Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ach ja, de "Beelen". Er is al veel over geschreven. Wil Kuipers, de schrijver van "Heel Hengelo trilt" gaat er in deel 2 ook aandacht aan geven omdat er een motor van Stork-Thomassen in stond; inderdaad de 10STT. Wat het door Louis Holleman genoemde gewicht van 108 ton daarmee had te maken ontgaat mij.
De RUHB-motoren hebben bij NS tientallen jaren naar behoren gepresteerd. Zowel in de DE-IV (TEE-stellen) als in de DE-III (plan U).
Natuurlijk waren er ook problemen, maar ik bekijk het maar van de zonnige kant.
Groet, Paul G.
De RUHB-motoren hebben bij NS tientallen jaren naar behoren gepresteerd. Zowel in de DE-IV (TEE-stellen) als in de DE-III (plan U).
Natuurlijk waren er ook problemen, maar ik bekijk het maar van de zonnige kant.
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dan begrijp je iets niet helemaal goed: die 108 ton was het maximumgewicht wat de lok mocht hebben van de NS. Dit o.m. in verband met maximale belastingen van bruggen in de trajekten waar die treinen zouden gaan rijden.
Bij het eerste ontwerp kwam dat gewicht te hoog uit, en de NS hield voet bij stuk en dus moest er gewicht op diverse componenten bespaard worden.
Het hoofdprobleem was echter dat het een langzaamdraaiende motor was die dus tijdens de ritten sterk wisselende belastingen kreeg te verduren en daaraan gekoppeld sterke temperatuurverschillen waarvoor binnen het gewichtskader te weinig goede oplossingen beschikbaar waren met als gevolg dat de proefserie van 6 stuks maar een kort leven beschoren was en de vervolgbestelling voor nog eens 21 stuks geannuleerd werd.
Louis
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Het kan zijn dat ik het niet goed begrijp. Dus graag wat toelichting. Op welke componenten moest toen bespaard worden?
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Paul, op alles waarop bespaard kon worden. Tractiemotoren, chassis, weetikveel.
De loks waren bestemd om reizigerstreinen te trekken, daarvoor hadden ze ook een verwarmingsgenerator aan boord staan die iets van 7 rijtuigen van verwarming kon voorzien.
Maar ook op een fatsoenlijke koelinstallatie moest zo nodig bespaard worden, al is het maar op gewicht. Vergeet niet dat in die tijd de NS dicteerde, en niemand anders. Zo willen wij het en zo moet het dus. Terwijl ze met DE traktie nog nauwelijks ervaring hadden, want ze hadden eerder alleen maar stoom gehad. Dus hun ingenieurs etc. hadden ook daar alleen maar ervaring in
Ik citeer even het boek van Henken:
"In de jaren vijftig werd bij het Zwitserse Sulzer met stomme verbazing kennis genomen van deze beschamende constructie (bedoeld is de dieselmotor) en terugkijkend is het niet overdreven te stellen dat het beter was geweest wanneer de serie 2600 met de langzaamdraaiende Stork-Thomassen-motor nooit gebouwd was."
De loks waren bestemd om reizigerstreinen te trekken, daarvoor hadden ze ook een verwarmingsgenerator aan boord staan die iets van 7 rijtuigen van verwarming kon voorzien.
Maar ook op een fatsoenlijke koelinstallatie moest zo nodig bespaard worden, al is het maar op gewicht. Vergeet niet dat in die tijd de NS dicteerde, en niemand anders. Zo willen wij het en zo moet het dus. Terwijl ze met DE traktie nog nauwelijks ervaring hadden, want ze hadden eerder alleen maar stoom gehad. Dus hun ingenieurs etc. hadden ook daar alleen maar ervaring in
Ik citeer even het boek van Henken:
"In de jaren vijftig werd bij het Zwitserse Sulzer met stomme verbazing kennis genomen van deze beschamende constructie (bedoeld is de dieselmotor) en terugkijkend is het niet overdreven te stellen dat het beter was geweest wanneer de serie 2600 met de langzaamdraaiende Stork-Thomassen-motor nooit gebouwd was."
Louis
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dan heb ik het toch goed begrepen.
Groet, Paul G.
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
gr.Bas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Een aantal afbeeldingen van de machinekamer van de Nijkerk van de VNS, bwj. 1958 sloop 1982 uitgerust met een 6 cil. Stork Hotlo van 7200 p
gr. Bas
gr. Bas
- Bijlagen
-
- mk06.jpg (39.85 KiB) 1674 keer bekeken
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Prachtig al die foto 's van de Stork Hotlo en dan die foto van dat meterbord van de Doxford met de machinist en dat heerlijke werkpak.
Groet,Jan
Groet,Jan
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En het was ook nog een echte Hengelose Hotlo
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Heren ea,
Even tussendoor en terugkomend op een eerder geplaatst item.
Kwam in een voormalig studieboek ook nog wat motoren plaatjes met werkings uiteenzettingen tegen.
Zo ook dit plaatje/tekening van Dubbelwerkende Stork Hesselmann 2-slag motor.
Deze tekening dus sterke gelijkenis vertoond met het door V en D van een tekening gefotografeerde plaatje wat hij op pag.181, dated 01-09-2019
heeft geplaatst.
Deze nu door mij geplaatste weergave is een tekening met stuksbenaming en kan Klaas B. ook gelijk zien waar de aanzetklep is gemonteerd.
Was hij natuurlijk inmiddels al ruimschoots achter gekomen, maar toch nog even voor de volledigheid.
Gr. Koos
Even tussendoor en terugkomend op een eerder geplaatst item.
Kwam in een voormalig studieboek ook nog wat motoren plaatjes met werkings uiteenzettingen tegen.
Zo ook dit plaatje/tekening van Dubbelwerkende Stork Hesselmann 2-slag motor.
Deze tekening dus sterke gelijkenis vertoond met het door V en D van een tekening gefotografeerde plaatje wat hij op pag.181, dated 01-09-2019
heeft geplaatst.
Deze nu door mij geplaatste weergave is een tekening met stuksbenaming en kan Klaas B. ook gelijk zien waar de aanzetklep is gemonteerd.
Was hij natuurlijk inmiddels al ruimschoots achter gekomen, maar toch nog even voor de volledigheid.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- DW Stork-Hesselman 2-slag motor.jpg (212.28 KiB) 1471 keer bekeken