Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gerard

..

Bericht door Gerard »

Ahoy Joost en Bram. Joost: Ge zijt `n meraokel! Het is me in ene keer duidelijk geworden. Bedankt voor de duidelijke uitleg! Bram: Weet je wat mij aan die foto`s van die rumstokerij opvalt? Die blauwe smeerautomaat op de voorgrond rechts. Met al die haastig aangeflansde olieleidinkies zonder expansiekrullen.....Dat moesten wij vroeger zo proberen, kreeg je een skop onder je kadetten......Maar wel prachtige foto`s! Vr.gr.Gerard.

Bram

stoommotor

Bericht door Bram »

:D hoi Gerard deze staat in India,en de volgende die komt op staat op Java.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maar die gouden tijden zijn voorbij ,dat je iemand straffeloos onder zijn kadetten kan schoppen helaas.
enne ffies nog over die broodwagen,waar we het van de week over hadden enne hoe ze ijzeren clippers konden bouwen , klinknagel gaten maakte ,Draad snijden ,en alle ander bewerkingen ,de stoommachine was in 1775 al uitgevonden naar men zegt door James Watt,dus lang voordat er Clippers gebouwd werden,maar in de griekse oudheid was er al een app.dat op stoom werkte de HERON stoommachine

Afbeelding

maar om verder te gaan met het verhaaltje ,rond 1800 begon dus de mechanische revolutie,in 1840 werd pas het eerste ijzeren schip gebouwd {in Engeland en America},met klinknagels ,lassen werd met stoomhamers gedaan ,etc etc ,schroefdraad konden ze toen al draaien ,ook het blokdraad (voor de Broodwagen}ik weet niet wanner precies,maar alle werktuigen zoals boormachines,draaibanken,liepen via een lange as door de Fabriek met poelies op elk werktuig,helaas geen geschikte foto kunnen vinden om te plaatsen,maar wel een van de eerst licht generator in Parijs in 1884

Afbeelding

Om ff terug te gaan het duurde tot rond 1878 voor dat ze in Nederland pas IJzeren schepen gingen bouwen ,want ijzer drijft toch niet :wink:
Maar waar het hele verhaal op neer komt is ,dat er wel degelijk stoomwerktuigen in die waren die boormachienes en draaibanken enz wat ze toen hadden aandreven.
hier is dan een oude blaas balg waarmee het oude smidvuur werd opgepord om te smeden

Afbeelding

hier een stoomhamer uit 1800
Afbeelding

een orginele schets van de stoom hamer
Afbeelding

en zo werden de stoomketels geklonken.
Afbeelding

Gerard en de andere kombuizers, een klein stukje begin geschiedenis over het stoom en ijzer geschiedeis kan geen kwaad,maar verwar het net met de staalprodukten van tegenwoordig want dat is heel anders. :wink:
Groetjes Bram :D
Gerard

..

Bericht door Gerard »

Ahoy Bram. Ik zal het zeker niet verwarren met ,,tegenwoordig``, maar bedankt voor de prachtige illustraties. Het is bekend dat de oude Egyptenaren al een soort stoomturbine hebben gehad, en ook een soort grote lampen. Bij Japan langs de kust van sommige eilanden liggen een twintig tot veertig meter diep enorme rechte blokken steen, een paar honderd meter lang en tientallen meters hoog en breed. KAARSRECHT. De duikers die dat gevonden hebben zeiden ,,These structures are not naturally shaped, they are MACHINED``. De Egyptenaren 2500 jaar terug en de Indiërs 3500 terug hadden STAAL. Al deze zaken die worden gevonden worden NIET aan het publiek getoond. Het klootjesvolk moet blijven geloven dat we van de apen afstammen, weet je wel.....De mens duizenden jaren geleden was geestelijk en lichamelijk op een drie-vier maal zo hoog niveau als wij den dag van vandaag met onze t.v.`s en fietsjes....Maar goed, we zullen niet doordraven, en er van maken wat nog kan. :D
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Goeiemorgen allemaal. Ben met mijn "kattebak"(zoals we thuis het kajuitbed noemen) uitgerold om het condensaat af te tappen.(grijnsss)
Mooie foto's :D :D :D
vervolg op het principe van de "GELIJKSTROOMSTOOMMACHINE"'.
Wat het verhaal niet vermeld, zal ik aanvullen. dit type machine is uitgevonden door Prof. Strumpf uit Berlijn. De werking(zoals niet beschreven) is als volgt:
DE START.
Op de tekening zie je onder aan de cilinder aan beide zijden een ruimte met allebei een klep zitten. Dat zijn de "bijschakelkasten" die worden open gezet tijdens de start om de "schadelijke ruimte"boven de zuiger groter te maken. dus als de zuiger in zijn BDP staat, is de stoomruimte groter. (kom ik op terug) De aftappen open, de hoofdstoom kwart open en de tornmachine uitklinken; de machine gaat nu draaien. De aftappen dicht en de machine op toeren laten komen. Het wachten is nu op het vacuum, wat de condensor en de luchtpomp opbouwen. Zodra dat aanwezig is, worden de bijschakelkleppen gesloten.
HET PRINCIPE.
Wanneer de druk in een willekeurig drukvat snel daalt,(dus ook in een duikfles of stoomcilinder) ontstaat er condensatie. (omgekeerd in beide systemen ontstaat warmte).
Prof. Strumpf heeft dit op de stoommachine toegepast. Als de machine op toeren is en het vacuum is bewerkstelligd, gebeurt het volgende:
De stoom wordt toegelaten in de cilinder en gaat naar het ODP de stoom zal willen condenseren en zo warmte onttrekken aan de cilinderwand(is arbeidsverlies) De uitlaatpoorten kome nu vrij en het vacuum zal de cilinder tot een vacuum leeg zuigen. De zuiger gaat omhoog en de uitlaat is weer gesloten. gedurende de reis naar boven zal de machine compressie opgaan bouwen tot ong.2,5kilo onder de keteldruk. Door deze compressie zal warmte ontstaan, die het condens op de cilinderwand weer omzet in stoom en de temperatuur op jagen tot net boven de verse oververhitte stoom die in het BDP binnenkomt .Hierdoor zal er geen condensatie van de V.S. (geen arbeidsverlies) optreden bij het ontvangen van deze.door dat de keteldruk hoger is als het gecomprimeerde gaat de zuiger weer naar het ODP.
DRUK/Vacuum
Nu kom ik terug op de bijschakelkasten. Zonder vacuum KAN de machine niet opstarten, omdat hij het restant A.S. NIET kan comprimeren , omdat de schadelijke ruimte boven de zuiger (dat is de ruimte die overblijft als de zuiger boven staat) dus de machine komt gewoon niet opgang. Door de bijschakle kasten bij te zetten kan dat wel!! Zodra het vacuum gereed is, kunnen we wel comprimeren en zo gratis de kostbare warmte in de cilinderwand behouden zonder arbeidsverlies. Gelijkstroom machines stonden bekend als zeer zuinig. Uit bovenstaande blijkt ook, dat deze op een schip niet te gebruiken zijn, omdat ze niet snel omkeerbaar zijn.

