Pagina 166 van 178

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 15 aug 2018 14:47
door Jacob Bothof
Behalve pas geleden in Rotterdam,waar tijdens het afmeren van een dubbelwandige tanker de
enkelwandige brandstofbunker werd lek gevaren. :mrgreen:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 15 aug 2018 15:32
door jdbvos
Ja, ook al zo'n vreemd verhaal, vind ik....
Ik meende altijd dat alle faciliteiten in de haven in het Rotterdamsche havengeld verwerkt zat, dus ook sleepbootassistentie...
Dat ze daar van af zien als het schip een boegschroeffie heeft, ontslaat de haven dan niet van de verantwoordelijkheid, toch ?
Nu willen ze de schoonmaak tot aan Basel (bij wijze van spreken) op hen verhalen...

Maar ik had er tot nog toe niet op gereageerd, want ik ben niet bepaald meer op de hoogte van de havenregels/tarieven...hoopte dat iemand daar wat over zou zeggen...
Ik herinner me een keer dat de kapitein eiste dat hij 2 sleepboten kreeg, waar hij voor betaald had, bij het aanmeren van -ik meen- de Karlsvik…
Werd, ondanks dat er voor betaald werd, geweigerd....
Dat vond van Bergen niet leuk...
Later haalde hij de krant nog omdat hij het er niet mee eens was dat hij zonder z'n KHV-aanvulling niet (meer) wereldwijd mocht varen, en daardoor ontslag dreigde..

En tav Jan V&D
Sommige GHV-ouwe's konden heel goed manoeuvreren. Eric vertolkt dat zelfs in z'n onderschrift.
Het laatste staaltje daarvan was tevens op m'n laatste ghv-reis op de Nedlloyd Freetown. In -ik meen- Cagayan of Illigan in de Philippines 'praatte' die ouwe dat schip als een dotje watten tegen een gammel houten steigertje aan van hooguit 40m lengte.
1 roerganger, 1 leerling achter de telegraaf, en een 1e strm voor het doorgeven van de orders naar vóór- en achterdek...hijzelf leunend op de brugvleugel...en ik een paar meter ernaast om te kijken...
Petje af hoor ! Dat vind ik Knap (met hoofdletter)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 15 aug 2018 16:41
door Harry G. Hogeboom
Petje af hoor ! Dat vind ik Knap (met hoofdletter)
Begin je nou op je ouwe dag een beetje te bruinwerken met die lui van boven Jan :mrgreen: :roll: mot je wat goedmaaak'n of zo :lol: :lol:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 15 aug 2018 17:04
door v+d
Nou ja Jan zegt het niet met zoveel woorden maar die ouwe wist dat bij hem beneden mensen stonden waar hij op kon vertrouwen. Licht aanhouden, motor laten lopen in welke gewenste richting dan ook, kombuis van energie voorzien, bier koud houden, zwembad vol houden, lucht verversen in je hutje, warm en koud water leveren, rotzooi over de muur lenzen, man dat wij nog tijd hadden om te eten en te slapen :lol: :wink:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 15 aug 2018 17:36
door jdbvos
Vakmanschap, is uiteraard uitsluitend Meester-schap :-D :-D :-D
Maar daarom heb ik waardering voor een ieder die op kundige wijze z'n vak uitoefent.....
Korgeleden nog, sprak iemand in een blauw pak nog tegen mij "...rij- en kentekenbewijs aub..", en toen dacht ik nog "wat leuk om een terzake kundig iemand aan het werk te zien…" :lol: :lol: :lol:

Oh ja: het was een routine-drankcontrole... En dat vind ik echt uitstekend: die moeten ze véél vaker houden.
Persoonlijk vind ik alcohol in het verkeer reden genoeg voor permanente intrekking van het rijbewijs.
Zal lekker opruimen op de weg... Misschien dé oplossing voor het fileprobleem...

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 15 aug 2018 17:54
door Jos Komen (R.I.P)
De telegraaf is hier wel stevig vastgezet... :)
Of zou er boven op het schavotje ook een telegraaf staan?

Stevens bridge.jpg
Stevens bridge.jpg (113.29 KiB) 2367 keer bekeken

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 15 aug 2018 18:17
door v+d
Afvoergassenleiding van de noodolieverlichting, een schoorsteen dus?

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 15 aug 2018 19:40
door jandikker
Allemaal maar over lege luchtvaten, Ouwe's die het wel of niet kunnen, maar wat is jullie ervaring met stoom?
Een triple bijvoorbeeld?
Groeten

Jan

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 15 aug 2018 20:11
door v+d
Alleen stoompompjes, stoomgenerator(compound) en turbines verder heb ik wel een aantal stoommachines gezien maar er nooit mee gewerkt. Maar ik ben pas 76 Jan en toen ik kwam kijken gingen de laatste stoomschepen, althans bij de SMN, er uit.
Wel meegevaren op kleine schepen met zuigerstoommachines, ik vond het een prachtig rustig bedrijf. Dat gedoe met turbines was aan mij niet besteed, dan moet je er een hobby bijnemen uit verveling :wink:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 15 aug 2018 20:13
door Jos Komen (R.I.P)
Een triple bijvoorbeeld?
Tja, Jan, daar hebben die snotneuzen nooit mee gevaren... :lol:
Maar voor mijn derde rang begon er een ouwe examinator over te neuzelen en kreeg ik toch nog een 5 voor de moeite.
Wel een herretje, dus kon ik me opnieuw in deze materie verdiepen, om het na het examen weer zo snel mogelijk te vergeten. :wink:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 15 aug 2018 21:44
door Harry G. Hogeboom
Een triple bijvoorbeeld?
Tja, Jan, daar hebben die snotneuzen nooit mee gevaren..
Nou eventjes Kassie an Ome Koomuh.......nou mot je FF link uitkijkuh! Ik hepper mee gevaaar'n ...niet wat je noemt erg lang....maar ik moet HET bewijs materiaal nou eerst even opzoeken, kom ik dus op terug! :lol:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 15 aug 2018 22:02
door jandikker
daar hebben die snotneuzen nooit mee gevaren... :lol:

Nou, nou. De leeftijd toch al lang voorbij waarbij je met een emmertje en een schepje naar het Hansweertse strand ging.

