Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru »

Bij de SW-motor had het zijdelings kunnen uitnemen van de zuiger, afgeleid van de Werkspoor-Lugt, natuurlijk vele voordelen.
Voor bijvoorbeeld het verwisselen van de zuigerveren hoefde je alleen de deelbare ondervoering te verwijderen, zoals ik zelf vele malen heb gedaan op de Neder Linge en de Neder Lek van de SMN.
Hier een pagina uit de brochure van de Lugtmotor, die in 1951 voor het eerst werd geplaatst in de Prins Frederik Willem van de Oranjelijn.

Werkspoor-Lugt KEBS.jpg
Werkspoor-Lugt KEBS.jpg (127.48 KiB) 143 keer bekeken
Groet, Paul G.

v+d

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Op het plaatje van de Lugt zijn de voeringen mooi vlak gedeeld, op de Neder Rijn( Stork WS waar ik ook een poosje derde ben geweest (dacht ik), waren de voeringen getand op de horizontale deling.
We hebben, de reden weet ik niet meer maar waarschijnlijk zuigerkoeling lekkage en spoelbrand, zo'n zuiger er op zee uitgepiekeld tijdens een aardig kojangend schip.
Een levensgevaarlijk spelletje met amper ruimte de zware delen te bergen, hijsen en sjorren.
Om de stootrand in de voering te bereiken en weg te slijpen moest je helemaal een kunstenaar zijn in die nog bloedhete motor. Nou ja, je deed het gewoon maar ik werkte veel liever met een echte boeren Stork :D

Plaats reactie