Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooi Co,
Nou nog even uitrekenen voor die dubbelwerkende Stork van de Tjitjalengka. :D

Tjitjalengka Stork  ASPK 6-cil dw 2t.jpg
Tjitjalengka Stork ASPK 6-cil dw 2t.jpg (178.82 KiB) 1327 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Nooit van Brix gehoord, Co... Bedoel je de logaritmische formule van Briggse ?

Overigens: bedankt voor je uiteenzetting....er komt wel iets bij me bovendrijven, maar het is allemaal wel heel erg ver weggezakt.
Jammer, want die Faulhaber (rip) had dat heel mooi uitgelegd, inclusief allerlei vernuftige truukjes (zoals ik bijv al noemde over het aanzetten van een 4T als een 2T-aanzetsysteem....)
Geen idee meer hoe dat ging....
Raar...zo'n selectief geheugen...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Patru schreef: 27 okt 2020 15:22 Mooi Co,
Nou nog even uitrekenen voor die dubbelwerkende Stork van de Tjitjalengka. :D
Groet, Paul G.
Laten we dat maar niet doen Paul. :roll:
Bij zo’n dubbelwerkende motor is de kans heel groot dat alleen de onderste cilinders startlucht krijgen.
Dus niet veel anders.... :!:

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Een karikatuur door huistekenaar Willy Broggel uit het personeelsblad van Stork, de Fabrieksbode.
De leek dacht er volgens hem wat eenvoudiger over. :D

Aanzetten Stork.jpg
Aanzetten Stork.jpg (172.99 KiB) 1033 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Klaas Buytenwegh schreef: 27 dec 2019 17:40 Paul, bedankt. Ik zie er naar uit. Ik heb deel 1 met veel plezier gelezen en heb hoge verwachtingen van deel 2. Maar iets minder zwaar tafelen, dan de afgelopen twee dagen, andets gaat deze jongen dat niet halen. Ieder jaar weer dezelfde fout.
Grt.
Klaas
Hallo Klaas,
Hier het bericht dat ik kreeg van Wil Kuipers, de schrijver van Heel Hengelo Trilt.
Dag Paul,
Het manuscript ligt sinds maandag bij de drukker. In verband met de Corona wil deze nog niet een datum noemen waarop ik het boek krijg. Veel schijnt af te hangen van het inbinden. Dat gebeurt op beschutte werkplaatsen en vallen binnen de zorg. Het zou heel mooi zijn wanneer er een paar weken voor Sinterklaas een pallet boeken voor de deur staat.
Ik hou jullie op de hoogte.
Een hartelijke groet
Wil Kuipers
Groet, Paul G.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Paul,
Bedankt, dat is goed nieuws. Ik wacht rustig af, logisch dat het nu allemaal wat anders loopt.

Grt

Klaas.
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hier nog de folder van deel 2 van het boek.

Folder boek HHT deel 2.jpg
Folder boek HHT deel 2.jpg (179.3 KiB) 895 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Patru schreef: 30 okt 2020 09:05 Hier nog de folder van deel 2 van het boek.
Groet, Paul G.
Bedankt Paul 👍
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Derk-.
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2019 13:16

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Derk-. »

Goedenmiddag,

Ik bezorg regelmatig pallets, geladen met boeken geschreven door particulieren.
Een gelukkiger gezicht kun je niet verwachten. Geschreven en uitgegeven onder eigen naam.
Vaak boeken om te promoveren en soms gewoon om te verkopen op/na een bespreking.
Ik hoop dat nog vaak te doen.
Derk
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jinny »

Heren, (ik ben een vd weinige dames dus ik kan zo beginnen) heren dus, ik heb een vraagje.

Case, M14 bout/moer opgegeven als sterkte 10.9.
Volgens de tabellen max 218 nm.
Aantrekkoppel opgegeven 165 nm
De boeken schrijven in dit specifieke geval dat de zut geolied moet worden bij montage.

Resultaat, diverse bouten over de kop gedraaid.
Heel vervelend, maar hoe kan dat?
Dat mag niet kunnen naar mijn idee.
Maar heeft de olie invloed op de te bereiken max waarde?
Immers, door de olie is de wrijving minder en zal met minder kracht de bout/moer comby harder klemmen.
Is die max van 218 nm bij droge bout normaliter?
Of zeg ik nu iets volstrekt onzin?

Nogmaals, opgegeven,
M14 10.9 bij 165 nm ingeolied.

Resultaat 10% vd bouten over de kop gedraaid.


Mijn gevoel zegt dat het een partij 8.8 (met 10.9 gegoten) is geweest met een max van 148 nm.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie