gebroken midscheeps

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Ronny en Cor.

De "Wieringen" die Ronny laat zien is een typische 3 eilandenschip met een lange midscheeps zoals dat destijds in de Schepenwet omscheven stond. Ik ben het inmiddels even kwijt, maar het ging om zoveel procent van de scheepslengte om te bepalen of het schip een "lange" midscheeps had of juist niet. Het zou er dus op kunnen duiden dat de (kolen)bunker ruimte kort bij de ketels gesitueerd moest worden. Dit schip is een duidelijke tramper, zoals bij de Triton te verwachten viel. Ze had dus weinig "gear" aan dek.

De stellingname van Cor vind ik helemaal zo gek nog niet.
Alleen moet wel opgemerkt worden dat de Lloyd reeds 4 baby flattoppers en 4 custom-build C-3ers in vaart had. Voorts waren ook reeds 3 Victories aan gekocht.
Er zou aan gedacht kunnen worden om aan een wat evenwichtiger verdeling van de laadruimte over de gehele scheepslengte te komen.
De "Ampenan" valt een beetje buiten het pulletje daar zij een eenlingetje gebleven is. Niet zo vreemd, want er is eigenlijk een schip om een m.k. installatie gecreeerd. De Nederlandse overheid had n.l. 8 complete m.k. installaties op de kop getikt. De m.k. installatie van de "Ampenan" was er eentje van !.
Wat hier ook tegenover staat; het systeem van de gebroken midscheeps bestond al langer, maar ook de midscheeps die blokvormig opgesteld was.

Om nog eens een open deur in te trappen; de H.A.L. had geen enkele gebroken midscheeps. NiGoCo had na de W.O.II ook geen enkel schip van eigen ontwerp van het gebroken midscheepstype. Immers de "Albireo", ( wat aanvankelijk een zussie van de "Heelsum" was ), is geen eigen ontwerp. Ook de "Alchiba" was een aangekocht "gebakkie" ).

Deze kwestie heb ik zo'n jaar of twee geleden ook eens aan ing. Ernst Vossnack voorgelegd. Helaas kwam hij met een heel andere materie aan, dus hier liep het spoor ook dood.
Kortom; we zijn d'r nog lang niet uit.

m.v.g. Roy

C.E.A. van Boeckel

gebroken midscheeps

Bericht door C.E.A. van Boeckel »

Roy, bedankt voor de verwijzing !

De URL moet zijn < http://vbp.omnispective.nl >.

mvg C.E.A.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Afbeelding

Foto geleend van Arendnet,Tina

De Heemskerk waarop ik mijn eerste drie reizen gemaakt heb.
Zeker een gescheiden midsscheeps maar hoeveel eilanden schijnt moeilijk te liggen.
In de voorste midsscheeps sliepen de pasagiers( max 12) en de kapitein , 1ste stuurman en hofmeester.

In de tweede midscheeps de rest van de stuurlieden en de wtk's .
Ook de kombuis was hier geplaatst.
Was een beetje vervelend want de eetsalon was weer in de voorste midsscheeps.
Op het sloependek woonde de marconist.

In het achteruit de rest van de bemanning met eigen eetsalon.
Dat was met slecht weer nog een heel gedoe voor de bakzeuns om het eten op te halen.
Ik heb een keer meegemaakt dat er niemand aan dek mocht vanwege het slechte weer.
De bakzeuns moesten toen met de ketels eerst de machinekamer in dan door de schroefastunnel naar achter en dan weer langs de vluchtladder omhoog die in het achteruit uitkwam.
Naar de voorste midsscheeps was ook een probleem want daar kon je alleen maar over dek naar toe.
Dus moest de tafel stewart afwachten dat het wat rustiger leek en dan in de looppas met de soepketel langs het tussenruim naar voren.
Niemand heeft mij ooit uit kunnen leggen waarom die achterlijke bouw nodig was.

vr gr Henk
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Zelf heb ik het genoegen gehad om een reis van 9 maanden op de Straat Tanga, de exGaroet, te maken.

Mij is altijd bijgebleven dat het ruim tussen de beide accomodaties er was, vanwege het grotere volume en rechten wanden. Bij de ruimen voor en achter heb je altijd te maken met de scherpte van het schip.

