Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En nog een ris "Modjokerto"
- Bijlagen
-
- 08) Modjokerto motor aanz. (08).jpg (124.28 KiB) 1052 keer bekeken
-
- 09) Modjokerto Motor koppen (09).jpg (147.55 KiB) 1052 keer bekeken
-
- 10) Modjokerto (10).jpg (163.23 KiB) 1052 keer bekeken
-
- 25) Modjo Motor (35).jpg (121.77 KiB) 1052 keer bekeken
-
- 30) Modjokerto motor zij aanz. (30).jpg (162 KiB) 1052 keer bekeken
-
- 40 ) Modjokerto motot tuss.bordes (60).jpg (119.68 KiB) 1052 keer bekeken
-
- 41) Modjokerto tussen motoren (62).jpg (183.34 KiB) 1052 keer bekeken
-
- 42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg (138.37 KiB) 1052 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En nog een stelletje "Modjokerto"
- Bijlagen
-
- 42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg (138.37 KiB) 1052 keer bekeken
-
- 54) Modjokerto koppenbordes na omb.tot ms. (54).jpg (130.85 KiB) 1052 keer bekeken
-
- 60) Modjokerto koppenbordes (60).jpg (146.25 KiB) 1052 keer bekeken
-
- 70) Modjokerto man.st. (70).jpg (156.83 KiB) 1052 keer bekeken
-
- 71) Modjopkerto man.st. (71).jpg (142.61 KiB) 1052 keer bekeken
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Koos wat een prachtige reportage. Ik heb vandaag niet zo'n sterke dag, want deze had ik mijn lijstje over het hoofd gezien. Ik bedoelde de tweede Modjokorto (1946), welke een 8 cil 2dw van B&W had. Prachtige bijdragen over dit onderwerp vandaag. iedereen bedankt.
Dit is de tweede Modjokorto.
Verder ontdekte ik ook nog deze V.N.S. schepen met een 2dw diesel;
Aagtekerk 1934 (6 cil dw Stork),
Almkerk 1934 (6 cil dw Stork),
Bloemfontein 1934 ( 2 stuks 6 cil dw Stork),
Jagersfontein 1934 ( 2 stuks 6 cil dw Stork),
Amerskerk (nooit gevaren) ( 2 stuks 7 cil dw Stork),
Grt.
Klaas
Dit is de tweede Modjokorto.
Verder ontdekte ik ook nog deze V.N.S. schepen met een 2dw diesel;
Aagtekerk 1934 (6 cil dw Stork),
Almkerk 1934 (6 cil dw Stork),
Bloemfontein 1934 ( 2 stuks 6 cil dw Stork),
Jagersfontein 1934 ( 2 stuks 6 cil dw Stork),
Amerskerk (nooit gevaren) ( 2 stuks 7 cil dw Stork),
Grt.
Klaas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Oei Klaas.
Ben ik bij de verkeerde fietsenhandel geweest.
Geen Batavus maar Gazelle
So velly solly
Ben ik bij de verkeerde fietsenhandel geweest.
Geen Batavus maar Gazelle
So velly solly
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Spartamet met zijwieltjes
Over die tweede Modjokorto heeft een ex wtk een boek geschreven (Van maatje tot meester). Wat een rampschip was dat. Om de haverklap afgescheurde zuiger-toppen, maar ook regelmatig vastgelopen zuigers.
Grt.
Klaas
Over die tweede Modjokorto heeft een ex wtk een boek geschreven (Van maatje tot meester). Wat een rampschip was dat. Om de haverklap afgescheurde zuiger-toppen, maar ook regelmatig vastgelopen zuigers.
Grt.
Klaas
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Stoommachines en Diesel motoren
De term dubbelwerkend wordt dus gebruikt voor:
- motortypes met 1 zuiger met twee verbrandingskamers (onder en boven de zuiger)
- motortypes met 2 zuigers en een enkele verbrandingskamer (opposed piston engine)
Dat kan wat verwarring opleveren, want het zijn heel verschillende motoren.
