KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1925
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Uitbrengen ms Roggeveen 1954

Bericht door Vaerderij » 01 jul 2011 02:13

de Uitlaat 1 juli 1954 bemanning en passagiers uitbrengen ms Roggeveen mei-juni 1954.jpg
de Uitlaat 1 juli 1954 bemanning en passagiers uitbrengen ms Roggeveen mei-juni 1954.jpg (363.67 KiB) 1376 keer bekeken
Uit de Uitlaat van 1 juli 1954. Links het rijtje 'passagiers' tijdens het uitbrengen van de Roggeveen en
rechts 10 gemonsterde jonge KPM 'ers waarvan een aantal na aankomst in Tg Priok over de vloot werd verspreid.

Anne

Gebruikersavatar
beijk
Berichten: 226
Lid geworden op: 03 jan 2011 14:46
Locatie: Nieuwerbrug aan de Rijn

Re: KPM

Bericht door beijk » 01 jul 2011 22:45

150]De maidentrip van de Roggeveen[/size]

[size=Hallo Renirus,
Ik heb voor 't gemak het vaarschema van de Roggeveen in 1954 even voor je in de
goede volgorde gezet. Dat waren mooie reizen die jullie maakten!
Ik moet zeggen dat jullie een actieve marconist aan boord hadden, dat hij zo veel
posities aan Scheveningen Radio heeft doorgegeven. Weet je z'n naam misschien
nog? Zegt de naam Drayer je misschien iets...?
Vriendelijke groeten en tot horens,
Jan Loedeman (ex-r/o)
01/05/1954 ROGGEVEEN 30 te Antwerpen
03/05/1954 ROGGEVEEN 1 te R'dam.
11/05/1954 ROGGEVEEN pass 10 Oporto n. Priok.
13/05/1954 ROGGEVEEN pass. 12 Oran
15/05/1954 ROGGEVEEN pass. 14 Pantellaria n. Tg.Priok.
18/05/1954 ROGGEVEEN naar Priok 17 te Port Said.
22/05/1954 ROGGEVEEN 21 van Suez n. Rangoon
25/05/1954 ROGGEVEEN pass. 24 Kamaran eiland (Rode Zee) naar Rangoon
26/05/1954 ROGGEVEEN pass. 25 Aden n. Rangoon.
31/05/1954 ROGGEVEEN n. Rangoon 28 op 450 mijl W.N W van Minicoy,
02/06/1954 ROGGEVEEN 4 te Rangoon verwacht
03/06/1954 ROGGEVEEN pass 2 Dondra Head naar Rangoon;
16/06/1954 ROGGEVEEN 14 v. Rangoon n. Priok;
17/06/1954 ROGGEVEEN, pass. 16 Penang. 19 te Priok verwacht
18/06/1954 ROGGEVEEN pass 17 Singapore 10 te Priok verwacht
21/06/1954 ROGGEVEEN 20 te Priok verwacht
22/06/1954 ROGGEVEEN 20 te Priok
25/06/1954 ROGGEVEEN 23 v Priok n. Makassar
26/06/1954 ROGGEVEEN 26 te Makassar verwacht
28/06/1954 ROGGEVEEN 26 te Makassar.
30/06/1954 ROGGEVEEN pass 29 Kaap Manekalikat n Hongkong
30/06/1954 ROGGEVEEN 28 v. Balikpapan n. Hongkong:
01/07/1954 ROGGEVEEN pass 30 Zamboanga naar Hongkong
05/07/1954 ROGGEVEEN 3 te Hongkong.
09/07/1954 ROGGEVEEN passeren 7 dwars Hainan n Singapore
12/07/1954 ROGGEVEEN 10 's avonds te Singapore
16/07/1954 ROGGEVEEN 14 van Port Swettenham n. Mahé (Seychcellen)
17/07/1954 ROGGEVEEN pass. 15 Diamond Point n. Mahé.
20/07/1954 ROGGEVEEN pass 19 Equatoriaal Kanaal (Malediven) n Seychelles
21/07/1954 ROGGEVEEN 23 vm te Mahé (Seychellen)
24/07/1954 ROGGEVEEN 23 te Mahé;
