KNSM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

Mooi gezegd over die heipalen !

Grieken zien zichzelf idd heel erg als de redders van Europa, omdat ze ooit ergens tijdens een slag eoa grote tegenstander hebben verslagen (Ottomanen ???).
Maar die opmerking over de heipalen komt erg dichtbij de uitspraak: "Wie op zijn lauweren rust, verkreukelt ze..."

En die Grieken voeren veel op zeer slecht onderhouden schepen. Maar dat was company-beleid ! : "Koop zo goedkoop mogelijk een goed varend schip, en nut dit met zo min mogelijk kosten volkomen tot schroot uit zodat de winst het hoogst is, en de schrootprijs daarna is toch bijna hetzelfde als de aanschafprijs. Tel uit je winst !"

Ze lieten daarom een schip waarop een grote claim rustte, ook nét zo makkelijk achter tbv de claimhouder (die daar ook weer nix aan had).

Een feit is echter dat Griekse zeelui met deze zwaar verwaarloosde schepen, waar de radar, de giro, en vele andere zaken het niet eens meer deden -ja: zels de vloeistofkompassen hadden grote onbekende afwijkingen omdat daar ook al jaren niets aan gedaan was- , tóch kwamen ze haast altijd dáár waar ze heen wilden...
Da's toch wel een kompliment voor hun vakkennis, zou ik zeggen !
We moeten degenen die op die verwaarloosde schepen voeren niet verantwoordelijk maken voor het beleid van de rederij.....

Een natie, dat uit zoveel eilanden bestaat, kweekt per definitie nou eenmaal goede zeelui; die zeilden , of gierden op zeestromingen, al van eiland-naar-eiland toen wij (bij wijze van spreken) hier in een berevelletje op een boomstam de Rijn af kwamen zakken.....

Maar dat van die heipalen houden we erin !! :mrgreen:
Oost, west...ook best

Petie

Re: KNSM

Bericht door Petie »

Hey jdbvos,
Heb dit stuk wat je schrijft met aandacht gelezen en is ook een mooi antwoord op de vraag van Johan.
Je slaat de spijker op de kop.
Zo is het en zo komt het ook waarom die schepen er zo slecht uitzien.
Heb hierbij weer iets opgestoken en ook zoals je schrijft het beleid v.d. rederij speelt hierbij een grote rol.
Op deze wijze kom je dingen te weten waar je wat aan hebt.
groetjes Petie.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: KNSM

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: KNSM

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: KNSM

Bericht door Allen »

X
Bijlagen
KNSM advert01.jpg
KNSM advert01.jpg (60.69 KiB) 2337 keer bekeken
KNSM advert03.jpg
KNSM advert03.jpg (72.74 KiB) 2337 keer bekeken
KNSM pass.schepen.jpg
KNSM pass.schepen.jpg (127.17 KiB) 2337 keer bekeken
Grtn @Allen
Petie

Re: KNSM

Bericht door Petie »

De kranten berichten mooie herinneringen aan een vervlogen periode.

{3e kranten berichtje} De directeur Kieft had niet helemaal ongelijk {meer schepen varende onder buitenlandse vlag}maar dat er geen Nederlandse vloot meer zou zijn binnen {de toen destijds komende 10 jaar} is een beetje te voorbarig geweest.
Gelukkig zijn er nog Nederlandse reders met schepen varende onder Nederlandse vlag bijv: ABIS Shipping - Broere Shipping -
Spliethof - Wagenborg uit Delfzijl dit is een rederij met een vloot van meer dan 150 schepen enz.
Maar zoals vroeger er vele grote Nederlandse maatschappijen geweest zijn waaronder onze eigen KNSM natuurlijk is niet meer.
tja die tijd is voorbij. Nederland {midden jaren 50 vorige eeuw} had een 4e plaats op de wereldranglijst van haar handelsvloot.
En dat was een beregoed resultaat voor zo'n klein landje zo is het maar net.
Petie.
Petie

Re: KNSM

Bericht door Petie »

De laatste afvaarten van de "zusjes"passagiers schepen Oranje Nassau en de Prins der Nederlanden het was een feit.
Afscheid van een lange staat van dienst ruim 15 jaar varende op de West en de Caribean.
Zij hebben nog enige tijd in Amsterdam {opgelegd} gelegen alvorens alle twee te worden verkocht aan Cuba.
Maar dit verhaal {denk ik wel} is bij ieder KNSMmer wel bekend.
Petie
Bijlagen
ORANJE NASSAU 6.jpg
ORANJE NASSAU 6.jpg (75.33 KiB) 2322 keer bekeken
Petie

Re: KNSM

Bericht door Petie »

EEN PRACHTIG SCHEEPSMODEL V.D.ORANJE NASSAU
Bijlagen
ORANJE NASSAU 9.jpg
ORANJE NASSAU 9.jpg (40.46 KiB) 2322 keer bekeken
Petie

Re: KNSM

Bericht door Petie »

Ook de "Prins" zoals ze ook kortweg genoemd werd ging de KNSM verlaten met pijn in het hart want er waren bemanningsleden die waren er niet af te slaan en zaten er al wat jaartjes op.
PRINS der NEDERLANDEN 7.jpg
PRINS der NEDERLANDEN 7.jpg (35.96 KiB) 2318 keer bekeken
[attachment=1]P

Nog een plaatje van een scheepsmodel van de oranje nassau
Bijlagen
ORANJE NASSAU 8.jpg
ORANJE NASSAU 8.jpg (37.35 KiB) 2318 keer bekeken
Willem Oldenburg

Re: KNSM

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi KNSM-ers en gasten

Hier een oudje, maar wel mooi, de "Ajax":
Ajax 1923.jpg
Ajax 1923.jpg (122.71 KiB) 2182 keer bekeken
Gegevens:
Name: Ajax
Imo: 5605955
Call sign: NBTJ - 1933 PCFQ
Owner: NV Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappi - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 942 GT
Length: 71,20 m - Beam: 10,52 - Draft: 4,09 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1923 als "Elbe" (A. Kristen - Hamburg/Duitsland) - 1924 "Elbe" (Rochling, Menzell & Co - Hamburg/Duitsland) - 1925 "Ceuta" (Oldenburg-Portugieschese & Co - Hamburg/Duitsland) - 1927 "Ajax" (KNSM)
Yard: Hamburg Elbe Schiffswerft - Hamburg/Duitsland
Engine: Triple expansie stoommachine, 3 cyl / Power: 750 PS / Speed: 9 kn
Type: Vrachtschip
Op 08-08-1940 op reis van Southampton naar Falmouth, op 15 mijl ten westen van St. Cathari's Point-Isle of Wight in positie 50.30 NB/01.40 WL, tijdens een Duitse luchtaanval tot zinken gebracht, 4 leden van de bemanning kwamen om het leven.

Groetjes Willem


Plaats reactie