Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

stoomachines en dieselmotoren

Bericht door john.marlit »

Hallo Ton en Gerard,heb met belangstelling jullie verhaal over het tornen en al wat daarbij hoort ,gevolgd mijn vraagje aan Ton kun jij op een plaatje en/of een schetsje laten zien hoe ik mij zo'n uitklinkmechanisme moet voorstellen,want ook bij mij komt dat wat griezelig over dat er eerst DRUK op de zuiger wordt gezet en dan pas het tornmechanisme (waar dan al een grote kracht opstaat)eruit te trekken oid,en is dat nodig want op de baggermolens werd de machine op stand getornd en hup de afsluiter een stukje open en dan ging hij zo (met medeneming van de emmerketting )zo op gang ,mede door de in het vliegwiel opgeslagen energie(is ook na een kwartslag al aanwezig)ging de machine door z,n dode punten heen en op gang(het waren liggende machines met èèn cilnder en een zgn Boschschuif)misschien dat daar het verschil in zit?
En de machine was al voorgewarmd.

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

ahoy John; :D :D
Ik heb er zelfs foto's van! En ik zal ,als de foto niet verklarend genoeg is een goede schets maken en scannen. (nou ja, Helen scant het voor mij) :wink: Wat betreft die druk...... het uitklinkthandel is vrij lang en ik moest altijd mijn schouder eronder zetten en HARD opdrukken. Misschien heb je gelijk, misschien gaat het ook met dichte afsluiter, maar zo deden ze het al decennia op het gemaal van Halfweg, dus ik weet niet beter.


groetjes Ton
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

stoomachines en dieselmotoren

Bericht door john.marlit »

Hoy Ton ,ik probeer mij altijd een voorstelling te maken van wat er gebeurt als men iets doet en met dat uitklinken denk ik dan van ,hoe de zaak ook ingeschakeld is(hier dus die tornmachine)middels een tand wiel of een worm oid ,op het moment dat er (met een behoorlijke kracht erop)uitgesckeld moet worden ,er een moment komt dat er bijna geen tand of wormoppervlak meer contact maakt met de andere kant ,en dus die al aanwezige kracht op een miniem opp werkt .nou dat geeft in mijn opinie op z'n minst kans op schade (afschuifbraamvorming) aan dat mechanisme.
Maar mischien zie ik het verkeert ,omdat ik het geheel niet ken.

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy John;
Je kunt hier spreken van een omgekeerd " kracht maal arm principe". De arm is in dit geval het vliegwiel van 4 meter; er staat natuurlijk 14kgx 0,785x50cm/2 =27,475 ton op de zuiger en dus op het einddeksel, maar..... net 10gr door het bovenste dode punt is dat (weer de krachtx arm) 9% van die kracht(=2582kilo), en het vliegwiel is straal 2000mm, dus
85/2000x2582kilo, kom ik op een tanddruk van 110 kilo. Als ik dat verkeerd zie ; verbeter het me, maar volgens de mechanica zit het ongeveer zo.

groetjes Ton
Gerard

.

Bericht door Gerard »

Ahoy Ton. Kan het wel gaan narekenen, maar zit aan m`n weekeindse pot bier, dus ik geloof het met m`n ogen dicht. Laat straks maar eens jouw mooie foto`s zien :D :D
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

stoomachines en dieselmotoren

Bericht door john.marlit »

Hoy Ton ,het is al een beetje laat op de avond ,maar om even op jouw berekening terug te komen(en ik wil echt niet zeikerig doen hoor)maar de diameter van het vliegwiel heeft NIETS met de kracht maal arm formule van doen (zolang de machine stilstaat,en dan nog op een andere wijze)maar wel de kruklengte,en die is in jouw machine de helft vande slag dus 400 mm,het geen de kracht op het tandwiel nog meer verminderd,maar waarom starten met de kruk 10 Gr door het dode punt ,dan staat de drijfstang bijna loodrecht op de kruk en heeft de machine absoluut bijna geen aanloopkoppel dus als er ook maar de geringste belasting aanwezig is blijft hij mooi stil staan.
Maar ik ben ook net als Gerard bezig met een blonde rakker om zeep te helpen (en echt niet de eerste)dus ik ga daar ff mee verder in afwachting van je foto's.

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Gerard

..

Bericht door Gerard »

Ahoy John. Je hebt wel gelijk, maar Ton zit aan een ,,Herfstbokkie`` en we moeten hem nu niet al te zwaar in de kneup legge....
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

Bericht door john.marlit »

Ahoy Gerard,mooi hè zo'n topic op de late zaterdagavond ,zo tussen de rakkertjs door,'t ja voor wat Ton betreft na al die thee en dan aan een herfstbokkie,ja hikkerdehik zei hij zelf al,Ton je hebt toch geen koppijn morgenvroeg hè ,van dat gezeur van ons (of de BOK).
Kom ik ga het meiske nog eens een cote du rhone inschenken ,(krijgt ze mooie rode wangetjs van enz)en haal me zelf nog zo'n schuimkop uit de schuur(is goed op temperatuur nou zonder koelkast.

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Bram

Stoommotor

Bericht door Bram »

:D JaJa heren,om Ton het vuur aan de schenen te leggen,onder het genot van een kouwe rakker,en dan nog wat aan bokke ook ,ik hoop niet dat hij op de stookplaat moet morgen ,met een kop als een bok en de kou zonder ketel.
Maar zowat :!: ,ik neem nog een lekker Maltje,en bekijk ff wat jullie aan het uitspoken zijn,terwijl ik dit schrijf heb ik waarschijnelijk het antwoord van John binnen dat de raad motor niet goed is {Doxford maakte hoofdzakelijk dubbelwerkende motoren
Gr Bram
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

stoomappendages

Bericht door john.marlit »

Hoy Ton ,dit zijn mooie fotos van die machine en omgeving,wat je berekening betreft ,daar gaan we morgen mee verder ...goed?
Maar denk nog eens over die 10 Gr voor/na top na.

Gr John M
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.


Plaats reactie