Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

blowers begonnen te blaffen bij hele lage MK temperaturen.
Dat werd met stijgen van de spoelluchtdruk -dus efficientie van de blower- alleen maar 'normaler'...
Ook wel logisch: de dichtheid van de lucht neemt enorm toe, en dus neemt de massa van de lucht enorm toe...

"Lucht weegt niks" hoor je wel eens... Nou, ik vind 1 kg op elke cm2 bij een kolommetje lucht nogal wat !
Om die druk te verdubbelen, wat een beetje blower tegenwoordig doet, moet je 10m diep in het water duiken om dat op jezelf te voelen. De meesten van ons halen dat niet eens, want de druk wordt dan al te pijnlijk

Hele vuile overalls....tsjaaa...daar heb ik niet zoveel foto's van....
Een pasgewassen echte overall (want zo heet in het Engels een tuinbroek; een overall die wij zo noemen, heet daar officieel een coverall, maar die voor de zoveelste keer hersteld moest worden (een nieuwe kopen is zo moeilijk halverwege de oceaan)...
Telt dat ook ?
Bijlagen
freetowndok 05.JPG
freetowndok 05.JPG (114.71 KiB) 551 keer bekeken
Geert Bodewes 58.JPG
Geert Bodewes 58.JPG (97 KiB) 551 keer bekeken
zonnekerk makreeltjes vangen bij tanga.jpg
zonnekerk makreeltjes vangen bij tanga.jpg (74.79 KiB) 551 keer bekeken
Zonnekerk MK 02.jpg
Zonnekerk MK 02.jpg (49.92 KiB) 551 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Jinny schreef: 21 jan 2021 12:04 Klopt, berichten wijzigen kan alleen de hoge druk nog na een bepaalde tijd.
In verband met enig vandalisme dat is gebeurd.
Eventueel kunnen wij de berichten nog editten.
Hallo Jinny, ik had stiekum al gehoopt dat je zou reageren, bedankt, ik snap het.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Hallo Jan,
De overall / ketelpak Zonnekerk wint het van die van mij op de Docklift II.
GRoeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Nou ja, op Hotlo schepen deed ik vaak werk in het carter dus op klompen en in een blauwe door de SMN beschikbaar gestelde coverall.
Op de Kaap Hoorn waren mijn ketelpakkies witter dan wit omdat er met de beste wil niets te sleutelen viel, ik heb mij daar stuk verveeld ;)
Verder werd ik van wachtlopen ook niet echt vuil, zelfs op de Karakorum kon ik mijn eigen witte ketelpakkies aardig licht grijs houden met hier en daar een zwarte olievlek.
De blauwe werden gratis verstrekt en gewassen, de witte moest je zelf betalen dus ik had de keuze snel gemaakt, torntoe ging in het blau :D
Dus ik zal eens goed zoeken Co maar waarschijnlijk moet ik je teleurstellen.
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Daar sluit ik me bij aan.
Bij erg smerige werkzaamheden werden de genoemde gratis verstrekte blauwe ketelpakken met SMN-embleem aangetrokken.
Vooral als je bij de Stork SW het spoelkanaal in moest om bijv. een zuiger of -veren te verwisselen.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jos Linders »

Zoals hier op de Moerdijk van de HAL.
machinekamer2_edited (1024 x 999).jpg
machinekamer2_edited (1024 x 999).jpg (223.97 KiB) 486 keer bekeken
Dat ben ik niet zelf, maar een collega WTK.

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jinny »

Gehoorbescherming?
Was daa? :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Heel soms kwamen er in die tijd wel eens mensen aan boord om gebruik van die dingen te promoten.... Ik heb ooit zo'n 1e generatie op m'n hoofd gehad, maar het zweet liep me in m'n oren, plus ik vond dat ik niet genoeg hoorde.. Dat was in m'n leerlingtijd op de ghv, die Zonnekerk, bijv...
Later werden ze voorgeschreven, en eerlijk gezegd wilde je at zo langzaam aan ook wel...
Veel te laat, vooral omdat ik in m'n prille jeugd ook nog op scheepswerven rondzwierf, en vooral bij de smederij...
Gevolg: de hoge tonen receptoren zijn voor 90% vernietigd, en ik zit op het randje -misschien er al overheen- voor een gehoorapparaatje...
Niet aan m'n vechtgenote vertellen: die denkt dat ik OostIndisch doof ben :lol:

Maar aan die foto's valt me 1 ding op, wat me later op de centrale nog veel meer opviel...:
Bedenk eens welke diploma's je daar dergelijke wzh ziet doen: A=mbo++, B=hbo, en C komt niet eens in die lijsten vóór: da's hoger dan hbo, en dus academisch niveau !
En die mensen gaan te heen en te weer met slagsleutels, moerenkloppers, staan spoelluchtruimtes schoon te maken, baggeren door carters heen, kruipen door de bilges, en staan kwalijk riekende filters schoon te maken.....

Er kwam op de centrale eens een nieuwe mbo-er die wat gedaan wilde hebben "Zeg jij daar ! Ga eens even wat boeken voor me opzoeken over de trillingsmeting"
Die wilde me niet eens geloven wat onze gradaties waren, net zo min als afd PZ ! Die heb ik op de voorloper van DUO, in de rubriek "diploma kwijt" (want daar had je de complete lijst van alle NLse diploma's) laten zien, en de dame stond met open mond te kijken...

Wat een technische enthousiasteling zijn wij, wtk'n ! Hobbyisten ! Welke gek met dergelijke diploma's doet zoiets, tegenwoordig ???
Bijlagen
dipl.jpg
dipl.jpg (59.37 KiB) 454 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Jinny schreef: 21 jan 2021 16:26 Gehoorbescherming?
Was daa? :mrgreen:
Zeker, ik vertoefde ook in blauwe ketelpakken.
En kon ook met gehoorbescherming!
IMG_0968.JPG
IMG_0968.JPG (140.74 KiB) 450 keer bekeken
Helaas moest je dat, bij de meeste NL centenwegende rederijen ZELF aanschaffen) :evil:
Ik had veel baat bij de riem omdat het natte ketelpak anders zo op je schouders ging hangen.
Detail: de gele Brightstar, een TOP product, maar NIET HEUS. :oops: en het 8 duims Bacootje.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

ff kijken.. vlgs mij zijn die gele MickyMouse-oortjes van het merk Bilsom, en die blauwe was een Engels ding (naam me ontschoten). De donkergroene waren Norton's die later zwart waren...

Met dat fotootje van die MAN maak je iemand in het Franstalige NoordAmerika blij, Co ! Vooral die mooie gepoetste en geoliede zuiger die terug de motor in gaat (want zo trek je ze er niet uit ! :D )
Oost, west...ook best


Plaats reactie