Captain Grant

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Afsluiters!!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:D :D :D
Mink, je haalt me de woorden uit de mond!! Ik zit hier net te genieten van al die havens en nostalgische plaatjes van Port Said, Aden, Colombo, Mina, Singapore en DAn in ene dat geklaag over die paar kleine pest-afsluitertjes en hoe "eenzaam" ze zich voelen aan dek als de wtk. van de wacht even belangstelling komt informeren of alles goed is!! :wink: :wink:

Om i.p.v. de juiste kerststemming, de collegiale belangstelling te waarderen!!! :shock: :shock:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

mink

captain grant

Bericht door mink »

hallo harry zo ver durf ik niet te gaan tegen jos ,hij stuurt zo z,n akkie op je af.

h.g.mink
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry en Mink.
Ik liep wel met een koperen wielspanner aan dek omdat de afsluiters af en toe niet echt gangbaar waren.
Dat was de reden waarom de wtk van de wacht zich op afstand hield.
Ja, de stuurman op een tanker had heel wat mee te zeulen aan dek tijdens het laden en lossen.
Ullagestick, spiegeltje...

All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Mina al Ahmadi.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:D :)

Hallo Mink en Jos,

Dat mooie ouderwetse plaatje van Mina op het "KolenKombuis" deed me weer denken aan die gouwen tijden dat we "op afstand" naar het geren aan dek van de stuurlui keeken als ze de boot aan het aftoppen waren!! Ik weet niet beter of al die afsluiters waren altijd piko bello gangbaar, je kon ze zo een slinger geven en dan "spinden ze zo dicht" ( of open!) :D
Af en toe ,ondanks de spiegeltjes en de kraaltjes en de ulagestikkies EN de "sounding-tapes" dan waren de maten wel eens een beetje an de late kant en kwam het "Vloeibare Goud" aan dek, dat was altijd reden voor een "echte show" en indikatie om FF pleiten te gaan. :shock:
Maar laat je niks te vlug wijsmaken over hard werken Mink, en Akkie, ervaren zeemansvrouw die ze is!! ZIJ weet wel beter. :wink: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Harry, weet je waarvoor we die spiegeltjes aan dek ook gebruikten?
Daarmee kon je de lanterfanterende wtks's die vanaf het achterschip de stuurlui die zich in het zweet renden en zich zeven slagen in de rondte draaiden aan afsluiters die je soms hoorde knarsen vanwege het gebrek aan vet, even een zonnestraaltje op hun netvlies planten.
En als ik wist dat de derde wtk in zijn kooi lag te meuren, kooi aan bakboord, hut aan stuurboord, het schip even lekker scheef gooien.
En met ullagestick gewapend het aloude tankerlied zingend:
"Moet er nog slaolie Weezen? Moet er nog Slaolie zijn??"
Ik geef eerlijk toe dat ik verslaafd was aan die heerlijke dampen van cude oil, daar werd je plezierig high van. Tegenwoordig zit de stuurman in een hokkie achter een pc een tanker te laden.
Afsluiters? Wat zijn dat voor dingen?
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Jan van der Pluijm

Speciaal voor Arij.

Jos ik stuur je nog twee mailtjes uit van Zee tot Zee. Dit album heb ik nog kompleet. Toen ik halverwege met plaatjes sparen was van op de Lange Deining, kwam mijn ouwe heer er achter wat een tinnef peuken het waren, die hij voor mij rookte en is er toen accuut me gestopt.
Groeten
Jan van der Pluijm

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Jan van der Pluijm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ook van Jan van der Pluijm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mink

Bericht door mink »

ik heb er zelf niet mee gewerkt maar in mijn scheepsbouw tijd bij verolme
heb ik wel met joekels van econosto afsluiters moeten zeulen en in de ductkiel monteerde we buterfly afsluiters en die werkte op lucht/hydraulische dus geen ellebogenstoom,in de machinnekamer waren niet van die groten en liepen ze niet lekker dan de handwiel spanner er op
maar het zijn mooie plaatjes jos / harry van c-grant.

h.g.mink
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Drie generaties "Statendam".

All the best
Jos

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Plaats reactie