Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hallo Bas,kabo schreef: ↑22 aug 2019 21:31 sulzer krukas.jpg Krukas weegt 300 ton.14 cil. Wartsila Sulzer 108.920 pk 56 t.pm. bestemd voor Maersk containerschip. afm. motor 26.7 l x 13.20 h. Behoord tot de sterkste motoren ter wereld. Verbruik bij vol vermogen ca.13 ton zware olie p.u. Gewicht motor 2300 ton.
gr.Basjpg
Heb je mooie plaatjes eens zitten bekijken (geweldig mooie foto's trouwens) maar is me wel wat opgevallen.
Ten eerste: Heb sterk de twijfels of de bedplate met krukas bij het daaronder weergegeven motor plaatje behoort.
Tel nl. in de bedplate 6 plus 4, is totaal 10 krukpen/wang gaten.
Zou in dat geval dus voor een 10 cilinder uitvoering bestemd zijn.
Ten tweede: In het bijschrift bij de motorfoto staat dat het een 14 cilinder zou zijn.
Nu tel ik maar 12 stuks (gebogen) Hydr. Klep operating pijpen waaruit ik opmaak dat het een 12 cilinder zou moeten zijn.
Dit alles even onder voorbehoud uiteraard want op mijn inmiddels leeftijd kan je er zelf ook wel eens naast zitten uiteraard.
Maarja heb een beetje de "Tik" van Roy overgenomen met het streven naar de zg. perfectie, alhoewel we dat nooit zullen halen natuurlijk.
Ergens ook weer totaal onbelangrijk, maar ben toch benieuwd wat de andere motor freaken ervan vinden.
Gr. Koos
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Koos, ook ik denk dat dat plaatje niet bij die motor hoort.
Hier de link naar een filmpje over de bouw van die motor.
https://www.youtube.com/watch?v=GJ_7m_Rb4dA
Van de krukasmontage heb ik even een screenprint gemaakt. Daar tel je 14 krukken (2x7) op.
Groet, Paul G.
Hier de link naar een filmpje over de bouw van die motor.
https://www.youtube.com/watch?v=GJ_7m_Rb4dA
Van de krukasmontage heb ik even een screenprint gemaakt. Daar tel je 14 krukken (2x7) op.
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
De betreffende foto komt uit de volgende serie
http://www.emma-maersk.com/engine/Warts ... TA96-C.htm
Het is inderdaad een 10 cilinder.
http://www.emma-maersk.com/engine/Warts ... TA96-C.htm
Het is inderdaad een 10 cilinder.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hier nog een correcte afbeelding (screenprint) van de 14-cilinder. De foto die Bas heeft geplaatst is van een 12-cilinder.
Groet, Paul G.
Groet, Paul G.
- Jan Sprong
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Goede morgen Allen,
Wat een mooie plaatjes van het samenstellen,maar dan heb ik het niet over die vervuilingsplaatjes.
Je snapt niet dat dat niet opgemerkt is tijdens bedrijf.
groet,Jan
Wat een mooie plaatjes van het samenstellen,maar dan heb ik het niet over die vervuilingsplaatjes.
Je snapt niet dat dat niet opgemerkt is tijdens bedrijf.
groet,Jan
Re: Stoommachines en Diesel motoren
gr.Bas
- Bijlagen
-
- Kleppenkop_Bovenaanzicht_4_ms__Oudekerk_1953.jpg (157.68 KiB) 2269 keer bekeken
-
- m_s__Ouwerkerk_3.jpg (66.2 KiB) 2269 keer bekeken
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Bas, bedankt voor de gedetailleerde foto's. Ik heb zelf nooit met deze motoren gevaren. Wel veel over gehoord en gelezen. Jammer dat wij geen rol van betekenis meer spelen bij de maritieme voortstuwing.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
gr.Bas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Die kerkboot heeft een echte Hotlo waar alles op het koppenbordes nog met hamer en slagsleutel los of vast moet.( daar heeft Werkspoor nog niet aan gezeten).
Daar leerde je met een voorhamer spelen later ging dat hydraulisch dmv oprekken van de bouten.
De Noorse boot heeft een dubbelwerkende Stork, dat is iets anders als een Doxford want een dat is toch echt een enkelwerkende motor weliswaar met een onder en een bovenzuiger.
De Stork heeft twee vebrandingskamers per cilinder waar dat bij de Doxford maar een is.
Daar leerde je met een voorhamer spelen later ging dat hydraulisch dmv oprekken van de bouten.
De Noorse boot heeft een dubbelwerkende Stork, dat is iets anders als een Doxford want een dat is toch echt een enkelwerkende motor weliswaar met een onder en een bovenzuiger.
De Stork heeft twee vebrandingskamers per cilinder waar dat bij de Doxford maar een is.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hadden die dubbelwerkende motoren, in dit geval Stork, ook twee aanzetlucht kleppen per cilinder ( bovenkant en onderkant van de zuiger). Ben benieuwd hoe het manoevreren ging. Lijkt mij een bijzondere ervaring, zeker als er twee van die karren naast elkaar staan.
Klaas
Klaas