Bij een Google-zoektocht vond ik onlangs tot mijn verrassing een web site waarin melding wordt gemaakt van een verschijnsel dat ik zelf ooit heb gezien en dat nooit meer uit mijn geheugen was verdwenen, zo bizar vond ik het toen. Ik heb er met niemand over gesproken omdat het moeilijk was uit te leggen en te geloven. Trouwens de eerste die wij aan boord het voorval vertelde maakte het meteen belachelijk, dus lieten we het maar zo. Het worden Marine Lightwheels of Submarine Lighwheels genoemd en blijken nu dus door meerdere zeelieden gezien te zijn onder andere in de Indische Oceaan en op een breedte van 19,5°
Het was dacht ik op de Shelltanker Kermia en we voeren ergens in de Indische Oceaan. Ik stond toevallig met de derde stuurman op de brug met de gebruikelijk mok koffie. Het was een prachtige heldere sterrennacht. Bijna ongemerkt kwamen er langzaam, maar toen steeds sneller grote fosforisende spaken omhoog uit de zee leek het wel. Het vreemde was dat het schip het middelpunt was en de spaken reikten tot aan de horizon, althans er zat geen eind aan. Langzaam draaiden de gekromde spaken met de klok mee rond het schip. Wij zijn vanuit het stuurhuis eerst de stuurboordvleugel opgelopen en daarna naar de bakboordvleugel, maar het verschijnsel deed zich aan alle kanten even sterk voor. De grote symmetrie van het geheel viel ons op. Wij waren sprakeloos en wisten niet wat we ervan moesten denken, laat staan dat we een idee hadden wat de oorzaak zou kunnen zijn. Na een eeuwigheid, althans zo leek het, dimden de spaken en waren daarna weer even snel verdwenen als ze gekomen waren. Ik schat dat het verschijnsel ongeveer vijftien tot twintig minuten geduurd heeft. Tot de 2e stuurman opkwam hebben we erover staan gissen, maar toen we hem over onze ervaringen vertelden was de lol er gauw vanaf. Hij zei, zeer voorspelbaar, dat er door ons waarschijnlijk behoorlijk gezopen was en daarmee was de discussie gesloten. Van ons plan om het KNMI een rapportje te sturen, wij waren Selected Ship. en ze te vragen of zij wisten of dit een bekend verschijnsel was en hoe dit kon ontstaan hebben we maar afgezien. Die ouwe zou misschien dezelfde reactie vertonen en daar hadden we geen trek in.
Dit forum biedt de mogelijkheid om te sonderen naar soortgelijke ervaringen van de deelnemers. Ik ben nieuwsgierig of anderen dit verschijnsel ook waargenomen hebben. Op de volgende web pagina staat wat aanvullende informatie.
http://www.cropcircleanswers.com/marinelightwheels.htm
Het is alleen jammer dat de graancirkeljongens zich meester hebben gemaakt van dit verschijnsel en aan hun web site gehangen hebben als een soort natte uitvoering van hun cirkels..... Tja.
Ferry