Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 632
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

De olie wordt gecirculeerd en ingespoten rond de 85/90 gr C dus ik vermoed HQ IFO 180?
En stoomverstuiving toch Meestertje?
Van wat ik me herinner had de opslag tank buiten geen verwarming, dus zo dik zal de gestookte olie niet wezen...
Groeten van Co.


Meestertje
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Meestertje »

Stoomverstuiving zegt mij niets Co, ik (met mijn A) blijf gewoon suffe vragen stellen 8)
    Bijlagen
    nietsmeren.jpg
    nietsmeren.jpg (58.11 KiB) 4249 keer bekeken
    Machinare nesse est!

    Meestertje
    Berichten: 433
    Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

    Re: Stoommachines en Diesel motoren

    Bericht door Meestertje »

    Mijn dochter op bezoek in Nijkerk, 2016 8)
    Bijlagen
    nijkerk7.jpg
    nijkerk7.jpg (79.71 KiB) 4246 keer bekeken
    Machinare nesse est!

    v+d
    Berichten: 5965
    Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

    Re: Stoommachines en Diesel motoren

    Bericht door v+d »

    Even voor de goede orde, de foto waaronder staat "condensaatpomp" Laat de condensor zien waar de geëxpandeerde of afgewerkte stoom weer terug gekoeld wordt tot vloeibare toestand(water). De groene leidingen zijn de koelwaterleidingen.

    Gebruikersavatar
    RobertB
    Berichten: 468
    Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
    Locatie: Meppel
    Contacteer:

    Re: Stoommachines en Diesel motoren

    Bericht door RobertB »

    Ook ik heb deze week genoten van de geur van stoom en smeerolie in Lemmer.
    Van wat ik me herinner had de opslag tank buiten geen verwarming
    De rondleider vertelde dat de olie in de buiten tanks opgewarmd wordt tot 60 graden om te kunnen verpompen. De olie is aan de brander 120 graden.
    Als er geen bedrijf is kunnen kinderen staan op het oppervlak van de olie in de tanks.
    Best zwaar die olie dus.
    Groet,
    Robert
    Al vaar je in de goede richting, toch moet
    je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

    Gebruikersavatar
    Co
    Berichten: 632
    Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
    Locatie: Thuis en op zee.

    Re: Stoommachines en Diesel motoren

    Bericht door Co »

    Hallo Meestertje,
    Sorry, maar om misverstanden te voorkomen en omdat het Putter Stoomgemaal me aan het hart gaat, moet ik je corrigeren :?
    Mijn dochter op bezoek in Nijkerk, 2016 8)

    Je dochter staat toch echt kolen op te gooien in PUTTEN.

    Groeten van Co.

    Gebruikersavatar
    Co
    Berichten: 632
    Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
    Locatie: Thuis en op zee.

    Re: Stoommachines en Diesel motoren

    Bericht door Co »

    Hallo Robert, bedankt!
    Goed om te weten:
    De rondleider vertelde dat de olie in de buiten tanks opgewarmd wordt tot 60 graden om te kunnen verpompen.
    Groeten van Co.

    Gebruikersavatar
    jdbvos
    Berichten: 7796
    Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
    Locatie: Groningen
    Contacteer:

    Re: Stoommachines en Diesel motoren

    Bericht door jdbvos »

    Dan is het echte stookolie, met minimaal 3000 sec.Redwood-1...
    Hoeveel dat in IFO is weet ik niet (meer). IFO180 was bij mijn weten nog geen stookolie, maar zware dieselreut. Het kon wel een blend zijn: gasolie met zware stookolie gemengd tot (bijv) IFO180. Dan moest de db ook tot minstens 50 (à 60) graden worden verwarmd om separatie te voorkomen. Als dat gebeurde was je de bolknak: dan dreef op een keiharde bitumen-ondergrond een plasje gasolie.
    Die olie schijnt niet meer te mogen: de db-tanks mogen niet meer boven 40 graden worden verwarmd, geloof ik....iig is daar nu een maximum voor ivm explosiegevaar.
    Dus als je dan tóch nog zeer zware reut wilt bunkeren, heb je een menger of doorpompsysteem nodig om separatie te voorkomen, en dát zal wel wat te duur gevonden worden....naast alle extra reparatiekosten....

    1 keertje in Durban IFO90 -gelukkig alleen in de wingtanks- gebunkerd, bestaande uit zeer zware stookolie geblended met dieselolie...
    Gottogot, wat een ellende hebben we daarmee gehad....
    Maar je moest de sample eens zien die we kregen: gewoon rode gasolie ! Toen ik vroeg om onder getuigen een sample te trekken tijdens het bunkeren, weigerden ze alle medewerking.... En een zelfgetrokken sample werd niet eens geaccepteerd door de hele (corrupte ?) boel "Dat is geen bewijs: dat kunt u overal vandaan hebben gehaald" , zelfs de inhoud van de sludgetank "...kunt u er zelf wel ingestopt hebben..."
    "Nee, dat sample dat u gekregen hebt bij het bunkeren, dát is door de bunkeraar verzegeld en getekend is: dat is bewijs !"
    Ik heb daarna nooit meer samples aangenomen, en nooit meer voor getekend. Alleen voor ontvangst van de bunkers. Het interesseerde niemand, overigens....
    Oost, west...ook best

    Ton de draaier
    Berichten: 101
    Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
    Locatie: noordkop

    Re: Stoommachines en Diesel motoren

    Bericht door Ton de draaier »

    Dat heb ik een keer met kolen gehad Jan. Pennsylvainian.... 50% steensslak kwam er uit voort..... De 9 ton ,die we gratis hadden gekregen, had weinig calorische waarde en heel veel slijsen en aswippen.
    Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs

    "Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"

    Koos
    Berichten: 840
    Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

    Re: Stoommachines en Diesel motoren

    Bericht door Koos »

    Heren,
    Kwam tijdens het spitten nog een nostalgisch plaatje tegen van stoommachines.
    Stond het navolgende schrift onder het plaatje.
    "Twin vertical triple expansion engines opf the "WYOMING", indicated horsepower on trial 2400.
    Gr.Koos
    Bijlagen
    Twin vert.Exp.Engines of Wyoming.png
    Twin vert.Exp.Engines of Wyoming.png (859.41 KiB) 3614 keer bekeken



    Plaats reactie