Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

Prachtige foto's Cor !
en mooie verhalen !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor »

Mannen bedankt voor jullie reactie.
Het leven aan boord van zo'n logger ofwel stomer was totaal niet te vergelijken
met het leven later bij de KRL civieledienst.
Wij sliepen voorin met 12 man daar hing onze oliejassen lagen onze lieslaarzen
enz er stond een kolenkachel en eten ook daarin dat vooronder dus kan je nagaan
wat een lucht er hing.
Overdag hadden we op die stoomlogger karbiet licht en sávonds ook maar dan ook
een paar flauwe lampen in de machinekamer werd sávonds de lichtkar aangezwengeld.
Nog zo'n oud machientje die met behulp van een lont aangezwengeld moest worden.
Als het redelijk weer was en we lagen aan de vleet stond de ketel op een laag pitje.
Als het mistig was hadden we een mistkist daarin zat zegmaar een toeter met een
soort blaasbalg en dan moest je die handel heen en weer halen en toeteren.
Ze waren zuinig met de stoom veelal bleven we 5 weken op zee eerste 2 a 3 dagen vers eten
daarna blik of roldonders bruine bonen erwtensoep er was geen koelkast of vriezer
na vier weken geen roldonders erwten of bruinen bonen meer en dan over op zeekaak.
In de kombuis een kolenkachel en een waterpomp voor drinkwater.
Geen douche of iets wat er op leek drinkwater alleen voor de kok en de koffie of thee
als jongetje moest je de koffie maken dat was water koken en als die kookte zoveel
scheppen koffie er in en dan naar het voorin.
Slapen deed je op een strozak en alleen 2 dekens en een kussen met sloop bij thuis
varen gebruikte je de sloop om er de overgebleven zeekaak er in mee te nemen
welke altijd hun bestemming vonden.
De sloop zag er wel niet uit na vijf weken op zee en geen bad of douche(in die periode
hadden wij thuis nog geen eens een douche wel een teil)
En het klinkt raar in deze tijd toch wel een mooie tijd gehad op die stomers/loggers.
In 1959 ben ik in dienst gekomen bij de KRL en omdat ik gedeeltelijk kleurenblind was
bij de civieledienst beland als jongen a.d op MS Merwe Lloyd en dat was geen prettige reis
mede ook door mijn achtergrond(visserij)de kaptein aan boord een ware tiran zijn naam
vergeet je nooit gelukkig heb ikdeze nooit meer meegemaakt anders had ik het bij de
KRL niet zo lang uitgezongen 12 jaar
Maar goed ik werd machinisten bediende kwam bij de HWTK in de hut en zei morgen meester.
Helemaal fout dus moest meneer of HWTK zeggen en ja er werd weleens geklaagd bij het
eten enz en dan zei ik dat heeft u thuis toch ook niet dan kreeg ik weer een reprimande.
Later heb ik ook kapteins en stuurmannen meegemaakt waarvan ik hun vaders op de haringvisserij
gekend heb zoals Kaptein Arie van Roon ook kaptein Goedknecht en van Harent.
Ik vond bij de KRL HWTK de Zee een heel symphatiek mens en die was ook heel goed bekend met
stoomschepen.
Ga nu afsluiten en hoop deze topic verder vrij te houden voor de verhalen van machines
tot slot hieronder een kranten foto van de laatste Stoomloggers die de Vlaardingse visserij
gediend hebben VL 216 bouwjaar 1925 opgelegd in 1962 en de VL 172 bouwjaar 1908 opgelegd in 1963
en helaas niet zijn behouden voor het nageslacht
Meestertjes bedankt voor jullie geduld met mij

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0001 2.jpg
IMG_0001 2.jpg (172.45 KiB) 4717 keer bekeken
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Cor, bedankt weer voor je leuke bijdragen over de stoommachines en de Vlaardingse visserij. Dit geldt ook voor de anderen, die op dit onderwerp reageren. Omdat het momenteel niet zo geweldig gaat met de gezondheid, ben ik tijdelijk (hoop ik) minder actief op het forum. Voor degenen die niet met stoommachines hebben gevaren of er wat meer van willen is de onderstaande link misschien wel leuk. Zelf heb ik met stoommachines gevaren op op meerdere Empires en mijn laatste was een Liberty van de Rederij Amsterdam. Daarna tot aan mijn pensioen op motorschepen gevaren. Jan en anderen hebben met turbines gevaren, dat heb ik dan weer niet meegemaakt. Sinds vorige week ben ik 89 en het geheugen laat me soms flink in de steek, wat me flink beangstigd. Nu lijkt het misschien allemaal heel romantisch zo'n zuigerstoommachine bedrijf, maar ik kan u verzekeren dat je er ook een hoop rottigheid mee kon hebben. Het waren simpele installaties, zeker als je dat vergelijkt met wat er nu vaart.

