Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

En nog een ris "Modjokerto"
Bijlagen
08) Modjokerto motor aanz. (08).jpg
08) Modjokerto motor aanz. (08).jpg (124.28 KiB) 1052 keer bekeken
09) Modjokerto Motor koppen (09).jpg
09) Modjokerto Motor koppen (09).jpg (147.55 KiB) 1052 keer bekeken
10) Modjokerto (10).jpg
10) Modjokerto (10).jpg (163.23 KiB) 1052 keer bekeken
25) Modjo Motor (35).jpg
25) Modjo Motor (35).jpg (121.77 KiB) 1052 keer bekeken
30) Modjokerto motor zij aanz. (30).jpg
30) Modjokerto motor zij aanz. (30).jpg (162 KiB) 1052 keer bekeken
40 ) Modjokerto motot tuss.bordes (60).jpg
40 ) Modjokerto motot tuss.bordes (60).jpg (119.68 KiB) 1052 keer bekeken
41) Modjokerto tussen motoren (62).jpg
41) Modjokerto tussen motoren (62).jpg (183.34 KiB) 1052 keer bekeken
42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg
42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg (138.37 KiB) 1052 keer bekeken

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

En nog een stelletje "Modjokerto"
Bijlagen
42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg
42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg (138.37 KiB) 1052 keer bekeken
54) Modjokerto koppenbordes na omb.tot ms. (54).jpg
54) Modjokerto koppenbordes na omb.tot ms. (54).jpg (130.85 KiB) 1052 keer bekeken
60) Modjokerto koppenbordes (60).jpg
60) Modjokerto koppenbordes (60).jpg (146.25 KiB) 1052 keer bekeken
70) Modjokerto man.st. (70).jpg
70) Modjokerto man.st. (70).jpg (156.83 KiB) 1052 keer bekeken
71) Modjopkerto man.st. (71).jpg
71) Modjopkerto man.st. (71).jpg (142.61 KiB) 1052 keer bekeken
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Koos wat een prachtige reportage. Ik heb vandaag niet zo'n sterke dag, want deze had ik mijn lijstje over het hoofd gezien. Ik bedoelde de tweede Modjokorto (1946), welke een 8 cil 2dw van B&W had. Prachtige bijdragen over dit onderwerp vandaag. iedereen bedankt.
MODJOKERTO (1946) 8cil 2Dw B&W.jpg
MODJOKERTO (1946) 8cil 2Dw B&W.jpg (97.62 KiB) 1033 keer bekeken
Dit is de tweede Modjokorto.

Verder ontdekte ik ook nog deze V.N.S. schepen met een 2dw diesel;
Aagtekerk 1934 (6 cil dw Stork),
Almkerk 1934 (6 cil dw Stork),
Bloemfontein 1934 ( 2 stuks 6 cil dw Stork),
Jagersfontein 1934 ( 2 stuks 6 cil dw Stork),
Amerskerk (nooit gevaren) ( 2 stuks 7 cil dw Stork),

Grt.

Klaas
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Oei Klaas.
Ben ik bij de verkeerde fietsenhandel geweest.
Geen Batavus maar Gazelle
So velly solly
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Spartamet met zijwieltjes :lol: :lol:

Over die tweede Modjokorto heeft een ex wtk een boek geschreven (Van maatje tot meester). Wat een rampschip was dat. Om de haverklap afgescheurde zuiger-toppen, maar ook regelmatig vastgelopen zuigers.

Grt.

Klaas
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra »

De term dubbelwerkend wordt dus gebruikt voor:
- motortypes met 1 zuiger met twee verbrandingskamers (onder en boven de zuiger)
- motortypes met 2 zuigers en een enkele verbrandingskamer (opposed piston engine)
Dat kan wat verwarring opleveren, want het zijn heel verschillende motoren.

Ik kom in de krant de KOTA INTEN nog tegen met een 7 cylinder MAN-Feijenoord motor, 2T DW, 700 x 1200, 5.200 pk bij 90 rpm uit 1927.
En de KOTA GEDE met een 7 cylinder MAN-Feijenoord motor, 2T DW, 700 x 1200, 5.800 pk bij 90 rpm uit 1928.
Deze twee motoren waren niet identiek. De tweede motor week sterk af en was aanzienlijk vereenvoudigd. Dit was de 47e dubbelwerkende tweetaktmtor gebouwd door MAN & Feijenoord, met een gezamenlijk vermogen van 210.000 pk, aldus de krant.
Gert
- Varen is Leven -
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Een Doxford is toch echt een enkelwerkende tweetakt, 2 slagen waarvan 1 de arbeidsslag is.
Een tweetakt zonder cilinderdeksels, dat is de essentie van de opposed piston engine van Doxford.
Een dubbelwerkende tweetakt heeft elke slag een arbeidsslag en heeft in principe een boven -en ondercilinderdeksel.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Een Doxford heeft 1 verbrandingsruimte, een dubbel werken motor heeft er twee ( per cilinder).
En sinds vanmiddag is me duidelijk, dat er twee- en viertakr dubbelwerkende diesels zijn.

Wat de Kota's van de KRL betreft er waren er drie met met een een 2ew Sulzer, de Kota Radja, Kota Nopan, Kota Baroe.. Ik weet niet of dit "echte" zusterschepen waren, maar ik blijf de motorkeuze ( 2 takt/4 takt ) apart vinden. Het zal te maken hebben met de werf.
Grt.
Klaas
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra »

Even een leuk uitstapje: een dubbelwerkende zes-takt motor. De krukas gaat drie keer rond voor 1 arbeidsslag. Oorspronkelijk ontwikkeld om het patent op het vier-takt principe van Otto te omzeilen.
Gert
- Varen is Leven -
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Prachtig Gert, hoe verzin je zoiets. Echt de begin tijd, mooi hoor. Voor vandaag is het gebeurd met mijn incasseringsvermogen, zoveel info.

Grt. Klaas


Plaats reactie