27/07/1954 ROGGEVEEN 27 te Mombassa verwacht
28/07/1954 ROGGEVEEN 27 te Mombassa
06/08/1954 ROGGEVEEN 4u nam te Mombassa
07/08/1954 ROGGEVEEN 4 van Zanzibar, 7 te Beira verwacht.
09/08/1954 ROGGEVEEN 7 te Beira.
10/08/1954 ROGGEVEEN 8 te Beira
18/08/1954 ROGGEVEEN 18 te Zanzibar verwacht
19/08/1954 ROGGEVEEN 3u te Zanzibar:
20/08/1954 ROGGEVEEN 19 te Dar es Salaam;
21/08/1954 ROGGEVEEN 20 nm te Tanga.
27/08/1954 ROGGEVEEN 25 nam v Mombassa n Mahé (Seychelles).
28/08/1954 ROGGEVEEN n. Seychelles 26 op 200 mijl Oost v Mombassa
02/09/1954 ROGGEVEEN n. Singapore (pass Chagos Archipel)
03/09/1954 ROGGEVEEN pass. 2 anderhalvegraadskanaal n. Singapore
06/09/1954 ROGGEVEEN n Singapore 3 op 200 mijl Z van Colombo.
07/09/1954 ROGGEVEEN n. Singapore 5 op 480 mijl Z.O. van Ceylon;
13/09/1954 ROGGEVEEN 10 v. Singapore n Bangkok
14/09/1954 ROGGEVEEN 12 te Bangkok;
20/09/1954 ROGGEVEEN 17 v. Bangkok n. Hong-Kong
21/09/1954 ROGGEVEEN 21 te Hong Kong verwacht
22/09/1954 ROGGEVEEN. 20 's avonds te Hongkong;
09/10/1954 ROGGEVEEN. 7 v. Hongkong n. Singapore
25/10/1954 ROGGEVEEN, 23 te Mahé;
26/10/1954 ROGGEVEEN 26 te Mombassa verwacht
27/10/1954 ROGGEVEEN 26 te Mombassa:
03/11/1954 ROGGEVEEN 2 te Tanga;
06/11/1954 ROGGEVEEN 4 te Dar es Salaam
10/11/1954 ROGGEVEEN 8 v. Dar es Salaam n. Beira 11 verwacht
13/11/1954 ROGGEVEEN 11 's avonds te Beira;
17/11/1954 ROGGEVEEN 16 v.m. te Mozambique;
19/11/1954 ROGGEVEEN 18 te Lindi
22/11/1954 ROGGEVEEN 19 te Dar es Salaam;
23/11/1954 ROGGEVEEN 21 te Zanzibar
25/11/1954 ROGGEVEEN. 23 nam te Tanga;
26/11/1954 ROGGEVEEN 24 te Mombassa
02/12/1954 ROGGEVEEN 30 te Mombassa;
04/12/1954 ROGGEVEEN 4 te Mahé (Seychellen) verwacht
06/12/1954 ROGGEVEEN 4 te Mahé (Seychelles);
08/12/1954 ROGGEVEEN, n. Singapore, 7 op 700 mijl O. v. Seychellen
07/12/1954 ROGGEVEEN 5 v. Mahé Seychellen n Singapore
14/12/1954 ROGGEVEEN pass. 13 Belawan n. Singapore.
15/12/1954 ROGGEVEEN 14 te Singapore;
20/12/1954 ROGGEVEEN 18 te Soerabaja
21/12/1954 ROGGEVEEN 19 te Semarang.
29/12/1954 ROGGEVEEN. 28 v Hongkong n. Kobe;
30/12/1954 ROGGEVEEN pass 29 Zuidpunt Formosa naar Kobe
Bijlagen
nc1195.jpg
nc1195.jpg (64.45 KiB) 1308 keer bekeken
Wie de geschiedenis, het verleden, niet kent is gedoemd tot herhaling

Gebruikersavatar
beijk
Berichten: 226
Lid geworden op: 03 jan 2011 14:46
Locatie: Nieuwerbrug aan de Rijn

Re: KPM

Bericht door beijk » 06 jul 2011 23:17

Ron Holman bij zijn Lentzkleppenkar in wording
aan gereedschap geen gebrek
Bijlagen
holman.JPG
holman.JPG (178.03 KiB) 1219 keer bekeken
Laatst gewijzigd door beijk op 10 jul 2011 16:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie de geschiedenis, het verleden, niet kent is gedoemd tot herhaling

Willem Oldenburg
Berichten: 1529
Lid geworden op: 26 sep 2008 20:28
Locatie: Wijk aan Zee

