Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

kabo schreef: 22 aug 2019 21:31 sulzer krukas.jpg Krukas weegt 300 ton.14 cil. Wartsila Sulzer 108.920 pk 56 t.pm. bestemd voor Maersk containerschip. afm. motor 26.7 l x 13.20 h. Behoord tot de sterkste motoren ter wereld. Verbruik bij vol vermogen ca.13 ton zware olie p.u. Gewicht motor 2300 ton.
gr.Basjpg
Hallo Bas,
Heb je mooie plaatjes eens zitten bekijken (geweldig mooie foto's trouwens) maar is me wel wat opgevallen. :!:
Ten eerste: Heb sterk de twijfels of de bedplate met krukas bij het daaronder weergegeven motor plaatje behoort.
Tel nl. in de bedplate 6 plus 4, is totaal 10 krukpen/wang gaten.
Zou in dat geval dus voor een 10 cilinder uitvoering bestemd zijn.
Ten tweede: In het bijschrift bij de motorfoto staat dat het een 14 cilinder zou zijn.
Nu tel ik maar 12 stuks (gebogen) Hydr. Klep operating pijpen waaruit ik opmaak dat het een 12 cilinder zou moeten zijn.
Dit alles even onder voorbehoud uiteraard want op mijn inmiddels leeftijd kan je er zelf ook wel eens naast zitten uiteraard. :?
Maarja heb een beetje de "Tik" van Roy overgenomen met het streven naar de zg. perfectie, alhoewel we dat nooit zullen halen natuurlijk. :-D
Ergens ook weer totaal onbelangrijk, maar ben toch benieuwd wat de andere motor freaken ervan vinden.
Gr. Koos

Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Koos, ook ik denk dat dat plaatje niet bij die motor hoort.
Hier de link naar een filmpje over de bouw van die motor.
https://www.youtube.com/watch?v=GJ_7m_Rb4dA
Van de krukasmontage heb ik even een screenprint gemaakt. Daar tel je 14 krukken (2x7) op.

Wärtsilä 14 cil.jpg
Wärtsilä 14 cil.jpg (149.67 KiB) 2611 keer bekeken
Groet, Paul G.
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jancorjoh »

De betreffende foto komt uit de volgende serie

http://www.emma-maersk.com/engine/Warts ... TA96-C.htm

Het is inderdaad een 10 cilinder.
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hier nog een correcte afbeelding (screenprint) van de 14-cilinder. De foto die Bas heeft geplaatst is van een 12-cilinder.

Wärtsilä 14-cil proefstand.jpg
Wärtsilä 14-cil proefstand.jpg (157.17 KiB) 2511 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong »

Goede morgen Allen,
Wat een mooie plaatjes van het samenstellen,maar dan heb ik het niet over die vervuilingsplaatjes.
Je snapt niet dat dat niet opgemerkt is tijdens bedrijf.
groet,Jan
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

Manoevreerstand_Oudekerk_1954.jpg
Manoevreerstand_Oudekerk_1954.jpg (148.85 KiB) 2269 keer bekeken
Motor_ms__Ouwerkerk_2.jpg
Motor_ms__Ouwerkerk_2.jpg (203.74 KiB) 2269 keer bekeken
Plaatjes van het nieuwe type motor, de Stork Hotlo 8 cil.2tew. 7200 pk. Als eerste geplaatst in de Ouwerkerk van de VNS.
gr.Bas
Bijlagen
Kleppenkop_Bovenaanzicht_4_ms__Oudekerk_1953.jpg
Kleppenkop_Bovenaanzicht_4_ms__Oudekerk_1953.jpg (157.68 KiB) 2269 keer bekeken
m_s__Ouwerkerk_3.jpg
m_s__Ouwerkerk_3.jpg (66.2 KiB) 2269 keer bekeken
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Bas, bedankt voor de gedetailleerde foto's. Ik heb zelf nooit met deze motoren gevaren. Wel veel over gehoord en gelezen. Jammer dat wij geen rol van betekenis meer spelen bij de maritieme voortstuwing.
Grt.
Klaas
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

oslofjord.jpg
oslofjord.jpg (199.94 KiB) 2245 keer bekeken
Manoeuvreerstand__Oslofjord.jpg
Manoeuvreerstand__Oslofjord.jpg (127.59 KiB) 2245 keer bekeken
43_-De-manoeuvreerstand-van-de-Oslofjord-met-de-nog-verse-verf.jpg
43_-De-manoeuvreerstand-van-de-Oslofjord-met-de-nog-verse-verf.jpg (164.75 KiB) 2245 keer bekeken
m_s__Oslofjord_bovenbordes.jpg
m_s__Oslofjord_bovenbordes.jpg (165.29 KiB) 2245 keer bekeken
m_s__Oslofjord.jpg
m_s__Oslofjord.jpg (216.29 KiB) 2245 keer bekeken
Bouw van de hoofdmotoren en afbeeldingen van de machinekamer van de Oslofjord in 1949 bij de NDSM. 2 Stork HODT 7 cil. van 8175 pk bij 130 tpm. Einde in Atlantische oceaan door brand 19/7/1970.
gr.Bas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Die kerkboot heeft een echte Hotlo waar alles op het koppenbordes nog met hamer en slagsleutel los of vast moet.( daar heeft Werkspoor nog niet aan gezeten).
Daar leerde je met een voorhamer spelen later ging dat hydraulisch dmv oprekken van de bouten.
De Noorse boot heeft een dubbelwerkende Stork, dat is iets anders als een Doxford want een dat is toch echt een enkelwerkende motor weliswaar met een onder en een bovenzuiger.
De Stork heeft twee vebrandingskamers per cilinder waar dat bij de Doxford maar een is.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Hadden die dubbelwerkende motoren, in dit geval Stork, ook twee aanzetlucht kleppen per cilinder ( bovenkant en onderkant van de zuiger). Ben benieuwd hoe het manoevreren ging. Lijkt mij een bijzondere ervaring, zeker als er twee van die karren naast elkaar staan.
Klaas


Plaats reactie