Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
M'n andere werk maar even uit de handen laten vallen, want bespeurde een dusdanige onrust wat mij toch weer noopte om mijzelf naar de "kunstkast" te vervoegen.
Daarbij zit er toch nog even wat tijd in mbt. tevoorschijn toveren, op volgorde zetten, bijwerken en geschikt maken voor plaatsing op KBP.
Uiteraard met alle liefde en plezier.
Ten eerst even aan Klaas: Hoop nu wel dat ik bij de juiste rijwielverkoper ben langs geweest. ?????????
Maar in ieder geval hier het eea. van de "Kota Inten".
Mogelijk schept dit wat duidelijkheid bij de "fanaten".
Veel plezier.
Daarbij zit er toch nog even wat tijd in mbt. tevoorschijn toveren, op volgorde zetten, bijwerken en geschikt maken voor plaatsing op KBP.
Uiteraard met alle liefde en plezier.
Ten eerst even aan Klaas: Hoop nu wel dat ik bij de juiste rijwielverkoper ben langs geweest. ?????????
Maar in ieder geval hier het eea. van de "Kota Inten".
Mogelijk schept dit wat duidelijkheid bij de "fanaten".
Veel plezier.
- Bijlagen
-
- 01) Kota Inten 1927 (25) - kopie.jpg (63.45 KiB) 1188 keer bekeken
-
- 10) Kota Inten bedplate gedeelte (78).jpg (125.45 KiB) 1188 keer bekeken
-
- 11) Kota Inten bedplate gedeelte (79).jpg (136.38 KiB) 1188 keer bekeken
-
- 12) Kota Inten (70).jpg (145.41 KiB) 1188 keer bekeken
-
- 13) Kota Inten (78).jpg (135.65 KiB) 1188 keer bekeken
-
- 14) Kota Inten (65).jpg (153.35 KiB) 1188 keer bekeken
-
- 15) Kota Inten (67).jpg (140.52 KiB) 1188 keer bekeken
-
- 16) Kota Inten 1927 MAN motor (30).jpg (136.87 KiB) 1188 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En hier nog een risje van de "Kota Inten".
Veel plezier ermee en ik ga even weer wat anders doen.
Veel plezier ermee en ik ga even weer wat anders doen.
- Bijlagen
-
- 17) Kota Inten 1927 motor (34).jpg (153.3 KiB) 1183 keer bekeken
-
- 18) Kota Inten Motor en zuigers (31).jpg (158.59 KiB) 1183 keer bekeken
-
- 19) Kota Inten dr.st. (31).jpg (124.73 KiB) 1183 keer bekeken
-
- 20) Kota inten (56).jpg (124.69 KiB) 1183 keer bekeken
-
- 21) Kota Inten KRL motor (40).jpg (171.94 KiB) 1183 keer bekeken
-
- 22) Kota Inten motor (42).jpg (122.08 KiB) 1183 keer bekeken
-
- 23) Kota Inten koppenbordes (44).jpg (122.03 KiB) 1183 keer bekeken
-
- 24) Kota Inten gebr. krukas (67).jpg (119.33 KiB) 1183 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Bedankt voor je snelle reactie Koos.
H.e.e.a. is nu toch wel duidelijk dunkt me.
Het roept bij mij echter wel weer een geheel andere vraag op. Gelukkig maar...………..
Als zo'n grote krukas gebroken is, moet er dan een kompleet nieuwe gemaakt worden of zag men kans om met warm stoken en later weer krimpen een nieuw tussenstuk te plaatsen ?. Het lijkt me n.l. nogal een dure en langdurige reparatie voor een schip weer in de vaart gebracht kan worden.
We zijn weer eens benieuwd..........
m.v.g., Roy
H.e.e.a. is nu toch wel duidelijk dunkt me.
Het roept bij mij echter wel weer een geheel andere vraag op. Gelukkig maar...………..
Als zo'n grote krukas gebroken is, moet er dan een kompleet nieuwe gemaakt worden of zag men kans om met warm stoken en later weer krimpen een nieuw tussenstuk te plaatsen ?. Het lijkt me n.l. nogal een dure en langdurige reparatie voor een schip weer in de vaart gebracht kan worden.
We zijn weer eens benieuwd..........
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Nou,heb het idee dat die niet meer terug gaat en/of opgebouwd gaat worden.
Heeft een flinke optater gehad en weet je maar nooit wat er verderop ook nog serieus wat is gebeurd.
Een oplazer of een tordering of id. van dien aard.
Schat niet in dat ze het risico willen lopen.
En om nu even ijdel te zijn, bij mij kwam die er van z'n nooit niet meer in, in gerepareerde vorm.
Toch verzekeringswerk en zal er ook misschien nog wel wat meer mee rond gevlogen zijn met alle gevolgen van dien en zullen die een eventueel gevolg
risico schade ook niet op hun brood willen krijgen.
Ook Class zal daar niet mee akkoord gaan en een nieuwe eisen als dat van toepassing mocht zijn om dat te eisen
Mogelijk in India op de By-pass markt.
Die zijn daar altijd (in ieder geval destijds) verrekte handig in om dat weer met kunst een vliegwerk aardig in het gareel te krijgen en moet je uitkijken dat zo'n ding opeens weer in de parallele markt op duikt.
Heeft een flinke optater gehad en weet je maar nooit wat er verderop ook nog serieus wat is gebeurd.
Een oplazer of een tordering of id. van dien aard.
Schat niet in dat ze het risico willen lopen.
En om nu even ijdel te zijn, bij mij kwam die er van z'n nooit niet meer in, in gerepareerde vorm.
Toch verzekeringswerk en zal er ook misschien nog wel wat meer mee rond gevlogen zijn met alle gevolgen van dien en zullen die een eventueel gevolg
risico schade ook niet op hun brood willen krijgen.
