Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door peelander »

En de olijfkleurige DC's, met communicatie mogelijkheid in bv. vetputten en bij werk aan proefdraaiende straalmotoren, zullen wel helemaal te duur voor zunige reders geweest zijn :cry: .
groeten
Jan van der Pluijm

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Was die gele brightstar niet z.g.n vonkenveilig?
Ik heb hier een aantal zwarte, die zijn zelfs niet waterdicht maar de gele die hier ligt staat Kaap Hoorn op en die is voorzien van pakkingringen en zelfs een afgedichte schakelaar!
Nu heb ik zo'n lichtje van de USA politie, dat is tevens een mooi slagwapen en het ding schijnt ontiegelijk ver.
Een paar jaar terug liep er een ontsnapte koe in ons veldje, ongeveer halverwege de hondenwacht trachtte een politievrouw mij te porren omdat ze wilde weten van wie het kreng was.
Vanuit het dakraam scheen ik op haar lieftallige smoeltje en toen werd ze link, dat ik zei dat ze eerst het beest moest vangen opdat ik dan aan de oren kon zien waar het beest hoorde hielp niet echt om haar stemming te verbeteren.
Enfin , dank zij de USA lantaarn hadden we het beest snel in een hoek en de boer gebeld, mijn enige samenwerking met een koddebeister ooit liep toch nog goed af, ik werd vriendelijk bedankt.

En wat dat sleutelen betreft Jan, tot aan mijn pensioen heb ik met veel plezier installaties in bedrijf gesteld en daarbij steeds driftig gesleuteld, mooi werk!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Nee Jan, dat was de rode ! Die had zo'n plastig condoompje om de schakelaar, en waren de schroeverbindingen (voorstuk/batterijdop) met een rubberringetje gesealed.
Als je nu met zo'n ding binnen een ATEX-gebied komt, heb je meteen een proces aan je broek...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

jdbvos schreef: 21 jan 2021 18:46 Nee Jan, dat was de rode ! Die had zo'n plastig condoompje om de schakelaar, en waren de schroeverbindingen (voorstuk/batterijdop) met een rubberringetje gesealed.
Als je nu met zo'n ding binnen een ATEX-gebied komt, heb je meteen een proces aan je broek...
Zoals hier bij ondergetekende in de controlekamer op een "Tribune tankert" zou HH te H zeggen. :D
IMG_0966.JPG
IMG_0966.JPG (165.36 KiB) 599 keer bekeken
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

jdbvos schreef: 21 jan 2021 16:57Met dat fotootje van die MAN maak je iemand in het Franstalige NoordAmerika blij, Co ! Vooral die mooie gepoetste en geoliede zuiger die terug de motor in gaat (want zo trek je ze er niet uit ! :D )
Hij heeft het zelf nog niet gelezen denk ik, maar naar ik meen woont deze MAN-kenner in een Engelstalig deel van Noord-Amerika. ;)
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Maar over veilig werken gesproken.
In de Werkspoor-Courant van 23 maart 1951 verscheen de bijgaande prijsvraag. :D ;)

Prijsvraag veiligheid 23-03-1951 prent.jpg
Prijsvraag veiligheid 23-03-1951 prent.jpg (293.27 KiB) 534 keer bekeken
Prijsvraag veiligheid 23-03-1951 tekst.jpg
Prijsvraag veiligheid 23-03-1951 tekst.jpg (71.07 KiB) 534 keer bekeken
De beste inzender vóór 1 februari mag een rondje geven in de Ambuggiebar. :)
Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.
Zelf vind ik de freeser met z'n peuk op de rug loerend naar die dame achter de draaibank onveilig bezig. :D
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

in een Engelstalig deel
ssssst Paul
hij is "gek" op die Franstaligen, zal ik maar zeggen...hij komt nog wel met commentaar :D
Maar hij is laat, dus heeft-ie het druk met gelakte plankjes poetsen...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door peelander »

Leuke prent Paul.
Helaas kwam ik dit soort situaties telkens tegen, als ik in de jaren 80/90 met de veiligheidsman een fabriekshal of buitenterrein inspecteerde .
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Zou dit toekomst hebben?
goodfuels.jpg
goodfuels.jpg (104.13 KiB) 480 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans Schild
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jul 2012 12:25
Locatie: Bremen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Hans Schild »

Jos Linders schreef: 21 jan 2021 15:51 Zoals hier op de Moerdijk van de HAL.

machinekamer2_edited (1024 x 999).jpg

Dat ben ik niet zelf, maar een collega WTK.

Groetjes, Jos Linders.
Is dit niet ass.wtk Roy ? Hij had een voorkeur voor alles wat rot was, en ook zijn hut zo versierde!
Lectori salutem
den lezer, heil.


Plaats reactie