Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 568
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 01 sep 2019 21:36

v+d schreef:
01 sep 2019 17:53
Klaas,
De dubbelwerkende B&W die nog steeds operationeel is kan je vinden op www. dieselhouse.dk er staat ook een video van het ding al draaiende op YouTube.
Loopt als een stoommachine en heeft in 2004(dacht ik) een deel van Denemarken van stroom voorzien tijdens een black out.
Gebouwd ergens begin dertiger jaren van de vorige eeuw en in trouwe dienst geweest tot eind jaren zestig en daarna stand by gestaan.
Beste mede kombuizers,
Tijdens wat langer binnen liggen in 2011 ben ik geweest,
zie de foto's van de blowers en de uitlaatschuiven, ook heb ik de zuiger op de foto gezet (wel even de hulpstukken om te hijssen weg denken :wink:)[
Groeten van Co.
Copenhagen Dieselhouse 013 - kopie.jpg
Copenhagen Dieselhouse 013 - kopie.jpg (157.88 KiB) 285 keer bekeken
Copenhagen Dieselhouse 016 - kopie.jpg
Copenhagen Dieselhouse 016 - kopie.jpg (145.3 KiB) 285 keer bekeken
Copenhagen Dieselhouse 030 - kopie.jpg
Copenhagen Dieselhouse 030 - kopie.jpg (175.36 KiB) 285 keer bekeken


Klaas Buytenwegh
Berichten: 384
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 01 sep 2019 21:48

Co bedankt. Wat een motor is dat zeg. Bijzonder die uitlaatschuiven. Misschien valt het in de praktijk wel mee, maar het lijkt me een bewerkelijke kar. Ik heb al gezocht naar tekeningen (dwarsdoorsnede), maar tot nu toe geen duidelijke gezien. Nogmaals een pracht.
Grt.
Klaas.

v+d
Berichten: 5793
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 01 sep 2019 21:51

Mooi Co, indrukwekkend zuigertje.
Maar dat bovenjuk heeft duidelijk een andere functie als bij Doxford, het bedient slechts het openen en sluiten van de uitlaatpoorten.
Nou ja het ding vangt ook wel de krachten van de piekdruk op natuurlijk maar het oppervlak van dat zuigertje bovenin is veel kleiner als dat van de bovenzuiger van een Doxford.
Zouden de Doxford engineers bij B&W hun idee opgedaan hebben?
Alfons zou zoiets wellicht weten.

v+d
Berichten: 5793
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 01 sep 2019 21:57

Klaas, in het boek van Piek figuur. 318 en 319 zie mijn voorgaande bericht. Dwarsdoorsnede waar duidelijk te zien is hoe het uitlaatsysteem dmv zuigers werkt.
Het boek heb je denk ik al gevonden ten minste als het dezelfde uitgave is.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 384
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 01 sep 2019 22:07

Jan, bedankt. Ik ga het bekijken.
Grt.
Klaas

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 568
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 01 sep 2019 22:09

Beste mede kombuizers,
Nog een keer de HOTLo.
Het brandstof handle van deze motor kon als je klein was, of er niet op bedacht was (zoals ik...) best wel krachtig op je af (dus naar onderen) komen vallen = vol brandstof :oops:
60 klapjes voor de kant :oops:
Lang geleden dat wel. :roll:
Groeten van Co.
HOTLo manouvreerstand - kopie.jpeg
HOTLo manouvreerstand - kopie.jpeg (97.2 KiB) 266 keer bekeken

v+d
Berichten: 5793
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 01 sep 2019 22:23

Ja bij de echte Hotlo moest je oppassen anders ging die er volgas vandoor :lol: Bij de SW-hotlo was de lol er al af.
Was overigens een makkelijke motor om te bedienen die echte als je dat brandstofhendel eenmaal beheerste.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 384
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 01 sep 2019 23:22

Jan (V+D) vroeg zich het volgende af ; "Zouden de Doxford engineers bij B&W hun idee opgedaan hebben?" Alfons zou zoiets wellicht weten."

Het wordt nog gekker. Dit als afsluiting voor vandaag, want ik ga zo de kooi in. Sinds ik op Kombuispraat zit zijn de dagen vierentwintig uur te kort.
B&W Opposed pisten 2.jpg
B&W Opposed pisten 2.jpg (187.8 KiB) 238 keer bekeken
Tot morgen.

Grt. Klaas

roy
Berichten: 11385
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door roy » 02 sep 2019 10:25

Ik denk dat het andersom was Klaas.
Doxford heeft een proces tegen B.& W. aangespannen, maar dit toch verloren, daar er toch teveel verschillen in de uitvoering / systemen waren.
Niet dat ik dit ook meegemaakt heb hoor, want dat was al voor de W.O.II. en ik ben van voor de Golf Oorlog...…………... 8) :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

v+d
Berichten: 5793
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 02 sep 2019 10:26

Klaas, doe rustig aan torn-toe maken is niet nodig voor een pensionado.
In ieder geval voldoet Kombuispraat nog steeds aan het door Jos gestelde doel, dus zolang ik nog niet door de schoorsteen verdwenen ben ga ik nog wel even door :lol:
Waar haal jij dat mooie plaatje van die Harland- B&W vandaan?
Ik lees altijd van alles, zelfs de gebruiksaanwijzing achterop een lucifersdoosje, maar dit plaatje kan ik mij niet herinneren.
Inderdaad zou het nu mooi zijn als Alfons eens even iets van zich liet horen.

