KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Frits,
Van Harte Welkom op Kombuispraat. :wink:
Ik heb net even op je site rondgeneusd afdeling koopvaardij, heel mooi!
:D
All the best
Jos

http://members.home.nl/fri.nie/koopvaard01.htm

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Da's zeker een fraaie site Frits !.
De oude K.P.M. tijden herleven zo weer een beetje !.

m.v.g. Roy
fritsF

Bericht door fritsF »

Hallo Cor,
is dit nog ergens te krijgen, ik kon op internet niets vinden
Frits
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Hallo Frits ik weet niet of dit nog ergens te vinden is ik heb dit boekje nog uit mijn KRL tijd vandaar dat de prijs er in roepies op staat.
Maar was dit het boekje die je bedoelde????
Dit boekje was de derde druk zie onder

Afbeelding

Afbeelding

Mogelijk dat je rommelmarkten af kan struinen en als dit niet lukt kan ik proberen deze te scannen

Cor Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, dat boekje was het niet; het was een speciaal boekje van de KPM. We hebben het er hier al eens eerder over gehad en toen werd er door iemand uit geciteerd die het nog in zijn bezit had.
De enige zin die ik me onmiddellijk herinnerde was die waarbij je de bediende vertelde dat hij je witte uniform klaar moest leggen en de knopen erin moest doen. Echt een zin die je dagelijks nodig had als je je tijd voornamelijk doorbracht met het op de kont slaan van sapi's met een eind bamboe.
Je werd inderdaad op pad gestuurd met dat boekje en ook ik liep een of twee dagen na aankomst mijn eerste wacht als derde stuurman en moest maar zien hoe ik die djurumudi duidelijk moest maken dat hij NO t.O 3/4 O moest sturen. Het boekje had ik in de kaartenkamer liggen en daar studeerde ik eerst een poosje voordat ik een koers op kon geven. Niets iets voor een snelle koersverandering. :)
Had ik nog het geluk dat ik op de kustvaart nog een aantal jaren alleen maar op streken had gestuurd en het kompas dus rechtsom zowel als linksom en onverschillig waar te beginnen in kwartstreken kon opdreunen. Een groot bijkomend probleem was echter dat het in het Maleis heel anders gaat dan in het Nederlands of Engels. Wij staan zeg maar "in het midden" van de roos en draaien dan rond, maar in die taal sta je buiten de roos. Ik weet het ook niet meer precies, maar het was vrij ingewikkeld. Het was net een overgangsperiode, want niet lang daarna kwam ik op een schip waar op graden werd gestuurd.

Jammer dat ik dat boekje ook niet meer heb. "Tropische Hygiëne", dat kreeg je ook mee. Vol met enge ziektes. Ook handig.
Een foto van het logeergebouw zou ook ik wel graag eens willen zien. Staan die niet in een van de gedenkboeken van de KPM?
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Circa 52 jaar geleden kwam ik als 4e stuurman bij de paketvaart. Indië lag toen nog ver weg en wij voelden ons, als nieuw aangekomenen, heel ver van huis, al lieten wij daar niets van merken. Voor onderdak behoefden wij niet te zorgen, dat deed de maatschappij. We werden ondergebracht in het, toen uitsluitend als logeergebouw dienstdoend hotel Wisse. Dat stond om de hoek van Noordwijk en Molenvliet. Toen de gong het etensuur aankondigde, kwam ik voor het eerst in de prettig aandoende eetzaal en daar zag ik met grote sierlijke letters op de muur staan:
- Wie laadt en lost en veilig vaart,
- Die is zijn kost en drank wel waard.
Tweeënvijftig jaar geleden. De woorden, zoals ze daar op de muur geschilderd stonden, zijn mij altijd bijgebleven. Ze gaven antwoord op een vraag, welke nog niet in woorden was geformuleerd, doch toen duidelijk naar voren kwam: 'Zal de maatschappij tevreden zijn over mij en mijn werk?' Op die vraag gaven ze een positief antwoord. Ik denk er dankbaar aan terug.
Bovenstaand verhaal staat op mijn site

http://www.scheepspraat.nl/kpm1.htm

Helaas geen foto, maar Hotel Wisse is misschien wel ergens terug te vinden.

Willem Visser heeft zich toen de bijnaam Willem Blauwvinger verworven, omdat hij dit allemaal heeft overgetyped van de "Uitlaat"
Bob

Maleis

Bericht door Bob »

Op de school van Radio Holland in Amsterdam kregen we maleise les, want het was natuurlijk altijd mogelijk dat je naar de Oost werd gestuurd.
Wij vonden maleis leren niet nodig want zeiden we: "Als je dit kan, (Duim tussen wijsvinger en middenvinger) en dat heb ( Duim over wijsvinger wrijven) heb je geen vreemde talen nodig.

Groeten

Bob
fritsF

KPM

Bericht door fritsF »

Hallo Cor en Theo,
Theo heeft het antwoord al gegeven, jammer dat het niet het juiste boekje is, mocht iemand het nog hebben dan zou ik gaarne een kopie ervan krijgen.
Ja die koersen dat was wat, het enige wat ik nog steeds in mijn hoofd heb na 60 jaar is
timur timur laut di kanan sebrapat tenga tenga setenga soerat.
Ik weet niet of dit goed geschreven is en ken ook de vertaling er niet meer van. Ik vind het wel eigenaardig dat dit nu al 60 jaar in mijn hoofd zit, terwijl mijn geheugen als een zeef is.
Cor in ieder geval bedankt voor de moeite.
Theo mocht jij het ooit tegenkomen dan hou ik me aanbevolen.
Na nieuwjaar heb ik nog een paar foto's van kollega's waar ik ook de naam niet meer van weet.
De foto's op pagina 4 op mijn homepage onder koopvaardij zijn de enige die ik heb. Bij het echtpaar (ben ook de naam kwijt) ging ik vaker koffiedrinken, ik dacht dat hij WTK was.
De "zieke foto's" zijn ik de kleine kamertjes in de "sing sing" aan de achterkant
Allen een prettige jaarwisseling
Frits
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Het eerste wat ons aan boord werd geleerd van maleis is onderstaande

Rotti is Brood
mati is dood
Dapur is keuken
Mek mek is neuken

Cor Boer
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Op de Neder Elbe een chefkok gevaren die ook zo`n boekje had. De eerste zin die er in stond heb ik nooit vergeten: ,,Buku ini yang di perbuat istimewah chas untok orang orang yang beladjar Bahasa Indonesia tanpa Guru" .....Je was buiten adem als je dat gelezen had. ,,Dit boek is speciaal gemaakt voor mensen die Indonesich leren zonder leraar". En dan gaat het verder ,,Lihatlah serdadoe Japan? Dan dimana ada?" ,,Heb je Japanse soldaten gezien? En waar zijn ze?" . Dat was ook een boekje van eind jaren veertig, dus die Jappen waren allang perrtrrokken.....


Plaats reactie