Stoommachines en Diesel motoren
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ik ook Jan. Turbines en ketels.
B2 gedaan met als hoofdvak stoom.
Betekende wel lang doorzagen over motoren bij het mondeling.
Maar dat terzijde....
Mono toestel.
Jaren geleden was ik vrijwillig stoker op het gemaal te Halfweg.
De instrumenten man zorgde ervoor dat de Mono kon werken. Dus vulde de kaliloog e.d.
Leuk om mee te werken en real time te zien wat de invloed is van dun stoken, meer of minder lucht enz.
Misschien doet het apparaat het nog wel.
Dus ik zou zeggen: gaan kijken.
Wel als hun ketel weer bedrijfsklaar is.
Aan boord alleen met Fyrite, balg pompen omdraaien en aflezen....
Later op tankers op O2 stoken om goed inert gas te maken.
Groeten van Co.
B2 gedaan met als hoofdvak stoom.
Betekende wel lang doorzagen over motoren bij het mondeling.
Maar dat terzijde....
Mono toestel.
Jaren geleden was ik vrijwillig stoker op het gemaal te Halfweg.
De instrumenten man zorgde ervoor dat de Mono kon werken. Dus vulde de kaliloog e.d.
Leuk om mee te werken en real time te zien wat de invloed is van dun stoken, meer of minder lucht enz.
Misschien doet het apparaat het nog wel.
Dus ik zou zeggen: gaan kijken.
Wel als hun ketel weer bedrijfsklaar is.
Aan boord alleen met Fyrite, balg pompen omdraaien en aflezen....
Later op tankers op O2 stoken om goed inert gas te maken.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Zo een...
Nog steeds te krijgen lijkt het!
Groeten van Co.
Nog steeds te krijgen lijkt het!
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hopelijk is Halfweg weer snel weer in bedrijf Co
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/241883/s ... ir-gezicht
@JDBVos: Wat had ik graag les van je gehad, jouw uitleg maakt het te bevatten voor een leek!
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/241883/s ... ir-gezicht
@JDBVos: Wat had ik graag les van je gehad, jouw uitleg maakt het te bevatten voor een leek!
Machinare nesse est!
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hallo mannen ik volg jullie technische gebrabbel en uitleg regelmatig
al hoewel het soms boven mijn koksmuts gaat.
Ik kijk dan wel eens in het boek van scheepstoomwerktuig vijde druk uit 1914met 530
pagina's met uitleg en tekeningen ook kijk ik wel in het boekje Handleiding voor
scheepswerktuigkundigen uit 1918 met vele tabels met 270 pagina's
Ik ben nooit machinist geweest maar toch blijf stoom mij trekken ook omdat het
eerste schip waar ik in 1956 op begon een stoomlogger met een 2 vuurs schotse ketel
en een triple expansie machine en ik vele uren in de machine kamer keek als we
naar de visgronden stoomden.
De VL 114 was van bouwjaar 1915 Er stond een 3 cylinder tryple expansie machine in
van 190 PK
Als jongetje van elf 2x met de stoomlogger VL50 in de vacantie meegevaren maar op
de VL 114 Voorlichter voor het eerst werken
Cor Boer
al hoewel het soms boven mijn koksmuts gaat.
Ik kijk dan wel eens in het boek van scheepstoomwerktuig vijde druk uit 1914met 530
pagina's met uitleg en tekeningen ook kijk ik wel in het boekje Handleiding voor
scheepswerktuigkundigen uit 1918 met vele tabels met 270 pagina's
Ik ben nooit machinist geweest maar toch blijf stoom mij trekken ook omdat het
eerste schip waar ik in 1956 op begon een stoomlogger met een 2 vuurs schotse ketel
en een triple expansie machine en ik vele uren in de machine kamer keek als we
naar de visgronden stoomden.
De VL 114 was van bouwjaar 1915 Er stond een 3 cylinder tryple expansie machine in
van 190 PK
Als jongetje van elf 2x met de stoomlogger VL50 in de vacantie meegevaren maar op
de VL 114 Voorlichter voor het eerst werken
Cor Boer
- Bijlagen
-
- IMG.jpg (151.9 KiB) 4300 keer bekeken
-
- IMG_0001.jpg (121.77 KiB) 4300 keer bekeken
-
- IMG_0002.jpg (156.74 KiB) 4300 keer bekeken
-
- IMG_0003.jpg (208.11 KiB) 4300 keer bekeken
-
- VL 114 2 vertr.jpg (184.49 KiB) 4300 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dat was nog eens een mooi schip Cor en die machines hadden het niet makkelijk op loggers.