Re: KPM

Bericht door Willem Oldenburg » 09 jul 2011 08:55

Hoi KPM-ers en gasten

Hier de een paar foto's van de mooie dame "Tegelberg" uit eigen doos:
Tegelberg 2.jpg
Tegelberg 2.jpg (155.76 KiB) 1132 keer bekeken
Boven en onder: op de rede van Kaapstad.
Tegelberg 1.jpg
Tegelberg 1.jpg (112.87 KiB) 1132 keer bekeken
Gegevens:
Name: Tegelberg
Imo: 5535439
Call sign: PHWZ
Owner: NV Koninklijke Paketvaart-Maatschappij - Batavia/Nederlandsch-Indië
Gross tonnage: 10150 GT - na 1962 - 14300 GT
Length: 170,99 m - Beam: 22,86 m - Draft: 9,14 m
Home port: Amsterdam
Flag: Nederland
Build: 1938 als Tegelberg (KPM) - 1947 Tegelberg (KJCPL) - 1962 verbouwd
Yard: NV Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij - Amsterdam/NLD - Yard no: 243
Engine: 3x Sulzer diesels, 8 cyl, 2 tew - 3 schroeven / Power: 10800 PS / Speed: 17 kn
Type: Passagiers/vrachtschip: accommodatie voor: 82 eerste, 82 tweede klasse en 500 tussendek passagiers / na 1962: 131 eerste, 84 tweede-, 179 derde klasse passagiers - 214 bemanningsleden
Gesloopt: van 20-06 t/m 11-09-1968 te Kaohsiung/Taiwan.
Tegelberg 3.jpg
Tegelberg 3.jpg (196.43 KiB) 1132 keer bekeken
Groetjes Willem
Semper Mare Navigandum / De Zee moet steeds bevaren worden

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1925
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: KPM

Bericht door Vaerderij » 11 jul 2011 16:40

Tegelberg  001.jpg
Tegelberg 001.jpg (173.62 KiB) 1040 keer bekeken

Ruud (R.I.P.)

Re: KPM

Bericht door Ruud (R.I.P.) » 11 jul 2011 16:56

Ahoy,
Nou dan hier nogmaals deze fraaie,mooie dame, ook uit eigen doos :wink:
TEGELBERG1938-©COMPANY STICKERS (Large).jpg
TEGELBERG1938-©COMPANY STICKERS (Large).jpg (85.46 KiB) 1816 keer bekeken
TEGELBERG1938-©KPM KARTON (Large).jpg
TEGELBERG1938-©KPM KARTON (Large).jpg (131.87 KiB) 1816 keer bekeken

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1925
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: KPM

Bericht door Vaerderij » 11 jul 2011 17:05

cgroot schreef:Ik heb een zilveren sigarettenkoker 8 bij 13,5 cm met de volgende tekst ;

N.V.KONINKLIJKE PAKETVAART-MAATSCHAPPIJ
aan
Hoofdemploye H.H.W.Groot
Ter herinnering aan brand s.s.'' BONTEKOE
8/9 - 10 - 1951

Is hier meer over bekend ?? Waar lag het schip tijdens de brand ??
Zijn er meer K.P.M.-ers die zo'n koker hebben gehad ??
Wat voor speciaals heeft mijn vader gedaan ??
Kent iemand mijn vader nog en wat voor collega was hij ??
C.Groot Huizen
Bontekoe KPM brand 01.jpg
Bontekoe KPM brand 01.jpg (652.73 KiB) 1810 keer bekeken
Bontekoe KPM brand 02.jpg
Bontekoe KPM brand 02.jpg (691.61 KiB) 1810 keer bekeken
Bontekoe KPM brand 03.jpg
Bontekoe KPM brand 03.jpg (602.29 KiB) 1810 keer bekeken
Bontekoe KPM brand 04 Aanvulling in de Uitlaat van 1 januari 1952.jpg
Bontekoe KPM brand 04 Aanvulling in de Uitlaat van 1 januari 1952.jpg (79.87 KiB) 1810 keer bekeken
Beste Kees in dit verslag uit de Uitlaat van 1 november 1951 wordt een groot aantal van je vragen beantwoord.