Patru
Berichten: 2419
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru » 02 sep 2019 10:57

Mooi die manoeuvreerstand van de Hotlo.
Is regelrecht overgenomen van de Werkspoor-Lugt. :)
Groet, Paul G.
Laatst gewijzigd door Patru op 05 sep 2019 08:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 568
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 02 sep 2019 11:29

Beste mede kombuizers,
De motor in Kopenhagen is naar mijn weten niet op schepen toegepast, en in vergelijk met de andere dubbelwerkende types hier gepost ook verschillend wat betreft het toepassen van een uitlaat zuigerschuif voor de bodem-/onderste cilinder.
De motor heeft dus zowel in top- als in bodem een uitlaat zuigerschuif. Beide overigens bediend door het onderste juk te koppelen met de het bovenste. Met een stuks werkzuiger kan dat ook omdat beide om beurten verbranding hebben.

v+d schreef:
01 sep 2019 21:51
Mooi Co, indrukwekkend zuigertje.
Maar dat bovenjuk heeft duidelijk een andere functie als bij Doxford, het bedient slechts het openen en sluiten van de uitlaatpoorten.
Nou ja het ding vangt ook wel de krachten van de piekdruk op natuurlijk maar het oppervlak van dat zuigertje bovenin is veel kleiner als dat van de bovenzuiger van een Doxford.
Groeten van Co.
Copenhagen Dieselhouse (3).jpg
Copenhagen Dieselhouse (3).jpg (244.08 KiB) 176 keer bekeken
Copenhagen Dieselhouse (2) - kopie.jpg
Copenhagen Dieselhouse (2) - kopie.jpg (171.71 KiB) 176 keer bekeken

roy
Berichten: 11385
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door roy » 02 sep 2019 11:53

Ik heb eens rond gesnuffeld Co, maar kwam toch vrij snel d.w. B.& W. motoren tegen die in schepen stonden.
Zowel de "Klipfontein" als haar zuster "Oranjefontein" van de V.N.S. hadden twee d.w. B.& W. motoren die door P.Smit Jr. in licentie gebouwd waren. Althans, zo heb ik het in m'n vlootlijsten staan. Waar het vandaan komt weet ik weer even niet...………...
Het vermogen was; 2 x 6.000 apk.= 12.000 apk., 2 x 5 cil., 2 takt, b. x sl.; 620 x 1.150 mm.
Deze motoren waren wel beduidend kleiner dan de motor die in de centrale in Kopenhagen staat.

m.v.g., Roy
Laatst gewijzigd door roy op 02 sep 2019 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 568
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 02 sep 2019 12:00

roy schreef:
02 sep 2019 11:53
Ik heb eens rond gesnuffeld Co, maar kwam toch vrij snel d.w. B.& W. motoren tegen die in schepen stonden.
Zowel de "Klipfontein" als haar zuster "Oranjefontein" van de V.N.S. hadden twee d.w. B.& W. motoren die door P.Smit Jr. in licentie gebouwd waren.
Het vermogen was; 2 x 6.000 apk.= 12.000 apk., 2 x 5 cil., 2 takt, b. x sl.; 620 x 1.150 mm.
Deze motoren waren wel beduidend kleiner dan de motor die in de centrale in Kopenhagen staat.

m.v.g., Roy
Ja Roy, zekers :roll:
Mijn doel was aandacht besteden aan het feit dat dit type een UITLAAT ZUIGER SCHUIF aan de BODEMZIJDE van de kar heeft,
dus GEEN POORTEN, en dat dit naar mijn weten niet op (hollandse) schepen is toegepast, maar kan het natuurlijk mis hebben.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 384
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 02 sep 2019 12:10

@ Jan (V+D), Roy, Co en alle andere liefhebbers.

Ik denk, dat ik dat plaatje jaren geleden eens gescand heb in de bieb van het Maritiem Museum in Rotterdam. Ik denk, dat het uit "The Motorship" komt. Ik kwam dit tegen, als los blaadje in mijn "Piek".
Naar aanleiding van de opmerking van Roy ben ik nog wat verder gaan snuffelen. In 2013 heb ik een aardig boekje gedownload waar ook iets over deze motor stond vermeld. De foto's komen ook van deze site. Ik heb net gekeken en het "booklet" is nog steeds te downloaden (https://www.cimac.com/about-cimac/history/index.html)

B&W Opposed piston Engine .jpg
B&W Opposed piston Engine .jpg (74.18 KiB) 148 keer bekeken
B&W Opposed piston Engine 2.jpg
B&W Opposed piston Engine 2.jpg (64.95 KiB) 148 keer bekeken
Booklet 1.jpg
Booklet 1.jpg (57.36 KiB) 148 keer bekeken
Booklet 2.jpg
Booklet 2.jpg (98.41 KiB) 148 keer bekeken
Sorry, dat het even duurde. Ik kreeg dit weer eens niet geplaatst. Maar dankzij de hulp van mijn klein dochter is het toch nog wat geworden.

Grt.

Klaas

v+d
Berichten: 5793
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 02 sep 2019 12:41

Mooi klaas, dat maakt weer veel duidelijk.
De "opposed piston" engine van B&W lijkt mij toch wat robuuster geconstrueerd dan de Doxford.
Ik zal dat boekje nog eens op mijn gemak doorlezen, even tijd zoeken daarvoor.



Plaats reactie