Maar het is waar alles ging met zo'n mechientje vaak rustig.
En ook niet zoveel klokjes om naar te kijken.
Dus geen toerenteller. Je moest half en langzaam maar een beetje schatten.
En ook niet zo'n mooi rood-wit schijfje: de kruk in top van je af was vooruit (Rechtse schroef).
Een stopklep met een halve dooie slag bediend met een horizontaal stalen handwiel van circa 60 centimeter rond.
Even opletten of de HD klaar stond voor vooruit of achteruit.
Anders de omkeerbeweging in z'n werk zetten. Met als alternatief toch maar starten en dan omkeren. Ging trouwens vaak net zo snel.

Op het tussenbordes stond altijd een emmer met van die zwarte prut, (cilinderolie) met een bokkenpoot er in. Dat was voor handsmering van de zuigerstangen. Tijdens vertrek kwam de baas, drie een halve streep, in vol ornaat altijd beneden. Dit keer had hij kennelijk een pietsie te veel ingenomen. Hij had de prutemmer in zijn hand en zegende de krukken met de bokkenpoot.
Zulke dingen vergeet je nooit meer!lol:
Het was trouwens een fijne vent om mee te varen en ik heb veel van hem geleerd.

Groeten

Jan

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 15 aug 2018 23:18
door Jos Komen (R.I.P)
Zulke dingen vergeet je nooit meer
Gelukkig maar, Jan! :-D
Prachtig verhaal, welk schip was het?

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 15 aug 2018 23:59
door K.Brouwer
Hallo Jan,

Die ouwe van de Nedlloyd Freetown had één manouvreer kunstje heel goed door. Tijdens het manouvreren op
je plaats blijven staan! Als je heen en weer gaat lopen verlies je het overzicht en zie je niet meer goed wat het schip nu aan het doen is. En vooral zelf heel rustig blijven. Heb heel wat "paniek" onder de Flipjes veroorzaakt als ik net a/b was door de 2e stmn achter de telegraaf weg te sturen, ga jij maar helpen met afmeren op het achterdek, en tegen de roerganger zei dat hij mijn telegraaf commando's moest uitvoeren
(die man was na afmeren zo trots als een pauw dat hij dat mocht doen).Zelf stond ik tegen het schot van de kaartentafel geleund en gaf m'n orders aan de stuurlui met de draagbare VHF. Pas als we vlak bij de kant waren kwam ik van die plek af. Heb wat dwaze ouwe's rond zien rennen die het overzicht volledig kwijt waren
en ik als roerganger (steeds op dezelfde plek!) volledig overzicht had.

Zover ik weet moet je voor sleepboten in iedere haven betalen. Sommige havens/landen is een sleepboot zelfs verplicht.Gebruikt of niet...betalen! In Havana kostte het sleepboot gebruik ( houd je vast...) USD 12000 per keer!

Groeten, K.Brouwer

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 16 aug 2018 00:50
door jdbvos
Dank je Koert !
Dat antwoord zat ik op te wachten...
Waarom denkt R'dam nu dan 8miljoen te kunnen claimen wanneer zij niet leveren waarvoor betaald is ? Dat riekt toch aardig naar plichtsverzuim, zou ik denken...
Als ik de reder van dat schip was, zou ik een tegenclaim indienen voor alle schade aan het schip wegens het uitblijven van de reeds betaalde assistentie... :-D

Maar ff terug vroeg iemand over ervaringen met manoeuvreren met een armen&benen-stoommeloochem.
Het enige wat mij bekend is, dat die dingen net op een dood punt kunnen staan, en dat er daartoe een breekijzer paraat staat bij kleinere-, en een soort snelle torninstallatie op grotere machines om ff 'over de dooie te helpen'... Maar ik heb er nooit mee gewerkt, dus heb geen idee..
Het zuigertrekken bij stoominstallaties, en dan uiteraard met name bij stoomturbines, kan in de praktijk een behoorlijk ingewikkelde planning opleveren...
Zo: zijn we weer on topic ! Gaan we het weer over roterende flensmoeren en hexagonale zuigerkroonbouten hebben
We laten het manoeuvreren over aan de brugwachters die daarmee een bepaalde kant op willen, en wij vetputters zorgen ervoor dat dat allemaal vlekkeloos verloopt, want met ons kan je letterlijk alle gewenste kanten op :-D
Ach...wat zit de wereld toch simpel inelkaar...

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 16 aug 2018 08:19
door Breeze
jdbvos schreef:
16 aug 2018 00:50
Het zuigertrekken bij stoominstallaties, en dan uiteraard met name bij stoomturbines,
Dit is zeker grappig bedoeld?

Adri