Mooi dat je dat palaver van ons kunt volgen, zelf snap ik helemaal niets van broodbakken, piepers koken gaat nog net
In principe wil zo'n stoommachine altijd wel lopen, bij de diesels begon het gedoe met verkeerde brandstof en afstellen van het spul.
Maar tegenwoordig is zelfs de eenvoudigste diesel een kerstboom met elektronica en de problemen zitten juist vaak in die hoek.
In mijn eigen vletje staat en eenvoudige 6 cilinder Japanse Diesel te stampen zonder enige vorm van elektronica, die doet het dus altijd mits er brandstof is.
Mooi dat je dat palaver van ons kunt volgen, zelf snap ik helemaal niets van broodbakken, piepers koken gaat nog net
In principe wil zo'n stoommachine altijd wel lopen, bij de diesels begon het gedoe met verkeerde brandstof en afstellen van het spul.
Maar tegenwoordig is zelfs de eenvoudigste diesel een kerstboom met elektronica en de problemen zitten juist vaak in die hoek.
In mijn eigen vletje staat en eenvoudige 6 cilinder Japanse Diesel te stampen zonder enige vorm van elektronica, die doet het dus altijd mits er brandstof is.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
goh...nou weet ik echt ff niks te zeggen, behalve dan dankjewel ! Dat vind ik van een collega een groot compliment..@JDBVos: Wat had ik graag les van je gehad, jouw uitleg maakt het te bevatten voor een leek!
Maar dat doen we hier toch allemaal: in eigen bewoordingen onze kennis, kunde, ervaringen -en vooral: Anneke Dotes- neer te pennen ?
Uit alle takken van dienst, en over alles wat wij varensmensen, en geïnteresseerden, nou juist zo mooi vinden.
Da's de kracht van dit forum ! En daarom worden hier vanuit de walwereld vaart-gerelateerde vragen gesteld...
En Cor, wat hierboven staat, slaat dus helemaal op jou ! Je hoeft geen wtk te zijn om techniek mooi te vinden ! Prachtig, dat je je daarin verdiept.
Ik ben nooit naar een kokschool geweest, maar hier thuis ben ik de kok ! M'n vrouw trok ooit bij mij in, waar ik dus kookte, en dat is eigenlijk gewoon zo gebleven...
Die foto van die mooie logger zou je in wat groter formaat naar Jan de Reus moeten sturen: die maakt van die foto-compositie een prachtig schilderij. Heb je die foto ook in hoge resolutie ? Gescand in -pakkumbeet- 600x600 of hoger ?
Ik ben net een politicus, ben ik bang: ik praat veel, maar ik zeg niks
Oost, west...ook best
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hallo V+d en Jan hier nog een boekje uit 1931 van de Stoomwet.
Nog bedankt voor jullie reactie die VL 114 heeft in de loop van de Jaren diverse
gedaantes gehad en wel de laatste in 1957 toen is er een motor in geplaatst
een 400 PK Bolnes in 1961 opgevoerd naar 440 PK en in 1963 naar 480 PK
Uiteindelijk in 1965 voor sloop verkocht doe hier nog een foto bij van de
VL50 waar ik in de Vacantie als kostjongen danwel prenter 2x meegeweest ben
De VL 50 Elise is van bouwjaar 1916 er stond een 3 cylinder triple expansie machine in
van Kreber en een schotse ketel uiteindelijk is deze logger in 1957 voor de sloop verkocht.
Ik blijf het altijd bijzonder jammer vinden dat in Vlaardingen geen enkele stoomlogger
behouden is gebleven voor het nageslacht het was altijd een lust voor het oog deze vloot
na Vlaggetjes dag uit te zien varen met hun rook en stoompluimen.
Ik doe hier een foto bij van het stoomspilletje donkey ook wel genoemd hier achter op een
bankje ben ik op de VL 114 begonnen om de reep van 2 a 3 kilometer naar binnen te halen.
Dit spilletje was eigenlijk de eenvoud zelve 2 liggende cylinders en een zooi tandwielen
maaaaar beren sterk bij slechtweer haalde hij de reep (dik touw waar de netten aan vast zaten)
binnen.
Je zat er met lange wanten en alleen een duim aan die reep naar binnen te halen mocht
de reep terug schieten en je want zat er tussen geen nood hij ging dan zo van je hand af.
Wij zagen er niet uit als marsmannetjes met helmen alleen lieslaarzen oliejas en zuidwester
in weer en wind de reddingsvesten lagen in de kooi kurkenblokken met zeil er om.
Als je goed op de vorige foto van de VL 114 kijk zie je dat de voorfok er nog steeds aan zit
Doe hier ook een plaatje van de VL97 bij daar heb ik 2 teelten op gevaren die was van bouwjaar 1914
gebouwd als stoomlogger 3 cylinder Triple expansie machine van 190 PK en schotse ketel in
1952 omgebouwd tot motor logger met een 300 PK bolnes 4 cylinder in 1962 verkocht naar Katwijk en
in 1974 voor sloop verkocht.
