Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Hoi Bram,

In mijn eerste bootje, de"Amstelland" stond ook een triple-expansie.
Hoewel ik als dekhengst niet graag in machinekamers kwam, vond ik die ouwe stoomkar met al zijn armen en benen een lust voor het oog.

Ik moet trouwens bekennen dat ik tegenwoordig alles over motoren en aanverwante artikelen gretig tot me neem.
Denk dat ik een gemeen vetput virusje heb opgelopen.

Ga lekker door alsjeblieft.

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Afbeelding

Bovenstaande motor is een petrol motor van Daimler.
Deze afbeelding komt uit een boek dat uitgegeven is in 1893 dus zeker een oudje te noemen.
Werd gebruikt als sloepmotor.

vr gr Henk
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

stoomachines en dieselmotoren

Bericht door john.marlit »

Mooie prenten uit dat oude boek Henk,kun je nagaan hoelang we al zonder roeiriemen konden,t 'was enkel een kwestie van geld ,m'n opa roeide elke dag 8 km heen en weer om z;n fuiken te controleren ,en toen hij uiteindelijk een paar centen had en zich daarvan een oude buitenboord motor had gekocht ,liet hij deze motor ten overstaan van heel de buurt ,proefdraaien vastopgehangen aan het tuinhek ,dus je kan wel nagaan wat het resultaat was voor dat WATERgekoelde motortje, precies een vastloper die hem voorgoed genas van de moderne techniek en beroofde van z'n centen.

Gerard of je het nu geloofd of niet (genieên worden pas na hun dood geerd haha) maar hier heb ik een foto van een STOOMmotor ,inclusief een doorsnedeschets.
Afbeelding
En hier de schets.
Afbeelding

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Gerard

..

Bericht door Gerard »

Ahoy John. Nou heb je me toch nieuwsgierig gemaakt! Doet `s uitleggen??Daar zat ik al jaren over te denken en dacht dus ,,dat kan never``. Het kan dus wel, maar hoe fiksten ze dat??? Groeten Gerard.
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

stoomachines en dieselmotoren

Bericht door john.marlit »

Hallo Gerard,ja wat die stoommotor betreft deze is door (je gelooft het bijna niet)Werkspoor gebouwd ,en wel in de eind dertiger begin veertiger jaren,tenminste het boek waarin ik deze machine tegenkwam is in 1943 voor het eerst gedrukt. Die klep die je op de schets ziet is in feite een inlaatklep en het lichten ervan + de lichthoogte word door een soort pomp geregeld die ongeveer zo werkt als een normale Bosch lijnpomp,dus al naar gelang de belasting v/d machine word er meer of minder olie naar de klepzuiger geperst wat in een meer of mindere stoomtoevoer resulteert ,de stoom ontwijkt aan het eind v/d arbeidslag door poorten onder in de cilinder,en deze machine is dus eigenlijk een tweetact.
De machine leverde destijds 75 pk per cilinder x 1000omw/min en werd gebouwd van 1 t/m 6 cilinders.men dichtte er nog al wat goede eigenschappen aan toe, maar of het een succes was staat nergens te lezen.

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo mannen (en de dames niet te vergeten) :D :D
Wat een topic!!! Wat een onderwerpen!!!! :D :D :D Het is dat we zo weg moeten, anders had ik er gretig op losgedoken :wink: . Vanavind zitten we in Rotjeknor in de AHOY bij de "Night of the proms" dat doen we al 8 jaar. Morgen heb ik mijn eigen compu weer terug en ga ik me er weer met veel vuur op storten :roll: . Inderdaad; de Deltic had hier eigenlijk moeten staan, maar afijn; deze topic is een voortvloeisel van het vorige.
Het is zeker leuk voor degenen die al jaren niet meer varen om de kennis samen te delen en de olie "van het scherm op te snuiven"ik doe dat in ieder geval . Ik ben geen computernerd, maar kombuispraat "kleeft"me aan dat ding. :)

groetjes Ton
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

stoomachines en dieselmotoren

Bericht door john.marlit »

Hoy Ton we hadden je al eerder verwacht,maar wat die deltic betreft als je er nog meer over te weten komt dan kun je er gerust weer mee beginnen,en wat vindt jij van de STOOMmotor?

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Gerard

..

Bericht door Gerard »

Ahoy John. Dus het is eigenlijk een ,,gewone`` stoommachine met regel-inlaatklep? (dus steeds meer van expansie naar voldruk?) vr.gr.Gerard

P.S. Effe een na-berichtje: John: ik heb het al gezien. Ben te rap geweest met de vraag. Die zuiger heeft inplaats van een kruishoofd een extra binnengeleiding. Een apart stuk techniek!! gr. Gerard
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

Beste kombuizers

Er worden nog steeds stoommotoren gebouwd.
Merk Spilling.
Hebben een bosschuif en werken niet volgens het gelijkstroom principe zoals de Werkspoor van John.
Maar een belangrijk voordeel: OLIEVRIJ,
dus geen olie in het condensaat!
Bij bedrijven waar stoom "over" is kan hij voor de wat kleinere vermogens gebruikt worden. (Turbine is dan te duur)

Kijk eens op deze site:
http://www.spilling.de/de/index-dampfmotoren.htm

Groeten van Co.
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

stoomappendages

Bericht door john.marlit »

Hoy Gerard en Co,het mooie vind ik dat deze oude technieken heden tendage weer/of nog steeds toegepast wordt in een modernere form welliswaar , bv de uitlaatkleppen van de moderne grote tweetacten worden ook middels oliedruk gestuurd,waardoor men meer vrijheid heeft om de timing en klepligthoogte te varieren alnaar behoefte.hetgeen de uitlaatemissies en de effectiviteit v/d motor ten goede komen.

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.


Plaats reactie