Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 588
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos » 07 apr 2019 22:22

Inderdaad,
Volgens mijn idee is, of zal, dat de correcte inbouw positie zijn geweest.
Gespiegeld , dus bedieningen lekker in het centre bij elkaar.
Gr. Koos


v+d
Berichten: 5704
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 08 apr 2019 19:13

Het ding aan stuurboord is een tornmachientje Jan, ik zie geen condensor maar ik weet alleen maar iets van Hotlo's :wink:

jdbvos
Berichten: 6996
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 08 apr 2019 20:20

...aan bb meen ik een tornmachine te zien...
Aan sb (in dit geval)is tegen het L-frame een grote "kast" gebouwd... Het enige wat ik me daarbij kan voorstellen is een condensor....

En wat ik een L-frame noem van een reciprocerende stoommeloochum is dit:
voorbeeld31.jpg
voorbeeld31.jpg (19.51 KiB) 2041 keer bekeken
en die andere zaken:
Bijlagen
Twin%20vert.Exp.Engines%20of%20Wyoming.jpg
Twin%20vert.Exp.Engines%20of%20Wyoming.jpg (186.53 KiB) 2041 keer bekeken

roy
Berichten: 11216
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door roy » 08 apr 2019 21:25

Zou die tornmachine misschien ook op stoom gaan i.p.v. elektrisch aangedreven ???.
't Is maar een probeerseltje hoor...…………

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

v+d
Berichten: 5704
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 08 apr 2019 21:37

In die tijd ging tornen vast met stoom, als het een condensor is lijkt het onderste draaipunt onnodig (het lijkt of het ding om dat punt bewegen kan, uit en in werk zetten?).
Bovendien lijkt het deksel voorzien van twee ronde deksel waarachter lagers zouden kunnen zitten.
Ik roep maar wat...

Gert Schouwstra
Berichten: 199
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra » 08 apr 2019 23:17

Rond 1900 - 1910 waren er zeker stoom-tornmachines. Die worden zo ook in de vakliteratuur beschreven. Ik heb alleen geen plaatje.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

v+d
Berichten: 5704
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 09 apr 2019 10:03

Bij Stork vind je natuurlijk antwoord op al je vragen :wink:
Ik vrees dat Jan Vos voor deze keer eens gelijk heeft :)
Het bijgaande plaatje van een Stork machientje laat, weliswaar vanuit een andere hoek, zien dat ze vroeger ook allemaal kookten met water.
Het tornen gebeurde met een ratel en as, een wormwiel en een rondsel, de stang voor handbediening en de ratel zie je duidelijk zitten.
Als je nu goed kijkt bij dat Amerikaanse ding zie je dat spul ook, het stangetje voor handbediening is wat kleiner.
Bij Stork zie je de condensor duidelijk in het frame zitten met ook 2 inspectiedeksels (althans dit gietwerk komt meer overeen met wat je van een condensor zou verwachten).
Of dat tornen dan hier ook nog met een stoommachientje kan weet ik zo niet, wel weet ik dat het gebeurde en ik heb dat ook nog wel gezien ergens op een oud Grieks schip.
Als ik even wat meer tijd heb zoek ik ook dat op.

Enfin, ik zit te klooien om een foto hier te plaatsen. Altijd eenvoudig maar hoe moet dat nu? Of is de grijze massa echt in de war?
Ik moet gewoon een foto uit mijn eigen voorraad hier kunnen plaatsen toch?

jdbvos
Berichten: 6996
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 09 apr 2019 10:54

Jan Vos voor deze keer eens gelijk heeft
héhéhé… Er zijn 2 regels: regel 1: JV heeft altijd....
regel 2: Indien dit niet het geval is.....
:lol: :lol: :lol:

Ik dacht eerst ook dat op dat kubusje aan de torn een schuifafsluiter zat, maar bij een beetje beter kijken was het een uitstekende as en een fiks lagerdeksel…. Maar die "touwtjes/draden" die er aan de bovenkant van die kubus uit schijnen te komen deed mij denken aan een (erg vroege ?) E-motor....
Maar wie weet is het een eveneens vroegtijdige elektrische stand-signalering, hoewel dat bij een dergelijk overzichtelijk gebeuren een volkomen overbodige luxe zou zijn; een equivalent van een open/dicht signalering bij je huiskamerdeur... :roll:

Is je foto misschien iets te groot Jan ? Probeer (een kopie !) even wat te verkleinen mbv bijv. Paint: Als de foto -zie de schuifbalken- hooguit 1,5 x zo groot is als je beeld, kun j'um plaatsen....