Ook Class zal daar niet mee akkoord gaan en een nieuwe eisen als dat van toepassing mocht zijn om dat te eisen
Mogelijk in India op de By-pass markt.
Die zijn daar altijd (in ieder geval destijds) verrekte handig in om dat weer met kunst een vliegwerk aardig in het gareel te krijgen en moet je uitkijken dat zo'n ding opeens weer in de parallele markt op duikt.
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ha, dat heb ik wel meegemaakt als monteur. In Sliedrecht kwam een schip voor de kant met een 1000 pk Deutz 545. De man had altijd problemen met loszittende fundatie bouten. Het klokrapport was binnen de toleranties, de motor trilde niet idioot, maar na een maand was de helft van de fundatiebouten los. Navraag bleek dat de motor twintig jaar goed gedraaid had, na een forse lagerschade bij een concullega was gerepareerd en terug geplaatst. Op een gegeven moment zei Piet, onze chef-monteur: Haal die kar er maar uit, volgens mij is de krukas krom. Wij de hele motor er uit gesleuteld en uit elkaar getrokken. Toen bleek dat onder- en bovenblok en krukas van drie verschillende motoren afkomstig waren, dat de krukas krom was en ook niet gelijnboord. Dat hadden ze de eigenaar vergeten te vertellen. We hebben de man keurig geholpen en er weer een andere, rechte krukas ingelegd en uitgelijnd. Probleem opgelost, verzekering ook weer blij.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ja ja, ff snel en goedkoop prutsen..
Dat kom ik in mijn vak ook wel tegen..
Goedkoop blijkt op termijn meestal duurkoop...
Dat kom ik in mijn vak ook wel tegen..
Goedkoop blijkt op termijn meestal duurkoop...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ik vond nog twee plaatjes van de dubbelwerkende Stork Diesel van de Celebes (S.M.N.)
Grappig is te zien dat de manoeuvreerstand, hoewel bij de Hotlo in het midden aan de lange zijde, maar weinig veranderde in al die jaren.
Hetzelfde wiel met de drie spaken, aanzetten, bedrijf, stop en dat zware brandstofhendel ook voor overlopen van voor- naar achteruit zit er bijna hetzelfde spulletje.
Het lijkt wel of er voor brandstof boven en onder separate hendels zijn, weet iemand hoe dat werkte?
Grappig is te zien dat de manoeuvreerstand, hoewel bij de Hotlo in het midden aan de lange zijde, maar weinig veranderde in al die jaren.
Hetzelfde wiel met de drie spaken, aanzetten, bedrijf, stop en dat zware brandstofhendel ook voor overlopen van voor- naar achteruit zit er bijna hetzelfde spulletje.
Het lijkt wel of er voor brandstof boven en onder separate hendels zijn, weet iemand hoe dat werkte?
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Jan,
Bedoel je de foto met de manoevreerstand aan de voorkant? Naast het ronde wiel, zien we denk ik een brandstofhendel en een omkeer hendel. Maar ik denk, dat je dat niet bedoeld.Ik heb het schema, wat jij eerder plaatste even uit mij Piek (1953) gescand.
Klaas
Bedoel je de foto met de manoevreerstand aan de voorkant? Naast het ronde wiel, zien we denk ik een brandstofhendel en een omkeer hendel. Maar ik denk, dat je dat niet bedoeld.Ik heb het schema, wat jij eerder plaatste even uit mij Piek (1953) gescand.
Klaas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ja ik bedoel de manoeuvreerstand aan de kopse kant van de motor, als je goed kijkt zie je twee brandstofhendels.
Het bakboord hendel heeft een duidelijk kortere slag als het stuurboord hendel hetgeen doet vermoeden dat ze eerst onder brandstof geven, daar zitten ook de aanzetluchtkleppen.
Zodra de kar loopt zetten ze dan brandstof boven bij?
Ik heb wel gelezen dat bij de dubbelwerkende diesel van meneer Lugt en Werkspoor de uitlaatgassen van de boven koppen eerst naar onderen geleid moest worden om de onderkoppen voor te warmen pas dan werd onder brandstof gegeven.
Met die motor is het dan ook nooit wat geworden, te gecompliceerd en teveel onderhoud.
Van de Stork dubbelwerkende diesel is er toch een flink aantal geleverd, van B&W en M.A.N. overigens ook waarbij M.A.N. het voordeel had dat ze karretjes voor oorlogsdoeleinden mochten maken, dan speelt geld al minder een rol
Bij de Stork van het schema wordt onder en boven brandstof gegeven met 1 hendel, dat is bij de motor van de Celebes ook waar de manoeuvreerstand in het midden staat.
Het bakboord hendel heeft een duidelijk kortere slag als het stuurboord hendel hetgeen doet vermoeden dat ze eerst onder brandstof geven, daar zitten ook de aanzetluchtkleppen.
Zodra de kar loopt zetten ze dan brandstof boven bij?
Ik heb wel gelezen dat bij de dubbelwerkende diesel van meneer Lugt en Werkspoor de uitlaatgassen van de boven koppen eerst naar onderen geleid moest worden om de onderkoppen voor te warmen pas dan werd onder brandstof gegeven.
Met die motor is het dan ook nooit wat geworden, te gecompliceerd en teveel onderhoud.
Van de Stork dubbelwerkende diesel is er toch een flink aantal geleverd, van B&W en M.A.N. overigens ook waarbij M.A.N. het voordeel had dat ze karretjes voor oorlogsdoeleinden mochten maken, dan speelt geld al minder een rol
Bij de Stork van het schema wordt onder en boven brandstof gegeven met 1 hendel, dat is bij de motor van de Celebes ook waar de manoeuvreerstand in het midden staat.