Helaas kan ik niet terugvinden wie er een sigarettenkoker hebben gekregen. Wel denk ik dat met grote mate van zekerheid aangenomen mag worden dat het als erkentelijkheid moet worden gezien voor de inzet van de surveydienst bij het bestrijden van de brand.
Zie de zinsneden op de 2de bladzijde. Mogelijk heeft je vader, vanuit zijn functie, ook nog een rol gespeeld bij de definitieve reparatie in Hong Kong.
Al snuffelend kwam ik erachter dat in die tijd bij de Surveydienst ook oud leraar L. van der Zee werkte.
Na zijn pensionering, werd hij leraar in de technische vakken op de Zeevaartschool in Groningen.
Ik kan mij overigens niet herinneren (wat wil je ook na circa 50 jaar) dat hij over die brand heeft gesproken.
Wat mij wel bijstaat is dat hij ooit zei dat bij brand aan boord je 2 potige kerels bij de gangway moest posteren om te voorkomen dat de brandweer aan boord kwam.

“Dan ben je nog verder van huis”, zei hij. “Brand uit, schip afgeborreld.”

Op de KPM-Kumpulan op 3 september a.s. in Amsterdam, op het drijvend Chinees Restaurant Sea Palace, zul je ongetwijfeld ex collega 's van je vader
ontmoeten.
Anne

Gebruikersavatar
beijk
Berichten: 226
Lid geworden op: 03 jan 2011 14:46
Locatie: Nieuwerbrug aan de Rijn

Re: KPM

Bericht door beijk » 14 jul 2011 13:31

Mooie schepen,

Als je zo de foto's zie van de schepen Tegelberg en het latere type Roggeveen waren schepen om met plezier naar te kijken.
Ook een senior als ik begrijp dat de later gebouwde type containerschepen in de tijd gezien economischer gebouwd moesten worden aangezien het container transport zijn plaats had veroverd.
Maar desondanks vindt ik het K....schepen niet om aan te zien, en dat ziet men ook terug in de cruise schepen

Het zijn net vergrote veerponten,moderner uitgevoerd die vroeger tussen Dordrecht en Zwijndrecht voeren.

Schepen zonder masten zijn geen schepen
Bijlagen
intro_foto_emma_modelbrouwers_formaat~0.jpg
intro_foto_emma_modelbrouwers_formaat~0.jpg (111.66 KiB) 1729 keer bekeken
veer.JPG
veer.JPG (37.26 KiB) 1617 keer bekeken
_p582_cruiseschip.jpg
_p582_cruiseschip.jpg (63.7 KiB) 1617 keer bekeken
Wie de geschiedenis, het verleden, niet kent is gedoemd tot herhaling

Willem Oldenburg
Berichten: 1529
Lid geworden op: 26 sep 2008 20:28
Locatie: Wijk aan Zee

Re: KPM

Bericht door Willem Oldenburg » 22 jul 2011 12:07

Hoi KPM-ers en gasten

Hier een paar foto's van de "Roggeveen":
Roggeveen 1.jpg
Roggeveen 1.jpg (157.04 KiB) 1613 keer bekeken
Boven en onder: Roggeveen.
Gegevens:
Name: Roggeveen
Imo: 5298717
Call sign: PHDD
Owner: NV Koninklijke Paketvaart-Maatschappij - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 4037 GT
Length: 109,78 m - Beam: 16,18 m - Draft: 6,74 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1954 als Roggeveen - 1967 Prinses Emelia - 1969 Boulgaria
Yard: Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr. NV - Rotterdam/NLD - Yard no: 612
Engine: B & W diesel, 6 cyl, 2-tew / Power: 3200 PS / Speed: 14 kn
Type: Vrachtschip met passagiers accommodatie voor 12 eerste klasse en 725 tussendek passagiers - 76 bemanningsleden.
Op 04-07-1970 in aanvaring gekomen met het Duitse schip "ms Hagen" op 25 mijl van Cherbourg en gezonken in positie: 49.58 N/01.30 W.
Er kwamen 17 opvarende om het leven bij dit ongeluk.
Roggeveen 2.jpg
Roggeveen 2.jpg (137.8 KiB) 1613 keer bekeken
Onder: als Prinses Emelia - NV Maatschappij zeetransport (Oranje Lijn) - Rotterdam/NLD.
Prinses Emelia ex Roggeveen.jpg
Prinses Emelia ex Roggeveen.jpg (177.66 KiB) 1613 keer bekeken
Onder: als Boulgaria - Hellenic Lines Ltd - Piraeus/Griekenland.
Boulgaria ex Prinses Emelia ex Roggeveen.jpg
Boulgaria ex Prinses Emelia ex Roggeveen.jpg (157.35 KiB) 1613 keer bekeken
Groetjes Willem
Semper Mare Navigandum / De Zee moet steeds bevaren worden

Gebruikersavatar
beijk
Berichten: 226
Lid geworden op: 03 jan 2011 14:46
Locatie: Nieuwerbrug aan de Rijn

Re: KPM

Bericht door beijk » 22 jul 2011 15:10

Zo zie je maar niets teveel gezegd dit waren schepen hoe klein of groot ook maar met masten en zelfs zware spier

Prachtige schepen, een lust voor het oog om naar te kijken, bedankt Willem jij weet wat schepen zijn.
Dit waren schepen met self suporting zware spier etc, snel sluitende Mc Gregor luiken.

