Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Co »

jdbvos schreef: 15 sep 2020 19:26 Daar heb ik nog op gevaren...
Een verlengde kustreis van 2 mnd weliswaar, maar tóch..
mooi schip, mooie mk, en mooie accomodatie

En van die Bengalen heb ik een copie van de proefvaartgegevens, gemaakt van de originelen die m'n ex-buurman had...
Jan bedankt, was geen standaard installatie met die extra luvo's en geen 3e trap (HD) voorwarmer.

GRoeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...

Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Ik denk niet, dat er hierna in Nederland nog ( convetionele )vrachtschepen met stoomturbines zijn gebouwd. Ik vraag me af waarom de KRL voor deze installatie gekozen heeft. Of hadden ze er nog één achter de hand. Die installaties van Amerskerk-Ampenan en Billiton zijn samen met de 10 C3-S-A5 (provincie schepen) aan het einde van de oorlog in de U.S.A. besteld. Wellicht was er nog een vierde. Misschien slaat dit nergens op en waren het verschillende installaties. Maar ik vind het wel apart, dat er in 1956 nog een vrachtschip met turbines werd opgeleverd.

Grt.

Klaas
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Klaas,

In 1971 is het stoomschip Abel Tasman opgeleverd aan de VNS.
Is een paar jaar later omgebouwd tot motorschip en werd het m.s. Nedlloyd Tasman.
Welke dwaas er heeft bedacht dat het een turbine schip moest worden is mij niet bekend.
vr.gr. Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Henk, ik ben geen Nedlloyder, wel geinteresseerd in de techniek van die schepen. Ik kan het dus mis hebben. Volgens mij heeft de Abel Tasman tot het afstoten met de turbines gevaren. Die omgebouwde schepen, waren Nedlloyd Delft en Nedlloyd Dejima. Met je redenering ben ik het eens. Hetzelfde geldt voor die Bengalen. Ruim drie jaar ervoor kwamen de Wono's in de vaart met motoren.

Grt.
Klaas
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jancorjoh »

Henk van der Moolen schreef: 16 sep 2020 12:49 Hallo Klaas,

In 1971 is het stoomschip Abel Tasman opgeleverd aan de VNS.
Is een paar jaar later omgebouwd tot motorschip en werd het m.s. Nedlloyd Tasman.
Welke dwaas er heeft bedacht dat het een turbine schip moest worden is mij niet bekend.
vr.gr. Henk
De Tasman is nooit omgebouwd, het schip is in 1986 gesloopt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Abel_Tasman_(schip,_1971)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door jdbvos »

Ik gok er op dat dat te maken had met eventuele charters voor de USA...
Motoren waren in die tijd nogal beperkt in vermogen, terwijl turbineschepen aanzienlijk meer vermogen hadden....
Ik hoorde in 'mien tiet' op de Abel Tasman voor het eerst over de Amerikaanse "warspeed" van de US-Navy, waaronder de merchant navy ressorteert (nog steeds, vandaar de rare situatie met de El Faro dat een Navy-korporaal beslist of een gezagvoerder een andere route mag nemen).
Alle schepen in USA-dienst dienen die warspeed te kunnen halen. Naar ik meen was die 27 knots.
De Abel Tasman kon die speed (nét) halen, en ook de NL Hoorn en de NL Houtskool.
USA-charters zijn er nooit gekomen, dus ik neem aan dat dat de reden was voor ombouw.

In- en een tijdlang na ww2 schijnt Amerika voor schepen die voor oorlogsvaart in aanmerking (wilden ?) komen ook aan de destijdse warspeed kunnen voldoen. Ik méén ooit gehoord te hebben over 19knots. Let wel: dit was voor zelfstandig varende schepen, niet voor bewaakte konvooien...

Zou dát misschien de reden voor die naoorlogse turbineschepen zijn geweest ?

2 motoren zouden het varkentje wellicht ook hebben kunnen wassen, ware het niet dat je dan een flink stuk laadruimte/capaciteit inlevert: een stoominstallatie hoeft alleen maar turbines op de vloer te hebben, de ketels kunnen een dek boven de turbines staan, dus in principe een kleine mk qua m2... Daarom stonden er ook nog lang turbine-installaties in tankers...
30.000pk (Abel Tasman) was toen met diesel nog een bruggetje te vér, maar een 60.000pk met stoominstallaties werd met 2 vingers in de neus gebouwd..
Oost, west...ook best
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door kabo »

lloyd.jpg
lloyd.jpg (69.51 KiB) 816 keer bekeken
LLoyd schip ten anker in de Schatt el Arab in 1966.
gr. Bas
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Mijn vraag was , waarom in 1956 een conventioneel vrachtschip als de "Bengalen", met stoomturbines in de vaart kwam. Ik begrijp de discussie over de "Abel Tasman", maar dat is type schip dat vanwege de specs. niet te vergelijken valt met de vrachtschepen uit de vijftiger jaren. Nog vele jaren daarna waren alle nieuwbouwtankers, om dezelfde reden voor zien van turbines. Vanwege de voortschrijdende techniek, gewijzigde economische omstandigheden (o.a. brandstofprijzen) zijn de Nedlloyd Delft/Dejima omgebouwd tot motorschip. Maar in de vijftiger jaren was de situatie toch iets anders. De gewenste vermogens waren ook haalbaar met dieselmotoren. Het voorlaatste turbineschip van de K.R.L was de "Ampenan" met stoomturbines (voor een vrienden prijsje/krijgertje ). Vervolgens bouwen ze tussen 1952-1955 de vier Wono"s, dit waren motorschepen met een vermogen van ca. 8250 pk. In 1956 krijgen we het laatste turbineschip de "Bengalen" met ca. 9100 pk. In 1956 (drie maanden later) komt tevens de "Maas Lloyd", een motorschip met 10.500 pk. Ik vraag mij dan af waarom ?. Dit heeft niets met de kennis van nu te maken. Ik zat 1956 voor mijn B in de schoolbanken, toen werd daar al door over ons over gesproken. Dus Klaas is benieuwd, wat de Lloyd nu eigenlijk wilde bewijzen met die Bengalen. De nieuwbouw schepen van de S.M.N. (zelfde periode, zelfde lijndiensten) waren ook allemaal motorschepen. Misschien een kadootje van Stork om wat "Hotlootjes" te kopen. Ik ben toch wel zeer benieuwd, wat jullie hiervan vinden. Misschien is er wel een oud-Lloyd kombuizer, die dit weet.

Grt.

Klaas.
Gregoriusvandelagedruk
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2014 23:22

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Gregoriusvandelagedruk »

Dank je Vos!
Gregoriusvandelagedruk
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2014 23:22

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Gregoriusvandelagedruk »

Dag Klaas,

Wat mij indertijd tijdens mijn reizen op de Bengalen werd verteld was dat de KRL de kennis omtrent stoomvoortstuwing actueel wilde houden en dat de Bengalen hierin zou kunnen voorzien. Joep


Plaats reactie