Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een vraag naar aanleiding van deze vragen en antwoorden in het topic "Scheepsschilderijen".

Bij oude zuigerstoommachines wordt het vermogen vaak opgegeven als "nhp" oftewel "nominal horsepower".
Dat wordt berekend door 7 x oppervlakte zuiger x zuigersnelheid/33.000
Als je wil weten hoeveel ihp dat is, dan kun je als vuistregel aannemen dat 2,6 x nhp ongeveer gelijk is aan ihp.

Nu geldt die factor 2,6 voor een compoundmachine, dus als je die ouwe TASMAN van de KPM van 1921 in Lloyd's opzoekt en je vindt daar...

--------------------------------Afbeelding-----470NHP voor die triple, dan mogen anderen vertellen hoeveel ihp dat dan geweest moet zijn. Het was een flink schip en nu weet ik toevallig uit eigen ervaring dat die ouwe juffrouw moeiteloos en geruisloos, met alleen maar wat zachte zuchten, 14 mijltjes liep, dus dan lijkt 2,6 x 470 = 1222 ipk me wat weinig.

Hoe zit dat dus: hoe bereken je het (ongeveer) vermogen van een triple-expansiemachine als de nominale paardenkrachten bekend zijn? Ik zeg "ongeveer", want dat nhp was tenslotte ook niet meer dan een schatting.
Marishdata geeft 3500 ipk voor de Tasman, dus dat is een factor 7,4. Zou die algemeen geldend zijn?
Kan ik soms iets met de cilinderverhoudingen van een compound en een triple?

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Ik zou het niet echt weten, Theo; ik ben van na de tijd dat zuigerstoomwerktuigen nog een leerobject waren, en dan moet ik "het" beredeneren....
Ik denk dat het te maken heeft met de 3 verschillende drukken (bij een TEM), immers: in elke cilinder mag de stoom niet beneden de verzadigingsdruk/temperatuur komen....
Mijn 'boerenverstand' van stoom zegt mij dat het in die richting gezocht moet worden.
En bij ontbreken van een condensor, zal die waarde nóg hoger liggen....
Maar op welke gegevens dat getal berust, dat antwoord moet ik je schuldig blijven....heb die boeken niet meer... :oops:
Oost, west...ook best
Denis

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Denis »

Er is geen omrekenings factor van NHP naar HP of BHP, er is zelfs geen eenduidige formule voor NHP.
Er zijn wel benaderingen en grofweg komt het er op neer dat 1 NHP - 6 tot 7 BHP is, maar dat is wel met de nodigde mare en misschienen.
Ik heb hier wel een stukkie over maar ik weet niet hoe ik dat hier aan moeten hangen,
probeer deze link maar daar heeft een Engelsman het nodige onderzoek naar gedaan.

http://www.paxmanhistory.org.uk/nhp-defn.htm#NHPtoHP

Gr
Denis
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Er is geen omrekenings factor van NHP naar HP of BHP, er is zelfs geen eenduidige formule voor NHP
Vandaar dat ik zei: "Ik zeg 'ongeveer', want dat nhp was tenslotte ook niet meer dan een schatting."

Lichtenbelt besteedt ruim aandacht aan nhp, maar geeft evenmin een omrekeningsfactor. Maar als ik bij de Tasman aan aan factor 7,4 kom en jij zegt dat het grofweg een factor 6 tot 7 is, dan is het, alleen maar om een indruk van het vermogen te krijgen, voldoende als je een factor 7 aanhoudt.
Bedankt, Denis.
Jan Dikker

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Dikker »

En dan het "Wel en Wee van een Indische Rederij" van A.J. Mulder er nog maar even bij gepakt.

Tasman III: t.e. 3 cyl Earles S.B. & E. Co., Hull, 470 NHP (3500 ipk), 13 m.
Plancius: Q. 2x4 cyl. Werkspoor, Amsterdam, 303 NHP (5800 ipk), 2 schr., 15m
Swartenhondt: t.e. 3 cyl. Werkspoor, Amsterdam, 436 NHP, (3150 ipk), 13m

Generaal Van Goens: Lentz dubbel C 4 cyl. Gebr. Stork & Co, Hengelo, 80 NHP, (775 ipk), 10,5 m

Merak: C. 4 cyl., R.R.M. Rotterdam, 162 NP (1800 ipk), 12 m
Patras: Lentz dubbel C, 4 cyl.. R.D.M., Rotterdam; 195 NHP (1700 ipk), 12 m
Pahud , van Outshoorn Thedens: zie Patras
Op ten Noort: Lentz dubbel C 2x4 cyl. Werkspoor Amsterdam; 616 NHP (6000 ipk) 15 m

En zo staan er natuurlijk nog meer, maar dit is een aardig gemiddelde, dacht ik.

Je mag zelf de verhouding uitrekenen, De hond vraagt mijn dringende aandacht!!)