Op de Griekse foto zie je de veranderingen die toen al begonnen, voormasten - of hoe die dingen ook mogen heten verwijderd.- waarom? waren dit voordelen voor het schip, minder brandstof verbruik, hogere snelheid,minder bemanning, of waren de haven faciliteiten veranderd, dus sneller laden en lossen, of was dit de voorloper van het container vervoer?

Ik ben nog steeds gelukkig dat ik in 1958 voor een ander beroep heb gekozen omdat ik in 1958 al begreep dat de Nederlandse koopvaardij niet kon concureren met bijvoorbeeld de USA Merchant marine die veel subsidie van de USA regering kreeg,

In de Oost Afrikaanse havens waar in de periode 1954 - 1956 de Roggeveen de lijn bevoer in charter voor de KJCPL. Toen zagen en spraken wij al veel officieren van bijvoorbeeld de P&O lines een rederij waar ik later ook niets meer van heb gehoord.
Bijlagen
Roggeveen.jpg
Roggeveen.jpg (78.62 KiB) 1585 keer bekeken
Wie de geschiedenis, het verleden, niet kent is gedoemd tot herhaling

Evert Sikkema
Berichten: 839
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema » 22 jul 2011 22:35

beijk schreef: Op de Griekse foto zie je de veranderingen die toen al begonnen, voormasten - of hoe die dingen ook mogen heten verwijderd.- waarom? waren dit voordelen voor het schip, minder brandstof verbruik, hogere snelheid,minder bemanning, of waren de haven faciliteiten veranderd, dus sneller laden en lossen, of was dit de voorloper van het container vervoer?
Beijk, de paalmasten (voorop) waren al eerder verwijderd, namelijk toen ze voor de Oranjelijn ging varen.

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom » 22 jul 2011 23:35

dat ik in 1958 voor een ander beroep heb gekozen omdat ik in 1958 al begreep dat de Nederlandse koopvaardij niet kon concureren met bijvoorbeeld de USA Merchant marine die veel subsidie van de USA regering kreeg,
Nou nou Hr. Beyk....met alle respect........maar DAT klinkt mij als een mooi beetje " hindsight wisdom- hero in one own's mind " in de oren.......sinds 1958 hebben er nog " hele volksstammen" - waaronder in zelf- een uitstekende boterham verdiend - vak geleerd- mooi beetje "ontgroend" zeker op de Wilde Vaart schepen- zonder witte sokkies en witte schoentjes!!!! etc. etc.-bij de Gristelijke Nederlandse Koop-vaardij en " NOG"...kan ik wel stellen. (alhoewel niet altijd onder Nederlandse vlag....op de Holland America Line Cruise jachten staat trouwens wel mooi " Rotterdam" op de kont!!!EN er hangt een RoodWitBlauw boven te wapperen)....... Waarnaast het vermeld dient te worden dat er " in de Koopvaardij" wereldwijd een " schaalvergrotende fusering" heeft plaats gevonden welke " alsmede in vele andere takken van Industrie plaatsvond"....EN ik geloof niet dat de "hele lijst van Nederlandse reders" welke uiteindelijk samenging in " Neddlloyd Lines" welke daarna is gefuseerd met P&O Lines als P&O-Neddlloyd...zat te slapen....( P&O waar je zogezeid niks meer van hebt gehoord) welke " vervolgens is overgenomen door Maersk ( AP Moller uit Denemarken)
de P&O lines een rederij waar ik later ook niets meer van heb gehoord.
Da's trouwens NOG een rederij.........de vrachtvaart ging samen met Nedlloyds en Maersk; ik heb in de 1990ties nog surveys gedaan op o.a. de " Tokyo Bay"........een KNEITER van een P&O container boot.......DAT was dus pak weg 40 jaar " nadat je d'r niks meer van hebt gehoord!!!