Op de VL 114 voor ik zonder papieren ook geen monsterboekje als de marine in de buurt kwamen
met de Jaquar moest ik weg kruipen in een ruim ik was nog leerplichtig.
Zo nu weer genoeg gezeur van mij op jullie stoommachines en diesel motoren topic
Cor Boer
Nog bedankt voor jullie reactie die VL 114 heeft in de loop van de Jaren diverse
gedaantes gehad en wel de laatste in 1957 toen is er een motor in geplaatst
een 400 PK Bolnes in 1961 opgevoerd naar 440 PK en in 1963 naar 480 PK
Uiteindelijk in 1965 voor sloop verkocht doe hier nog een foto bij van de
VL50 waar ik in de Vacantie als kostjongen danwel prenter 2x meegeweest ben
De VL 50 Elise is van bouwjaar 1916 er stond een 3 cylinder triple expansie machine in
van Kreber en een schotse ketel uiteindelijk is deze logger in 1957 voor de sloop verkocht.
Ik blijf het altijd bijzonder jammer vinden dat in Vlaardingen geen enkele stoomlogger
behouden is gebleven voor het nageslacht het was altijd een lust voor het oog deze vloot
na Vlaggetjes dag uit te zien varen met hun rook en stoompluimen.
Ik doe hier een foto bij van het stoomspilletje donkey ook wel genoemd hier achter op een
bankje ben ik op de VL 114 begonnen om de reep van 2 a 3 kilometer naar binnen te halen.
Dit spilletje was eigenlijk de eenvoud zelve 2 liggende cylinders en een zooi tandwielen
maaaaar beren sterk bij slechtweer haalde hij de reep (dik touw waar de netten aan vast zaten)
binnen.
Je zat er met lange wanten en alleen een duim aan die reep naar binnen te halen mocht
de reep terug schieten en je want zat er tussen geen nood hij ging dan zo van je hand af.
Wij zagen er niet uit als marsmannetjes met helmen alleen lieslaarzen oliejas en zuidwester
in weer en wind de reddingsvesten lagen in de kooi kurkenblokken met zeil er om.
Als je goed op de vorige foto van de VL 114 kijk zie je dat de voorfok er nog steeds aan zit
Doe hier ook een plaatje van de VL97 bij daar heb ik 2 teelten op gevaren die was van bouwjaar 1914
gebouwd als stoomlogger 3 cylinder Triple expansie machine van 190 PK en schotse ketel in
1952 omgebouwd tot motor logger met een 300 PK bolnes 4 cylinder in 1962 verkocht naar Katwijk en
in 1974 voor sloop verkocht.
Op de VL 114 voor ik zonder papieren ook geen monsterboekje als de marine in de buurt kwamen
met de Jaquar moest ik weg kruipen in een ruim ik was nog leerplichtig.
Zo nu weer genoeg gezeur van mij op jullie stoommachines en diesel motoren topic
Cor Boer
- Bijlagen
-
- IMG_0003.jpg (99.8 KiB) 4906 keer bekeken
-
- IMG_0002.jpg (99.07 KiB) 4906 keer bekeken
-
- VL 114 2 vertr.jpg (151.85 KiB) 4906 keer bekeken
-
- VL 50 vertr.jpg (137.64 KiB) 4906 keer bekeken
-
- VL 114 3 vertr.jpg (96.56 KiB) 4906 keer bekeken
-
- IMG_0007.jpg (106.56 KiB) 4906 keer bekeken
-
- IMG_0008.jpg (135.67 KiB) 4906 keer bekeken
-
- IMG_0010.jpg (138.19 KiB) 4906 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Vervolg stoomspil en boek
Cor Boer
Cor Boer
- Bijlagen
-
- IMG_0013.jpg (123.85 KiB) 4905 keer bekeken
-
- IMG_0014.jpg (110.51 KiB) 4905 keer bekeken
-
- IMG_0015.jpg (201.72 KiB) 4905 keer bekeken
-
- IMG_0016.jpg (84.25 KiB) 4905 keer bekeken
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hallo Cor,
Mooie leerboeken heb je!
De stoomloggers ook geweldig om te zien, maar dat zeggen we nu....
Toen was het hard werk en afzien, denk ik.
Groeten van Co.
Mooie leerboeken heb je!
De stoomloggers ook geweldig om te zien, maar dat zeggen we nu....
Toen was het hard werk en afzien, denk ik.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Die mooie rookpluimen op die hoge smalle schoorstenen, prachtig Cor.