Groet Frank




Afbeelding
Groet Frank
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Henk,
Niemand heeft mij ooit uit kunnen leggen waarom die achterlijke bouw nodig was
Ik dacht dat ik dit wel redelijk had uitgelegd. :lol:
In de voorste midsscheeps sliepen de pasagiers( max 12) en de kapitein , 1ste stuurman en hofmeester.
Stank, herrie :wink:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Hallo Roy

Eigenlijk was het eerste nieuwbouw schip(niet in Nederland gebouwd) de Modjokerto.
De kiel gelegd op 30-12-1945, het koopkontrakt door de KRL is getekend op 27-06-1946 en is het schip op 13-12-1946 opgeleverd door Caledon Shipbuilding & Eng. Co te Dundee.
Er stond een 8 cylinder 2dw B & W Kincaird & Co diesel in van 6800 PK en het schip liep 15 mijl en had een accomodatie van 36 passagiers.
Als je op de foto onder kijkt zie je dat het schip voor de brug drie masten en achter 1 mast heeft. zie foto

Afbeelding

Hier de ex Modjokerto als Atlas Promoter

Afbeelding

Eevn terug komend op de Martaram, Slamat, Garoet, Blitar en Langoeas
was er dus na de oorlog gebrek aan materiaal maar ook voor onderzoek
naar een nieuw scheepstype.
Nu in onze tijd is het simpel een tekening maken even testen enz
na de oorlog was er niets.
Ik heb toch ook het idee dat de gebroken midscheeps is ontstaan bij de
stoomschepen want boven en rondom de ketels was het behoorlijk heet en in de begin jaren was er nog al eens een explosie van de stoomketels en leidingen.

Cor Boer
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Wim, Frank & Jos,

Wim,
De H-kerken waren inderdaad geen 3-eilanden schepen. Een 3-eilenden schip herken je aan de verhoogde bak, verhoogde midscheeps en verhoogde kampanje. Als je zo'n schip, ( denkbeeldig ), tot aan haar dek in zou laten zinken, steken alleen deze verhoogde gedeelten nog boven water uit. Misschien heb ik het zo wat aanschouwelijker voor je gemaakt.

Frank,
Het heeft volgens mij niets met een groter laadvolume te maken. Immers ruim II en ruim III lopen tot onder het brugkomplex door en zijn daar door een ruimschot van elkaar gescheiden. Ergo, als het brugkomplex op en over het m.k. gedeelte gebouwd wordt, behoud je het zelfde laadvolume en zelfs meer aan eengesloten langere dekruimte.
Het laadvolume gaat wel ophoog als de verhoogde bak t.m. ruim I loopt of als de midscheeps in een lange uitvoering verhoogd is. In zo'n situatie krijgen ruim II & III inderdaad meer volume. Deze gegevens hoeven echter niets met een gebroken midscheeps temaken te hebben. Het kan echter wel. Zie bovenstaande foto's.

Jos,
Tsja, hoe moet ik je nu opbeurend toespreken !?. Je diepgewortelde afkeer van alles dat met het m.k. gebeuren te maken heeft krijg ik er ook niet uitgepraat. Ook ik ben geen psycholoog.......................!!!.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Roy ik kan het toch niet laten hier nog een stukje uit de Lloydmail nr 10
october 1966 over de Japara op dit schip heb ik vele reizen gemaakt.
De aicondition was een soort radiator waar ijswater doorheen liep en dus
vaak verstopt zat de hut was een drie persoon hut wat ook zo was er kon verders niets meer in amper de stoelen.
De aicondition was vaak verstopt werd dan doorgeblazen en was dan weer een paar hutten verder verstopt.
En toch!!!!!!!!!!!!!!! was het gezellig varen op dit schip met gebroken midscheep want daar tussen zat de bar en was het elke keer klauwtje raaien en ouwehoeren.
Een goeie tijd gehad op dit schip hieronder het stukje uit de Lloydmail
De schoenen van de machinisten aan dek spijkeren was ook een leuke
hobby aldaar.

Afbeelding

Cor Boer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Cor,
De schoenen van de machinisten aan dek spijkeren was ook een leuke hobby aldaar.
Ja mooi hé? Die klosklompen vastnagelen. :D
All the best
Jos
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Jos dat was een leuk gezicht en als de hutkoffers er stonden een stukje trassie in doen.
Een leuk gebeuren op de Japara was het volgende: de douches en toiletten waren niet in de hutten maar stonden op een rij(paarden stallen genoemd)nu was de marconist gaan douchen en was de bakker/koksmaat
in de douche er naast gegaan met een flesje rode kleurstof.
Hij ging over de rand van de douche heen gaf de marconist een tikje op zijn hoofd en liet er de rode kleurstof over heen gaan.
Wat er toen gebeurde laat zich raden maar het was lachen geblazen.

Cor Boer


Plaats reactie