Ik wil dus maar even aangeven dat zowel de " Nederlandse Reder" alsmede "P&O Lines" nog bekant een "halve eeuw" NA Uw genoemde " vision of the future" een behoorlijke partij hebben meegeblazen in de "Geconsolideerde Europese Gristelijke Koopvaardij Vrachtvaart" om het nu maar eens " zo" te zeggen.

Even "slechts als een voorbeeld".de HAL was b.v. al druk doende om zich aan te passen aan de " veranderende toekomst" en bouwde o.a. de " Bilderdijk" als een Lash schip.........een systeem dat "achteraf" het niet haalde tegen de containerisatie welke op gang kwam. OOK had " de Lijn" een samenwerkingsverband - in de vrachtvaart sektie- met Zweedse/Noorse reders ( namen nu net FF kwijt)......waar de "NU nog varende" ACL schepen ( Atlantic Conveyor etc.) uit voort kwamen......deze rederij welke nog onder deze naam draait is overigens in eigendom van Grimaldi Lines......en nu we het even over de HAL hebben...da's overgenomen door Carnaval en is "als onderdeel van dat concern" het meest gerenommeerde " brand" in de Cruise bisnis...zodanig dat er "alles" aan wordt gedaan om dat "imago" vast te houden, inclusief het HER-plaatsen van de schepen onder Nederlandse vlag.........ik bedoel maar " DAT mag OOK wel eesn worden gezegd"

Het was dus/ is dus " net als in vele zo niet in ALLE takken van Industrie en kwestie van " eten OF gegeten worden"........een proces waar OOK de direkties van KJCPL en KPM NIET al te vlot mee waren- zie het bouwen van een hele serie prachtige "ouderwetse vrachtschepen" die in een jaar of 15 geheel uit de markt lagen...maar ja ze kwamen uit een kompleet " beschermde markt" dat Indonesie heette, dus een beetje kolonialisme kunnen we ze niet verwijten!!! Hoe dan ook ze " hadden" zich HEEL wat sneller er bij aan moeten passen.....EN ondanks voorgaande opmerking hebben ze dat m.i. "toch redelijk gedaan".........met de "wisdom of hindsight" zou ik daar natuurlijk wat op kunnen zeggen..........maar DAN zou ik hier "eerst" m'n eigen stomme streken op moeten noemen.en DAAR begin ik maar niet aan :mrgreen:

Dat e.e.a. is bewerkstelligt door de genoemde " subsidie op de Amerikaanse Merchantmarine"........is voor mij " nieuws", voor zover mij bekend zijn "ondanks die subsidie" - zie het nieuw geopende onderwerp " Black Diamond Lines"-- de grote Amerikaanse rederijen - die niet werden beschermd door The Jones Act!!-bekant allemaal de mist in gegaan/overgenomen..Sealand door diezelfde Maersk die P&O Neddlloyd opkocht.

( Een zelfde soort verhaaltje zou je kunnen schrijven voor de Nederlandse Gristelijke Zeesleepvaart.....)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
beijk
Berichten: 226
Lid geworden op: 03 jan 2011 14:46
Locatie: Nieuwerbrug aan de Rijn

Re: KPM

Bericht door beijk » 23 jul 2011 01:00

Geachte heer Hogeboom
Het ging over mooie schepen en over mijn opinie en ik ben nog steeds blij dat ik voor een ander beroep heb gekozen en of u het daar mee eens ben interresseerd mij geen bal.

En als u over witte schoentjes, wilde vaart etc. praat moet u niet denken dat ik dit niet heb meegemaakt ik ken ook de reederij Amsterdam aardig, een reisje van 8 maanden,3 dagen thuis en weer voor 9 maanden weg, in deze tijd bijna alle werelddelen aangedaan,

Waar is de NL koopvaardij gebleven? De KPM eens de grootste reederij van NL is niet meer!
Wie de geschiedenis, het verleden, niet kent is gedoemd tot herhaling

