KNSM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: KNSM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

"Een lange, sierlijke tanker glijdt voorbij". :)

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: KNSM

Bericht door v+d »

Kijk, dat is nu een foto van een echte Hotlo manoeuvreerstand en ik denk zelfs nog met een Kwant Sneek telegraaf.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

Idd ! :-D
Zag het ook meteen....
Zó ken ik de Hotlo....en niet met zo'n WS-wiel...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: KNSM

Bericht door K.Brouwer »

Stabilisatiemeter....Tjonge, hoe kom je er op :mrgreen: .

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol:
Verrek ! Je hebt gelijk, Koert !
Heb ik helemaal overheengelezen :oops:
Als die reporter een clinometer zó noemt, hoe zou die dan een (ouderwetse) koortsthermometer omschrijven ???
Een "indereettestervanlichaamswarmtemeter"??? :lol: :lol:
Journaille.....
Er is werkelijk 'nil nove sub sole' wat dat betreft....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: KNSM

Bericht door Allen »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

Ja, een heel verhaal...
en zo'n beetje de laatste die opging in de Nedlloyd....
Ik was er toen alweer weg; kort nadat de KJCPL erbij kwam....
Maar het eerste wat de Nedlloyd deed met schepen van de ouwe rederijen, was ze verpatsen....eerst aan "eigen" buitenlandse rederijen (oa de Capricorn, Saudi, en sinds het erbijkomen van de RIL: de PIL), maar later ook op de vrije markt waar ze de Nedlloyd er op hun beurt weer uitwerkten.
Ach ja, we kennen allemaal nog dat debacle....'ze' hadden wellicht meer naar die Noor moeten luisteren....
Maar goed...achteraf kijk je altijd een paard in z'n hol, en gedane zaken hebben geen keer.
Maar van onze zeevarende natie is erg weinig meer over....

Maar eigenlijk had ik een héél andere opmerking, het voorgaande had een hele korte intro daarnaartoe moeten zijn, maar ook ik verdwaal soms (een beetje :mrgreen: )....
De vraag was eigenlijk:

Dat laatste beeld in dat bovenstaande bericht is die (volgens mij) foto van dat schip....
Het is me van andere oude foto's ook al wel opgevallen, maar deze viel wederom op....

Dat schip heeft -nét zoals zoveel van de grote laatste zeilschepen- totaal geen zeeg.....Je kunt zó een liniaal over het dek leggen...
Ook die eerste stoomschepen waren vaak omgebouwde zeilschepen (met hulpzeilen), of nog steeds mbv die tekeningen gebouwde schepen (eveneens met hulpzeilen); dus was die zeeg wellicht niet nodig: het water loopt zó van een op de wind scheefhangend schip af.....
Maar bij de stoomschepen die daarna werden gebouwd, werd die zeeg weer (her?-) ingevoerd....
Weet iemand waarom ???
Laten we eerlijk zijn: als de railingen niet dicht, maar volledig open waren, liep het water óók zó van het dek...
Dus waarom die dure constructie van een bolling overdwars, en een holling langsscheeps herinvoeren ?
't Is wél een sterke constructie, dát wél....maar bij geklonken ijzeren schepen moet dat ook tot breuk hebben geleid; zo sterk was ijzer namelijk niet...
Iemand een idee ??
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: KNSM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

dus was die zeeg wellicht niet nodig: het water loopt zó van een op de wind scheefhangend schip af.
Zeeg was niet bedoeld om het water gemakkelijker en sneller kwijt te raken, hoor. Zeker niet dwarsscheeps; daar zou de dekrondte nog eerder een rol bij spelen.
Zeeg was van oorsprong af bedoeld om doorzakken - een kattenrug - te voorkomen. Naarmate de constructiemethoden verbeterden, werd dit minder belangrijk, maar er speelde wel iets anders. Intussen was de scheepsmeting tot ontwikkeling gekomen en had Plimsoll zijn merk erdoor gekregen. Door het voor- en achterschip te verhogen, kreeg het schip meer reserve-drijfvermogen en dat bepaalde grotendeels hoeveel, of liever, hoe weinig uitwatering het schip op zijn merk nog moest hebben.
Het Plimsollmerk werd in Engeland in 1890 verplicht, in Nederland pas in 1906. Toen pas werd de meting echt belangrijk en dus ook dat hoger maken van voor- en achterschip, dus het schip een bepaalde zeeg geven. Voordien was het meer een kwestie van smaak. Voor de tweede keer binnen een paar dagen grijp ik terug op Mossels Handleiding tot de Kennis van het Schip Die schrijft op pagina 195...
      • Afbeelding
Dat was in 1859, dus dertig jaar voor Plimsoll en de daarmee gelijk opgaande scheepsmeting. Ik neem aan dat dit net de periode was waar jij op doelt, toen de zeeg opeens helemaal verdwenen was om later weer terug te keren.

Het is natuurlijk wel zo dat een hoog voorschip en een grote bak de zeewaardigheid en het gedrag van een schip in een hoge zee gunstig zullen beïnvloeden. Hij zal beter "rijzen" en minder water overnemen. Anderzijds is het bouwen van een schip zonder zeeg een stuk eenvoudiger dan met zeeg, vooral bij sectiebouw. Ik denk dat dat de voornaamste reden is dat schepen nu zonder zeeg worden gebouwd.
Zeeg mag dan van minder belang zijn geworden, feit blijft dat de scheepsmeting nodig herzien zou moeten worden en dat havengelden e.d. niet meer naar BRT gerekend zouden moeten worden. Dat zou de schepen een stuk veiliger maken, maar daar hebben we het elders al over gehad.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

Dankjewel, Theo !
Dat verklaart al veel. Dat Plimsolgebeuren viel idd zo'n beetje samen met de mechanisering
....Die Mossel wordt steeds belangrijker ! :-D ...

en idd: die BRT-meting leverde in mijn jeugd al onveilige situaties op. Mijn vader was een faliekante tegenstander van de 'raised-quarterdecker', 'half-shelterdecker', omdat (quote) "...extra gewicht ver boven het zwaartepunt bracht..", en "...die verzuipbak nooit snel genoeg leegloopt, en het rijzen tegenhoudt. Voor je 't weet ligt je luikenkap eraf !..." (doelend op het niet-verhoogde deel)
Ook een 'full-shelterdeck' vond-ie niet veilig "...ze zetten vroeger 2 meter houtlading aan dek, en dat ging soms maar amper goed...nu stouwen ze een sheltedeck vol, én zetten daar nog eens 2 meter houtlading bovenop. Het enige voordeel zou zijn, dat je met zoveel hout misschien niet eens meer kunt zinken..."

Nee , hij zou het -en ik ben het eveneens- met je eens zijn: er wordt al jaaaaren een héél verkeerde meting toegepast, die intussen ook al héél wat geld en levens heeft gekost....
Toch zie ik die meting niet zo 1-2-3 verdwijnen: je krijgt zowel voor overheden als voor reders -wáár ook ter wereld- de neuzen nooit in 1 richting waardoor ze allemaal minder gaan verdienen ten gunste van een beetje veiligheid....
En voor risico ben je toch gewoon verzekerd ? Levert dát geld tenminste ook nog wat op...
Oost, west...ook best
agkoppes

KNSM ms Mynias

Bericht door agkoppes »

Kerstfeest op de Mynias 1957
Bijlagen
1.jpeg
1.jpeg (187.38 KiB) 3076 keer bekeken


Plaats reactie