KNSM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
sbva
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2020 17:03

Re: KNSM

Bericht door sbva »

Hallo KNSM-ers,

Hier reageer ik op dit bericht van Willem Oldenburg: viewtopic.php?p=209636#p209636

Hij laat drie foto’s zien van MS. Eos. Op foto 3 is nog net zichtbaar een spiegelsloep. Deze sloep bestaat nog, zie onderstaande foto.

IMG_2044s.jpg
IMG_2044s.jpg (277.2 KiB) 1039 keer bekeken

Uit overlevering is bekend dat dit een sloep van de Eos was, waarvan er overigens twee voor de KNSM hebben gevaren. Het SS. Eos uit 1920 en MS. Eos uit 1952. De post van Willem doet mij vermoeden dat de sloep waar we hier mee van doen hebben die van de MS. Eos is. Het roerbeslag en het aantal gangen bevestigen dat. Ook de vorm.

Als iemand iets meer weet te vertellen over deze sloep, of over het gebruik van dit soort bijboten, het zijn duidelijk geen reddingssloepen, dan hoor ik daar graag over.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: KNSM

Bericht door Roy »

Prachtig dat deze bijboot van de "Eos" nog bestaat !.
Zo te zien ook nog eens in zeer goede conditie.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
sbva
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2020 17:03

Re: KNSM

Bericht door sbva »

Roy,

We willen de sloep dan ook behouden als varend erfgoed, zoals ze gebouwd is en proberen er goed voor te zorgen.

Wat ik ervan weet is ongeveer dit. Het meeste van deze informatie vond ik op het internet.

De sloep is gebouwd door P. de Hoop te Krimpen aan de lek. Deze werf was één van de weinige sloepenbouwers die reddingssloepen bouwde in het district Rotterdam van de SI.

De MS Eos werd gebouwd door Scheepswerf Gebroeders Pot te Bolnes, in 1951. In 1952 kwam ze in de vaart. De twee bedrijven lagen praktisch tegenover elkaar aan de Nieuwe Maas.

MS Eos is in de vaart geweest voor de KNSM tot 1969, daarna werd het schip verkocht naar Griekenland. Uiteindelijk is ze vergaan. De sloep moet in 1969 van boord gehaald zijn. Er is me verteld dat de KNSM dit soort sloepen wel bewaarde, op de sloepenzolder.

Eén oud-KNSMer vertelde me dat bij hen de ‘bijboot’ alleen gebruikt werd om de aardappelen in te bewaren, maar ik heb ook mooie filmpjes gezien waar dit soort bootjes op sleeptouw werden genomen langszij het moederschip. Ze hadden dus wel een functie.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: KNSM

Bericht door Roy »

Om te beginnen; gefeliciteerd met het bezit van deze fraaie zeilsloep.
Immers, het is zeker een historisch vaartuig. Ik hoop dan ook dat je aangesloten bent bij een behoud stichting dit deze schepen registreert en bepaalde faciliteiten kan bezorgen.
Zelf zit ik ook als commissielid bij een behoud stichting, maar wij hebben dit soort schepen niet in "ons pakket" zitten. ;)
Echter, ik ben in bezit van verschillende foto's van het duo "Argos"/ "Eos", maar kan dit spiegelsloepje nergens terug vinden !?. Voorts het verhaal dat deze sloep opzij genomen werd, klinkt helemaal ongeloofwaardig. Ook op de luiken meegevoerd en m.b.v. het laadgerei overboord zetten heb ik niet terug kunnen vinden.
Hoe weet je dat deze spiegelsloep tot de uitrusting van de "Eos" behoord moet hebben ?. De twee reddingsloepen zijn n.l. geen spiegelsloepen en zijn natuurlijk beduidend groter.
De historie van deze twee schepen is goed bekend en makkelijk terug te vinden. Kan je iets meer vertellen over de periode dat je in het bezit van deze spiegelsloep bent ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: KNSM

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Een vergelijkbare foto heb ik ook van de Eos, die is van mindere kwaliteit. Deze is van de Argos. Op de link naar Willem Oldenburg, is op een van de foto's het "werkbootje" ook goed te zien.
Grt.

Klaas
Argos_001_.jpg
Argos_001_.jpg (20.14 KiB) 816 keer bekeken
sbva
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2020 17:03

Re: KNSM

Bericht door sbva »

Ik zorg nu voor het derde jaar voor de sloep. Een kennis van me had deze al tientallen jaren in bezit, maar kwam er niet meer aan toe en zocht een liefhebber die bereid was de sloep te behouden, als historisch vaartuig. Hiervoor heb ik jaren een botter in de vaart helpen houden.