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 23 jul 2011 06:27

Beijk schreef:omdat ik in 1958 al begreep dat de Nederlandse koopvaardij niet kon concureren met bijvoorbeeld de USA Merchant marine die veel subsidie van de USA regering kreeg,
Dat klopt simpelweg niet. De Amerikaanse koopvaardij heeft helemaal nooit concurrerend kunnen werken; niet onder Amerikaanse vlag en daardoor stelde de Amerikaanse koopvaardijvloot dan ook helemaal niets voor. De Amerikaanse vloot is vanaf de Eerste Wereldoorlog tot heden in stand gehouden door twee overheidsinstellingen - de U.S. Shipping Board die in 1936 overging in de U.S. Maritime Commission - en veel geld van de Amerikaanse belastingbetaler. Die twee instellingen en dan vooral de laatste, de US Maritime Commission, bouwden de schepen en gaven die bij de verschillende rederijen in beheer onder voorwaarde dat ze onder Amerikaanse vlag en met Amerikaanse bemanningen zouden varen, lees: onder beheer van de almachtige Amerikaanse bonden, dezelfde bonden die - hoeveel jaar? - het meerijden van stokers op de Amerikaanse dieseltreinen verplicht hielden. Voor de koopvaardij golden soortgelijke absurde voorwaarden.

De Amerikaanse vloot onder Amerikaanse vlag werd alleen op kosten van de Amerikaanse belastingbetaler in stand gehouden om ervan verzekerd te kunnen zijn dat Amerika in tijd van oorlog over voldoende scheepsruimte kon beschikken. Ze voeren dus in feite in dienst van Defensie en dan mag het gerust een paar centen kosten. Dan hoef je ook helemaal niet concurrerend te zijn.

Overigens moeten we naar mijn mening in de tegenwoordige tijd niet meer zo tillen aan de "Nederlandse koopvaardij". Scheepvaart is per definitie een "global business", dus wat maakt het nu eigenlijk nog uit welke vlag er op een schip wappert en wat er als thuishaven op de kont staat? Ja, dat maakt in zoverre nog iets uit omdat die Nederlandse vlag ook vandaag nog altijd staat voor vakmanschap, voor expertise en voor innovatie. Dat kan wat scheepvaart betreft van de Amerikaanse vlag al meer dan 90 jaar niet worden gezegd. Harry noemde het al: de Holland Amerika Lijn is al heel lang geen Nederlands bedrijf meer, maar Amerikaans en toch houden ze angstvallig vast aan die Nederlandse vlag; die stáát ergens voor. Ook nu nog.

Bovendien hebben we nog steeds een aantal rederijen die met een uiterst moderne, zich nog steeds uitbreidende vloot onder Nederlandse vlag varen. Ik hoef er maar twee te noemen: Koninklijke Wagenborg en Spliethoff. Die varen met schepen die stukken groter zijn dan welke KPM'er van vroeger dan ook en zijn alleen maar bezig met te onderzoeken hoe het nog steeds beter en economischer kan. En zo zijn er nog een aantal Nederlandse rederijen die hetzelfde doen.

Dat je het in 1958 niet meer zag zitten, Renirus, is volkomen begrijpelijk. Als er nu iets was wat ik in 1957 ook niet meer zag zitten, was het wel de KPM. Maar ik heb er daarna toch nog maar 40 jaar scheepvaart aan vastgeplakt en dat met veel genoegen. Ik heb mijn vak altijd bijgehouden, simpelweg omdat ik dan misschien wel veel verschillende dingen heb gedaan, maar dit toch het enige vak is waarvan ik durf te zeggen dat ik het in mijn vingers had. Daarom probeer ik zelfs vandaag nog bij te blijven en de veranderingen in de gaten te houden. Doe je dat niet, dan weet je al snel niet meer waar het allemaal over gaat en om draait, met het gevaar dat je niet weet waar je over praat. En als je dat niet weet, moet je óf je mond houden, of anderen vragen hoe het wél in elkaar steekt.
Omnia transit sed navigare necesse est

Databoss
Berichten: 152
Lid geworden op: 22 dec 2009 03:04
Locatie: Groenlo / Blokzijl
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Databoss » 23 jul 2011 09:40

Dat heb je netjes gezegd, Theo.
Ik verbaas me elke keer weer over je schrijfkunsten en probeer ook wel eens een tikfoutje te vinden.

Keep on going.

Jaap

Gebruikersavatar
Sparks Jan
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jul 2004 22:57
Locatie: Ermelo

Re: KPM

Bericht door Sparks Jan » 26 jul 2011 01:28

Low  QKaraton en koeien voor de Oost         (2).jpg
Low QKaraton en koeien voor de Oost (2).jpg (361.23 KiB) 1301 keer bekeken
So...somewhere in my Youth or Childhood,
...I must have done something good!
Groeten,
Sparks Jan

Plaats reactie