Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Goeie en duidelijke foto's Koos, van een interessant scheurtje, bedankt.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ik heb het balletje opgegooid over METALOCKEN en blij met de interresante bijdragen.Wie kan er mèèr vertellen over het maken van röntgenfotoos of te wel Xray's zoals ze hier bekend zijn.Ik heb daar van verre eens naar gekeken toen een ABS surveyer de dekplaten dikten liet opnemen, maar weet het fijne er niet van.Ook op mijn laatste schip werd een tandwielas van de reductiekast afgekeurd na met X RAY apparatuur te zijn onderzocht scheur/breuk zat erg diep.Harry zal daar veel mee te maken hebben gehad.Wie weet?
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

De Werkspoor TMA hulpmotoren op SMN schepen wilden wel eens een pootje buiten het carter steken , de Ricardo's deden dat niet.
Bij een van die reparaties had ik de mazzel er van begin tot eind bij te zijn. De mannen van Metalock pasten alle stukjes keurig in elkaar en boorden gaatjes met een mal aan beide zijden van de scheuren, daarna werd er een bikkelvormig stukje metaal in de gaten over de scheur heen geplaatst en vastgeklonken. Deze bikkels zaten dicht naast elkaar.
Het carterframe en een deel van het ondercarter werden zo "gelijmd" en je zag er geen "barst" meer van, later in Engeland hebben we dit systeem nog een paar maal gebruikt om de gegoten stoelen van graanwalsen te repareren, niet te geloven reparaties uitgevoerd door vakmensen.
Helaas had ik geen fototoestel :(
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wie kan er mèèr vertellen over het maken van röntgenfotoos of te wel Xray's zoals ze hier bekend zijn
Martje, DAT is een vrij gekompliceerd onderwerp en dan refereer ik naar het " Niet destructief testen" van materialen....
1) X-rays. in verschillende soorten en maten en methodes.
2) Mag Particle.
3) Rooie-Witte spuitbussies.
4) UT. ( Ultra sonisch testen)
5) wat ik zo eventjes vergeet.

Dat gekompliceerd noem ik niet alleen om " te weten hoe het moet"...maar ook " om het te doen" en DAN......de "resultaten korrekt te interpreteren"

Ik heb daar een hele hoop en behoorlijke "up to date" informatie over, waarvan ik je wel wat wil toesturen "als je er op staat"....maaar het IS en blijft in feite "een VAK op zich" en niet zo zuinig ook!
De mogelijkheden en uitkomsten zijn VELE en VELE, met name bij voorbeeld bij X-ray foto's en dan komt als eerste vraag naar boven " WAT zien ik"...en WAT betekent dat dan...

B.V. bij het leggen van pijpleidingen ( zowel aan land als ook offshore) worden ALLE lassen 100% N.D. ( Non destructief) getest, vroegaah met x_ray.....heden ten dage met UT systemen met meerdere koppen onder meerdere hoeken met hele slimme voor geprogrammeerde komputer programma's, waar weer HELE slimme knakkertjes achter een scherrumpie zitten te gluren. Zo'n fireline op een pijpenlegger- die bakken met geld per dag kost- gaat VOLAAN door en iedere 5 minuten of zo wordt er een sektie aangeplakt en gaat er een grondlas in en wordt vervolgens verder afgelast. "ALS" er fouten in zitten dan moeten die zo snel mogelijk worden gepakt en gekorrigeerd, want dan ligt de hele hap stil. DUS moet je goed weten waar je naar kijkt en WAT je zegt en WANNEER...en dit is slechts een eenvoudig voorbeeld van legio toepassingen. Ik heb hier naast me een geplastificeerde overzichts poster liggen met "tig" voorbeelden er op waar allemaal verschillende soorten foute lassen op staan...de een dit en de ander dat...en/of kombinaties. DAN worden de interpretaties " linke soep" als je b.v. over een Hoge drukvat of een stoomketel spreekt....
Om als surveyor daar al of niet goedkeuring aan te mogen geven moet je zelf met de regelmaat van de klok door de examen wringer - wat ik vaak en soms met zweterige handjes heb gedaan- en anders wordt je kwalificatie ingetrokken. Maar als je het niet dagelijks doet, blijft het ECHT moeilijk. Voeg daarbij de andere systemen en hun toepassingsgebieden en je moet er "echt eventjes voor gaan zitten" zogezeid.
Die "rooie en witte" spuitbussies , dat is voor het "recht op en neer" werk en je hoeft het buskruit niet eerst uit te vinden om te zien dat er een scheur in het materiaal zit, veelal zijn ze al met het blote oog zichtbaar en is het een verduidelijking. Het "linke binke van Vinke" werk zit um b.v. in het bekijken van lassen of van gietstukken, waar zelfs de kleinste onrechtmatigheden soms giga gevolgen kunnen hebben bij b.v. gietstalen rotors van turbine enz. enz.

