Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Witte
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 dec 2004 22:28
Locatie: Kortenhoef

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Witte »

Die mooie foto's die het Forum Opperhoofd op de vorige pagina neerzette zijn gemaakt
in het Ketelhuis van de centrale van het Academisch Ziekenhuis in Utrecht.
Daar wonen ook alweer een zootje gevluchte machinisten (in welk ketelhuis niet..)

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Bedankt voor het "oplossen" van deze prangende vraag.
Weten we dat ook weer.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Fijn Harry dat je je nu eens ècht kunt wassen :wink:
Ik herinner me dat ik in mijn''gevangen tijd'' op je mooie eiland met het aan de ketting gelegen Mv BrantPoint eens door dat maanlandschap van rots en kerstboompies ben gereden. Deze trip toen gemaakt met een hollandse dominee en een weekend ten huize van deze fijne familie heb door gebracht.Kwamen toen ook bij deze graniet fabriek terecht ,maar mochten het terein niet op(begrijpelijk)Mischien leuk om daar wat foto's van te plaatsen.Groet Mart :idea:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Nog even over het vermorselen van welhaast welk materiaal dan ook; http://www.miltech-schredder-systems.nl
Eigenlijk ongelofelijk. Er is ook een filmpje over, maar dat blijkt inmiddels met een virus besmet te zijn............ :?: :oops:

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door leo-shof »

roy kijk eens bij ssiworld.com

gr lambiek
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
averheijden

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door averheijden »

Buitenweg schreef:Götaverken e.w. 2T kruishoofdmotor, type DM.
Is deze nokkenasloze motor (de uitlaatklep werd geopend door lange stangen die werden bediend door nokken op de krukwangen) ook toegepast op Nederlandse schepen? Deze motor wordt behandeld in het "Motoren boek", dat geschreven is door Tijen en Kapsenberg. Ik heb gezocht op het forum, maar volgens mij staat er niets over vermeld.
Grt.
Willem Buitenweg
Willem,

Enige tijd geleden hadden we het over de ORIGINELE GOTAVERKEN MOTOR (dus geen B&W Licentie)
Blz. 58/59
Met veel zoeken en navraag heeft een N.B. een Zweedse Kapitein me aan een paar foto’s kunnen helpen.
Op de krukwangen is aan beide zijden een halve excentrische ring gemonteerd, dus geen NOK, die zorgt via een rol, hefboom en stangen dat de uitlaatklep wordt geopend.
Gesloten wordt deze klep weer door een veer.


Het blijkt bij deze motor, een 10 cilinder, een uitlaatklep te zijn, en toch staat me bij dat iets dergelijks ook werd toegepast met een uitlaatschuif (zuiger), hetzij door B&W of Gotaverken

Ik vermoed dat ze op de Nederlandse Koopvaardij zeer weinig of waarschijnlijk helemaal niet zijn toegepast in deze vorm, wel in licentie met B&W zoals o.a; bij "van Ommeren.
Afbeelding
Afbeelding

Mvg
alfons
Buitenweg

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Buitenweg »

Alfons,

Bedankt voor je bericht en de duidelijk doorsnedes. De aandrijving van de klep is goed te zien. Volgens mij een gecompliceerde en bewekerkelijke motor. Onder (12) zie ik ook nog een zuigerspoelpomp. Ik neem aan, dat iedere cilinder die had ?. Ik weet niets over de kwaliteit van het geheel, maar ik denk dat de wtk's zich hier niet hoefden te vervelen.
Nogmaals bedankt.

Willem Buitenweg.
averheijden

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door averheijden »

DE GÖTAVERKEN MOTOR
Nog een uitvergroting hoe deze motor was opgebouwd.

* De rol van de hefboom van de 1ste soort loopt al vrij vroeg op de excentrische ring maar zal de uitlaatklep nog niet openen dat gebeurt even later.