v+d
Berichten: 5704
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 09 apr 2019 11:30

Nou ja, ik kan makkelijk toegeven dat J.V. altijd gelijk heeft :lol:
Even de foto's Jan, dat kunstje van verkleinen en al dat gedoe dat snap ik wel. Dat gaat(ging) bij mij zelfs automatisch als ik voor het kombuis een foto nodig had. Voor de vele pikheet verhalen was dat ook nooit een probleem.
Bijlage toevoegen zie ik even niet zitten zoals eerder, maar zoals gezegd gaat het denkraam af en toe in staking. Mij zelf stoort het nog niet.
triple_450_pk_560.jpg
triple_450_pk_560.jpg (44.86 KiB) 1892 keer bekeken
triple_600-ipk_stoommachine_560.jpg
triple_600-ipk_stoommachine_560.jpg (47 KiB) 1892 keer bekeken
Zoals je ziet is het allemaal een kwestie van rustig blijven en vooral de procedures volgen, na de koffie werkt alles beter, ziehier je condensor en het torndingetje. :lol:

jdbvos
Berichten: 6996
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 09 apr 2019 17:09

Mooie plaatjes, Jan
Heb helaas nooit met dergelijke machines gevaren. Alhoewel... ben er ook niet voor opgeleid, dat hield op met turbines (en ketels, uiteraard)

Ik kwam door de zoektocht ook weer het Mono-toestel tegen uit m´n takenboek, dus heb ik de beschrijving ook maar ff door de OCR gehaald. Een middagje werk met het ´doktershandschrift´, dat ikzelf haast ook niet meer kan lezen.
Maar nu heb je ook wat.
Wie het interesseert, have fun
IMG_0010_1-B.jpg
IMG_0010_1-B.jpg (384.46 KiB) 1835 keer bekeken
Beschrijving van de getekende Mono C02- en CO-meter.

In het mono-toestel, drukt een elektromotor (E), door middel van een hefboom (14), een vlotter (13) omlaag, waardoor het kwik uit de fles (12) wordt weggedrukt naar (4) en (5) en langs de vlotter (13) opstijgt. Meetglas (4), in verhouding veel groter van afmetingen dan hier is afgebeeld, is gevuld met rookgas, dat nu langs (2) ,(3) ,(6) en (26), dóór de oven (27) wordt gedrukt, waar alle CO en onverbrand, door aanraking met gloeiend koperoxide tot CO2 en H2O verbrandt.
Dan stroomt het rookgas langs (24) en (23) in het absorptie-vat (C), dat met kaliloog (KOH) is gevuld dat alle CO2 en waterdamp opneemt. Het resterende rookgas wordt dan in een meetklok (10) gedrukt, waardoor de stang (19’ omhoog gaat in tenslotte de schrijfstift (11) beweegt, die daardoor een lijn op de rol (D) tekent ; de lengte van die lijn word bepaald door het volume van het gas dat nu in de meetklok wordt gedreven.
Inmiddels is de elektrische stroom door de kwikschakelaar (16) uitgeschakeld; de motor staat stil en het kwik drukt door zijn gewicht de vlotter (13) weer naar boven, zodat het in (4) en (5) daalt. Daardoor wordt (5) met een nieuw gasmonster volgezogen; tegelijk kan de inhoud was de meetklok (10), langs (9) en (8), door (5) ontwijken. Dan wordt de elektrische stroom door kwikschakelaar (16) weer ingeschakeld, en begint het proces opnieuw, echter met dit verschil, dat de omschakelaar (22) nu in een andere stand, zodat het gas van (6) langs (23) direct naar (C) wordt gedrukt, dus met CO en onverbrand. Deze worden nu in de meetklok (10) gemeten, zodat de streep op (D) nu wat langer wordt. Het korte verschil tussen lange en korte strepen duidt hier het CO-percentage en het verlies door onverbrand aan.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 09 apr 2019 19:00

Ik ook Jan. Turbines en ketels.
B2 gedaan met als hoofdvak stoom.
Betekende wel lang doorzagen over motoren bij het mondeling😕.
Maar dat terzijde....
Mono toestel.
Jaren geleden was ik vrijwillig stoker op het gemaal te Halfweg.
De instrumenten man zorgde ervoor dat de Mono kon werken. Dus vulde de kaliloog e.d.
Leuk om mee te werken en real time te zien wat de invloed is van dun stoken, meer of minder lucht enz.
Misschien doet het apparaat het nog wel.
Dus ik zou zeggen: gaan kijken.
Wel als hun ketel weer bedrijfsklaar is.
Aan boord alleen met Fyrite, balg pompen omdraaien en aflezen....
Later op tankers op O2 stoken om goed inert gas te maken.
Groeten van Co.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 09 apr 2019 20:27

Zo een...
Screenshot_2019-04-09-20-19-55.png
Screenshot_2019-04-09-20-19-55.png (213.91 KiB) 1760 keer bekeken
Nog steeds te krijgen lijkt het!
Groeten van Co.

