Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Hallo Robert, bedankt!
Goed om te weten:
De rondleider vertelde dat de olie in de buiten tanks opgewarmd wordt tot 60 graden om te kunnen verpompen.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Dan is het echte stookolie, met minimaal 3000 sec.Redwood-1...
Hoeveel dat in IFO is weet ik niet (meer). IFO180 was bij mijn weten nog geen stookolie, maar zware dieselreut. Het kon wel een blend zijn: gasolie met zware stookolie gemengd tot (bijv) IFO180. Dan moest de db ook tot minstens 50 (à 60) graden worden verwarmd om separatie te voorkomen. Als dat gebeurde was je de bolknak: dan dreef op een keiharde bitumen-ondergrond een plasje gasolie.
Die olie schijnt niet meer te mogen: de db-tanks mogen niet meer boven 40 graden worden verwarmd, geloof ik....iig is daar nu een maximum voor ivm explosiegevaar.
Dus als je dan tóch nog zeer zware reut wilt bunkeren, heb je een menger of doorpompsysteem nodig om separatie te voorkomen, en dát zal wel wat te duur gevonden worden....naast alle extra reparatiekosten....

1 keertje in Durban IFO90 -gelukkig alleen in de wingtanks- gebunkerd, bestaande uit zeer zware stookolie geblended met dieselolie...
Gottogot, wat een ellende hebben we daarmee gehad....
Maar je moest de sample eens zien die we kregen: gewoon rode gasolie ! Toen ik vroeg om onder getuigen een sample te trekken tijdens het bunkeren, weigerden ze alle medewerking.... En een zelfgetrokken sample werd niet eens geaccepteerd door de hele (corrupte ?) boel "Dat is geen bewijs: dat kunt u overal vandaan hebben gehaald" , zelfs de inhoud van de sludgetank "...kunt u er zelf wel ingestopt hebben..."
"Nee, dat sample dat u gekregen hebt bij het bunkeren, dát is door de bunkeraar verzegeld en getekend is: dat is bewijs !"
Ik heb daarna nooit meer samples aangenomen, en nooit meer voor getekend. Alleen voor ontvangst van de bunkers. Het interesseerde niemand, overigens....
Oost, west...ook best
Ton de draaier
Berichten: 115
Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
Locatie: noordkop

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Ton de draaier »

Dat heb ik een keer met kolen gehad Jan. Pennsylvainian.... 50% steensslak kwam er uit voort..... De 9 ton ,die we gratis hadden gekregen, had weinig calorische waarde en heel veel slijsen en aswippen.
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs

"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Heren,
Kwam tijdens het spitten nog een nostalgisch plaatje tegen van stoommachines.
Stond het navolgende schrift onder het plaatje.
"Twin vertical triple expansion engines opf the "WYOMING", indicated horsepower on trial 2400.
Gr.Koos
Bijlagen
Twin vert.Exp.Engines of Wyoming.png
Twin vert.Exp.Engines of Wyoming.png (859.41 KiB) 4315 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Wat een prachtige machine ! Hoewel ik twijfel of het wel 1 machine is: ik zie duidelijk 2 bedieningsplaatsen...

awel...wtf: gewoon een prachtgezicht :-D
Bijlagen
Twin%20vert.Exp.Engines%20of%20Wyoming.png
Twin%20vert.Exp.Engines%20of%20Wyoming.png (497.84 KiB) 4231 keer bekeken
Oost, west...ook best
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Heren,
Bovenstaande stoommachines waren zoals gesteld voor de "WYOMING"
Volgens bijschrift een verkapt oorlogsschip en dientengevolge uitgerust met allerlei schiettuig
Het schip werd aangeduid als een "Single -Turret Harbor-defense monitor".
Displacement 3235 tons. Speed 12 Knots, launched 8 september 1999 en in gebruik gesteld op 13 october 1900
En goed om te weten voor de "milieu Jessias" een coalsupply van 400 tons.
Gr. Koos
Bijlagen
Wyoming.jpg
Wyoming.jpg (90.04 KiB) 4230 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Hallo Jan,
Verkeek ik mij ook eerst op.
Maar bij nader inzien zo te zien 2 aparte machines, en dus niet gekoppeld mi.
Staan denkelijk zo te zien even tijdelijk opgeslagen in afwachting van inbouw.
Gr. Koos
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Mij verbaast ook een beetje het hele zwikkie met die "uitlaatgassenleiding", Ik denk dat die 'vierkante' bak aan de kijkers-kant een condensor is, met die kleine leiding voor koelwater, en die grote "UG"-leiding van de LD-cil naar de condensor gaat. Wat dat gehele gedoe aan de rechterkant van de machine is, ontgaat me ook een beetje... Misschien een ná-condensor en/of voedingwatertank/ontgasser ???
Dan zou achter die verkante (condensor?) bak de cilnders beginnen.. Als je het onderstel bekijkt; de 'armen&benen' staan idd niet onder die vermeende condensor, die overigens wél een krukas-aangedreven "iets" heeft.... Een vacuümpomp (in die tijd ???) of de koelwaterpomp ???