https://maritime.org/doc/merchant/engineering/part3.htm

https://ww2.eagle.org/content/dam/eagle ... eFleet.pdf

Groetjes

Klaas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Ahoy Klaas,
Het is toch wel makkelijk dat jij er nog bij bent! In de laatste links die je gegeven hebt is een paragraaf waar je kunt zien dat er inderdaad met stoom getornd werd. Een "Jacking-machine of Jacking-unit die een uit- of in te pikken wormwiel aandrijft en als je het weet op vele plaatjes te herkennen.
Mooi dat je dat even tevoorschijn tovert.
Ik meen mij te herinneren dat ook de omkeerbeweging wel met stoom werd gedaan op de grotere vermogen machines.
Stoom is een fascinerend bedrijf, ik bedoel dan met stoommachines, op die turbinetanker waar ik ooit op werkte ging de tijd maar zeer langzaam.
Gelukkig gaf op de hondenwacht het roetblazen wat afleiding :wink:
Nou dat weten we dus ook weer, tornen met een eenvoudig stoommachientje.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Ik hoop toch wel dat we nog langere tijd van de plaatsingen van Cor en Klaas mogen genieten.
Het stoomtijdperk is zo langzamerhand bij stukkies en beetjes letterlijk aan het uitsterven.
Klaas, sterkte met je gezondheid !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

cor schreef: 09 apr 2019 23:54Als jongetje van elf 2x met de stoomlogger VL50 in de vacantie meegevaren maar op
de VL 114 Voorlichter voor het eerst werken
Hallo Cor,
Leuk om door je stukjes na jaren het boek "Stoom op Haring" uit 1990 weer eens uit de kast te trekken en door te nemen. Je zal dat zelf ook wel hebben. Daarbij kwam ik ook een foto tegen van de VL50 Elise op een buisjesdag.
Nooit bij stilgestaan wat een buisjesdag was, maar dan voer in midden juni de Vlaardingse vloot uit heb ik inmiddels geleerd via Google. :-D
Waren er in Vlaardingen zelf dan ook de nodige festiviteiten, zoals kermis of zo?

VL50 Elise buisjesdag begin jaren 50.jpg
VL50 Elise buisjesdag begin jaren 50.jpg (152.59 KiB) 4527 keer bekeken
Klaas, veel sterkte met het baas blijven over de ongemakken.👍
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor »

Hallo Patru Klaas v+d Jan en Roy

Klaas ik hoop dat je weer wat opknapt en alles weer een beetje terug komt
en je nog wat jaren van kombuispraat zal kunnen genieten.

In december(ik spreek nu van mijn eigen tijd op de haringvisserij)waren toen
en dan hebben we het over loggers die met de vleet voeren daar behoorde ook
de VL 114 en VL 50 bij kwamen de loggers binnen voor de Kerst na het vissen met de
zinkvleet in het kanaal na bij Boulogne en Dieppe.
(ps ik voer in 1956 op de stoomfiets VL114 in 1957 is deze verbouwd tot motorlogger
en werd er zomer en winter gevist)
De loggers werden afgesneden(dat is onttakelen en materiaalen in de schuur opslaan)
de stoomketel in het krijt gezet en de deuren opslot.
Het gebeurde in die tijd nog wel eens dat er uit de machinekamers van de stoomfietsen
roodkopere leidingen werden gestolen.
In mijn tijd werd er niet meer gebeugd al hoewel de VL 114 er wel voor was ingericht
in het boek waar je het over had staat nog een foto uit 1933 dat ze beugen op de VL 114.
Zo rond april kwam er weer leven op deze loggers werd gebikt geverfd dek gekallifaat
enz de machine kamer weer in orde gemaakt en volgde een dokbeurd en zo in half mei
de vlaggen opgetuigd voor vlaggetjes dag dat waren dus de enige dagen dat de haringlogger
er mooi uitzag dat kon ook niet anders 4 a 5 weken op zee 2 dagen thuis en weer weg.
Het was dus in mei zo ongeveer het weekend voor de 17e dat het vlaggetjesdag was.
In de KW haven lagen de stoomfietsen motorloggers veelal het hospitaal kerkschip en
enkele marine schepen op een rij in volle glorie op een rij aan de kade.
De ijsboer deed dan goede zaken nogmaals in mijn tijd jaren 50 werd er muziek gedraaid
de kersenpit mijn wiegje was geef mij maar Amsterdam enz ook werd door de Vlaardingse pijpers
opgetreden en op het visserijplein film getoond en voor de film muziek Jim Reeves, Bonnie Lou enz
Na de film ging iedereen naar huis op zondag was het niet zo druk gingen vele naar de kerk.
Zo rond 1957/58 gingen de loggers met schoolkinderen een eind de waterweg op.
Ik zat toen op de VL 97 Prinses Juliana en het dek was vol met kinderen.
We waren net Vlaardingse ooft gepasseerd toen er een kabaal van de Bronsmotor te horen was
die over zijn toeren draaiden het bleek dat we de schroef verloren hadden hierop is de VL 142 Voorwaards
naast ons komen varen envast gemaakt en terug naar de haven.
Het was in die tijd een druk bevaren gedeelte van de waterweg maar is goed afgelopen.
Op 17 mei vertrokken we op maandag naar de visgronde voor de hollandse nieuwe ook wel de
groene haring en klonken er slogans als Haring in het land Dokter aan de kant.
Het was zo'n 2 dagen varen naar de visgronden.
De gevangen haring werd aan de jager mee gegeven zo kwam elke logger aan de beurd om
vis over te nemen en huiswaarts te gaan.