Meestertje
Berichten: 412
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Meestertje » 09 apr 2019 22:19

Hopelijk is Halfweg weer snel weer in bedrijf Co :-D
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/241883/s ... ir-gezicht
@JDBVos: Wat had ik graag les van je gehad, jouw uitleg maakt het te bevatten voor een leek! :idea:
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1853
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor » 09 apr 2019 23:54

Hallo mannen ik volg jullie technische gebrabbel en uitleg regelmatig
al hoewel het soms boven mijn koksmuts gaat.
Ik kijk dan wel eens in het boek van scheepstoomwerktuig vijde druk uit 1914met 530
pagina's met uitleg en tekeningen ook kijk ik wel in het boekje Handleiding voor
scheepswerktuigkundigen uit 1918 met vele tabels met 270 pagina's
Ik ben nooit machinist geweest maar toch blijf stoom mij trekken ook omdat het
eerste schip waar ik in 1956 op begon een stoomlogger met een 2 vuurs schotse ketel
en een triple expansie machine en ik vele uren in de machine kamer keek als we
naar de visgronden stoomden.
De VL 114 was van bouwjaar 1915 Er stond een 3 cylinder tryple expansie machine in
van 190 PK
Als jongetje van elf 2x met de stoomlogger VL50 in de vacantie meegevaren maar op
de VL 114 Voorlichter voor het eerst werken

Cor Boer
Bijlagen
IMG.jpg
IMG.jpg (151.9 KiB) 1682 keer bekeken
IMG_0001.jpg
IMG_0001.jpg (121.77 KiB) 1682 keer bekeken
IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (156.74 KiB) 1682 keer bekeken
IMG_0003.jpg
IMG_0003.jpg (208.11 KiB) 1682 keer bekeken
VL 114 2 vertr.jpg
VL 114 2 vertr.jpg (184.49 KiB) 1682 keer bekeken

v+d
Berichten: 5704
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 10 apr 2019 10:18

Dat was nog eens een mooi schip Cor en die machines hadden het niet makkelijk op loggers.
Mooi dat je dat palaver van ons kunt volgen, zelf snap ik helemaal niets van broodbakken, piepers koken gaat nog net :wink:
In principe wil zo'n stoommachine altijd wel lopen, bij de diesels begon het gedoe met verkeerde brandstof en afstellen van het spul.
Maar tegenwoordig is zelfs de eenvoudigste diesel een kerstboom met elektronica en de problemen zitten juist vaak in die hoek.
In mijn eigen vletje staat en eenvoudige 6 cilinder Japanse Diesel te stampen zonder enige vorm van elektronica, die doet het dus altijd mits er brandstof is.

jdbvos
Berichten: 6996
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos » 10 apr 2019 10:22

@JDBVos: Wat had ik graag les van je gehad, jouw uitleg maakt het te bevatten voor een leek!
goh...nou weet ik echt ff niks te zeggen, behalve dan dankjewel ! Dat vind ik van een collega een groot compliment..

Maar dat doen we hier toch allemaal: in eigen bewoordingen onze kennis, kunde, ervaringen -en vooral: Anneke Dotes- neer te pennen ?
Uit alle takken van dienst, en over alles wat wij varensmensen, en geïnteresseerden, nou juist zo mooi vinden.
Da's de kracht van dit forum ! En daarom worden hier vanuit de walwereld vaart-gerelateerde vragen gesteld...

En Cor, wat hierboven staat, slaat dus helemaal op jou ! Je hoeft geen wtk te zijn om techniek mooi te vinden ! Prachtig, dat je je daarin verdiept.
Ik ben nooit naar een kokschool geweest, maar hier thuis ben ik de kok ! M'n vrouw trok ooit bij mij in, waar ik dus kookte, en dat is eigenlijk gewoon zo gebleven...
Die foto van die mooie logger zou je in wat groter formaat naar Jan de Reus moeten sturen: die maakt van die foto-compositie een prachtig schilderij. Heb je die foto ook in hoge resolutie ? Gescand in -pakkumbeet- 600x600 of hoger ?

Ik ben net een politicus, ben ik bang: ik praat veel, maar ik zeg niks :-D



Plaats reactie