KNSM
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: KNSM
Nog een Achilles maar ditmaal uit een ver verleden. Het schip werd op 2 juni 1943 getorpedeerd door de U-202 nabij Trinidad, op weg van Georgetown naar Port of Spain. Er viel hierbij één dode te betreuren.
Een wapenfeit: Alle 200 opvarenden van het ss l'Atlantique werden na een brand in 1933 gered door dit schip.
Ferry
Re: KNSM
Inderdaad Jos, mooi scheepje was het
LADON" - "EUROPEAN EXPRESS" - "GALLOWAY EXPRESS""
Als laatste uit de serie van drie schepen aangekocht van de K.N.S.M. werd het m.s. "Ladon" aan de Vroon-lijst toegevoegd. De "Ladon" werd eind 1960 opgeleverd door Scheepswerf van der Giessen te Krimpen, waar het onder bouwnummer 802 werd gebouwd. Het m.s. "Ladon" werd ingezet op de lijndienst van de K.N.S.M. van Europa -Centraal Amerika. In 1967 werd ook zij met 8.50 m. verlengd, waarna ze weer in dezelfde dienst verder ging. In 1975 werd het schip aangekocht door Vroon Liberia en "European Express" gedoopt. Evenals de "Caribbean Express" ging de "European Express" in tijdcharter, resp. "Cap Farina" en "Cap Ivi" genoemd. In 1976 was dit charter afgelopen en ging ze als "European Express" in wereldwijde diensten. Omdat in de veevaart een tekort ontstond aan tonnage, werd besloten om de "European Express" om te bouwen tot veetransportschip, om precies te zijn: koeientransport-schip. Na de ombouw in 1977 kwam het schip als "Galloway Express" in dienst en ging diensten onderhouden tussen Ierland en Egypte of Libië
11 februari 1997 gesloopt te Port Alang-India
LADON" - "EUROPEAN EXPRESS" - "GALLOWAY EXPRESS""
Als laatste uit de serie van drie schepen aangekocht van de K.N.S.M. werd het m.s. "Ladon" aan de Vroon-lijst toegevoegd. De "Ladon" werd eind 1960 opgeleverd door Scheepswerf van der Giessen te Krimpen, waar het onder bouwnummer 802 werd gebouwd. Het m.s. "Ladon" werd ingezet op de lijndienst van de K.N.S.M. van Europa -Centraal Amerika. In 1967 werd ook zij met 8.50 m. verlengd, waarna ze weer in dezelfde dienst verder ging. In 1975 werd het schip aangekocht door Vroon Liberia en "European Express" gedoopt. Evenals de "Caribbean Express" ging de "European Express" in tijdcharter, resp. "Cap Farina" en "Cap Ivi" genoemd. In 1976 was dit charter afgelopen en ging ze als "European Express" in wereldwijde diensten. Omdat in de veevaart een tekort ontstond aan tonnage, werd besloten om de "European Express" om te bouwen tot veetransportschip, om precies te zijn: koeientransport-schip. Na de ombouw in 1977 kwam het schip als "Galloway Express" in dienst en ging diensten onderhouden tussen Ierland en Egypte of Libië
11 februari 1997 gesloopt te Port Alang-India
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: KNSM
Kleine correctie op bericht van Ferry betreffende de Achilles. Het was de U202 die de Achilles torpedeerde.
mvg Bob
mvg Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: KNSM
Foutje, bedankt! Het is aangepast. Het schip had een mooie call: PCCI
Ferry
Ferry
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: KNSM
"Breda"
ex Gordian '76
Toen ik de foto nam was de schoorsteen in de Nedlloyd kleuren geschilderd, maar volgens de Lloyds Register was de eigenaar nog steeds de Koninklijke Nederlansche Stoomboot Maatschappij B.V. in Amsterdam.
Gebouwd in 1972 bij de A.G. Weser, Werk Seebeck, Bremerhaven, Duitsland
Grt. 9.965, nrt. 6.658, dwt. 16.350, l.o.a. 150.12 mt., breedte 21.04 mt.
Voortstuwing Motor, MAN, 8690 pk, snelheid 16.5 kn.
Gefotografeerd in Livorno, Juni 1982
Cor
ex Gordian '76
Toen ik de foto nam was de schoorsteen in de Nedlloyd kleuren geschilderd, maar volgens de Lloyds Register was de eigenaar nog steeds de Koninklijke Nederlansche Stoomboot Maatschappij B.V. in Amsterdam.
Gebouwd in 1972 bij de A.G. Weser, Werk Seebeck, Bremerhaven, Duitsland
Grt. 9.965, nrt. 6.658, dwt. 16.350, l.o.a. 150.12 mt., breedte 21.04 mt.
Voortstuwing Motor, MAN, 8690 pk, snelheid 16.5 kn.
Gefotografeerd in Livorno, Juni 1982
Cor
- Bijlagen
-
- Breda 102 - 001.jpg (180.9 KiB) 4897 keer bekeken
Re: KNSM
De Telamon 1928 en 1946.
Name: TELAMON Type: Passenger/cargo
Flag: NLD Tons: 2078 Builder: Neptun AG
Location of yard: Rostock
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-10.5
sm/t (U-160) 9.15N/59.54W 25.7.42 (23*) [Demerara-Trinidad, bauxite & greenheart timber] IDNo: 5616485 Year: 1946
Name: TELAMON Type: Cargo ship
Flag: NLD DWT: 3494 Builder: Canadian Vickers
Location of yard: Montreal
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1UF-14
BU Burght 4.2.68 [J.de Smedt]
IDNo: 5606746 Year: 1928Name: TELAMON Type: Passenger/cargo
Flag: NLD Tons: 2078 Builder: Neptun AG
Location of yard: Rostock
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-10.5
sm/t (U-160) 9.15N/59.54W 25.7.42 (23*) [Demerara-Trinidad, bauxite & greenheart timber] IDNo: 5616485 Year: 1946
Name: TELAMON Type: Cargo ship
Flag: NLD DWT: 3494 Builder: Canadian Vickers
Location of yard: Montreal
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1UF-14
BU Burght 4.2.68 [J.de Smedt]
Re: KNSM
Name: HEBE Type: Cargo ship
Flag: NLD Tons: 1140
Builder: Boele's
Location of yard: Bolnes
collision (ST.CATHAN) 33.10N/78.17W 11.4.42 [New York-Curacao]
De HEBE vertrok op 6 april 1942 van New York naar Curaçao. Tijdens deze reis kwam zij op 11 april 1942 bij Cape Hatteras, in positie 3310’NB en 7817’WL in aanvaring met de Britse marinetrawler ‘H.M.S.ST. Cathan’. Beide schepen zonken en waren verloren. Alle opvarenden van de HEBE konden worden gered.
Marhisdata