Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru
Berichten: 2968
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru »

Sparks316 schreef: 29 sep 2019 17:21 Dan begrijp je iets niet helemaal goed: Bij het eerste ontwerp kwam dat gewicht te hoog uit, en de NS hield voet bij stuk en dus moest er gewicht op diverse componenten bespaard worden.
Het kan zijn dat ik het niet goed begrijp. Dus graag wat toelichting. Op welke componenten moest toen bespaard worden?
Groet, Paul G.


Sparks316
Berichten: 466
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Sparks316 »

Paul, op alles waarop bespaard kon worden. Tractiemotoren, chassis, weetikveel.
De loks waren bestemd om reizigerstreinen te trekken, daarvoor hadden ze ook een verwarmingsgenerator aan boord staan die iets van 7 rijtuigen van verwarming kon voorzien.
Maar ook op een fatsoenlijke koelinstallatie moest zo nodig bespaard worden, al is het maar op gewicht. Vergeet niet dat in die tijd de NS dicteerde, en niemand anders. Zo willen wij het en zo moet het dus. Terwijl ze met DE traktie nog nauwelijks ervaring hadden, want ze hadden eerder alleen maar stoom gehad. Dus hun ingenieurs etc. hadden ook daar alleen maar ervaring in
Ik citeer even het boek van Henken:
"In de jaren vijftig werd bij het Zwitserse Sulzer met stomme verbazing kennis genomen van deze beschamende constructie (bedoeld is de dieselmotor) en terugkijkend is het niet overdreven te stellen dat het beter was geweest wanneer de serie 2600 met de langzaamdraaiende Stork-Thomassen-motor nooit gebouwd was."
Louis

Patru
Berichten: 2968
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru »

Dan heb ik het toch goed begrepen.
Groet, Paul G.

kabo
Berichten: 1490
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

koffie.jpg
koffie.jpg (104.68 KiB) 1177 keer bekeken
Een junior engineer is een bakkie aan het drinken bij de manouvreerstand van de Doxford van de Larch Bank van de Bank Line.
gr.Bas

kabo
Berichten: 1490
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

Een aantal afbeeldingen van de machinekamer van de Nijkerk van de VNS, bwj. 1958 sloop 1982 uitgerust met een 6 cil. Stork Hotlo van 7200 p
gr. Bas
mk08.jpg
mk08.jpg (49.86 KiB) 1158 keer bekeken
vns75j.jpg
vns75j.jpg (16.89 KiB) 1157 keer bekeken
mk02.jpg
mk02.jpg (50.62 KiB) 1157 keer bekeken
mk03.jpg
mk03.jpg (53.58 KiB) 1157 keer bekeken
mk04.jpg
mk04.jpg (42.78 KiB) 1157 keer bekeken
mk05.jpg
mk05.jpg (49.14 KiB) 1158 keer bekeken
mk07.jpg
mk07.jpg (27.51 KiB) 1158 keer bekeken
mk08.jpg
mk08.jpg (49.86 KiB) 1158 keer bekeken
Bijlagen
mk06.jpg
mk06.jpg (39.85 KiB) 1158 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1331
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong »

Prachtig al die foto 's van de Stork Hotlo en dan die foto van dat meterbord van de Doxford met de machinist en dat heerlijke werkpak.
Groet,Jan

v+d
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

En het was ook nog een echte Hengelose Hotlo :wink:

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Heren ea,
Even tussendoor en terugkomend op een eerder geplaatst item.
Kwam in een voormalig studieboek ook nog wat motoren plaatjes met werkings uiteenzettingen tegen.
Zo ook dit plaatje/tekening van Dubbelwerkende Stork Hesselmann 2-slag motor.
Deze tekening dus sterke gelijkenis vertoond met het door V en D van een tekening gefotografeerde plaatje wat hij op pag.181, dated 01-09-2019
heeft geplaatst.
Deze nu door mij geplaatste weergave is een tekening met stuksbenaming en kan Klaas B. ook gelijk zien waar de aanzetklep is gemonteerd.
Was hij natuurlijk inmiddels al ruimschoots achter gekomen, maar toch nog even voor de volledigheid.
Gr. Koos
Bijlagen
DW Stork-Hesselman 2-slag motor.jpg
DW Stork-Hesselman 2-slag motor.jpg (212.28 KiB) 955 keer bekeken

Klaas Buytenwegh
Berichten: 582
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Bedankt Koos, mooie tekening. Ik had het inmiddels gevonden. Blijft heel apart, helaas nooit met dubbelwerkende motoren mogen varen. Ik heb momenteel deel 1 van "Heel Hengelo trilt" aan het lezen. Heel interessant en zonde, dat dit bedrijf niet meer bestaat.
Grt. Klaas.

Laurent
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 sep 2018 21:04

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Laurent »

Dag allemaal,

ik heb nog in mijn bezit ouwe boeken van de jaren veertig met scheepsdieselmotoren erin, met ook toen op de vroegere motoren de inspuiting met perslucht gebeurde en niet met een injectiepomp.

Zal deze opzoeken en enkele foto's hier plaatsen.



Plaats reactie