* De stangen (26) die verder aan het plaatjuk (bestaande uit een speciaal profiel) bevestigd zijn, zien er dun uit, maar worden ook alleen op trek belast.
Er is ook een aanslag voor de hefboom te zien zodat het geheel in de juiste stand blijft staan.

* In de langsdoorsnede ziet men aan de zijkanten van het juk 2 potten, ik vermoed dat daar veren in zitten voor een soepele werking?

* Zie in dezelfde doorsnede hoe de leibanen versterkt zijn met ruggen.

* De carterpan zal wel enigszins dieper zijn dan normaal i.v.m. de excentrische ringen op de wangen.

* Elke cilinder heeft – ondanks de drukvulling – nog een zuigerspoelpomp (12) bewogen door het kruishoofd.
Dit zal zeker zijn nut hebben tijdens het manoeuvreren, daar de turbo’s alleen dan te weinig lucht leveren en daardoor de motor dreigt te “stikken”
(OVERIGENS EEN PROBLEEM BIJ MEERDERE MOTOREN)

* Tevens is aan het kruishoofd ook de stoel voor de telescooppijpen (23) aan bevestig voor de zuigerkoeling (oliekoeling)

* Op de nokkenas (17) zijn de nokken aangebracht voor de brandstofpompen (15) en de nokken voor de indikateur beweging, alsmede (niet vermeldt) de stuurlucht nokken voor bediening van de aanzetkleppen.
(later is men van deze wat vreemde uitlaatklepbediening afgestapt en werden deze bediend via nokken op de nokkenas)

* De zuigerstang gaat door een zuigerstangwerkbus, dus gescheiden van het carter.

* Onderschaal van het krukpen metaal van gelijke breedte als de bovenkap, later was de onderkap aanmerkelijk smaller bij de “Götaverken B&W”

* Er blijkt een By-Pass Valve (8) in de uitlaatreceiver te zitten?
Het doel hiervan, bij defecte Blower de gassen om te leiden en met verminderd vermogen toch door te draaien

Afbeelding
Afbeelding

Hier nog een detail waar te zien is de toch vrij smalle excentrische halve ringen welke bevestigd zijn op de krukwangen.
De hefbomen zitten op een as die door het verticale frame loopt (X) )


Afbeelding

Wat kan techniek toch mooi zijn….. vooral als het goed werkt!

Mvg
Alfons
Buitenweg

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Buitenweg »

Alfons

Mooie plaatjes weer van deze motor. Heel bijzonder die nok (excentriek) voor de klepopening. Een complexe techniek. Ik ben beniewd hoeveel er van zijn gebouwd. Te meer omdat de werf ook een licentie van B&W had.

mvrgr.

Willem Buitenweg
averheijden

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door averheijden »

Willem,

Als je meer informatie wenst klik hier;
http://w1.302.telia.com/~u30207600/gv850mfl.htm

Volgens deze site zijn er 1041 motoren vervaardigd, (eigen + licenties)
http://w1.302.telia.com/~u30207600/gvmotorhist.htm

Hier is eventueel het Götaverken boek te bestellen, Prijs wel 50 $ (ENGELSE UITGAVE)
http://antikvariat.net/get/search.cgi?i ... e=THO83128

Hier wordt er één voor 20 $ aangeboden

http://www.antikvariat.net/get/search.cgi?post
(RINMAN, TURE. The Story of an Engine. 25:th Anniversary of the Götaverken Diesel Engine. Götaverken, Göteborg 1964. 190 pp. Softcover. 25x17,5 cm. Illustrated. Good condition.
USD~ 20 • ask Antikvariat Faust, Göteborg (SE) • FAU16999 • )


Van mijn Zweedse informant (Kapiteien Thorsten) ontving ik dit schrijven:

“I´m not an expert on marine-motors.
But there is a lot of pictures of the motors in the book.
Postage to Belgium is 90,- NOK
Totalprice 390,- NOK
It´s about 50 Euro”

Ik heb geen interesse!

Mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters/


Plaats reactie