KPM
Hoi Alfons ik neem aan dat je deze bedoelt??
m/s OPHIR (2) (1929-1959)
naamsein: TFCP, 1933 PKGF, 1947 PGNP
Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij N.V., Amsterdam. (190)
Brt: 4.070, nrt: 2.200, dwt: 2.628 lxbxh: 112,89 x 15,75 x 6,04
In 1947 brt: 4.256, nrt: 2.232, dwt: 2.439
Vrachtschip met accommodatie voor 62 eerste-, 48 tweede klasse en 1749 dekpassagiers.
In 1947 accommodatie voor 62 eerste-, 54 tweede klasse,en 1749 dekpassagiers.
2 x Werkspoor diesels, 4 tew, 8 cyl., 2 schroeven, 4.600 pk, 15 mijl.
Machinebouwer: N.V. Werkspoor, Amsterdam.
Historie:
In juli 1927 werd de bouwopdracht verstrekt, 1 september 1929 tewaterlating, 11 januari 1929 proefvaart en opgeleverd.
Vertrok 19 januari naar Ned. Indië en werd daar in maart 1929 in dienst gesteld op de Batavia-Padang Lijn.
Bestemd voor de kleine sneldienst Palembang, Batavia, Cheribon, Semarang, Soerabaja, Boeleleng(Bali), Makassar,
later Batavia Padang Lijn.
01.1929-1959 OPHIR, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
5 februari 1942 samen met de MELCHIOR TREUB en begeleid door een Australische torpedobootjager,
van Tandjong Priok en kwam 6 dagen later te Colombo aan.
25 februari 1942 verhuurd aan het British Ministry of War Transport voor troepenvervoer.
12 april 1942 gevorderd door de Britse Marine en ingericht als hospitaalschip. 4 juli 1942 gevorderd door de Nederlandes Regering en sedert 25 augustus in de vaart als hospitaalschip met als vaargebied de Golf van Bengalen met als basis Bombay.
Eind 1943 naar Port Said, basis voor konvooien vaar Sicilië, vervolgens naar Tripolis (Noord Afrika)
en daarna weer naar de basis Bombay.
Vaart tussen Zuid-Afrika, Arabie en Brits Indie, Tijdens de Birma-oorlog pendeldienst tussen Chittagong en Calcutta,
en vervolgens de Middenlandsche Zee.Sinds september 1945 te Port Swettenham(Malakka) voor verzorging van burger-
en krijgsgevangen die uit de Jappenkampen waren bevrijd, 19 oktober 1945 te Tandjong Priok.
12 april 1946 teruggegeven door de BMWT en via de Nederlandes Regering tot 1 januari 1947 in time-charter aan de Nederlands Indische Regering.
16 januari 1947 van Tandjong Priok naar Amsterdam voor verbouwing bij de N.D.S.M..
Proefvaart werd van 12 en 13 mei 1947 gehouden.
25 mei 1947 vertrokken uit Amsterdam naar Batavia in charter van Stommvaart Maatschappij 'Nederland'.
In februari 1948 over naar de Nederlandse vloot met als thuishaven Amsterdam.
Eind 1954 maakte het schip een 16 daagse cruise door de archipel, die een grote belangstelling genoot.
In februari 1959 verkocht voor de sloop naar Hong Kong en werd daar in mei gesloopt.
eventueele HR als beschikbaar kun je me mailen.naam schip en dan komen ze zo naar je toe.
r.benninga@chello.nl
m/s OPHIR (2) (1929-1959)
naamsein: TFCP, 1933 PKGF, 1947 PGNP
Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij N.V., Amsterdam. (190)
Brt: 4.070, nrt: 2.200, dwt: 2.628 lxbxh: 112,89 x 15,75 x 6,04
In 1947 brt: 4.256, nrt: 2.232, dwt: 2.439
Vrachtschip met accommodatie voor 62 eerste-, 48 tweede klasse en 1749 dekpassagiers.
In 1947 accommodatie voor 62 eerste-, 54 tweede klasse,en 1749 dekpassagiers.
2 x Werkspoor diesels, 4 tew, 8 cyl., 2 schroeven, 4.600 pk, 15 mijl.
Machinebouwer: N.V. Werkspoor, Amsterdam.