Op de centrale had ik altijd het liedje van Ed & Willem Bever in gedachten, en dat heb ik ook weer als ik naar zoiets als dit plaatje kijk:

Ed En Willem Bever - Het Stoomlied
refrein:
Als m'n Manometer goed staat
Weet ik wel dat alles goed gaat
En als je net als ik de stoomwet hebt gelezen
Dan hebje van explosies niks te vrezen
Daarom slaap ik nu na al m'n klussen
Met de stoomwet onder m'n kussen
Dan krijg ik alleen nog maar een mooie droom
Van stoom stoom stoom

Als ik soms eens ak'lig droom
Is het van stoom stoom stoom
(Nou jongen dat is je vak toch)
Dan leg ik zwetend in m'n bed
Heb ik de stoomkraan uitgezet (had-see)
Staat m'n peilglas wel op peil (welja)
Anders gaat ik voor de bijl (ben je gek Eduard)
Heb 'k morgen geen gezeur (ben je gek)
Met m'n regulateur
(Hoe kom ie daar nou bij 't is een knap stukkie werk hoor)

refrein

Sta ik bij m'n caroussel
Trek ik jolig aan de bel
(En m'n broer kan jolig wezen hoor)
Roep ik hup daar gaan we weer
Is die caroussel wel safe (toe nou)
Loopt de zaak niet helemaal scheef (Eduard je bent om zwartkijker)
Krijg ik straks geen trammelant (ben je gek)
Kwaaie stukken in de krant
(Jongen wees toch niet zo pessimistisch, laten we toch vrolijk wezen
Hup boeren, burgers en buitenlui, maak een rondje met de caroussel
Ja daar gaan we hoor)

refrein

Het aanstekelijke lied kun je hier horen...

Vroeger had ik ook van die mooie dromen...en dat was dan minstens oververhitte stoom....
...nu droom ik ook nog wel eens, maar dat is dan natte stoom.....
:lol: :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Hallo Jan,
Ik denk dat wat jij voor condensor met koelwater leidingkje aanziet, de LD schuifkast is.
Let maar op de tapeinden...
Wel vreemde schuiven.
O nee nu ik goed kijk is het de Ld bakschuif. De stang is goed zichtbaar.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Ja, dat lijkt me nu ook, Co... maar wat dat convergerende ding eraan is (met die vermeende koelw leiding) ontgaat me... Misschien een opwarmgebeuren ?
Dan zal dat meloochemaanbouwhuppeldepup aan de rechterkant wel de condensor zijn; qua formaat ook beter geschikt dan die schuifkast...
Ja, we komen er wel uit metzunalluh.. ! :-D

Wat me verder nog opvalt is dat beide machines ahw gespiegeld zijn... Bij de machine aan de kijkerskant (de achterste, zeg maar) zit die bakschuif achteraan, en als je goed kijkt de hd-cil het verst van de kijker af, en dan (uiteraard) de md-cil in het midden. Maar bij de voorste machine (die het verst van de kijker staat), zie je als 1e de hd-cil. De overloop md->ld zit echter wel aan deze kant...
Ik denk dat die dan andersom staat, en uiteindelijk in het schip geplaatst, de manouevreerstand's mooi tussen de machines in staan, terwijl de condensors en overloop aan de buitenste zijde staan. Maar dat is ("educated") gissen, natuurlijk...
Oost, west...ook best


Plaats reactie