou wel of niet wist of dacht geef ik je 50% plus kans dat ie niet echt wist waar ie naar keek.

Dat "deminution process" vindt meestal plaats OF "op de kap van de las" OF "er net naast aan beide kanten".
Dat laatste wordt "grooving" genoemd (zijn net karrespoortjes!)
Als de las goed is beschermd is er niks aan de hand, maar is de verflaag met de muziek mee DAN begint het "roesten" en ook de "elektrogalvanische werking" een rol te spelen en DAN ga je dit soort zaken krijgen, of liever gezegd dan KAN je dit soort zaken krijgen. De "mate waarop" heeft dan ook weer te maken met de moleculaire veranderingen in het materiaal die gedurende het lassen zijn opgetreden in de zgn " heat affected zone" dat is de zone IN het "moedermateriaal" net naast de las aan beide kanten welke door het lasprocess is beinvloed.

( Behalve als er speciale aandacht aan is besteed kun je er donder op zeggen dat de verf OP de las en er net naast, nooit zo goed is als "op de plaat" en ik doel dan met name op de "sektienaden" waar de rest al is geschilderd (vaak binnen) en de naden nog even vlug een kwast krijgen NA dat de sekties zijn afgehandeld. Een slimme eigenaar besteed daar aandacht aan, anders kan het later veel geld gaan kosten, nast het feit dat het rommelig oogt! Van een sterkte perspectief maakt dat niks uit, dus de Classe maakt er dan geen echt punt van!!)

"De structuur" van het originelel moedermateriaal van de plaat b.v is hier veranderd en je kunt dat ook ZIEN als je een stukje materiaal uit de dwarsdoorsnede van de las zaagt en het vervolgens "spiegelglad polijst"

Bij het testen van voornoemde lasprocedures wordt dit gedaan en wordt de lokale hardheid gemeten om dit allemaal te bekijken en te onderzoeken.

In de praktijk en in "antwoord op uw vraag" wordt dit speciaal bekeken en wordt het weer opgelast, indien dat nodig mocht zijn!

Je moet met dit soort onderwerpen wel in de gaten houden dat de schepen en de offshore platformen, want daar spreek ik hier over al reeds vanaf het ontwerp en de nieuwbouw een "extra materiaal toelage" meekrijgen en er dus een ingebouwde "extra" bestaat. Door op gezette tijden de dikte van het materiaal te meten en daarmee te bepalen dat je nog "goed zit" wil dat dus NIET altijd zeggen dat iets werkelijk moet worden vervangen OF gerepareerd. Soms kun je het diminution process weer stop zetten door de zaak gewoon goed te schilderen.
Afhankelijk vna de lokatie van het staal in het schip of sturcture zijn er bepaalde percentages toegestaan voor "roestvorming"
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het schip "in staat van nieuw" naar de sloperij gaat, dus "somewhere along the way" raak je het een en ander kwijt.
Het staal aan de binnenkant bij een koelschip is vrijwel zo goed als zeker mooi droog beschermd en in het geval dit "aan de andere kant" nodig is moet je alleen brandgevaar in de peiling houden. Alleen in hoog nodige gevallen OF bij schade haal je de plaat eruit.
Dit zijn allemaal situaties waar die "halve zolen" van technische experts van die verzekerings maatschappijen, die er de ballen verstand van hebben volgens Gerard, naar kijken tegenwoordig. :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Harry
Stukje plaat met las polijsten en even ETSEN
kan al met jodium en een prachtige aftekening van de las.Moest
bij ons altijd gedaan worden op de uitloopstukjes
van langsnaden die machinaal OPD [onder poeder dek]
gelast waren [en tegen gelast]
Slijpen ,Vijlen, Schuren en Polijsten, Etsen en afgeven met
nummer bij de Lloyds of Veritas man ter controle of er
een goede doorlassing was. Speciale controle van
X en V naden.
En géén goede doorlassing :( alles er uit gutsen. :(
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Harry,

Bedankt voor het antwoord.Denk dat die inspecteur het niet wist waar hij
het over had. Kreeg een poosje geleden een bedankje van de KNRM vanwege mijn 40-jarige donateur zijn ,heb ze gelukkig nooit nodig gehad! :lol: . Van die reder waarvoor ik voer werd altijd gezegt dat
hij z'n schepen "10% boven de klasse liet bouwen".Heb altijd aangenomen dat men bedoelde dat hij 10% bovenop de minium eis van de klasse deed.