Ik kom in de krant de KOTA INTEN nog tegen met een 7 cylinder MAN-Feijenoord motor, 2T DW, 700 x 1200, 5.200 pk bij 90 rpm uit 1927.
En de KOTA GEDE met een 7 cylinder MAN-Feijenoord motor, 2T DW, 700 x 1200, 5.800 pk bij 90 rpm uit 1928.
Deze twee motoren waren niet identiek. De tweede motor week sterk af en was aanzienlijk vereenvoudigd. Dit was de 47e dubbelwerkende tweetaktmtor gebouwd door MAN & Feijenoord, met een gezamenlijk vermogen van 210.000 pk, aldus de krant.
- motortypes met 1 zuiger met twee verbrandingskamers (onder en boven de zuiger)
- motortypes met 2 zuigers en een enkele verbrandingskamer (opposed piston engine)
Dat kan wat verwarring opleveren, want het zijn heel verschillende motoren.
Ik kom in de krant de KOTA INTEN nog tegen met een 7 cylinder MAN-Feijenoord motor, 2T DW, 700 x 1200, 5.200 pk bij 90 rpm uit 1927.
En de KOTA GEDE met een 7 cylinder MAN-Feijenoord motor, 2T DW, 700 x 1200, 5.800 pk bij 90 rpm uit 1928.
Deze twee motoren waren niet identiek. De tweede motor week sterk af en was aanzienlijk vereenvoudigd. Dit was de 47e dubbelwerkende tweetaktmtor gebouwd door MAN & Feijenoord, met een gezamenlijk vermogen van 210.000 pk, aldus de krant.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Een Doxford is toch echt een enkelwerkende tweetakt, 2 slagen waarvan 1 de arbeidsslag is.
Een tweetakt zonder cilinderdeksels, dat is de essentie van de opposed piston engine van Doxford.
Een dubbelwerkende tweetakt heeft elke slag een arbeidsslag en heeft in principe een boven -en ondercilinderdeksel.
Een tweetakt zonder cilinderdeksels, dat is de essentie van de opposed piston engine van Doxford.
Een dubbelwerkende tweetakt heeft elke slag een arbeidsslag en heeft in principe een boven -en ondercilinderdeksel.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Een Doxford heeft 1 verbrandingsruimte, een dubbel werken motor heeft er twee ( per cilinder).
En sinds vanmiddag is me duidelijk, dat er twee- en viertakr dubbelwerkende diesels zijn.
Wat de Kota's van de KRL betreft er waren er drie met met een een 2ew Sulzer, de Kota Radja, Kota Nopan, Kota Baroe.. Ik weet niet of dit "echte" zusterschepen waren, maar ik blijf de motorkeuze ( 2 takt/4 takt ) apart vinden. Het zal te maken hebben met de werf.
Grt.
Klaas
En sinds vanmiddag is me duidelijk, dat er twee- en viertakr dubbelwerkende diesels zijn.
Wat de Kota's van de KRL betreft er waren er drie met met een een 2ew Sulzer, de Kota Radja, Kota Nopan, Kota Baroe.. Ik weet niet of dit "echte" zusterschepen waren, maar ik blijf de motorkeuze ( 2 takt/4 takt ) apart vinden. Het zal te maken hebben met de werf.
Grt.
Klaas
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Even een leuk uitstapje: een dubbelwerkende zes-takt motor. De krukas gaat drie keer rond voor 1 arbeidsslag. Oorspronkelijk ontwikkeld om het patent op het vier-takt principe van Otto te omzeilen.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Prachtig Gert, hoe verzin je zoiets. Echt de begin tijd, mooi hoor. Voor vandaag is het gebeurd met mijn incasseringsvermogen, zoveel info.
Grt. Klaas
Grt. Klaas