Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

vervolg van de collectie van Jan Vos

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Voorlopig even het laatste hoofdstuk uit deze serie van Jan Vos.
All the best
Jos

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Bij het bruggetje vaart de Gebroeders Luden 250 cm lang geheel van zink gebouwd door een Loodgieter.

Aan de kant ligt een oranje gekleurd schip 210 cm lang die van een zoon van een kledingzaak in Groningen was.

Deze lag altijd in de loods achter de zaak maar bij een brand in die loods is dit schip verloren gegaan de romp en opbouw waren nog heel en er stonden wat stompjes van de masten op.
Hij is in de etalage van een modelbouwzaak beland en voor FL 150.00 verkocht aan een verzekeringsmaatschappij.

Er waren ook foto's door een kennis van de eigenaar gemaakt en die had ook foto's van een strand door de negatieven over mekaar heen te leggen bij het afdrukken leek het net of het schip op het strand was gestrand na de een brand aan boord.

Gr Jan
Oebele

Bericht door Oebele »

Hallo Jan,

Ziet er heel mooi uit Jan!
Van wat voor materiaal zijn die bootjes eigenlijk gebouwd?
kunstof of hout? lijkt me zelf ook geweldig om zoiets te bouwen, het lijkt me alleen erg moeilijk.

de mazzl Kabeljauw
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Hallo Kabeljauwtje,

De modellen worden van verschillende materialen gemaakt.
Romp kan van hout, abs ( is kant en klaar ) en polyester gemaakt worden.
Er zijn zelf modelbouwers die zink, messing of koper gebruiken.
Zo was er een die tekenaar was bij een scheepswerf en zijn model net zo gemaakt had als het orgineel van metaal messing dus, dit heeft een nadeel als je een aanvaring krijgt dat je ook een deuk hebt.

Zo zie je de Gebroeders Luden die van zink was gemaakt maar hier is later een polyester romp van gemaakt omdat je toch deuken krijgt met zink en met polyester niet.

Ik maak als ik de orginele werftekeningen heb eerst een houten romp dit is dus een positief die helemaal glad moet zijn en geverfd.
Om de stank van polyester te vermijden laat ik er een polyester romp van maken bij een kanobouwer The Best in Sidderburen die maakt een negatief van polyester en dan weer een positief van polyester om een gladde huid te krijgen.

Zo'n man houdt altijd wel polyester over als hij een kano aan het maken is en dat gebruikt hij dan voor een model.

Zo hadden we eens 3 M Fregatten van 250 cm lang waarvan er 2 rood waren en 1 grijs hieruit blijkt dat hij dus overgebleven polyester gebruikt heeft.

Verder kan je voor de opbouw allerlei materialen bij een modelbouwzaak kopen zoals platen triplex en abs vanaf 0.5 mm dikte.
Je kan messing en aluminium in allelei profielen kopen maar als je veel nodig bent ga je naar de groothandel.
Zo ga je ook naar de groothandel voor kogellager en tandriemen met poelies ligt eraan wat je nodig bent en wat het goedkoopste is.

Je moet er rekening mee houden dat de opbouw niet te zwaar wordt dat staat ongeveer op 1 : 5 dus 1 kilo opbouw is 5 kilo ballast.
Ik werk het liefst zonder ballast zo heb je motoren die vrij zwaar zijn en accu's die je er uit haalt en apart vervoert als een accu 1.5 kilo weegt en er zitten 4 stuks in een model heb je al 6 kilo mider te sjouwen.

Als je nog nooit een model gebouwd hebt kun je met een bouwpakket beginnen en ervaring opdoen.

Gr Jan
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

De indianen hierboven peddelen zelf hun kano voort.
Dit is alleen bij vereninging in Duitsland te koop die maken de kano's met de Indianen en het mechanisme dat in de Indianen verwerkts is.

Er is zelf een kano met 5 persinen 4 man peddelen en de 5e heeft een pijl en boog.
De laatste kan ook een brandende pijl afschieten.

Dit is een act waarbij een vlot van boomstammen waarop blanken zitten en aangevallen worden door Indianen met Kano's op het vlot staat een huisje met een brandbaar dak dat door de brandende pijl geraakt wordt en in brand vliegt.

Gr Jan
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

De Franss Transs is helemaal werkend de kraan kan heen en weer en de duwbakken van het dek oppakken en te water laten waarna de duwbootjes de duwbakken oppikken.

De Franss Transs was eerst een 3 meter lang maar is later op een kleinere schaal voor de tweede maal gebouwd de duwbootjes waren op het laatst 12 tot 13 cm lang met 2 schroeven.
Dit alles was gedaan om het geheel makkelijker te kunnen transporteren groot is mooi maar je hebt er wel een aanhanger voor nodig.

Gr Jan
Oebele

Bericht door Oebele »

Hallo Jan,

sjonge jonge er komt nogal wat bij kijken dus! :wink:
bedankt voor de informatie.
Ik ondekte toevallig in een verhuisdoos een model van de Da Noli, een oude cargoliner. dus ik denk dat ik daar eerst maar eens mee ga beginnen om te kijken of ik er een beetje aanleg voor heb! :wink:

de mazzl Kabeljauw
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Jan Vos,

Wat ik me wel eens afvraag als ik die modellen bewonder, is dat er zeer nauwkeurig de hand word gehouden aan de bouw schaal maar dat ze eenmaal in het water onevenredig snel varen.
Je zou dan toch ook de voortstuwing zodanig moeten berekenen of expririmenteren dat ook de snelheid "op schaal" is.

Dus om eens een rekensommetje te maken:

Echte lengte 120 meter, Schaal 1:100 model = 1,20 meter

Echte schip 15 knopen =1852 meter x15=27780 meter per uur.
27780 / 3600 = 7.72 m/sec dus bij lengte 120 m / 7,72 m/sec = 15,55 seconden om een weg af te leggen gelijk aan de scheepslengte.

Ik heb volgens mij nooit een model gezien waarbij dit klopt.

De vaareigenschappen mbt acceleratie, stopweg en draaicirkel zouden dan wel een stuk realistischer worden.

Of ben ik nu aan het mierenneuken ?

Groetjes,
Bert de Boer
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Bert,

maar dan zouden ze het waterloopkundig lab en al die sleeptanks ook wel kunnen opdoeken ? Er staat me iets van bij dat er met kwadraten en derde machten gerekend wordt, maar het fijne ervan ben ik kwijt.

Ik mag vanavond werken, de ketels en systemen in de gaten houden en controle-rondjes lopen. Zometeen maar 's kijken wat de chef voor ons in de koeling heeft staan. We hebben een oud Marine wtk in de ploeg en dan komt het goed.

m vr groet, Leo.


Plaats reactie