Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 02 sep 2019 14:57

Niet Doxford en niet B&W, de eerste dieselmotor met "opposed pistons " werd ontworpen door Raymond A.Koreyvo en gebouwd in Rusland door de Kolomna fabriek. Koreyvo kreeg op 6 november 1907 een patent hierop in Frankrijk.
Als je in die oude zaken gaat spitten blijkt vaak dat de techniek al bekend is maar door commerciële belangen of om andere reden, zoals geen geschikt materiaal voorhanden, de productie pas veel later op gang komt.
Hugo Junker maakte een dieselvliegtuigmotor met dit systeem wel is waar met twee krukassen maar toch...

roy

Bericht door roy » 02 sep 2019 16:00

Een systeem met 2 krukassen is dat ook in de Lister-Blackstone als twinbank engine toegepast Jan ?.
Niet dat ik er ooit een gezien heb, maar heb er wel van gehoord en niet meer dan dat...…….

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Koos

Bericht door Koos » 02 sep 2019 16:17

Ja hoor Roy.
Klopt helemaal.
Wederom bij het goede rechte eind.

Koos

Bericht door Koos » 02 sep 2019 16:21

Maar dan met een geïntegreerde intermediate gearbox achter de krukassen om over te gaan naar 1 uitgaande as.

roy

Bericht door roy » 02 sep 2019 17:05

Bedankt voor je antwoord Koos.
Zijn daar ook nog tekeningen / schetsen van hoe dat nu werkelijk werkte ?.

m.v.g., Roy

Koos

Bericht door Koos » 02 sep 2019 17:06

Geen LB-Twinbanks, maar nu wat kleinere uitvoeringen "Opposed Piston Engines".
Bijlagen
Dubbelwerkende motor klein formaat.jpg
Dubbelwerkende motor klein formaat.jpg (186.21 KiB) 250 keer bekeken
Dubbelwerkende motor (03).jpg
Dubbelwerkende motor (03).jpg (47.7 KiB) 250 keer bekeken
Opposed piston engine.png
Opposed piston engine.png (357.62 KiB) 250 keer bekeken

Koos

Bericht door Koos » 02 sep 2019 17:18

Hoi Roy,
Mbt. de Lister Blackstone Twinbanks, heb ik in vroeger dagen de uitgebreide instructieboeken nog in huis gehad.
Maarja, dat is een heel lelijk woord.
Waren trouwens mooie boeken en alles in "exploded view".
Ook mee gewerkt trouwens in vroeger dagen en ze tot uit den treure uitgekleed en weer in elkaar gezet.
Redelijk simpel,dat wel.
Ook daarna vaak nog middels begeleiding van allerlei reparatie wzh. met die dingen te maken gehad.
Tja, eigenlijk ook weer typisch engels (weer eens wat anders).
Waren gewoon 2 lijnmotoren die met de rug flush tegen elkaar waren gezet, maar dan wel op 1 en dezelfde bedplate met daarin de beide krukassen naast elkaar en daarboven dus de beide motorblokken.
Daarachter dus die intermediate twk. met de uitgaande as.
Zal nog wel eens zoeken.
Heb wel nog eea. liggen van een "Single Bank" motor, wat in principe eigenlijk hetzelfde is , maar bij die twinbank waren het dus, zoals eerder gezegd, 2 met de rugjejes tegen elkaar.
Dus gewoon lijnmoter en geen V-vorm.

Koos

Bericht door Koos » 02 sep 2019 17:35

En omdat we nu toch al een poosje in het "Dubbele werk" zitten.
Hier nog maar weer eentje van het "Opposed Piston" type.
Zij het van een kleiner formaat motor als door de div. Heren becommentarieerde, eerder geplaatste grotere uitvoeringen.
Maar wel eentje met een onderliggende-, en bovenliggende krukas.
Bijlagen
Fairbanks-Morse opposed piston engine.jpg
Fairbanks-Morse opposed piston engine.jpg (129.38 KiB) 231 keer bekeken

Koos

Bericht door Koos » 02 sep 2019 17:38

En hier dan nog eentje die veel weg heeft van het eerder, hiervoor besproken grotere werk.
zijnde Doxford, B & W etc.
Bijlagen
Opposed piston engine (02).jpg
Opposed piston engine (02).jpg (76.74 KiB) 222 keer bekeken

Klaas Buytenwegh

Bericht door Klaas Buytenwegh » 02 sep 2019 18:28

@Koos,
Bedankt voor je prachtige bijdrage. Dit onderwerp heeft al heel wat teweeg gebracht. Al googlend op dit onderwerp val ik van de ene verbazing in de andere. Zo lees ik, dat in de V.S. de automobiel industrie volop bezig is dit motortype te herontwikkelen, omdat het rendement hoger zo zijn en het brandstofverbruik en uitstoot lager zouden zijn. Mooie ontwikkelingen, hopelijk ga ik hier nog iets van meemaken.
Grt.
Klaas

v+d

Bericht door v+d » 02 sep 2019 19:38

Dkw had jaren terug al een O.P.E met twee cilinders en bougie ontsteking, nu met brandstof injectie en getimede cilindersmering zou zoiets inderdaad niet te kloppen zijn wat rendement betreft.
Ons bedrijf maakt ook nog steeds machines waarvan het principe eind 1800 door een apotheker bedacht is, wij haalden dat patent uit de kast in 1975 en omdat we nu meer keuze in materialen hebben is het ding weer up to date en veel gevraagd.
Van de eerste die we bouwden heb ik grijze haren gekregen, dat wel :wink:

