KNSM
m/s Calchas
ROEPNAAM PDIC
IMO NR 5057694
BOUWJAAR 1960
BOUWNUMMER 755
Scheepswerf E.J.Smit & Zn., Westerbroek
Tewaterlating 12 december 1959 en 4 maart 1960 opgeleverd.
BRT 499 NRT 223 DWT 925
LxBxH 64,95 x 9,84 x 3,70 DG 2,72
Coaster, open shelterdek type, 2 dekken.
15 bemanningsleden.
Werkspoor diesel, 4 tew, 6 cyl. PK 750 pk. MIJL 10
Machinebouwer N.V. Werkspoor, Amsterdam
HISTORIE
04.03.1960-1978
CALCHAS, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
1978-1992
RABUNION XIV, Farouk Moukahal & Ahmed Zeido, Beirut-Libanon.
20 april 1992 op de reis van Constanza naar Tartous in dichte mist na een aanvaring gezonken ter hoogte van Canakkale in de Dardanelles.
(Tekst:Stegro)
ROEPNAAM PDIC
IMO NR 5057694
BOUWJAAR 1960
BOUWNUMMER 755
Scheepswerf E.J.Smit & Zn., Westerbroek
Tewaterlating 12 december 1959 en 4 maart 1960 opgeleverd.
BRT 499 NRT 223 DWT 925
LxBxH 64,95 x 9,84 x 3,70 DG 2,72
Coaster, open shelterdek type, 2 dekken.
15 bemanningsleden.
Werkspoor diesel, 4 tew, 6 cyl. PK 750 pk. MIJL 10
Machinebouwer N.V. Werkspoor, Amsterdam
HISTORIE
04.03.1960-1978
CALCHAS, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
1978-1992
RABUNION XIV, Farouk Moukahal & Ahmed Zeido, Beirut-Libanon.
20 april 1992 op de reis van Constanza naar Tartous in dichte mist na een aanvaring gezonken ter hoogte van Canakkale in de Dardanelles.
(Tekst:Stegro)
M/s Gordias
ROEPNAAM PEJM
BOUWJAAR 1939
BOUWNUMMER 650
N.V. Scheepswerf A. Vuijk & Zn., Capelle a/d IJssel
Proefvaart 20 mei 1939
BRT 1.645 NRT 871 DWT 3.015
LxBxH 92,79 x 12,88 x 5,75 DG 4,88
Vrachtschip
5 passagiers, 33 bemanningsleden.
Triple expansie stoommachine, 3 cyl en een lage druk turbine. PK 1.500 ipk.
SNELH: 10 MIJL
Machinebouwer Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij, Arnhem
HISTORIE
20.05.1939-1940
JONGE WILLEM, Middellandsche Zeevaart Compagnie, Rotterdam-Nederland.
3 augustus 1940 door de Duitsers in Rotterdam in beslag genomen en herdoopt in RO 25.
In 1945 teruggevonden in Bergen-Noorwegen.
7 september 1945 in Amsterdam aangekomen en gerepareeerd.
1946-1959
GORDIAS, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
08.1959-1961
CHRISTOPHER, Isthmus Steamschip & Salvage Co. Inc., Miami-U.S.A.
1961-1964 CHRISTOPHER, Cia Marit Colombiana de Caribe S.A., Columbia. (vlag Panama).
01.1964-1965
GRIA, Gria S.S. Co., Monrovia-Liberia.
In april 1965 in Vera Cruz-Mexico gesloopt.
(Tekst: Stegro)
ROEPNAAM PEJM
BOUWJAAR 1939
BOUWNUMMER 650
N.V. Scheepswerf A. Vuijk & Zn., Capelle a/d IJssel
Proefvaart 20 mei 1939
BRT 1.645 NRT 871 DWT 3.015
LxBxH 92,79 x 12,88 x 5,75 DG 4,88
Vrachtschip
5 passagiers, 33 bemanningsleden.
Triple expansie stoommachine, 3 cyl en een lage druk turbine. PK 1.500 ipk.
SNELH: 10 MIJL
Machinebouwer Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij, Arnhem
HISTORIE
20.05.1939-1940
JONGE WILLEM, Middellandsche Zeevaart Compagnie, Rotterdam-Nederland.
3 augustus 1940 door de Duitsers in Rotterdam in beslag genomen en herdoopt in RO 25.
In 1945 teruggevonden in Bergen-Noorwegen.
7 september 1945 in Amsterdam aangekomen en gerepareeerd.
1946-1959
GORDIAS, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
08.1959-1961
CHRISTOPHER, Isthmus Steamschip & Salvage Co. Inc., Miami-U.S.A.
1961-1964 CHRISTOPHER, Cia Marit Colombiana de Caribe S.A., Columbia. (vlag Panama).
01.1964-1965
GRIA, Gria S.S. Co., Monrovia-Liberia.
In april 1965 in Vera Cruz-Mexico gesloopt.
(Tekst: Stegro)
Hallo Tina,
Hept je ook fotootjes van die mooie kustertjes?
Kees hept er nooit op gevare, maar in elk havetje in de middellandsezee lag er vroeger wel zo'n scharrelbak.
Kleine eigenwijze bootjes, met hele hoge massies.
Kwam de mate an de wal ook vaak tege in de hoerebuurt of in een keilewinkel. Wij dan altijd vrage of ze nog wat te vrete krege op die scharrelbakke.
Als uitkijk, ja dat deed Kees ook, ik most wel altijd in potdikke mist op de bak staan om uit te luisteren, zag je die massies al boven de horizon verschijne. Alleen al die massies zag je dan en dan praaide Kees door: een bootje waar ze vanmorrge roggebrood op het menu hebbe staan.
As een kompanie een naam had, was het moeilijk om die kwijt te rake.
En dan begint die wipmaster Kome weer te ouweteringtemeiere over het plimsollmerk van Spliet.
Klaar ben je met die Kome.
DE BALLLUUUUHHHHHHHHHHHHHH
Hept je ook fotootjes van die mooie kustertjes?
Kees hept er nooit op gevare, maar in elk havetje in de middellandsezee lag er vroeger wel zo'n scharrelbak.
Kleine eigenwijze bootjes, met hele hoge massies.
Kwam de mate an de wal ook vaak tege in de hoerebuurt of in een keilewinkel. Wij dan altijd vrage of ze nog wat te vrete krege op die scharrelbakke.
Als uitkijk, ja dat deed Kees ook, ik most wel altijd in potdikke mist op de bak staan om uit te luisteren, zag je die massies al boven de horizon verschijne. Alleen al die massies zag je dan en dan praaide Kees door: een bootje waar ze vanmorrge roggebrood op het menu hebbe staan.
As een kompanie een naam had, was het moeilijk om die kwijt te rake.
En dan begint die wipmaster Kome weer te ouweteringtemeiere over het plimsollmerk van Spliet.
Klaar ben je met die Kome.
DE BALLLUUUUHHHHHHHHHHHHHH