Rol dus je stoeltje achteruit, neem een Presidente en wees blij dat je je hooffie niet meer over de details hoeft te breken.
PS1. Operators zijn landelijk en ook global gecertificeerd!
Hieronder een lijssie van zaken op zo'n Materialen kursusje van een dag of 9 om wat bij te les te blijven

PS2. Ik heb even gegoogled en zie hier.

http://www.ge-mcs.com/download/x-ray/GE ... niques.pdf

PS3. Hier is een agfa document met zo'n 20 verschillende foto's met verschillende foute lassen

http://www.docstoc.com/docs/6015148/Rad ... -Reference

PS4. Mocht je een ziekenhuissie met mooie jonge verpleegstertjes in de buurt willen openen Mart, dan kan je hier een papiertje gaan halen... :lol:

http://www.guidetohealthcareschools.com ... medium=cpc
Bijlagen
NDT Course-Lloyds1.jpg
NDT Course-Lloyds1.jpg (109.04 KiB) 1742 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Weer bedankt Harry...dat is inderdaad ''dikke koek'', en geen wonder dat die operator die die as terplaatste keurde liever geen wijsneuzers zag in de beperkte ruimte van die reductiekast :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door v+d »

Hans, het schip wordt niet aangedreven door een verbrandingsmotor maar door stoomturbines die stroom opwekken middels generatoren die dan stroom leveren aan de electrische schroefas motoren.
Je zou dat dan toch een stoomschip kunnen noemen of stoom-electrisch in tegenstelling tot diesel-electrisch.

Dit zijn verplaatste reacties op een vraag door Hans gesteld op onderstaand topic.
Jos
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... start=1408

Onder welke categorie valt dit schip eigelijk, is het een stoomschip of een motorschip?
Diverse bronnen geven verschillend voorvoegsels aan, zowel de afkorting S.S. voor stoomschip, als ook de afkorting M.S. voor motorschip of de Engelse aanduiding S.V. of M.V.
Persoonlijk zou ik het als een motorschip zien.
Hoewel er een stoominstallatie aan boord is, dient die om energie voor de electromotoren die de schroeven aandrijven te produceren.
Als de Turbines de schroeven eventueel via tandwielkasten aan zouden drijven, zou men het als een stoomschip moeten zien.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Roy »

Als energie door stoomturbines opgewekt wordt en deze aan een generator gekoppeld staat i.p.v. een tandwielkast, noemt men dit een turbo-elektrische aandrijving.
Immers de opgewekte stroom wordt middels aan de schroefas verbonden elektromotoren verbruikt.
De bekende T-2 tankers uit de 2e W.O. hadden ook zo'n aandrijving.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jdbvos »

Er was in GBR een rederij die de bijnaam "free piston company" had, vanwege de (diesel) generatoren volgens dat principe, en op de as(sen) E-hfdmotoren...
Normaal zijn die free piston motoren enkelwerkend (per zuiger) , maar zij schijnen ze ook dubbelwerkend gehad te hebben......
Lijken me interessante motoren, overigens......maar nog nooit gezien. Zelfs tot voor kort nog nooit van gehoord....
Bijlagen
free-pistong-engine-image-01.jpg
free-pistong-engine-image-01.jpg (32.88 KiB) 1679 keer bekeken
Morar_advert (1).jpg
Morar_advert (1).jpg (80.37 KiB) 1676 keer bekeken
Oost, west...ook best
belgonaut

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door belgonaut »

Hr Vos,
Voor zover ik me kan herinneren was er een rederij "van der Geest" die een aantal schepen had met drijfstangloze Diesels die een gasturbine aandreven met een tandwielkast op de schroefas.
In het motorenboek van "van Tijen, 10e druk 1967 blz 537" staat een beschrijving van het systeem "Pescara".
Succes ermee,
Belgonaut
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Heeeej....kijk nou !
Zoals ik al zei: nieuw voor mij, en heb het in de volgende motorenboeken niet gezien...
Het was dus blijkbaar geen lang leven beschoren...
Op internet nog wél wat gegoegeld, en zag dat dit -bijna bij voorkeur- een Stirlingmotor zou kunnen zijn/worden, die zelfs op ouwe verf (bij wijze van spreken) zou kunnen lopen....

Nou, ik heb nog wat acrylverf staan ! Wil ik dat ding wel eens op zien lopen.... :lol:

Maar ik ga nog eens goegelen... Op "Pescara"
Bedankt voor de tip !
==================
Ben ik alweer ! Tuuttuut---dat is snel ! http://www.freikolben.ch/

en dit als (onze) apotheose: http://hagen.ostch.com/VIDEO/PescaraShort02.wmv
Oost, west...ook best


Plaats reactie