Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jinny

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jinny » 09 sep 2019 15:33

Eng Jan, heel eng.
Wij hebben een jaar of tien terug brand gehad op de bovenverdieping, zacht afgekomen, slechts 35.000 Euro schade.
Maar ik blijf sindsdien akelig alert op brandluchtjes.

Overigens heb ik al een beetje gezocht op een kaart vd riviermonding, maar nog niet echt gevonden...
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

jdbvos

Bericht door jdbvos » 09 sep 2019 15:43

We hebben vaak kritiek op de USA, maar een heel goed ding daar is, dat de overheid vindt dat iedereen die het water op wil daartoe alle middelen daartoe inzichtelijk moeten zijn, dus 'men' komt daar niet met rekeningen voor een digitale kaart; die zijn vrijelijk in te zien...
Een hele mooie regeling. Kijkt hier !
Of in ons specifieke geval dmv die site doorzoeken, kijkt hier !

Jinny

Bericht door Jinny » 09 sep 2019 16:05

Een vraagje Jan, zijn de dieptes in vadem of feet?
Dat scheelt nogal in diepte.
Die bak steekt 9,5 meter naar gegevens.
Dat is 5 vadem of bijna 30 feet.
In het laatste geval is jouw zandbankscenario mogelijk.
Edit, ik weet het al, feet.
Hij is dus te kort door de bocht gegaan.
Eigen schuld.

Klaas Buytenwegh

Bericht door Klaas Buytenwegh » 09 sep 2019 16:19

Misschien heb ik wat gemist. Is al duidelijk of er eerst de stranding was en toen de brand, of was het net omgekeerd. Ik vind het enge schepen. Enige weken geleden was ik een week in Vlissingen. Onze hotelkamer keek uit op het vaarwater aan de boulevard naast de voormalige zeevaartschool. Komt er ook zo'n autocarrier van Antwerpen richting zee. Volgens mij was die op dat moment leeg. In dat stuk voor de zeevaartschool zit een bochtje. Als ik dan zie hoe dat schip overhelde t.g.v. van een klein beetje bb roer, dan sta ik er niet van te kijken wat hier (weer) gebeurd is. De mogelijke oorzaak is nog onduidelijk, maar ik sluit de combinatie slecht schip/slecht zeemanschap niet uit. Even afwachten maar.
Grt.
Klaas

Jinny

Bericht door Jinny » 09 sep 2019 16:26

Klaas, als je de dieptes bekijkt dan is de mogelijkheid zeer aanwezig dat ie een punt van een zandbank heeft geraakt die 'm pootje heeft gelicht.
En dat de brand daarop volgend is ontstaan..
Eigen schuld.

Klaas Buytenwegh

Bericht door Klaas Buytenwegh » 09 sep 2019 16:37

Jinny, dat denk ik ook. Maar andersom zou ook kunnen. Brand op een bovendek, veel water erop en tengevolge daarvan stabiliteits problemen en daarna bewust drooggezet. Maar als ik het kaartje bekijk, denk ik dat je gelijk hebt. Helaas weer slachtoffers.
Grt.
Klaas

Gert Schouwstra
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra » 09 sep 2019 20:36

Volgens de laatste berichten van CNN kreeg hij spontaan slagzij. Toen die verergerde is de bemanning van boord gehaald en tijdens de "rescue operatie" brak brand uit en moesten ze vier man in de rook achter laten.
CNN- Updated 1702 GMT (0102 HKT) September 9, 2019
The US Coast Guard was working Monday to rescue four South Korean crew members aboard a cargo ship that tipped onto its side after it began listing heavily off the Georgia coast, the South Korean Foreign Ministry said.

Rescuers are not sure where on the vessel the crew members are located, and complicating the search are the size of the ship and the fact it has watertight doors, numerous compartments and no power, Coast Guard Petty Officer 1st Class Luke Clayton said.
Video from the scene showed a red Coast Guard helicopter landing on the ship's side mid-morning Monday.
The 656-foot Golden Ray's crew informed authorities that the vessel was listing about 2 a.m. Sunday. By evening, it was laid over on its side in St. Simons Sound as authorities worked to stabilize the ship so they could resume rescue operations, which were stalled due to a fire on the ship, Capt. John Reed, commander of the Coast Guard Sector Charleston, said at a news conference.

Crews from the Coast Guard and other agencies responded and rescued 20 of the 24 people on board -- 23 crew members and one pilot -- before a fire forced them to stop, he said. The Coast Guard said the ship is carrying vehicles.
"As smoke and flames began to appear our crews, along with the Glynn County heavy rescue team, assessed that the situation was too risky to further go inside the vessel to attempt to locate the four individuals who remain missing at this time," Reed said.
The black smoke emanating from the ship has since ceased, Reed said.

"But we are unable to determine specifically without going inside whether the fire has been completely extinguished," he added.
Authorities could determine that the best option is "to go ahead and right the vessel and de-smoke and de-water before we are able to actually get in there and locate the four individuals," Reed said Sunday.
En ik lees bij de BBC dat er contact is met de 4 opgesloten bemanningsleden en dat er een gat in de romp gemaakt wordt om ze te kunnen bereiken.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Klaas Buytenwegh

Bericht door Klaas Buytenwegh » 09 sep 2019 22:23

Gert,
Bedankt, we zullen er maar het beste van hopen voor die mensen.

grt.

Klaas

Wim Plukker

Bericht door Wim Plukker » 10 sep 2019 07:05

"Hoegh Osaka"

Het zou mij niet verbazen als dit een herhaling is van wat er met deze gebeurd is:

https://assets.publishing.service.gov.u ... 6_2016.pdf

Los/laad plan verandert door een wijziging in de volgorde van de aan te lopen havens en geknoei met ballast hoeveelheden.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Klaas Buytenwegh

Bericht door Klaas Buytenwegh » 10 sep 2019 09:34

Wim bedankt. Inderdaad, mogelijk dezelfde oorzaak. Ik heb net even de conclusies en aanbevelingen gelezen. Na de kofiie begin ik bij het begin. Gelukkig zag ik op het journaal dat iedereen nu gered is, dat is het belangrijkstse voor dit moment. En verder ben ik bang, dat dit niet het laatsts incident met dit soort schepen zal zijn.
Grt.
Klaas

Hans Reints

Bericht door Hans Reints » 11 sep 2019 20:49

Goede bericht, alle vier de "vermiste" bemanningsleden zijn in leven en naar boven gehaald. De vierde man zat apart van de andere drie en is twee uur later ook bevrijd. Alles onder leiding van een Nederlandse (ex Smit) bergingsinspecteur(trice)

Plaats reactie