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Proefstukkies

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Joost,

En Zoooooo zat dat, had vergeten het etsen er bij te vermelden. Als je met poeder last en je hebt de zaak goed afgesteld staan kun je bekant aan de las zien op de manier waarop de "krul" er af komt hoe de las is, kun je prachtig ogend EN perfect werk mee leveren.

Heb hier eens een oude grote kneiter van een draaibank omgetuigd tot heeeel langzaam en trappenloos regelbaar draaien en een poederjob d'r op gezet, kon je assen mee oplassen van je heb ik jouw daaar, warm houden, inpakken EN een goede warmtebehandeling erna EN kat in het bakkie.

Maar ja dat was in de tijd dat ik nog "van onderen" en niet "van boven" tegen de handel aan keek Joost! :wink: :wink:



K. BRouwer: 10% boven de Klas is inderdaad 10% meer ijzer. IS tegenwoordig met goede verfsystemen helemaal niet nodig en kan beter op worden gelost.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Eindelijk heb ik dan contact gehad met de schrijver van dit spannende verhaal - het boek dat ik nu aan het vertalen ben en waar dit topic oorspronkelijk over ging. Dat het zo lang heeft geduurd, lag voor het grootste deel aan mij. Ik wist niet goed hoe ik dat nu eens in het vat moest gieten. Je wilt de man niet voor het hoofd stoten, maar ik kon het toch ook niet van me afzetten. Toen ik eindelijk een heel verhaal op papier had, bleek zijn mail niet te werken. Uiteindelijk zijn Australische uitgever gemaild dat ik graag met hem in contact wilde komen en gevraagd of hij mij wilde mailen.

Dat deed hij per omgaande, maar daarna heb ik mijn verhaal nog vier keer opnieuw geschreven voordat ik uiteindelijk datgene wat ik wilde zeggen naar mijn mening keurig had verpakt.
Hij was er niet blij mee.
Hij was het ook niet met me eens.
Goed zijn Duitse uitgever had inderdaad gezegd dat de locatie niet klopte en dat je op 24,5 graad zuiderbreedte - dus 60 mijl bezuiden de Kreeftskeerkring - weinig kans liep dat je voeten eraf zouden vriezen. Daar hadden ze iets op gevonden, zei hij, dus als ik nu de Duitse editie eens nakeek, zou ik daar vast iets aan hebben. Zelf las hij geen Duits, dus hij wist niet hoe ze dat hadden opgelost, maar hij wist wel dat ze de route meer naar het zuiden hadden verlegd. Voor het overige zei die Duitse uitgever dat het allemaal perfect klopte en die man was zelf een ervaren zeeman, dus dat moest helemaal goed zitten.

Ik heb die Duitsers vanmorgen gemaild en gevraagd of ze me een Duits exemplaar willen sturen. Ik heb er gelijk maar bij gezegd dat ik niet goed zie hoe ze de route meer naar het zuiden hebben kunnen verleggen want dat je, om je poten eraf te laten vriezen, toch minstens naar 50 graden Zuid moet, dus dwars door de Roaring Fourties, maar dat het zeewater daar ook nog altijd tussen de 5 en 10 graden is en dat je, voor gegarandeerd bevroren kakkies tot tegen de grens van het pakijs aan moet gaan zitten. Dat is dus heel iets anders dan de 1000 mijl be-oosten Rio waar het drama zich nu afspeelt.

Ik ben benieuwd.

Intussen heb ik de schrijver maar gemaild dat het me spijt dat ik hem lastig heb gevallen en dat ik me vanaf nu met mijn eigen zaken zal bemoeien en me strikt aan mijn vertaalcontract houden: een naar stijl en inhoud getrouwe vertaling leveren. Dat wil deze keer dan zeggen inclusief alle fouten, blunders, tegenstrijdigheden en pure nonsens, maar niet met mijn eigen naam voorin. Ik wil dat niet op mijn geweten hebben.

