KNSM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2213
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: KNSM

Bericht door Jinny »

Ergens lijkt mij dat je beter een roerganger kunt hebben die bekend is met de nukken van een schip.
Een wildvreemde gozer die niet weet hoe snel of traag een schip reageert op een roercommando lijkt mij op een smal kanaal toch een risico..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: KNSM

Bericht door v+d »

Dat valt wel mee hoor Jinny, die mannen volgen goed de instructies op en hebben ervaring.
Toen Jos nog op deze wereld was organiseerden we een tochtje met de Zaandam op het Noordzeekanaal, mooi weer en een prachtige dag.
Mijn kleinzoon van toen 14 jaar werd achter het stuurwiel gezet en Marco gaf prima instructies en aanwijzingen, dat gaf een keurig strak schroefwaterspoor in het kanaal. Ja, hij stuurde al wel op opa zijn bootjes vanaf dat hij kon praten :)
IMG_2749sturen.JPG
IMG_2749sturen.JPG (89.14 KiB) 1096 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: KNSM

Bericht door Roy »

Toch denk ik dat die "ingehuurde" roergangers de nukken van vele schepen wel kende Jinny.
Schepen werden veelal aan serie gebouwd en het was een komen en gaan met die lijndiensten en dienstjes.
Bovendien; de bootsman en z'n ploeg had er vaak de handen vol aan om nog verder zeeklaar te maken dan wel los gereed, zoals bomen stellen, tentzeilen optuigen, e.d.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: KNSM

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Schepen ook zusterschepen reageren niet altijd identiek. Ik herinner me een gevalletje van twee Empires bij de Halcyon. Bij een rechtse schroef, gaat de kop van het schip bij achteruit slaan in principe naar stuurboord. Maar bij dat ene schip, ik dacht de Britsum, had de kop de neiging naar bakboord te gaan. Die ouwe was een typische man en had een hekel aan loodsen. Als er weer eens een aan boord kwam, die hem niet beviel, dan maakte hij daar geen melding van ( wat hij natuurlijk wel had moeten doen ). Ik weet niet meer waar en wanneer, maar we hebben toen bijna een aanvaring gehad in het Kielerkanaal. Ik blijf het wel apart vinden, want ik kan me in die veertig jaar op zee maar weinig havens herinneren waar de je een loods en een roerganger aan boord kreeg. En als de bootsman het druk had, dan ging de leerling of vierde stuurman achter het wiel. Misschien was er toch iets van een soort verplichting.
Grt.
Klaas
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10597
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

In Duitsland is de loodsdienst anders dan in NL: op de rivieren Elbe en Weser, en het Kieler kanaal nemen de loodsen de verantwoording over van het schip. Vroeger namen die loodsen dan ook hun eigen roergangers mee, zodat ze in eigen taal en/of dialect onmiddellijk werden begrepen...
Die "eigen roergangers" heb ikzelf nooit meegemaakt, bij mijn weten, m'n pa was in alle 3 genoemde vaarwegen "Lotsfrei".
Maar als het erg druk was geweest, ging oa op de Karlsvik (Noordlijn-Equator) de kapitein gedurende de doortocht van het NOK ff de ontbeerde slaap inhalen...

Maar pa is 1 x wél met een loods het NOK doorgekomen, herinner ik me ineens... Met een iets te enthousiaste deklast hout kwamen hij met een kleine 30 graden slagzij aan bij de sluis, en mochten er om die reden niet door. Pa hing 2 sloepen in de bomen, vulde ze met water tot ze beneden de 10 graden (ben niet zeker meer van het getal, maar iig net onder de grens) lagen... Omdat het schip nu weer te breed was, moest er met een loods worden gevaren.... Bij aankomst Delfzijl stond de roerganger weer met 1 been op een kurkenzak en met de ander op het rooster
Oost, west...ook best
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: KNSM

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Angstig om met zoveel slagzij te moeten varen, dan moet er niet veel meer misgaan. Niks voor mij.
Grt.
Klaas.
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: KNSM

Bericht door sparks »

Nou ik denk dat Jinny niet helemaal ongelijk heeft. Ik heb ooit op een schip gevaren wat altijd iets naar bakboord trok en als er weinig water onder de kiel stond heel slecht naar het roer luisterde. Ik was daar vrij vlot aan gewend omdat we vaak naar binnen en buiten gingen en ik vrijwel altijd aan het roer stond. Op een donkere nacht klapten er een paar solenoids uit de automatische piloot en moesten de matrozen achter het roer tot ik uiteindelijk die solenoids weer een beetje opgeschuurd, geliefkoosd en bedreigd had (helaas geen spares te vinden) wat wel even duurde.

Allemaal wisten ze prachtige essen als kielzog achter te laten en onze 1e stuurman gaf het uiteindelijk maar vrij snel op om ze de kneepjes van het vak bij te brengen, vanaf dat moment was mijn lot als roerganger helemaal bezegeld.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: KNSM

Bericht door v+d »

Nou ja, ik heb maar een klein vletje van 10,50 meter en dat ligt hoog op het water dus met langzame vaart en een beetje dwarswind is het een kreng om te sturen.
Maar weinig mensen hebben daar gevoel voor en ex-zeilers geven mij direct weer het wiel terug ;) . De kunst is om niet steeds te fel te reageren, echt moeilijk is het niet zelfs ik kan het :D
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10597
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

Angstig om met zoveel slagzij te moeten varen
Ja, idd, Klaas: da's niet leuk. Ik kan het me zelf niet herinneren, maar pa noemde het vaak.
Vaak kwam dat door de verscheper (en ook een iets te enthousiaste kapitein)...
Pa nam zelden of nooit teveel hout mee: da's gewoon te link, Dus daaraan heeft het ongetwijfeld niet gelegen.
Vanuit Scandinavie werd eigenlijk alleen maar naaldbomenhout verscheept: vuren en grenen. Maar het ene hout (van beide categorieën) is het andere niet... De ene soort kan méér water opzuigen dan het andere...iets met kernhout en spinthout denk ik, maar ik weet dat niet precies...
De bedoeling is dat het flink-zuigende hout onderdeks komt, en het minder-zuigende hout aan dek....
Maar ik denk dat de mensen die die soorten uit elkaar kon houden dungezaaid waren, want het ging vaak mis. De maritieme geschiedenisboeken spreken voor zich....
Je (we !) moeten het precieze misschien effe aan een nauticus vragen, want je kan ook niet zomaar de boel kappen en overboord zetten: de kans bestaat dan dat je naar de andere kant kapseist...
Ik heb eens met Theo Horsten hierover te heen en te weer ge-emaild....hij was daar (uiteraard) zéér goed van op de hoogte, en vertelde interessante zaken daarover.... Ik heb die emails niet bewaard, en dat begroot me nu....
Oost, west...ook best
sbva
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2020 17:03

Re: KNSM

Bericht door sbva »

Harry,

Zoals beloofd een reactie. Een foto van de sloep deze zomer, van voren. Onder een nieuw zomerkleed, zeg maar.

Hoe ik verder moet reageren op je bericht weet ik niet zo goed, maar een opmeting is nogal een onderneming en om dat nou op een forum te delen? Stuur me anders een PB. Ik weet bv. dat er een tekeningen van de Hoop sloep in een archief van de musea ligt.

Klaas e.a. bedankt voor de reacties, mooie verhalen.
IMG_2134s.jpg
IMG_2134s.jpg (245.4 KiB) 923 keer bekeken


Plaats reactie