Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet iets over deze motor?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is een stoomturbine-installatie, Ruud.
Werkspoor bouwde er veel en hele grote.

Ruud v.d. Sluis
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009 22:46

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Ruud v.d. Sluis »

Er van uitgaande dat de foto van na de oorlog dateert dan zijn, volgens de bouwlijst die ik bezit, de volgende schepen met een Werkspoor motor uitgerust.
v. Riemsdijk: Werkspoor 6x720/1400
Waiwerang, Heelsum: Werkspoor 6x650/1300
Karossa, Karaton, Kasimbar, Kaloekoe: Werkspoor 5x480/700
Hr.Ms. Friesland, Groningen, Drenthe, Amsterdam: Werkspoor ??
Geestbay, Geestport: Werkspoor/Sulzer RD 76/155 7x760/1550
Ik ben geen techneut dus de getallen zijn voor mij hocus pocus maar misschien dat dit iets zegt en mogelijk vallen er dan een aantal opties af.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

...de getallen staan voor zuigerdiameter x zuigerslag (in mm)
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Ruud,
Als je iets over die foto wil vinden moet je NIET !! bij motoren kijken maar bij turbine installaties.
Een motor zit in je auto , met van dat bonkwerk met zuigers , kleppen en drijfstangen etc. Er komt lawaai uit de pijp!! Een turbine is een snel ronddraaiend schoepenwiel waarvan de snelheid door een tandwielkast gereduceerd wordt tot de schroefsnelheid . Maakt een hoog gierend geluid.

Een turbine gebruikt stoom , gas Of vloeibare brandstof !

De nummers die jij noemt zijn alle van Dieselmotoren , dus geen turbines!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

van Dieselmotoren , dus geen turbines!
Hallo Ruud.........."ze" .....bedoelen DUS....dat je een foto van een "citroen" plaatst ...EN " over appelen praat" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Journee

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Journee »

Ruud,

We hebben hier een populair topic What Port??? van 375 pagina's.
Maar een nieuw topic Welke Voorstuwingsinstallatie??? zou hier misschien ook ook wel wat voor de heren zijn.
Ze kunnen je immers nog steeds niet vertellen welke installatie er op je (toch duidelijke) foto staat Ze zijn niet verder gekomen dan een stoomturbine installatie!
Troost je ... ..., alles wat ze verder zeggen is daarom slechts een afleidingsmanoeuvre van hun eigen falen. :-D :-D

Mvg, Johan (ook een walslurp).
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

....maar daarom nog geen oninteressante foto...!
Ik keek meteen een beetje op, omdat ik -nét als bij de AbelTasman- geen MD-turbine zie.....
Ik heb de foto ff gekopieerde en wat bewerkt om de 'dingen' wat te benoemen...en in de mannenpraatgroep te gooien....
Duzzzz....
korrekt mie iv aim rong !
motor.JPG
motor.JPG (91.21 KiB) 2125 keer bekeken
Ik zie dan:
A- de HD-turbine (helemaal links erop de 3 bestrijkingsafsluiters vóór het voorgeschakelde Curtiswiel)
B- de LD-turbine
C1/C2 primaire tandwielkasten met vermoedelijk de schuifkoppeling Op C1 de tornmachine...
C3 hoofd-tandwielreductie (nog niet planetair !)
D condensor
E (2x gecodeerd: de 1e E is het stuwblok) De andere "E" zit ik een beetje mee...ik denk de vacuuminstallatie (stoomejecteurkast),
maar kan nét zo makkelijk een externe achteruit-turbine zijn met eigen condensor....
F koelwaterleiding

Nou, als dit geen knuppel in het hoenderhok is...... 8)

Nog wél ff een vraag aan Johan Journee: mij valt op de de (stoom) leidingen én turbines niet zijn geisoleerd....
Is de foto nog vóór de beproevingen, of werd voor het beproeven van zo'n installatie afgezien van isoleren ?
(rendement maakt voor zo'n beproeving niet veel uit, maar je ziet wél veel meer)

En nog een vraag aan de oudere wtk's: De overstroomleiding van de HD- naar de LD-turbine komt niet uit in het midden van de LD-turbine; dus dat is géén 'diabolo'-type....Vanaf wanneer ongeveer werd die dan toegepast ?
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Ruud ,

We beginnen even opnieuw , ik kon tenslotte ook niet weten dat je bezig bent met alles te vezamelen over dat mooie dok .
Ik heb op een paar N.D.S.M. schepen gevaren en gewerkt o.a. de hier al vaker genoemde " Koningswaard" . Ook ik heb heel wat tijd doorgebracht in dat dok o. a . toen de Koningswaard uit Finland terug kwam en een aantal weken gerepareerd moest worden . Ik geloof niet , dat de combinatie Hotlo(Stork) en N.D.S.M. een erg gunstige was het leverde een als een hond kwispelstaartende tanker op. In ieder geval , het zusterschip met een Pametrada turbine installatie gedroeg zich aanzienlijk beter . Mensen die achteruit gewoond hebben op deze schepen kunnen je het verschil denk in wel uitleggen .

Maar nu even over je foto , zoals gezegd is de installatie een proefopstelling in de machinefabriek .
Het toont de hoge druk turbine(kleine kast ) en de lage druk turbine(grote kast) en de tandwielkast , eenvoudig te herkennnen omdat hier de twee turbine assen samen komen op een groot tandwiel .

Achter de tandwielkast zie je een lagerblok , maar het kan ook de waterrem zijn , dat weet ik niet zeker.

Het meeste kans een bijhorend schip te vinden is dus te zoeken in de lijst van turbine schepen en niet in de lijst van motorschepen. Dus alles aangeduid met: stoom turbine schip!!

Overigens kan Werkspoor de installatie best ergens anders naar toe geleverd hebben .
Waarschijnlijk levert zoeken in een werkspoor archief met dat nummer sneller resultaat !

We willen je graag helpen , dus ik probeer je slechts duidelijk te maken wat je zoekt en hoe e.a genoemd wordt , dan gaat het vast sneller.
Journee

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Journee »

jdbvos schreef:
Nog wél ff een vraag aan Johan Journee: mij valt op de de (stoom) leidingen én turbines niet zijn geisoleerd....
Is de foto nog vóór de beproevingen, of werd voor het beproeven van zo'n installatie afgezien van isoleren ?
De foto is van Ruud.

Ik weet heel weinig van turbines. Heel vroeger heb ik hierover wat les gehad van prof. Willem Vinke van de Koninklijke Marine, die vrij jong overleden is. De ouderen hier kennen misschien zijn naam nog. Het was toendertijd een vrij markant figuur.

Mvg, Johan.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Mart Hoogedoorn »

De stoker (later machinist genoemd) kreeg in zijn simpele opleiding bij TOKM amsterdam al enig inzicht over turbines , zo als actie en re actie, curtuswiel en labirint afdichtingen.Uiteraard geen berekeningen van stoomverbruik etcetera,maar we kwamen er wèl voor te staan op de vloot van de Koninklijke Marine ,en manoevreerden er mee. 8)
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie