Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Stoker
Het is een vierkant gesneden streepje vilt.... En vilt wordt van wol gemaakt....
Vilt zorgt voor een meer constante capilaire flow dan alleen gesponnen draad, plus dat dat vilt niet meegesleurd wordt bij aanraking met de as
Maar je had ook ipv een viltje een druppelaar: een naaldschroefje waarmee je de doorgang kon regelen. Nadeel daarvan was dat die soms dichtsloegen, meestal door oliekaam.
Het is een vierkant gesneden streepje vilt.... En vilt wordt van wol gemaakt....
Vilt zorgt voor een meer constante capilaire flow dan alleen gesponnen draad, plus dat dat vilt niet meegesleurd wordt bij aanraking met de as
Maar je had ook ipv een viltje een druppelaar: een naaldschroefje waarmee je de doorgang kon regelen. Nadeel daarvan was dat die soms dichtsloegen, meestal door oliekaam.
Oost, west...ook best
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dit is een van de smeerpotten waarover ik een vraag stelde over het materiaal van de "katoentjes"
Inmiddels ben ik er achter dat voor deze potten draden wol werd gebruikt.
Wordt nog verkocht onder de naam Worsted Wool.
Inmiddels ben ik er achter dat voor deze potten draden wol werd gebruikt.
Wordt nog verkocht onder de naam Worsted Wool.
- Bijlagen
-
- B29575D8777C4E80B7B8787101CC3240.JPG (99.7 KiB) 1315 keer bekeken
-
- FC529EE71BA240BC8BD26D551B92F624.JPG (94.5 KiB) 1315 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Tot zover ben ik geholpen.
Heren, bedankt voor uw reacties en de hulp om de foto's te plaatsen.
Stoker
Heren, bedankt voor uw reacties en de hulp om de foto's te plaatsen.
Stoker
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Aha ! Een ik bedoelde deze likkerpotje's/druppelpotjes, die oorspronkelijk met gevlochten woldraden waren uitgerust.
Ik ken ze alleen maar met reepjes vilt (ook wol) om bovengenoemde redenen
(Plaatje van m'n doc over stoommachines & turbines van Liberty's)
Ik ken ze alleen maar met reepjes vilt (ook wol) om bovengenoemde redenen
(Plaatje van m'n doc over stoommachines & turbines van Liberty's)
- Bijlagen
-
- lubricating1.png (730.21 KiB) 1277 keer bekeken
Oost, west...ook best
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hier een oude oliedruppelaar welke gebruikt werd op de Hrms.Jan van Gelder bij de schroefas.
Groet J an
Groet J an
Re: Stoommachines en Diesel motoren
In die oude olie gesmeerde stalen blokken zat in het bronzen lager enkele gaten die met vilt gevuld waren waardoor de as van het blok gesmeerd werd als er smeerolie in het reservoir van de schijf zat. Werkte volgens mij niet helemaal lekker naar mijn idee.
Groeten, K.Brouwer.
Groeten, K.Brouwer.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
In de jaren 1946/1947 leverde de fabriek van Industriemotoren in Alphen aan de Rijn de machines voor een 10-tal kustvaartuigen bestemd voor het dienstdoen in de Indië.
Het overbrengen van de schepen naar de Oost was dusdanig geslaagd dat de fabriek daar wel wat reclame mee kon maken in de vorm van papier voor op het bureau.
Groet, Paul G.
Het overbrengen van de schepen naar de Oost was dusdanig geslaagd dat de fabriek daar wel wat reclame mee kon maken in de vorm van papier voor op het bureau.
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
gr. Bas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En 6 jaar later lag alles plat daar in Augsburg, maar ze hadden wel heel veel ervaring opgedaan met die MANnetjes onder water.
Adri
Adri
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En ben ik vandaag de dag nog steeds aan die mannetjes aan het knutselen...
Er zit nu wel meer electra alarm op als toen. (gelukkig, want daar leef ik van)
Er zit nu wel meer electra alarm op als toen. (gelukkig, want daar leef ik van)
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?