groetjes en ik ga nog even de kattebak in Ton
Gerard

,

Bericht door Gerard »

Ahoy Ton. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb, als dieselman, weer een hoop van stoom bijgeleerd. Ik moet zeggen dat het zoals jij en Joost laten zien het eenvoudig te begrijpen is, die stoommachinisten vroeger hebben het niet zo moeilijk gahad als ze een beetje hun best deden. En dat er een vacuum zijn moet en die zuigers en cylinders op temperatuur moeten zijn is te snappen: Anders heb je het risico op wat wij noemden ,,waterslag`` of ,,vloeistofslag``, dus vloeistof op de zuiger bij startende machine. En dan is Jantje nog niet jarig.....Maar ik had een klein vraagje: Jij zei ,,aftap open en hoofdstoom kwart open en tornmachine uitlinken....oei....``Mot die tornmachine niet EERST los staan voordat er iemand naar een afsluiter durft te wijzen?? Vriendelijke groet Gerard.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Gerard :D :D
Neen! :shock: :shock:
tijdens het voorwarmen van de cilinder (rond 500mm slag 800mm) moet de machine BEHEERST getornd kunnen worden; om het kwartier een kant 1,5 uur lang. Op het vliegwiel staat een door Stork bepaalde startpositie, waar op het vliegwiel getornd wordt. Als de machine op temperatuur is, wordt de hoofdstoom een deel opengezet, zodat er spanning op de zuiger komt te staan. Door de tornmachine uit te klinken geeft de vrijgekomen arbeid de zuiger zo'n zwieper, dat de machine door z'n dode punt aan de andere kant heen slaat. Omdat een tweede man de hoofdafsluiter onder de vloer meteen na het uitklinken openzet is elke volgende klap er een met meer energie gevolg; de machine gaat steeds harder draaien totdat de regulateur de boel afknijpt op 120 klappies. de aftappen worden nu gesloten. als het vacuum gereed is (63 cm) worden de bij schakelkasten gesloten. De machine is nu gereed.

groetjes Ton
Gerard

.

Bericht door Gerard »

Ahoy Ton. Helemaal begrepen! Ik zat te denken aan de tornmachine van een grote diesel. Als die niet losgezet is en de kar wordt gestart zie je hem door de koekkoek naar buiten vliegen.....Vr.gr.Gerard.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy Gerard;
In wezen is het meer een "startmachine" dan een tornmachine. de krukas van dit machientje heeft een worm, die drijft weer een wormwiel aan. Dat zit op een as met een tandwiel van 75cm, wat ingrijpt in de vertanding midden op het vliegwiel van 4 meter. de lagering van het uitklinkwiel ligt in twee leibanen, en een grote handel maakt dat je hem eruit kan trekken.

groetjes Ton
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

stoomachines en dieselmotoren

Bericht door john.marlit »

Hallo Ton en Gerard,heb met belangstelling jullie verhaal over het tornen en al wat daarbij hoort ,gevolgd mijn vraagje aan Ton kun jij op een plaatje en/of een schetsje laten zien hoe ik mij zo'n uitklinkmechanisme moet voorstellen,want ook bij mij komt dat wat griezelig over dat er eerst DRUK op de zuiger wordt gezet en dan pas het tornmechanisme (waar dan al een grote kracht opstaat)eruit te trekken oid,en is dat nodig want op de baggermolens werd de machine op stand getornd en hup de afsluiter een stukje open en dan ging hij zo (met medeneming van de emmerketting )zo op gang ,mede door de in het vliegwiel opgeslagen energie(is ook na een kwartslag al aanwezig)ging de machine door z,n dode punten heen en op gang(het waren liggende machines met èèn cilnder en een zgn Boschschuif)misschien dat daar het verschil in zit?
En de machine was al voorgewarmd.

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

ahoy John; :D :D
Ik heb er zelfs foto's van! En ik zal ,als de foto niet verklarend genoeg is een goede schets maken en scannen. (nou ja, Helen scant het voor mij) :wink: Wat betreft die druk...... het uitklinkthandel is vrij lang en ik moest altijd mijn schouder eronder zetten en HARD opdrukken. Misschien heb je gelijk, misschien gaat het ook met dichte afsluiter, maar zo deden ze het al decennia op het gemaal van Halfweg, dus ik weet niet beter.


groetjes Ton


Plaats reactie