Koos

Bericht door Koos » 02 sep 2019 19:47

Heren,
Nog even weer wat anders.
Waar enkele reactionairs het in de vorige pagina het eea. wisten te melden over de grotere uitvoeringen van het "Dubbelwerk gedoe",
en met name de melding over iets als de "Klipfontein" en de "Oranjefontein".
Welnu !!!!!!!
Bijlagen
Klipfontein (03a).jpg
Klipfontein (03a).jpg (101.44 KiB) 186 keer bekeken
Beide motoren Klipfontein (03).jpg
Beide motoren Klipfontein (03).jpg (146.84 KiB) 186 keer bekeken
Klipfontein Homo (04).jpg
Klipfontein Homo (04).jpg (144.82 KiB) 186 keer bekeken

roy

Bericht door roy » 02 sep 2019 20:07

Tjonge, dan had ik het dus wel goed...…………..
Er zijn gelijktijdig enige redacteuren van diverse boekwerkjes die hun technische beschrijvingen mogen herschrijven. 8)
Blijf ik me wel afvragen waar ik het zelf vandaan gehaald heb. Mogelijk toch een oude Lloyds register of Shipping.

m.v.g., Roy

Klaas Buytenwegh

Bericht door Klaas Buytenwegh » 02 sep 2019 21:13

@Roy.
Inderdaad Roy er is veel onbetrouwbare informatie in omloop. Niet alleen in de boekjes van de firma uit het zuiden des lands, maar zelfs op Marhisdata klopt niet alles. Het boekje van B van Rheenen over de VNS heeft nog de betrouwbaarste info. We kunnen de ( jij zult dat wel weten )de Annenkerk (M.A.N.1947), Arendskerk ( Stork 1948), Heemskerk (Stork 1949) en Hoogkerk (Stork 1949) toevoegen. Ook de Ridderkerk (ex Hohenfels) had een dubbelwerkende M.A.N.
Ik ben benieuwd hoeveel van die dubbelwerkende diesels er totaal bij de Nederlandse koopvaardij in gebruik geweest zijn (ook voor WO 2) ? Ik heb zo'n donker bruin vermoeden, dat jij hier misschien wel een overzicht van hebt. Er is geen haast bij, morgen mag ook :lol: :lol:
Laat je niet gek maken Roy, door een ouwe gek. 8)
Grt.
Klaas

jdbvos

Bericht door jdbvos » 02 sep 2019 21:42

Die Napier die Koos plaatste, is al eens eerder langsgekomen bij "What motor" geloof ik...
Ook de variant die lijkt te zijn ontworpen in samenwerking met een electricien die het "in driehoek schakelen" een ietsje te vér doordouwde....
Napier motor617oi.jpg
Napier motor617oi.jpg (47.13 KiB) 125 keer bekeken
-
Napier deltic motor aa 2B 150 uit KHV jan_1957.jpg
Napier deltic motor aa 2B 150 uit KHV jan_1957.jpg (381.36 KiB) 125 keer bekeken
-
En elke keer als ik die driehoek zie, vraag ik me weer af wat dat lullige asje helemaal onderin nou aandrijft, want dat is te klein voor een oliepomp...en trouwens: wát drijft dat laterale tandwiel in vredesnaam aan ???
detail.jpg
detail.jpg (197.66 KiB) 125 keer bekeken

roy

Bericht door roy » 02 sep 2019 22:10

Klopt wel Kaas; ik laat me niet gek maken. Ik ben het immers al jaren, dus niet meer nodig !!!.
En inderdaad, ik heb er naar zitten speuren, maar ben ook niet verder gekomen dan jij al aangegeven hebt.
Even dacht ik dat de "Sommelsdijk" en "Sloterdijk" goede kanshebbers waren, maar dat bleek niet juist te zijn. De "Westerdam" schijnt wel d.w. karren gehad te hebben, maar dit wordt ook door diverse bronnen verschillend vermeld. Ik weet niet beter dan dat ze met 2 x M.A.N., ( licentie bouw W.F.), 2 x 5.200 apk.= 10.400 apk., 2 x 5 cil., 2 takt, b. x sl.; 720 x 1.200 mm., 116 rpm. uitgerust was.
Helaas heb ik geen lijstje van alle Nederlandse schepen die met een d.w. motor waren uitgerust. 't Zou trouwens best wel een leuk speeltje kunnen zijn. Misschien ook wel in de Shell vloot om maar eens een dwarsstraat te noemen...………… Maar goed, ik ben er nog even niet aan toe om dat ook nog eens uit te gaan zoeken. Noem het maar andere prioriteiten hebben.
M.a.w. ook morgen heb ik ze nog steeds niet op een rijtje. :!: :lol: :idea: :wink:

m.v.g., Roy

Plaats reactie