Wedden dat het straks als warme broodjes wordt verkocht? Je kunt de mensen tenslotte alles wijsmaken. Tussen de huizenhoge golven door springen de matrozen van mast tot mast, dat werk. 8)

.
Bram

Bericht door Bram »

:D Helaas Theo,daaruit blijkt maar weer dat de beste stuurlui aan de wal staan,en gewoon maar wat neerzetten wat leesbaar en gemakkelijk verkoopbaar is want die paar procent experts die zijn toch overbodig aan het worden.
Ooit eens gehoord ,toen ik me best deed om dingen te verbeteren in de machine kamer,Drie je doet je uiterste best om je zelf en mij overbodig te maken,met al je verbeteringetjes. :roll: :wink:
Groets Theo
Met een verkoelend regenbuitje uit Cheese city
Groets Bram :D
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Theo,

Zou de Duitse versie de overlevenden niet in een dinghy laten stappen
doch in een drijvende vrieskist waar hij z'n benen te vroeg in stak zodat die afvroren :shock: :lol: .....Als je de "onzin" verslagen van reporters
over de zeevaart in de krant leest wordt je daar ook niet vrolijk van en die krijgen toch ook betaald! Maar ja....een niet traceerbare incognito
is natuurlijk bij zoiets nooit weg 8) 8) . Succes met de vertaling gewenst.

Groeten,K.Brouwer.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Theo,

Jouw vertalersethiek gaat wel erg ver! Ik zou me geen zorgen maken en anders moet je maar eens naar de film Poseidon 2006 gaan kijken. Ik heb een paar weken geleden eerst de TV-film Poseidon 2005 gezien wat echt stuitend was qua waarheidsgehalte. In Poseidon 2005 kentert het schip door een terroristische aanslag, een leuk actueel en publiektrekkend gegeven zullen we maar denken. Dat gebeurt door een bom op de huid van het achterschip te laten ontploffen. Door dat gaatje gaat het schip in de korste keren helemaal om en blijft vervolgens heel mooi horizontaal op het water drijven. Binnen blijven gedurende de hele film alle lichten uitbundig branden en het is bepaald geen noodverlichting. Er wordt verderop ook veel met zaklampen gewerkt maar die doven nooit of ze sjouwen ongezien zakken met batterijen mee. Brightstars ongetwijfeld. Het mooiste is als ze een computer onderweg naar buiten tegenkomen waarmee ze doodleuk een emailtje versturen naar 'the folks at home' en je ziet het daar nog aankomen ook. Knap hoor als het schip onderste boven in het water ligt met alle antennes naar de zeebodem wijzend. De techniek staat toch maar voor niets. Uiteindelijk ontsnappen er dan een paar via het bomgat. Echt schaamteloos allemaal. Een User Comment luidde: Wrong-headed, blasphemous piece of drek.

Ik heb net nog even de Poseidon 2006, de bioscoopversie dus die $160 miljoen kostte, die op mijn PC staat versneld doorgekeken, maar ook hier een soortgelijk verhaal. Nu gaat het schip om door een freak wave. Op de helverlichte brug met een feestverlichting van instrumenten, monitors en alles omgeven door veel geuniformeerd volk, ziet de kapitein door zijn kijker door de ramen loerend deze golf dwarsscheeps aankomen. Volgens mij zie je onder die omstandigheden dan helemaal niks, maar goed. Dat met die freak wave gebeurt 's nachts en lijkt op iets wat je in een teil met water kan opwekken en dan slecht belicht gauw filmen. Ook hier blijven de lichten onder water lekker lang branden en nu ontsnappen er een paar via een gat in één van de defecte boegschroeven. Er zijn er drie en de andere twee boegschroeven zie je nog lekker draaien. Het moet niet veel gekker worden......

Wat betreft het geval van kanibalisme in de Andes: Daar lag het vlees bij wijze van spreken in de diepvries. Echter na veertig dagen op zee met een stel lijken ga je al gauw over de maximale houdbaarheidsdatum heen. Eet smakelijk! Nee, dan kan je beter met stukjes vlees gaan vissen.

Nog even dit: Al dat TIG en MIG lassen lijkt me helemaal niks en zelfs overbodig. Met een hete bout en wat harskernsoldeer kom je volgens mij al een heel eind..... :wink:

Ferry


Plaats reactie