Historie:
In juli 1927 werd de bouwopdracht verstrekt, 1 september 1929 tewaterlating, 11 januari 1929 proefvaart en opgeleverd.
Vertrok 19 januari naar Ned. Indië en werd daar in maart 1929 in dienst gesteld op de Batavia-Padang Lijn.
Bestemd voor de kleine sneldienst Palembang, Batavia, Cheribon, Semarang, Soerabaja, Boeleleng(Bali), Makassar,
later Batavia Padang Lijn.
01.1929-1959 OPHIR, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
5 februari 1942 samen met de MELCHIOR TREUB en begeleid door een Australische torpedobootjager,
van Tandjong Priok en kwam 6 dagen later te Colombo aan.
25 februari 1942 verhuurd aan het British Ministry of War Transport voor troepenvervoer.
12 april 1942 gevorderd door de Britse Marine en ingericht als hospitaalschip. 4 juli 1942 gevorderd door de Nederlandes Regering en sedert 25 augustus in de vaart als hospitaalschip met als vaargebied de Golf van Bengalen met als basis Bombay.
Eind 1943 naar Port Said, basis voor konvooien vaar Sicilië, vervolgens naar Tripolis (Noord Afrika)
en daarna weer naar de basis Bombay.
Vaart tussen Zuid-Afrika, Arabie en Brits Indie, Tijdens de Birma-oorlog pendeldienst tussen Chittagong en Calcutta,
en vervolgens de Middenlandsche Zee.Sinds september 1945 te Port Swettenham(Malakka) voor verzorging van burger-
en krijgsgevangen die uit de Jappenkampen waren bevrijd, 19 oktober 1945 te Tandjong Priok.
12 april 1946 teruggegeven door de BMWT en via de Nederlandes Regering tot 1 januari 1947 in time-charter aan de Nederlands Indische Regering.
16 januari 1947 van Tandjong Priok naar Amsterdam voor verbouwing bij de N.D.S.M..
Proefvaart werd van 12 en 13 mei 1947 gehouden.
25 mei 1947 vertrokken uit Amsterdam naar Batavia in charter van Stommvaart Maatschappij 'Nederland'.
In februari 1948 over naar de Nederlandse vloot met als thuishaven Amsterdam.
Eind 1954 maakte het schip een 16 daagse cruise door de archipel, die een grote belangstelling genoot.
In februari 1959 verkocht voor de sloop naar Hong Kong en werd daar in mei gesloopt.
eventueele HR als beschikbaar kun je me mailen.naam schip en dan komen ze zo naar je toe.
r.benninga@chello.nl
Hoi Willem.
Daar heb je gelijk in.
De eerste Ophir van de KPM,GEGEVENS
s/s OPHIR (1) (1891-1898)
naamsein: TGVK
Caird & Co., Greenock-Schotland. (201)
Brt: 307, nrt: 205 lxbxh: 45,71 x 7,62 x 3,17
Vrachtschip, type shadedeck.
Compouns stoommachine, 2 cyl., 600 ipk, 8 mijl.
Machinebouwer: Caird & Co., Greenock-Schotland.
Historie:
1876-1891 OPHIR, N.V., Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij, 's-Gravenhage.
01.1891-1898 OPHIR, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
06.1898-1901 OPHIR, Ong Eng Toan & Auw Lok Koen, Palembang.
1901-1912 OPHIR, Tong Piang, Palembang.
In mei 1912 te Singapore uitgebrand, het wrak werd in 1913 voor de sloop verkocht.
Daar heb je gelijk in.
De eerste Ophir van de KPM,GEGEVENS
s/s OPHIR (1) (1891-1898)
naamsein: TGVK
Caird & Co., Greenock-Schotland. (201)
Brt: 307, nrt: 205 lxbxh: 45,71 x 7,62 x 3,17
Vrachtschip, type shadedeck.
Compouns stoommachine, 2 cyl., 600 ipk, 8 mijl.
Machinebouwer: Caird & Co., Greenock-Schotland.
Historie:
1876-1891 OPHIR, N.V., Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij, 's-Gravenhage.
01.1891-1898 OPHIR, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
06.1898-1901 OPHIR, Ong Eng Toan & Auw Lok Koen, Palembang.
1901-1912 OPHIR, Tong Piang, Palembang.
In mei 1912 te Singapore uitgebrand, het wrak werd in 1913 voor de sloop verkocht.