Good Goan!

Jan
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jan....de hond van de peilingen,of de hond van de keutels? :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jan Dikker

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Dikker »

Hallo Mart,

"de hond van de keutels?"

In dit geval was het "nattigheid", Dat krijg je met een iets ouder wordend hondje dat een hartkwaaltje heeft: ze krijgt daarom plastabletjes en dat vraagt soms een beetje meer aandacht dan je mag en kan verwachten. En als ze het aangeeft, dan moet je er ook niet mee wachten. Dan maar even het berichtje afbreken.

Trouwens de bovenste drie in m'n berichtje zijn triple en daar is de verhouding:7,45. 19,14 en 7,22;terwijl de Lentz kleppenmachines variëren tussen 9,68 en 10,47. Voor wat het waard is.

Good goan!

Jan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor het meedenken, Jan.
Ik neem aan dat die Nominale Paardenkrachten werden opgegeven, terwijl die Indicateur Paardenkrachten later zijn bepaald aan de hand van de indicateurdigrammen. Dat er geen omrekeningefactor te bepalen valt, komt omdat bij de bepaling van de NHP ook het Verwarmd Oppervlak VO van de ketels en de stoomdruk P in aanmerking wordt genomen. Vooral dat VO kan per schip waarschijnlijk nogal wat verschillen. Ik haal mijn wijsheid uit Lichtenbelt.

Voor een compoundmachine is het allemaal nogal eenvoudig:
NHP= (d²+D²)/33 of gedeeld door 213
waarbij d de diameter van de hogedrukcilinder is en D de diameter van de lagedrukcilinder.
Delen door 33 als in inches wordt gerekend en door 213 als in centimeters wordt gerekend.

Maar verder...

--------------------------Afbeelding

Daar is natuurlijk onmogelijk een algemeen geldende omrekeningsfactor van NHP naar IHP voor te bepalen. Daar zal ik mee moeten leren leven, wat me niet zo moeilijk lijkt. :wink:
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
TonyfH
Berichten: 537
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door TonyfH »

Goedenavond,

Even wat anders, afgelopen zaterdag heb ik het stoomgemaal Hertog Reijnout in Nijkerk bezocht, die hadden een mini stoomdag, en heb daar wat foto's gemaakt.

De stoommachine:
4 stoommach Nijkerk.jpg
4 stoommach Nijkerk.jpg (132.41 KiB) 3356 keer bekeken
5 stoommach Nijkerk schuifzijde.jpg
5 stoommach Nijkerk schuifzijde.jpg (106.13 KiB) 3353 keer bekeken
13 stoommach uitleg.jpg
13 stoommach uitleg.jpg (124.13 KiB) 3353 keer bekeken
De ketel:
7 stoomketel met stoker.jpg
7 stoomketel met stoker.jpg (125.22 KiB) 3353 keer bekeken
12 ketel uitleg .jpg
12 ketel uitleg .jpg (145.56 KiB) 3353 keer bekeken
Het vaste scheprad:
10 scheprad Nijkerk.jpg
10 scheprad Nijkerk.jpg (151.42 KiB) 3353 keer bekeken
11 scheprad uitleg.jpg
11 scheprad uitleg.jpg (126.78 KiB) 3353 keer bekeken
Wordt vervolgd.
Tot een volgende keer, Teun.
TonyfH
Berichten: 537
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door TonyfH »

Wat loopt zo'n machine mooi, alleen wat geluid van de vacuumpomp en de tandwielen, verder niets.

Uitleg over het tandwiel:
14 tandwiel uitleg.jpg
14 tandwiel uitleg.jpg (87.46 KiB) 3349 keer bekeken
Verder waren er twee schepen waarmee je een vaartochtje kon maken, tw:
1 ss Adelaar.jpg
1 ss Adelaar.jpg (138.85 KiB) 3349 keer bekeken
en de
2 ss Orion.jpg
2 ss Orion.jpg (141.56 KiB) 3349 keer bekeken
Verder ook miniatuur stoomtreinen, machines, ed, een paar fraaie stukjes modelbouw:
16 MAN diesel model.jpg
16 MAN diesel model.jpg (129.22 KiB) 3349 keer bekeken
17 modelfabriek.jpg
17 modelfabriek.jpg (135.34 KiB) 3349 keer bekeken
18 model ketelhuis.jpg
18 model ketelhuis.jpg (127.13 KiB) 3349 keer bekeken
21 Hertog Reijnout gemaal Nijkerk.jpg
21 Hertog Reijnout gemaal Nijkerk.jpg (90 KiB) 3349 keer bekeken
Ter plaatse hoorde ik dat stoomgemaal Putten ook een open/draaidag had en niet ver van Hertog Reijnout gelegen, dus ook daarheen voor een kijkje.

Wordt vervolgd.
Tot een volgende keer, Teun.


Plaats reactie