Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

met die grote voorhamer en maar rammen op die slagsleutel om die cilinderkop-moeren
Hallo Anne/Henk,

Op de Mannetjes van Oomuh Cornelis zaten 12 van die loerissen van moeren..........korte slagsleutel die je met een touwtje op afstand " strak hield" en dan maar kleunen :roll: we hadden een Spaanse Olieman Pena Camano, geweldige kerel EN hij speelde met die voorhamer........ :lol:

Ik kan me NU nog herinneren dat we een grote rooie luchttol kregen, man WAT een zaligheid was DAT en zeker in de tropen!!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Anne en Harry,

Anne dat is zeker een tijdje terug.

Ik heb verder nog met Dubbelwerkende Stork, MAK, B&W en MAN (Verolme) gevaren.
Van al die karren moest je de cylinderdekselmoeren ( mooi woord voor scrabble) losslaan.
Daar kreeg je flinke spierballen van en een geweldige dorst.
Op de Sinoutskerk en de Ommenkerk stond een Stork hotlo daar ging dat hydraulisch dus daar verdwenen mijn spierballen weer.
Het gekke was dat de geweldige dorst bleef.
Servaaskerk heb ik nooit op gezeten.
Ik heb het even op de VNS site nagekeken en wij hebben toen een west Afrika reis gemaakt.
Ik zal eens kijken of ik daar nog een paar foto's van heb.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Henk van der Moolen »

Afbeelding

Hallo Anne,

Dit was op de rivier bij Warri, Nigeria.
Vanaf de Bovenkerk 1968.
Volgens mij hebben we daar een paar weken liggen stinken.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Henk van der Moolen »

Afbeelding

En dit was de kok van de Kroo boys op de Bovenkerk.
Koken voor een man of 30.
De enige kok die ik meegemaakt heb die weinig at en niks dronk.
Dit in tegenstelling tot zijn Nederlandse collega's.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
AnneKJ

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door AnneKJ »

Harry,

Inderdaad dat touw, nu je het zegt herinner ik me dat weer. Pneumatisch gereedschap, heb ik in die periode niet mee gewerkt, later wel. Bij die Stork-Hotlo en SW had je voor de uitlaatkleppen en de cilinderkoppen van die hydraulische vijzels, dat werkte ook mooi. Ik heb later nog eens een schip gehad met snellopende M.A.N.-viertakt, daar hadden ze "kracht-vermeerderings sleutel". Daar zat ook een momentsleutel in. Wel moest je ze daarna, op de hand nog een kwartslag natrekken.
Met die voorhamer was ik niet zo handig, ik sloeg wel eens mis en daar maak je geen vrienden mee.. Ik weet wel dat Henk dat goed kon.

Grt.

Anne
AnneKJ

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door AnneKJ »

Henk,

Inderdaad was dat op West-Afrika. Ik kan me herinneren, dat wij van die ouwe in Lagos-Apappa s-avonds niet mochten gaan stappen (ll en ass.). We mochten wel op een zaterdagmiddag even weg. Op die ene foto zie Harry van Dorp en Lohuis (4e) nog op de rug. We kwamen toen net terug. In Douala mochten wel weg, volgens mij was het daar niet veel veiliger ! Toch heb ik goeie herinneringen aan die reis. Op die V.N.S. site stond ik nog een poosje vermeld als bootsman, ze zouden dat nog veranderen.

Grt.

Anne

Foto's; Biscaye - Lagos-Appapa- Warri - Lissabon
Bijlagen
1969 1008.jpg
1969 1008.jpg (129.69 KiB) 2949 keer bekeken
1969 1010.jpg
1969 1010.jpg (177.33 KiB) 2949 keer bekeken
1969 1019.jpg
1969 1019.jpg (201.22 KiB) 2949 keer bekeken
1969 1029.jpg
1969 1029.jpg (96.7 KiB) 2949 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Henk van der Moolen »

Op die ene foto zie Harry van Dorp en Lohuis (4e) nog op de rug. We kwamen toen net terug.

Hallo Anne,

Ik zie dat Lohuis zijn fototoestel nog steeds op zijn rug had hangen toen jullie terug kwamen.
Dat is in Lagos eigenlijk een wonder dat die niet gestolen was.Ik kan me ook nog vaag herinneren dat we stiekum een paar foto's hebben gemaakt op dat toestel.
Daar zal hij niet blij mee geweest zijn toen hij zijn afgedrukte foto's ging afhalen bij de foto boer.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
AnneKJ

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door AnneKJ »

Henk,

Nu je het zegt van die foto's , kan ik me dat nog vaag herinneren. Ja erg veilig was het daar niet. In was er ook nog een voorvalletje, we moesten daar min of meer verduisterd liggen vanwege dat gedoe met de ibo's. Een nacht waren ze vergeten een lamp in de achtermast uit doen, die hebben ze toen vanaf de wal maar uitgeschoten. Ik weet niet of het die reis was, kan ook later met de Dahomeykust zijn geweest.Toen we na pikheet weer naar de vetput gingen, waren alle m.k. schoenen gejat vanuit de top gejat.
Ik ben later met H.B.T., nog diverse malen in Appapa geweest, we lagen daar toen bij een of ander slachterij. Toen kon je beter helemaal de wal niet meer opgaan.

Grt.

Anne
Ruud v.d. Sluis
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009 22:46

Wie weet iets over deze motor?

Bericht door Ruud v.d. Sluis »

Vanwege mijn niet aflatende belangstelling naar de geschiedenis van de voormalige Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij (NDSM) en voorgangers zoek ik informatie over de op onderstaande foto afgebeelde motor. Bij de NDSM zijn heel veel motoren geplaatst en is ook een aantal in licentie gebouwd. Aan de hand van de verkregen informatie hoop ik aan de foto een (globale) datum te kunnen toevoegen. De foto is ooit genomen in de machinefabriek van de NDSM. Op deze enigzins gehavende foto staat rechtsonder en slecht leesbaar Werkspoor 365724-741?1. http://www.ndsm-werfmuseum.nl
Bijlagen
motor.JPG
motor.JPG (309.52 KiB) 3016 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet iets over deze motor?

Bericht door v+d »

De foto toont een turbine installatie met tandwielkast en drukblok grote kans ,dat het voor een tanker is . De proefopstelling is in de fabriek .


Plaats reactie