Een idee is ook om de sloep in te schrijven als varend monument, maar er bestaat geen behoudsorganisatie voor dergelijke sloepen, dus ik zoek hier nog naar een oplossing.

Dat de sloep opzij genomen zou worden is een misverstand, ik verwijs naar ‘sloepen’ in het algemeen, zoals ik in één filmpje zag, maar ik kan die zo snel niet terugvinden. Die sloep was midscheeps vastgeknoopt, op het Noordzeekanaal, zodat ie steeds los van het schip bleef. Slim bedacht.

Volgens de vorige eigenaar was dit een bijboot van de Eos. Op de foto van Willem zie je zo’n sloep achterop dat schip staan, met in mijn beleving treffende gelijkenis. Die feiten sluiten op elkaar aan. Jammer dat je hem niet aantreft in je foto-collectie. Ik heb volgens mij wel andere foto’s van de Eos gezien waar je een schim van die sloep op het achterdek ziet en zelfs een foto met een bootje langszij, al is dat weer niet onze sloep, zie link: https://koopvaardij.blogspot.com/2019/0 ... dsche.html
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: KNSM

Bericht door v+d »

Ik heb een tijdje op bootjes van de HWAL gewerkt als machinist en meen mij te herinneren dat we zo'n sloep gebruikten als we ergens op rede of op een rivier lagen te wachten op...?
De sloep van de Camerounkust, die overigens van aluminium was en wel een reddingssloep , werd ook zo gebruikt, die hebben we nog averij op laten lopen bij een ontdekkingstocht bij Takoradi vandaar dat ik weet dat we die dingen wel gebruikten, de agent ophalen en de hofmeester naar de stad brengen als de HWALsleper niet beschikbaar was of stappers naar de wal brengen. Ergens op het SMN forum zwerft een foto van ons in zo'n sloep op een smal slootje waar het ook mis ging en we een mooie scheur in het aluminiumbodempje voeren.
Sinds die tijd heb ik het niet zo op aluminium.
Ligt je sloep de hele winter buiten? Hoe lang is die sloep?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: KNSM

Bericht door Roy »

Duidelijke foto van het sloepje op het achterdek van de "Argos" Klaas.
Ik vermoed, maar ook niet meer dan dat, dat het sloepje eerder van deze schepen afgehaald is dan het jaar van hun verkoop in 1969.

Het bootje dat varend op het N.Z.kanaal opzij meegevoerd werd, is van de roeiers die ook vaak een roerganger leverde. Dat is dan een Beenkakkertje o.i.d. Dus niet van het schip zelf.

Wat een behoud commissie aangaat, daar ga ik vandaag even achteraan. Hier hoor je dus nog van. By the way, met wie hebben we eigenlijk te doen ?. Ik kan n.l. geen naam ontdekken................ ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: KNSM

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Roy bedankt. Die vletjes langszij is typerend voor het Noordzeekanaal in die tijd. Ik wist niet dat ze van de roeiers waren. Je ziet alleen maar foto's van "opvarende" schepen met die vlet langszij. Waren de roeiers afvarend ( richting IJmuiden) ook aan boord ? Waarom dat zo ging weet ik niet, misschien een verplichte roerganger voor het kanaal en/ of het passeren van de Hembrug. Wel een heel gedoe anders met heen en weer varen met die sloepen. Ben benieuwd hoe dit zat. Ik ben tijdens mijn vaarzame leven diverse malen in Amsterdam geweest, maar hier nooit iets van gemerkt. Dat heb je weer met die lui van de machinekamer 😉😉.
Grt.
Klaas.
sbva
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2020 17:03

Re: KNSM

Bericht door sbva »

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik ben Sebas Blom van Assendelft, maar blijf ook graag 'een beetje' anoniem op het internet, vandaar sbva.

Elf gangen onder het berghout telt de sloep en ze is een kleine 7 meter lang. 's Winters ligt ze binnen, 's zomers onder een dektent, als er niet mee gevaren wordt.

Gisteren trof ik ook weer een mooie film op You Tube aan over het dagelijks leven aan boord van een KNSM-schip, de Socrates. In het begin zie je hoe de bemanning van boord gaat met zo'n sloep, al is die een slagje groter: https://www.youtube.com/watch?v=MYPziXV ... A&index=28


Plaats reactie