Kleur mastkloot

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Kleur mastkloot

Bericht door dita »

Aan de vorm van de mast kloot is te zien waar een schip is gebouwd. In ieder geval een in Nederland gebouwd schip heeft een afwijkende vorm van in andere landen gebouwde schepen. Maar nu de kleur. Wat is de eigenlijke kleur. Is daar een regel voor?
De kleur van de kloot van mijn in de tuin staande scheepsmast, eens gekocht op een scheepssloperij, heeft een oranje kleur. Dit omdat ik wil laten zien waar mijn roots liggen. De kloot van de mast van een kennis van mij is goudkleurig. Hij vertelde dat toen hij de mast zestien jaar geleden kocht kon kiezen tussen een zilverkleurige of goudkleurige kloot. Hij nam de laatste, maar wist eigenlijk niet waarom, dus een ekster besluit, zoals hij zei. Als het maar glimt. Het hield hem toch bezig, waarom dat verschil. Alle maritieme musea en het vlaggenmuseum heeft hij afgebeld en van iedereen kreeg hij een ander verhaal maw men wist het niet.Tenslotte vroeg hij het aan zijn achterbuurman. Opa Pronk die twee coasters had en met zijn vrouw het water van de noord-en oostzee dun gevaren had, wist het antwoord. "Dat zal 'k joe gou verteln mien jong. Toen mien va z'n tjalk vrij gevarn had ging de mast omlaag. Hij verwisselde de kloot voor een golde en zee, nau is 't mient." De bevrachters konden hieraan zien dat Pronk het geld niet zo hard meer nodig had om tegen elke prijs de lading te accepteren. Dus dat is een bevredigend antwoord.
Hoewel ik geloof dat de kleur van de mast zelf er ook iets mee te maken heeft daar de meesten onder ons geen reder zijn maar wel het schip goed in de verf moet houden. Tussen haakjes: Mijn mast staat in Finland en die van mijn maat in Roden (Drente). Dus wat is de kleur van de kloot?
Bijlagen
scheepsmast eens geweest van een Noors passagiersschip.(Is nu wit van de sneeuw.)
scheepsmast eens geweest van een Noors passagiersschip.(Is nu wit van de sneeuw.)
mast.JPG (786.58 KiB) 4895 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Jos Komen (R.I.P)

Re: kleur mastkloot

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Da's een goud idee: mast in het toentje!
Ook multifunctioneel, zal eens rond gaan kijken of er nog scheepsmasten te koop zijn. :lol:
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: Kleur mastkloot

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

"Dat zal 'k joe gou verteln mien jong. Toen mien va z'n tjalk vrij gevarn had ging de mast omlaag. Hij verwisselde de kloot voor een golde en zee, nau is 't mient."
Hiermee is je vraag dus eigenlijk al beantwoord. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Mast van R.H.

Bericht door Vaerderij »

Er is een jutter in Nieuwediep die ongetwijfeld een passende mast heeft.
Anne
Jos Komen (R.I.P)

Re: Kleur mastkloot

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Anne,
niet verder vertellen, want vanuit Halifax bestaat er ongetwijfeld ook belangstelling. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Kleur mastkloot

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Da's een " Goud" idee mien jong :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Kleur mastkloot

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Mannen,
In de tijd toen geluk nog heel gewoon was,heb ik een paar keer de kloot geverfd.
VNS,KRl en nog ergens,maar ik moest altijd met een potje gele tjet die kloot verven.
Je had maar een beetje nodig,dus zodra je klaar was,potje met verf en kwast(ouwe kuttelikker) overboord.
groeten uit een regenachtig Breda
Cor
Il parle Il a parle
Jos Komen (R.I.P)

Re: Kleur mastkloot

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Cor,
zodra je klaar was,potje met verf en kwast(ouwe kuttelikker) overboord
Zo te zien heb je dus nooit op Grunniger kusters gevaren. :lol:
All the best
Jos
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Kleur mastkloot

Bericht door Roy »

Inderdaad, Anne heeft gelijk, ben ik in het bezit van een echte mast.
Een echte mast in de vorm van een mast van de "Anneliese" die februari 1990 op het strand van Den Koog verdaagde. Hij staat al jaren bij Jutter Maarten Boon in De Cocksdorp.
( De andere mast staat bij het Maritiem Museum in Oudeschild.)
Deze mast is eind 1996 voor onbepaalde tijd uitgeleend aan Maarten. Wij zijn n.l. op 3 januari 1997 als inwoners van Texel vertrokken.
Er is prive nooit een geschikte plaats voor gevonden of een bestemming waarbij het behoud gewaarborgd kan worden.
Nog steeds vind ik dat er een geschikte plaats voor gevonden moet worden, zodat meerdere mensen hier plezier aan kunnen beleven. Inmiddels is de mast wel onderheveig aan enig achterstallig onderhoud :roll: :wink: .
Zoals wij, als ex varensmensen allemaal weten; ook een mast behoeft onderhoud :shock: .
Dat laatste kan je niet verwachten van een jutter, die kijkt heel anders tegen scheepsonderdelen aan.
Zelf verwacht ik niet meer een onderkomen te betrekken waar plaats voor een scheepsmast is en in de achtertuin zetten kan wel maar vind ik niet zinvol.
Ik sta dus open voor waardevolle suggesties. Een maritiem museum zou ik als de meest geschikte plaats achten.

Voor de goede orde; de mast is niet origineel maar werd later op de ex "Jan Herman" gezet toen de echte mast met laadbomen verwijderd werd. Toen kwam er behoefte aan een navigatie mast op de bak en een achter de stuurhut.
Zo zit dat en niet anders.

m.v.g. Roy

p.s. Qua gewicht is de mast met 6 sterke mensen over korte afstand te vershiften.
Dit geeft misschien enig idee hoe groot dit bescheiden is.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Kleur mastkloot

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Jos,
Het was maar een zeer klein blikkie verf,geen pot met een kilo.
juist genoeg om die kwast er een keer in te dopen.
gr uit nat Breda
Cor
Il parle Il a parle


Plaats reactie