Schiffshebewerk te Henrichenburg (Waltrop - Duitsland)
Schiffshebewerk te Henrichenburg (Waltrop - Duitsland)
Schiffshebewerk te Henrichenburg (Waltrop - Duitsland)
Afgelopen zaterdag 10 juni 2006 was het prachtig weer, te mooi om te klussen of binnen te zitten. Daarom heb ik een bezoek gebracht aan de oude scheepslift in het Dortmund-Ems kanaal bij Henrichenburg (Waltrop - Duitsland). De oude scheepslift wordt niet meer als zodanig gebruikt maar is onderdeel van het Westfälische Industriemuseum. De scheepslift is hier volledig te bezichtigen. Het museum is met de auto heel éénvoudig te bereiken, het ligt vlakbij afslag 11 van de A2, aan de noordkant van het Duitse Ruhrgebied. Het museum is een bezoek meer dan waard.
De oude scheepslift met mooie stalen vakwerk constructie, foto Wikipedia.
De oude scheepslift die gebouwd is in de jaren 1894-1898, is een waar monument, het is het oudste onderdeel van het zogenaamde "Schleusenpark Waltrop", dat bestaat uit twee scheepsliften en twee sluizen. Het verval bij Henrichenburg is zo'n 14 meter. Met de komst van een nieuwe lift in 1962, is na korte tijd het gebruik van de oude scheepslift stilgelegd. In 1979 is het oude gedeelte van het sluizencomplex "
Afgelopen zaterdag 10 juni 2006 was het prachtig weer, te mooi om te klussen of binnen te zitten. Daarom heb ik een bezoek gebracht aan de oude scheepslift in het Dortmund-Ems kanaal bij Henrichenburg (Waltrop - Duitsland). De oude scheepslift wordt niet meer als zodanig gebruikt maar is onderdeel van het Westfälische Industriemuseum. De scheepslift is hier volledig te bezichtigen. Het museum is met de auto heel éénvoudig te bereiken, het ligt vlakbij afslag 11 van de A2, aan de noordkant van het Duitse Ruhrgebied. Het museum is een bezoek meer dan waard.
De oude scheepslift met mooie stalen vakwerk constructie, foto Wikipedia.
De oude scheepslift die gebouwd is in de jaren 1894-1898, is een waar monument, het is het oudste onderdeel van het zogenaamde "Schleusenpark Waltrop", dat bestaat uit twee scheepsliften en twee sluizen. Het verval bij Henrichenburg is zo'n 14 meter. Met de komst van een nieuwe lift in 1962, is na korte tijd het gebruik van de oude scheepslift stilgelegd. In 1979 is het oude gedeelte van het sluizencomplex "
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Dampfers.
Jeffrey,
Prachtige foto's en een mooi verhaal, bedankt.
Prachtige foto's en een mooi verhaal, bedankt.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- john.marlit
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
- Locatie: zwartsluis
Re: Dampfers.
Moi Anne en anderen,Petje af Jeffrey. Ook mooi voor een excursie/reunie. Hoever van Enschede?
Moi,
Anne
Zowel van Enschede als van Arnhem is het ongeveer 120 km rijden, dus ongeveer 5 kwartiertjes sturen. Het museum ligt vlakbij afslag 11 van de A2, even voor Waltrup. Vanaf de afslag staat "Shiffshebewerk Henrichenburg" al aan gegeven en is het nog slechts 1 kilometer.
Houd er wel rekening mee dat de Cerberus lang niet elke dag vaart.
Dit is overigens hun site: http://www.lwl.org/LWL/Kultur/wim/S/henrichenburg/
Ahoy Jeffrey :D :D
Hierbij wil ik mijn waardering uitspreken voor het feit dat je nu ook schrijft op Kombuis. Stoom leeft, en zal dat altijd blijven, mits mensen zoals wij niet in slaap sukkelen maar er iets mee doen en uitkijken naar nieuwe, jonge instroom, zodat wij onze kennis over kunnen brengen en wat nog veel belangrijker is; als er zo'n "ouwe vetputter" bij je in de machinekamer komt, hou 'em een tijd daar, en hoor hem uit, laat hem praten want DAAR zit kennis en ervaring, die wij nooit zullen krijgen, maar de afgeroomde versie is goed bruikbaar en overdraagbaar op de nieuwe generatie.
Keep writing young men, keep writing
groetjes Ton
Hierbij wil ik mijn waardering uitspreken voor het feit dat je nu ook schrijft op Kombuis. Stoom leeft, en zal dat altijd blijven, mits mensen zoals wij niet in slaap sukkelen maar er iets mee doen en uitkijken naar nieuwe, jonge instroom, zodat wij onze kennis over kunnen brengen en wat nog veel belangrijker is; als er zo'n "ouwe vetputter" bij je in de machinekamer komt, hou 'em een tijd daar, en hoor hem uit, laat hem praten want DAAR zit kennis en ervaring, die wij nooit zullen krijgen, maar de afgeroomde versie is goed bruikbaar en overdraagbaar op de nieuwe generatie.
Keep writing young men, keep writing
groetjes Ton