Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
De foto van de 7-cilinder die op vorige pagina ten onrechte wordt toegeschreven aan de Celebes is van de bakboord hoofdmotor van de Arendskerk (2 stuks Stork HODT 7x61x115)
Hier nog een mooi plaatje van de machinekamer van de Bergensfjord met 2 stuks Stork HODT 8x72/120.
Groet, Paul G.
Hier nog een mooi plaatje van de machinekamer van de Bergensfjord met 2 stuks Stork HODT 8x72/120.
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
De heer G.J.Lugt kreeg toch mooie onderscheidingen voor zijn werkzaamheden, ook van deskundige instituten.
Hierbij een opsomming bij zijn overlijden (6 juli 1948).
Groet, Paul G.
Hierbij een opsomming bij zijn overlijden (6 juli 1948).
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ik geloof het direct Paul, toch vind ik persoonlijk dat de beste man hield van ingewikkeld en daar zijn voorbeelden genoeg van.
Overigens maakten ze bij Stork ook andere zaken zoals turbines en gasgeneratoren, hierbij een voorbeeld van een sleper met een houtgasgenerator.
Overigens maakten ze bij Stork ook andere zaken zoals turbines en gasgeneratoren, hierbij een voorbeeld van een sleper met een houtgasgenerator.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Tja, ook met wat Werkspoor maakte kun je een apart topic vullen.
Als een voorbeeld daarvan stond tot voor kort hier vlakbij de Centrale Harculo waar ze nog de staalconstructie voor geleverd hebben.
Stork trouwens het grootste deel van de installaties.
Een beetje zig-zag, maar ja.
Groet, Paul G.
Als een voorbeeld daarvan stond tot voor kort hier vlakbij de Centrale Harculo waar ze nog de staalconstructie voor geleverd hebben.
Stork trouwens het grootste deel van de installaties.
Een beetje zig-zag, maar ja.
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ja en Werkspoor bouwde ook turbines.
Voor b.v. de "Telamon" en "Triton" van 1946 werden Pametrada turbines gebouwd goed voor 3.200 apk. Dit ter vervanging van de Skinner-Uniflow 5 cilinder machines. Dit vond in 1959 plaats.
Werkspoor wordt nogal eens weggezet als hopeloos slechte machine bouwer, maar ze konden er echt wel wat van daar in Amsterdam. Ik denk dat Werkspoor vooral afgerekend wordt op hun motor van het type Lugt. Wel jammer hoor, want er zijn wat Werkspoor motoren gebouwd !.
m.v.g., Roy
Voor b.v. de "Telamon" en "Triton" van 1946 werden Pametrada turbines gebouwd goed voor 3.200 apk. Dit ter vervanging van de Skinner-Uniflow 5 cilinder machines. Dit vond in 1959 plaats.
Werkspoor wordt nogal eens weggezet als hopeloos slechte machine bouwer, maar ze konden er echt wel wat van daar in Amsterdam. Ik denk dat Werkspoor vooral afgerekend wordt op hun motor van het type Lugt. Wel jammer hoor, want er zijn wat Werkspoor motoren gebouwd !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Wat te denken van de TM 310 en TM 620.
Prachtige machines, heb er met veel plezier mee gevaren.
Derk
Prachtige machines, heb er met veel plezier mee gevaren.
Derk
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ik denk dat je een type foutje maakt Derk.
Je zal TM 410 bedoelen.
Ja, eens de meest verkochte medium speed motor ter wereld !. Ze hebben wel wat aanloop problemen gehad. Ik meen dat dit met de krukas lagerblokken was of zelfs scheuren in het bed. Maar goed, ook dat is weer overwonnen.
Er zijn zelfs in Britse bulkcarriers bij een hermotorisering TM.410 ingebouwd. Niet slecht.
Nog even ter info; in de V.M.F. zat ook Kromhout. Niet onbelangrijk daar jarenlang systemen van Kromhout nog gebruikt werden in nieuwe series motoren.
Ik ben sterk Rotterdam minnend, maar in Amsterdam konden echt wel motoren bouwen hoor !.
m.v.g., Roy
Je zal TM 410 bedoelen.
Ja, eens de meest verkochte medium speed motor ter wereld !. Ze hebben wel wat aanloop problemen gehad. Ik meen dat dit met de krukas lagerblokken was of zelfs scheuren in het bed. Maar goed, ook dat is weer overwonnen.
Er zijn zelfs in Britse bulkcarriers bij een hermotorisering TM.410 ingebouwd. Niet slecht.
Nog even ter info; in de V.M.F. zat ook Kromhout. Niet onbelangrijk daar jarenlang systemen van Kromhout nog gebruikt werden in nieuwe series motoren.
Ik ben sterk Rotterdam minnend, maar in Amsterdam konden echt wel motoren bouwen hoor !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Att: Gert Schouwstra.
Gert, die Deutz 545 waar je het over had.
Was dat voor de kant bij dat mach.fabriek/motoren rep. bedrijf aan de punt van de haven ?
Was dat mogelijk in de rond 1989-1990 ?
Gr. Koos
Gert, die Deutz 545 waar je het over had.
Was dat voor de kant bij dat mach.fabriek/motoren rep. bedrijf aan de punt van de haven ?
Was dat mogelijk in de rond 1989-1990 ?
Gr. Koos
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ja natuurlijk waren het de 410 motoren.
In de begin jaren voeren ze op dieselolie en later op 200 sec redwood.
De 620 gingen gelijk op de zwaardere olie varen problemen alom.
Derk
In de begin jaren voeren ze op dieselolie en later op 200 sec redwood.
De 620 gingen gelijk op de zwaardere olie varen problemen alom.
Derk