Dit is het in heel kort Patru er is veel over te vertellen.

Groeten Cor Boer
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Dankzij de documenten waar Klaas naar verwees weet ik nu dat de machines van de Liberty schepen met een stoom-torn-machine uitgerust werden.
De torninrichting zit stuurboord achter, een 1 cilindermachine met omkeer inrichting. Nummer 10 op de foto.
pg60 tornmachine.jpg
pg60 tornmachine.jpg (142.4 KiB) 4285 keer bekeken
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor »

Nog even voor Patru tijdens Vlaggetjes dag kreeg de logger die de beste haring de
teelt er voor had aangebracht een Wimpel van het productschap voor vis en visproducten
na drie keer deze prijs mocht het schip de wimpel behouden.
In 1958 hadden wij met de VL 97 Prinses Juliana deze wimpel de bemanning kreeg dan
een herinnerings penning deze penning heb ik ook maar bij de uitreiking was ik niet
ik voer toen op de MS Merwe Lloyd.
Dus tijdens vlaggetjesdag werd deze wimpel met een heel hoop ceremonie uigereikt
door de Brugemeester en nog enkele hoogwaardigheids bekleders en de plaatselijke muziekkorpsen
trommelden en bliezen er dan op los.
Nu nog even op dat eenvoudige stoomspilletje terug te komen in de begin jaren van de stoom
werden op vele zeilloggers zo'n stoom spilletje gezet en een klein stoom keteltje dit scheelde
weer een hoop zwaar werk want voor de motor en de stoom moesten vier spillopers deze spil (ook wel kaapstander genoemd)
rondlaten draaien om de reep om de reep en netten in te kunnen halen.
Weer later werden op die zeilloggers motoren ingebouwd en veelal de logger verlengd er in stonden veel
al die tabaks motoren er in althans wij noemde die tabaks motoren tabak tabak tabak.

Hieronde die penning die wij kregen.

En nu voor de machinsiten WTK's ik ben in rond 2002 eens naar Kalkar bij kernis pretpark geweest
daar stond binnen het terrein in de receptie hal een stoommachine uit een Liberty daar heb ik wat foto's
toen van genomen het was in die hoek wel vrij donker maar ik zal de foto's toch hierbij plaatsen
van de triple expansie machine de reuk van stoom moet je er bij bedenken.


Cor Boer
Bijlagen
image006.jpg
image006.jpg (52.11 KiB) 4246 keer bekeken
image008.jpg
image008.jpg (44.88 KiB) 4246 keer bekeken
P0000004.jpg
P0000004.jpg (184.84 KiB) 4246 keer bekeken
P0000005.jpg
P0000005.jpg (229.84 KiB) 4246 keer bekeken
P0000006.jpg
P0000006.jpg (217.65 KiB) 4246 keer bekeken
P0000007.jpg
P0000007.jpg (204.48 KiB) 4246 keer bekeken
P0000008.jpg
P0000008.jpg (163.62 KiB) 4246 keer bekeken
P0000009.jpg
P0000009.jpg (139.07 KiB) 4246 keer bekeken
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor »

Vervolg stoommachine Kalkar

Cor Boer
Bijlagen
P0000010.jpg
P0000010.jpg (221.26 KiB) 4245 keer bekeken
P0000011.jpg
P0000011.jpg (231.91 KiB) 4245 keer bekeken
P0000012.jpg
P0000012.jpg (240.68 KiB) 4245 keer bekeken
P0000014.jpg
P0000014.jpg (151.3 KiB) 4245 keer bekeken
P3100014.jpg
P3100014.jpg (163.79 KiB) 4245 keer bekeken
P3100015.jpg
P3100015.jpg (221.73 KiB) 4245 keer bekeken
P3100016.jpg
P3100016.jpg (229.35 KiB) 4245 keer bekeken
P3100017.jpg
P3100017.jpg (160.79 KiB) 4245 keer bekeken


Plaats reactie